Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med et quad er vel det at det oppfører seg en del annerledes, så jeg får stikketrening, ja, men jeg får ikke mer erfaring med singelrotor uansett. Så jeg MÅ via et billigere singelrotor før jeg kan kjøpe et dyrere. Så hvorfor ikke skippe quaden foreløpig, og heller kjøpe det når jeg får råd? Jeg MÅ ha et GoPro først uansett, da til anna bruk.

Lenke til kommentar

Lær deg dette, først som sist; du kommer til å deise i bakken.

 

Så, med det overstått, er spørsmålet videre; hvor mye er du villig til å investere når ditt første 10.000-kroners nitro-helikopter trenger ny hovedrotoaksling, nye rotorblader, nye overføringslinker i rotorhodet, ny halebom, en ny servo, ny canopy og kanskje også ny ramme? Her snakker vi reparasjoner for tusenvis av kroner.

 

Hvis du skal ha stikketrening, fungerer en simulator og et "billighelikopter" like bra som en stor dyr maskin, iallfall når det kommer til i hvilken retning du skal dra stikka for å styre helikopteret dit du vil. Hvis du har muligheten, stikk innom en hobbybutikk hvor de har en simulator i salgslokalene og prøv et helikopter. Hvis du ikke har noe erfaring med flygende modeller, vedder jeg en hundrelapp på at du deiser i bakken på under et minutt.

 

Jeg lærte å "fly" helikopter (stikkebevigelser) på denne simulatoren - http://modelsimulator.com/

 

Hva skal du filme? Jeg vet ikke om du har svart på det, men... Det er fullt mulig å dra opp store dSLR med et multikopter også. Og, du kan fly både raskt og agressivt. Jeg lurer litt på hvorfor du absolutt vil ha helikopter, og nitro tilogmed, når det er så mye bedre med multirotor og elektro. :)

 

Et helikopter er gjerne sånn at du må aktivt fly det. Hvis det er det du er ute etter, så er det klart det du skal ha. Et multikopter er litt sånn at når du slipper senderen, vil det slutte å gå i en retning, men istedenfor rette seg opp til en stabil horisontal hover og fortsette i den retningen det sist hadde. Man sier gjerne at du kommer til å gå i bakken med en multirotor også, men det er mye mer "forgiving" enn et helikopter.

 

Jeg fløy nitrofly for første gang for over 20 år siden. Jeg fikk også muligheten til å teste og se begrensningene til elektro den gangen. Nå er alt helt annerledes. Nitro er fortsatt bråkete, luktende, grisete og jævlig. Elektro er MYE råere. Tilogmed de proffe gutta flyr elektro, både på enrotor og multirotor.

 

Du får uansett ha lykke til, men lytt til erfarne flygere og du vil helt sikkert ha mye mer glede av hobbyen og sannsynligvis komme billigere unna også. ;)

 

 

 

Proffe FPV-folk;

Filming med flyvende vinge;

 

Filming med multirotor;

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha deg et enkeltrotor for å trene ville jeg gått for et mikrohelikopter som Blade mCPx eller lignende. Disse ødelegger ikke seg selv like lett i en kræsj som de større helikoptrene gjør, så du får forhåpentligvis ikke de store reparasjonskostnadene. Ulemper er at de kan være noe vanskeligere å kontrollere, og at du ikke får nitro med en gang.

 

Det finnes merker som er billigere enn Blade og stadig fungerer helt fint, men jeg kan ikke anbefale deg noe spesifikt.

 

Pass også på å undersøke hva slags radiosender du trenger til nitrohelikopteret senere, så slipper du å kjøpe to radiosendere.

Lenke til kommentar

Tror du må bestemme deg for hva som er viktigst.

Om det er det å fly noe som ser ut som et helikopter, eller om det er filming.

 

En kombinasjon av begge er ikke å anbefale, noe "alle" her inne er enige om, uten at det ser ut til å helt synke inn hos deg.

 

Men i forhold til flyvetrening, vil ikke det du lærer av å fly et quadkopter være negativt i forhold til å fly et vanlig helikopter.

Både kontroller trening, visuell trening og hva som gjør hva, er det samme.

 

Og når du da også snakker på å bruke under 5k (nærmere 1k enn 10k), er det nok f.eks dji phantom eller Blade 350 som er de beste alternativene.

Lenke til kommentar

Ville bare meddele at det å bestille fra hobbyking er noe av det værste jeg har opplevd. Bestilte for ca. 1k$, alle varer var på lager, ventet 7 dager, åpnet support case, ingenting skjedde, brukt 4-5 tima på å komme gjennom livechat - kom gjennom - fikk beskjed at det beste var å avbestille ordren, avbestilte så får jeg beskjed at jeg må vente 7 dager til for å få pengene tilbake. Som ikke det var nok, så er support case fortsatt åpen og står om "Awaiting assignment to a support agent"...

 

Postet det på facebook siden til hobbyking - innlegget er ikke besvart og er slettet.

Lenke til kommentar

Jeg har selv bestilt varer på HK i sommer, massevis, og mange forsendelser. Sikkert for $1000,- eller deromkring. Verste jeg gjorde var å bestille fra NL Warehouse. Alt annet som ble bestilt fra Kina og sendt med sporbar forsendelse, kom frem som det skulle.

Ja, dette er vel det rådet jeg har å gi også. Bestill ifra hongkong (International), og heller betal litt ekstra for express om det haster.

Lenke til kommentar

Ville bare meddele at det å bestille fra hobbyking er noe av det værste jeg har opplevd. Bestilte for ca. 1k$, alle varer var på lager, ventet 7 dager, åpnet support case, ingenting skjedde, brukt 4-5 tima på å komme gjennom livechat - kom gjennom - fikk beskjed at det beste var å avbestille ordren, avbestilte så får jeg beskjed at jeg må vente 7 dager til for å få pengene tilbake. Som ikke det var nok, så er support case fortsatt åpen og står om "Awaiting assignment to a support agent"...

 

Postet det på facebook siden til hobbyking - innlegget er ikke besvart og er slettet.

 

Kan virke som de er opptatt med problemer ang. shipping av lipo batterier for tiden:

http://www.youtube.com/watch?v=r6fysdrZ6Xc

Lenke til kommentar

Jupp, fikk epost om det tidligere i dag. Så vet nå i alle fall hvorfor mine 4s batteri ikke er sendt enda, selv om jeg valgte fedex express.

 

Ellers ble den nye rammen sendt i dag, og 8-6mm spacere for props sendt i går. Så da er det egentlig bare valget på landing gear/understell som står igjen å bestille.

Lenke til kommentar

Så fort du er over på speilrefleks, veier tingen endel, du må da typisk ha et stort hex eller enda bedre, et octocopter.

En "ready to fly" pakke, er f.eks DJI sin S800 løsning med en 3. parts gimbal. Totalpris er fort på 15k for et komplett bra prebuild system.

 

Om du bygger selv derimot, med f.eks Tarot sin FY690S hex, får du et komplett sett + gimbal til rett under 10k tenker jeg.

Må huske på at det er ikke bare bare å få hengt opp et speilreflekskamera.

 

Nå må jeg innrømme et kostnadene er tatt litt ut av løse luften, da jeg ikke orket å søke opp priser, men om du seriøst ønsker å få et speilreflekskamera i luften, må du nok fort ut med endel tusen.

Lenke til kommentar

Ja, det er farlige greier, fort gjort 3-4kg, med carbon props på 15" som spinner 20k rpm.

Selv om den "bare" faller ut av himmelen, uten at motorene går, er det fare for alvorlige skader.

 

Er en grunn til at "vi" ikke liker å se filmer av folk som driver å flyr over bebyggelse, folkemengder og trafikk.

Lenke til kommentar

Sånn, da var min slash 4x4 backslash lagt ut for salg med alt sitt utstyr, inkl batteri og lader. Så får jeg se hva som skjer.

Får jeg solgt den for ca det jeg ønsker, blir det brushless gimbal og quadframe landing gear på meg, og kanskje litt annet kos.

 

Men føler kanskje markedet for brukt RC bil ikke er så stort om dagen, selv ikke om ting ca er nytt.

Kjipt på en måte, vist hva jeg vet i dag, for et år siden, hadde jeg "spart" nærmere 10k, som hadde heller vært puttet i multikopter radio, gimbal m.m.

Lenke til kommentar

Vi får se hva som skjer, jeg gidder ikke selge den for skampris. Den har mer bruksverdi i forhold til lek i gata og med onkelunger, enn å få igjen under 3k for den.

Og jeg er redd 4k, selv med 2 store batteri, lader og bra radio, blir for dyrt.

 

Har bare lagt den ut på facebook gruppen for den lokale rc klubben, ikke spesielt gira på å starte å sende alt utstyret i posten, men kan være et alternativ med tiden, om jeg føler jeg trenger pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...