Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Begynte du akkurat NUH ? Da er du dreven :D

 

BTW. Explorer når det gjelder den Piper Cub'en ... eller det var kanskje ikke piper... men den til 995 uten radio utstyr.

 

Holder det å kjøpe en radio da? Eller er detikke med mottaker og slikt heller?

Men piper cub'en var vel 3 kanals?

Hehe. Nei, har bare tatt det delvis fra hverandre. Tenkte jeg skulle sitte det sammen igjen no :D

 

Slike fly pleier som regel det bare å følge med motoren. I tillegg må du ha batteri, sender, mottakker, servoer og lader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke noen av dere her som har litt sånn über skillz i aerodynamikk? Driver å planlegger en flyvende vinge som skal bygges til neste år, men ble pluttselig så usikker på deignet på denne, om jeg skulle la den bli som B-2 bombeflyet (som forsåvidt må ha hjelp av datamaskin for å fly) eller legge bak et par bommer og lage en høydestabilisator (og ror da) bak selve vingen.

 

Legger ved et worddokument på de forskjellige designene jeg hadde tenkt: Forskjellige flyvende vinger.doc

Det er noe merkelig med det, men når det kommer til modellfly er naturens lover mye mer tilgivende enn med ekte fly. Har selv en flygende vinge på ca. 1m i vingespenn. Den ligner veldig på design.1, bare med 2 store ror gående langs hele bakparten av vingen. Denne flyr veldig bra, både som seilfly og hurtigfly. Monterte en børsteløs AXI 2208/26 på den. Drevet av ett 3celler li-poly batteri gikk den som ett olja lyn :woot:

Lenke til kommentar

Aha okidoki. Men som dere sikkert har skjønt :) Jeg er litt noob :D

Flott det er sånne hyggelige mennesker her som dere :) hehe

 

Hmm... menneh... en ting. Høyderor er på den ALLER bakerste "vinga" (den vannrette) Så har vi sideror som vanligvis sitter sammen med denne og sitter loddrett, og balanseror?? sitter på hovedvinga og tilter flyet fra side til side?

 

Har jeg orden på sakene? :D

 

På et 4ch oppsett, så har man vel vanligvis disse mulighetene pluss throttle sant?? =)

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på den cuben fra multiplex så har den i utgangspunktet kun styring på motor, høyde og sideror.

Det flyet som koster 995 er Twin Star 2. Øgrey har også et salg nå der de selger TwinStar (1) til 645kr. Det er bygd i et annet materiale som ikke er rigtig så sterkt og personlig syns jeg TS2 ser mye penere ut i den hvite fargen.

 

Jeg skal ikke kjøpe radio fra Øgrey nei. Det har jeg fra før av, men den er kjøpt derfra da. :)

Servoer og slikt bør du heller ikke kjøpe derfra da de er MYE dyrere der. Til det anbefaler jeg Moss Hobby som har meget gode servoer fra waypoint som koster 130 kroner elns.

 

Info om radioen min, gidder ikke å legge opp noe bilde nå.

Multiplex Pico Line

Lenke til kommentar
Var det et hint? :D

 

Men hvordan er det å feste de servoene og slikt da? Er det ferdig opplagt uhm... "mellomledd" eller liknende? for jeg regner ikke med at servoen skal sitte ute på vinga :D hehehe =)

Mange fly som har servoene nedi "brønner" i vinga. Men som oftest er det linker mellom servoen inni kroppen på flyet, og rorene utpå vingen. Servoene skrues eller limes fast til kroppen, men dette står det mer om i byggebeskrivelsen til det aktuelle flyet.

Lenke til kommentar

Jepp. På TwinStar ligger iallefall servoene ute i vingene med et stag fra servoen til roret. Så går det en ledning fra servoen inn til flyet hvor du kobler dette på mottakeren (duh :p ). Fly med to balanserorservoer gir generelt bedre innstillingsmuligheter, men du må ha radio som lar deg bruke det (såkalt differential mix). Twinstar liker å ha det programert slik at når du legger flyet over mot venstre så blir det venstre balanseroret presset mer opp enn det høyre roret blir presset ned. Dette er for å hindre at flyet skal prøve å vri seg motsatt vei av det du svinger mot på grunn av at det blir masse luftmotstand i roret som blir presset ned som vil vri flyet.

 

Servoene festes da i et hull som er tilpasset det i vingen. Her kan du lime den fast eller bruke dobbeltsidig tape.

Lenke til kommentar
AHA dette med balanseroret var en genial sak, har oppdaget at det kan skje når jeg har brettet papirfly :D hehe

 

Hmm... men kan ikke servoene bli utsatt for såpass med krefter at de løsner hvis de "bare" er limet da?

Okey då, ett siste innlegg :p

 

Lim holder til små ror med lav belastning, men skal du opp i bensinmodeller på 3-4kg som flyr i 80km/t ville jeg ikke limt servoene fast. Og det er det forhåpentligvis ikke noen som gjør.

 

Men i Twin-star'en sitt tilfelle holder det mer enn nok å lime servoene på plass ;)

Lenke til kommentar

Som Psykopatisk Kaffelefse sa så blir servoene plassert i brønner i vingen. Selv bruker jeg å trekke servoen med litt tape slik at det ikke trekker lim inn i den og at den er lettere å få ut hvis det skulle være nødvendig. Det er nok ikke noe problem med kreftene. Rorflatene er ikke så store og farten er det heller ikke. Det kan dog være et problem at servoene spretter ut hvis du får en veldig hard landing og roret blir dunket mot noe.

 

Etter nå å ha pratet å bare skrytt av dette TwinStar flyet :blush: så begynner jeg virkelig å glede meg til å bestille det og få det.

 

Edit: På Twin Jeten min som påstått skal gjøre 110km/h så er også servoene bare limt inn og de holder utmerket. Brønnene er som oftest tilpasset formen på servoen slik at du får lim og kontakt på et stort areal så det blir sterkt. :)

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Hmm okej, men, hvis jeg bestiller meg fly og kontroll separat, er det fryktelig vanskelig å gjøre dette eller? Høres egentlig ikke sånn ut.. =) Men jeg antar at slik som f.eks. Twin Star 2 flyet kommer ferdig trukket og slikt ?

 

Hmm... Tror du det fungerer som nybegynner fly da?

Lenke til kommentar

Twin Star to funker nok greit som nybegynnerfly, men du bør ha _litt_ erfaring med hvordan fly oppfører seg i luften fra f.eks. MS Flight Simulator. La merke til onkelen min som selv har en Twin Star1. Flyet gikk i en fin sving men han greide ikke å rette det ut. Saken var ikke verre enn å flytte stikken over igjen, men istede ble kontrollen slengt til meg.

Også er det jo litt størelse på det flyet så det er nok en god idé å ha litt plass å fly på iallefall til du har kontroll på flyet. Selv planlegger jeg å fly det inne i et boligfelt med både hus, skog og lyktestolper.

 

Twin Star 2 kommer ikke ferdig trukket nei, men det er ikke noen vitså gjøre heller fordi stoffet er lagd slik at det funker fint som det er. Vingene er massivt skumstoff som gjør dem lett å lime hvis du skulle være uheldig.

 

Det er en dansk flyklubb som bruker TwinStar som skolefly for nye piloter, som fungerer veldig bra.

 

Edit: Rask du Psykopatisk Kaffelefse :yes:

Edit2, der tok jeg også kveld. God natt.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...