Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lyst på ny vanlig hex frame igjen. Litt møkk at de nye motorene ikke passer på min F550 frame.

Og utvalget frames som ser ok ut for min del, koster ifra 200-250usd og oppover.

 

Pakken min med ny senter plate for å lage quad av de gamle motorene er missing ifra goodluckbuy også, kjøpt ifra der pga powerboard de hadde som skulle tåle 2-3x max amp av alt annet jeg har funnet til ok pris.

 

meh!

 

Pakken med ny senter plate for å lage en quad til jeg finner ut i forhold til hexen, er enkelt og greit ikke sendt, selv om den hadde status som det i 6 uker nå.

Får nå pengene tilbake på konto, men det der er da en butikk jeg ikke kommer til å bruke igjen, eller å anbefale til andre.

 

Ellers så har jeg lest og lest, og så langt jeg kan skjønne, er det 4s og 12inch props som må til for at tingen min skal fly, kanskje opp i 13inch.

Props er greit nok, det er ikke så stor kost, men å begynne å kjøpe nye batteri, det er litt kjipt etter å ha kjøpt inn 6stk av 3s 5800mah.

 

Vurderer å vente, spare, og kjøpe en vanlig hex ramme, type Tarot FY680, der motorene mine vil passe.

Men usikkerheten jeg har per i dag, om jeg fortsatt vil slite med å fly med mine 3s på den også, gjør at jeg avventer det hele noe.

 

Et annet alternativ, er extention plates til min F550, så de nye motorene passer der.

Dette vil være en mindre kost (50usd), og vil gjøre at jeg kan teste om ting fungerer på 3s.

 

Fortsatt ikke penger jeg føler jeg har lyst til å bruke ekstra per dags dato.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan ingenting om RC helikopter, men er interessert i å begynne med dette for å filme med f.eks GoPro ol.

 

Etter hva jeg ser gir nitro mest flytid og mest for pengene kontra å handle inn x antall batterier.

 

Det jeg skulle sett var et lettflydd nitrohelikopter som klarer å ta med seg et "skikkelig" kamera ala GoPro, som også har en del flytid uten å måtte fylle. Vet ikke hvordan det er, om det er mulig å customize en større tank om ønskelig? Går jo maskiningeniør, kan sikkert få leke litt med 3D-printeren etterhvert :D

 

Men grovt sett så er et lettflydd nitrohelikopter prioriteten sånn sett.

Lenke til kommentar

Du har aldri flydd heli, og lurer på å starte å fly nitro heli for å filme?

Har du lest deg opp noe på hva dette faktisk innebærer?

 

Gå for et quadkopter i stedet, om du ikke vil bygge selv, kjøp et ferdig oppsett type http://headrc.com/air/multirotors/HZ-BLH7800

Denne har både atti og gps modus (hold høyde, hold posisjon).

 

For guds skyld ikke kjøp inn vanlig nitro helikopter av noen størrelse, det er direkte drapsvåpen i utrente hender.

 

Uansett hva du kjøper, husk at du ikke skal fly i bebygde områder, eller over folk/vei.

Lenke til kommentar

Jeg må begynne på topp med små steg. Det er enten alt eller ingenting. Å kjøpe noe billigere, for så gradvis gå over til dyrere utstyr kan fort bli VELDIG dyrt også, så å kjøpe noe dyrere med en gang og heller lære meg i simulator og med SMÅ steg irl før jeg gjør noe stunt er like greit. Og går det til helvette så går det til helvette, mange ganger er vel reservedelene billigere en å kjøpe et dyrere heli igjen fordi det jeg har blir for tamt av en eller anna grunn.

 

Quaden kan være interessant som start, men hvordan er det å kontrollere kontra et vanlig helikopter? Det vil si, vil jeg LÆRE noe av det? Jeg vet quaden er et bra utgangspunkt for å filme, og mange har mounts til GoPro, men er det lang vei derfra til å fly vanlig enkelrotors helikopter?

 

Fløy litt i simulator før, men grunnet penger stoppa interessen for det, og da også flyginga i simulatoren.

Lenke til kommentar

Quaden kan være interessant som start, men hvordan er det å kontrollere kontra et vanlig helikopter? Det vil si, vil jeg LÆRE noe av det? Jeg vet quaden er et bra utgangspunkt for å filme, og mange har mounts til GoPro, men er det lang vei derfra til å fly vanlig enkelrotors helikopter?

Vel, steget fra Multicopter til enkelrotors helikopter er ekstremt stor\lang\bred. Er 2 helt forskjellige måter man flyr på.

Om det er hovedsaklig filming du vil gjøre, så styrer du unna enkelrotors helikoptere. De egner seg absolutt ikke til filming.
Lenke til kommentar

 

Vel, steget fra Multicopter til enkelrotors helikopter er ekstremt stor\lang\bred. Er 2 helt forskjellige måter man flyr på.
Om det er hovedsaklig filming du vil gjøre, så styrer du unna enkelrotors helikoptere. De egner seg absolutt ikke til filming.

 

Ikke nødvendigvis sant. Problemet er nitro og vibrasjoner og olje, ikke enkelrotor. Vibrasjoner KAN gjøres noe med til en viss grad, samt å finne rett heli/motor og alt det.

 

Sett mange filmer med enkelrotor og GoPro. Problemet mitt er at om hoppet er stort så er jeg like langt om jeg kjøper quad når jeg ønsker singel senere, mtp. penger.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis sant. Problemet er nitro og vibrasjoner og olje, ikke enkelrotor. Vibrasjoner KAN gjøres noe med til en viss grad, samt å finne rett heli/motor og alt det.

 

Sett mange filmer med enkelrotor og GoPro. Problemet mitt er at om hoppet er stort så er jeg like langt om jeg kjøper quad når jeg ønsker singel senere, mtp. penger.

Jo. Filming til enkelrotor er bare tull. Bør styre unna tanken med en gang. Om du etterhvert skal satse på litt mer proff-filming, så er mulighetene utrolig mye større med et multikopter enn det du har med en enkelrotor.

 

Såklart, man kan få nogenlunde grei filming med enkelrotor, men da må man legge i mye penger i det. Men du vil fremdeles være langt unna av hva et multicopter kan oppnå.

Lenke til kommentar

Om du skal ha single rotor kopter for filming, må du opp på noe tilsvarende denne her for å virkelig kunne ha en skikkelig stabil rigg.

 

Om du først vil satse mye penger, kjøp DJI S800 pakken f.eks.

Men ser ikke hvorfor du må hoppe i det så brutalt, bruk de pengene det må til for å få en brushless gimbal på Blade 350 med gopro, og du har et veldig bra startsted.

Også kan du investere i en større hex/octo om behovet kommer.

 

Er veldig få som velger single rotor i dag, om de ikke allerede har lagt veldig mye penger i en single rotor rigg.

Lenke til kommentar

Tenkte ikke å legge 10.000 pluss i det i startfasen heller.

 

Når jeg sier å starte stort tenker jeg nærmere 1000 enn 10.000 (4999 er nærmere 1000 om det skulle være tvil), å fortsatt få noe til der. Å heller hoppe opp på dyrere utstyr etter det. Er tross alt student, og må også ha et GoPro til 2000-3000kr. Å handle et RC heli til 10-20.000 er såklart uaktuelt i startfasen, det er som å handle en Ferrari for å øvelseskjøre.

Lenke til kommentar

Jeg må begynne på topp med små steg. Det er enten alt eller ingenting. Å kjøpe noe billigere, for så gradvis gå over til dyrere utstyr kan fort bli VELDIG dyrt også

Når jeg sier å starte stort tenker jeg nærmere 1000

 

Ah, bare jeg som tolket innlegget ditt noe feil da.

 

Om budsjettet ditt er rundt i 1000kr-klassen så tror jeg ikke du får ås mange enkelrotor helikoptere som kan løfte et Gopro. Hvertfall ikke stabilt.

1000-2000kr så får du en quad som klarer det uten problemer hvertfall :)

Lenke til kommentar

Om jeg skal begynne med noe billig for å lære meg å fly uten å sitte foran PCen å fly, hvor lavt ned KAN man gå i pris å fortsatt få feelen for det? Det er vel kanskje en annen rute å gå som ikke koster meg så mye mer heller, nødvendigvis.

 

Og ja, singelrotor er en fetisj jeg har.

Lenke til kommentar

 

Ah, bare jeg som tolket innlegget ditt noe feil da.

 

Om budsjettet ditt er rundt i 1000kr-klassen så tror jeg ikke du får ås mange enkelrotor helikoptere som kan løfte et Gopro. Hvertfall ikke stabilt.

1000-2000kr så får du en quad som klarer det uten problemer hvertfall :)

Ikke 1000, men nærmere 1000 enn 10000 :)

 

Men posten over sier at om jeg kan kjøpe noe billigbillig, da mener jeg ræl, virkelig. Men noe som kan gi meg samme feelen som et til 5000-10000 har, selvfølgelig ikke like responsivt og garantert andre mangler, men om jeg kan lære basics av et til 500-2000, så fly et til 5000-10000 med grunnleggende kunnskap, å så gå videre derfra, så er det mer akseptabelt.

 

Jeg er redd for å ende opp med å kjøpe et til 1000, så et hakket bedre til 3000, så mange hakk senere ende opp på utstyr til 10.000-15.000, men sitte med så mange imellom det til 1000 og det dyreste at jeg har lagt i 20.000-30.000 i det allerede.

 

Kan trekke en linje til bowling der egentlig. Kjøpe en billig kule for å begynne med. Spilte med den ei stund, kjøpte også ei brukt til 300 bare for å ha. Så skulle jeg ha nytt, og mange sa kjøp noe billigere, kjøp noe du kan lære deg å få litt rotasjon så det skrur. En person var enig med meg og sa "Kjøp top-of-the-line", prinsippet er det samme, bare at når du lærer deg det, så ser du responsen i den kula mye bedre siden den har muligheten til å skru mer.

 

Det tok vel to måneder så var det ingen som fikk ei kule til å skru så mye som meg i hjemmehallen...

 

EDIT: Ikke at skru er målet i seg selv, men det er en faktor som er viktig å kunne for å kunne spille på ulike forhold. Hva det kan direkte sammenliknes med vet jeg ikke, men det er en av flere måter å lære seg på. Kan godt hende jeg biter meg selv i ræva med det også, vi får se.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Vel, kjøpe quadrotor til 2000-3000, GoPro til 3000 (kjøper 3ern, skal ha høy framerate pga bowling og bil som hobby), da er jeg jo sånn sett i mål.

 

Men en fetisj er en fetisj, det kan ikke forklares.

 

Skal jeg filme noe som en event ute for moro skyld, og skal må ha noe trygt og stabilt, så er quaden tingen å bruke. Men for å tilfredstille min merkelige fetisj, så er singelrotor det jeg virkelig ØNSKER.

 

Og jeg vil helst ikke gjøre som staten når de bygger vei, jeg vil gå så nært raka vägen som mulig. Så derfor lurer jeg på om noe til 500-1000 kan gjøre nytten til å lære meg basics godt nok til å fly en rigg som kan ta et kamera med seg?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan noen ting om helikopter er vel det verste du kan gjøre å starte med et stort nitrohelikopter. Nå veit ikke jeg hvordan det er med nitrohelikoptere, men med bil så er det svært få som med normal tank kjører lengre enn de som går på batteri. Til filming er også multikoptere overlegne, og med nitro vil du nok slite en del for å bli kvitt vibrasjonene.

 

For å komme igang med filming så ville jeg sett nærmere på 350QX som det nevnes her, den kommer med flere moduser, for de som er helt grønne, og for de langt mer erfarne. I tillegg kommer den med vibrasjonsfritt feste for GoPro. I stedet for å gå for RTF-utgaven, kan man kjøpe seg BNF-utgaven og en bedre Spektrum/JR radio. BNF med f.eks. DX6i/DX7s/DX8 vil lande på under fem lapper. Da har du radio til du eventuelt går opp i størrelse/pris siden eller bytter til et helikopter.

http://headrc.com/air/multirotors/frames/HZ-BLH7880

http://headrc.com/air/radio/tx/spektrum/HZ-SPMR6610E

http://headrc.com/air/radio/tx/spektrum/HZ-SPMR7800EU

http://headrc.com/air/radio/tx/spektrum/HZ-SPMR8800EU

 

 

Du kan godt mene at prinsippet er det samme som med bowlingkula, men kjører du et stort helikopter i bakken flyr tusenlappene fort. Bare å tippe over og ta rotorbladene ved takeoff er langt i fra billig. Får du gjort det et par ganger har du brukt mer på blader enn det koster med et 350QX... Det koster deg til sammenlikning fint lite å skru kula nedi renna.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan noen ting om helikopter er vel det verste du kan gjøre å starte med et stort nitrohelikopter. Nå veit ikke jeg hvordan det er med nitrohelikoptere, men med bil så er det svært få som med normal tank kjører lengre enn de som går på batteri. Til filming er også multikoptere overlegne, og med nitro vil du nok slite en del for å bli kvitt vibrasjonene.

 

For å komme igang med filming så ville jeg sett nærmere på 350QX som det nevnes her, den kommer med flere moduser, for de som er helt grønne, og for de langt mer erfarne. I tillegg kommer den med vibrasjonsfritt feste for GoPro. I stedet for å gå for RTF-utgaven, kan man kjøpe seg BNF-utgaven og en bedre Spektrum/JR radio. BNF med f.eks. DX6i/DX7s/DX8 vil lande på under fem lapper. Da har du radio til du eventuelt går opp i størrelse/pris siden eller bytter til et helikopter.

http://headrc.com/air/multirotors/frames/HZ-BLH7880

http://headrc.com/air/radio/tx/spektrum/HZ-SPMR6610E

http://headrc.com/air/radio/tx/spektrum/HZ-SPMR7800EU

http://headrc.com/air/radio/tx/spektrum/HZ-SPMR8800EU

 

 

Kjører du et stort helikopter i bakken flyr tusenlappene fort. Bare å tippe over og ta rotorbladene ved takeoff er langt i fra billig. Får du gjort det et par ganger har du brukt mer på blader enn det koster med et 350QX...

Nå har jeg sagt to-tre ganger at jeg lurer på om et billig (billigbillig) singelrotor gir meg like mye som et dyrere i form av hvor mye jeg lærer, men du er unnskyldt. :p

 

Jeg har nemlig et anna spørsmål som brenner mer. Vet mange bruker noe form for briller eller liknende for å se via kamera når de flyr, noen som har link til dette? Vil se hva det er snakk om.

 

EDIT: Glemte smiley, virka sint :p

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Du får ikke et billig singelrotor som klarer å ta et GoPro opp i lufta, og samtidig gi noen brukbare bilder. Hvis det bare er for stikketreningens del så får du jo et Blade 130X i BNF, så kan du kjøpe deg en skikkelig radio i tillegg som du har til siden. Dette tåler å gå i bakken uten å ta nevneverdig skade, eller at du tømmer lommeboka på deler. Stikketrening vil du jo til en viss grad få med et multikopter også.

 

FPV finnes det mye info om, både på FPV.no og Modellflynytt.no. Det kan også være greit å sette seg inn i hvilke regler som gjelder for å ta et kamera opp i lufta.

http://www.nlf.no/modellfly/informasjon-om-gjeldende-regler-fpv-0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...