>Jonas< Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Om du hadde hatt 4 cell batteri så hadde det vært 4*3.7 (14.8 volt). Ikke nødvendigvis. Et batteri med fire celler kan ha en nominell spenning på 7,4V også. S-betegnelsen angir hvor mange celler som er koblet i serie, ikke hvor mange det er totalt i batteriert. C-betegnelsen angir hvor stort strømtrekk batteriet kan gi konstant (og evnt i korte perioder) i forhold til kapasiteten. Et 20C 2,5Ah batteri gir like mye strøm som et 25C 2Ah batteri. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 C-ratingen brukes til å beregne maks leveringskapasitet. Et 25C 2200mAh batteri kan levere maks 25*2.2 A til regulatoren - her 55A. Så, et batteri med større kapasitet og samme C-rating, kan levere mer kraft. 25C 5000mAh kan da levere 125A til regulatoren. Antall "S" er hvor mange celler batteriet har, med hver på ~3.7V - 3S = 11.1V. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Og forøvrig brukes P som benevning når cellene er i paralell. F.eks. 2S2P. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 29. juni 2013 Del Skrevet 29. juni 2013 Er det noen som vet om kyosho i det hele tatt har noe form for kundeservice i ett eller annet land? Bestilte et deksel til båten min i august i fjor og butikken har fremdeles ikke hørt en dritt... Lenke til kommentar
johanf Skrevet 30. juni 2013 Del Skrevet 30. juni 2013 Kyosho har vel butikk/utsalg i Oslo. Lenke til kommentar
emil98 Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Hei! Har tenkt å kjøpe min første rc bil. Så lurer om dere har noen tips på gode biler til 2000-3000? Vill helst ha elektrisk. Vill ha noe som ikke blir ødelagt for lett. Har sett litt på Traxxas Rustler XL-5, men har engentlig ikke peiling... Så kom med forslag Takk på forskudd! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Har hatt Rustler selv. Solid nok original men blir fort litt slapp i forhold til nye børsteløse biler. Kjøretiden er heller ikke så god siden den har børstemotor. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Man får vell Rustler med børsteløs motor også? Lenke til kommentar
emil98 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Tips til børsteløse biler da ? Helst litt solide og spreke Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Og forøvrig brukes P som benevning når cellene er i paralell. F.eks. 2S2P. Hvorfor koble batteriene i parallell? Vil de ikke gi mer effekt i serie? Har ikke så god greie på det, men vet at to motstander i paralell har lavere resistans, enn en enkel motstand. Gjelder ikke det samme for batterier også? Endret 2. juli 2013 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Cellene kobles i parallell for å øke den samlede kapasiteten, samt øke tilgjengelig strømuttak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Men to batterier i serie, der batteriene er på 3 volt, blir det slik: 3V+3V=6Volt Hvordan ser regnetykket ut i parallell? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Du vil fremdeles få 3V, men øke kapasitet (Ah). Lenke til kommentar
Itek Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) 1 celle er 3V: I serie: 3V + 3V = 6V =2S (2 cellers batteri) I paralell: 3V + 3V = 3V =1S2P (spenning tilsvarer 1 celle batteri, 2 celler i paralell) Hvis hver celle(3V "pakke") inneholder 1000maH, vil det bli slik: Serie: 3V(1000maH) + 3V(1000maH) = 6V(1000maH) Paralell: 3V(1000maH) + 3V(1000maH) = 3V(2000maH) Endret 2. juli 2013 av Itek Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Pluss at man av og til må koble celler i paralell for å ikke ta livet av dem ved høye strømtrekk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Okei, da skjønner jeg hvorfor. Har spenning mye å si, finnes det motorer som kan ta i bruk mer enn 3V, vil den gå fortere med høyere spenning enn 3V? Regner med at kapasitet tilsvarer kjøretid? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Man måler motor"hastighet" i kv altså rpm per volt. Slik at en 1000 kv motor vil rotere ca 3000 ganger per minutt dersom den får en spenning på 3V. Det finnes motorer som tåler det meste av spenning, begrensningen ligger i strømmen (ampere) som kan gå gjennom en motor. Feks Jeg kjøpte en motor som det sto 650 Watt på. Dette var ved 22.2V som er 6S lipo batteri. Jeg planla at jeg skulle bruke et 3S batteri. Hvis jeg trekker 650W med denne motoren ved bruk av et 3S batteri, vil motoren svi seg. MEN, dersom jeg trekker 650W/22.2V = 29A med dette 3S batteriet bør det gå greit. Merk at 29A med et 3S batteri ikke er mer enn 29A * 11.1V = 325W.. altså halvparten! Mer kapasitet tilsvarer mer kjøretid, så lenge motoren trekker like mye strøm. (1 mah = 1 milliampere per time) Slik at et batteri på 1000mAh bør holde ca 1 time hvis det trekkes med 1A (= 1000mA). Endret 2. juli 2013 av Itek Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Tips til børsteløse biler da ? Helst litt solide og spreke HPI Firestorm Flux? Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 Jeg har egentlig aldri skjønt meg på strømtrekk, ampere, volt teoretiske greiene... Hvis jeg har en motor som vil trekker 555W på 11,1V som er 50A og etter som jeg har forstått det teoretisk, og hvis jeg kjører med 7,4V så vil motoren trekke mer amp som blir da 75A for å få samme effekt. Hvordan kan det ha seg at i praksis så er det mindre effekt i motoren når en får 7,4V? Eller er det sånn at motoren trekker 50A uansett spenning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå