Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått inspirasjon av å lese i denne tråden til å prøve å få liv i min Speed Bazooka 1/8 buggy. Kan vel begynne med litt historie.

 

Kjøpte bilen sommeren 2007 og begynte å kjøre inn bilen. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det 2-3 tanker med å la bilen trille rundt på parkerings plassen. Men ung og dum som jeg var så ruste jeg bilen mens den ble holdt oppe for å høre på den kule lyden (kan det være årsaken til fremtidlige problemer?).

 

Etter å kjørt bilen inn så husker jeg at broderen og meg var å herja med bilen noe. Det jeg ikke greier å huske er hvorfor bilen ble pakka bort, men jeg vet at neste gang den skulle brukes så ville den ikke gå ordentlige. Den startet, men etter en liten stund så døde den bare. Enten om den sto i ro eller ble kjørt, da med svak gass. Med liten stund snakker vi om maks 30sek.

 

For noen år siden så prøvde jeg bilen med noen andre som har holdt på med RC for å se om han fant ut av feilen. Vi fant en dårlig O-ring på fuel-beholderen. Det var årsaken til at bilen ikke ville starte den gangen, men hovedproblemet var der ennå.

 

Den ble så pakket bort til i fjor da jeg skjønte at nitro fuel kan bli "dårlig" av å stå for lenge. Kjøpte ny fuel i håp om det skulle fikse problemet... gjorde ikke det. Ble nok en gang pakket bort til jeg kom over denne tråden og nå har jeg virkelig lyst til å få den til å virke igjen.

 

 

Planen nå er å ta fra motoren og rense det for å se om det vil gjøre bilen frisk. Hvis noen har peiling på hva problemet kan være så tas det imot med et stort takk :)

Lenke til kommentar

Har den stått såpass lenge med nitro, så burde du nok bytte alt av paktninger. Er nok store muligheter for at den trekker inn "falsk" luft en eller annen plass.

 

Ta den fra hverandre og kjør en fin rens på alt av gasser og motordeler. Så ser du jo fort om du har ødelagt noe med den heller manglende innkjøringen du hadde. ^^

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Holder på å lage en billig tri-copter selv. Planelegger kun å ha den som FPV/Gopro filming med "super simple gimbal" på den i første omgang. Har dog kraftig nok motor og batterier til å kunne kjøre på med en lit mer robust gimbal senere, men dette er uansett kun for morro og for å lære meg multiroter. Ser utrolig gøy ut med FPV.

 

Jeg har også lyst til å designe mine egne Hexa og Octo-copters, men jeg lurer på om det er noen her inne som vet om billige CNC/Laser/Vann-kuttere her i norge som kunne ha kuttet mine designs relativt billigt.

 

1642986.jpeg

 

Dette er kun et eksempel på en design som jeg har sendt til et CNC firma her i norge, men de skulle ha 3000 kr for å kutte den ut i aluminium, noe som jo blir uaktuelt. Da blir det jo nesten like greit å kjøpe en 3D-printer til 8,000,- for å printe ut alt selv, men da blir vell ramma ganske tungt? Hvor mye veier PLE og ABS plasten egentlig sett opp imot carbonfiber?

Lenke til kommentar

Ja, men det er god trening. Dessuten slipper man å reparere hver gang multikopteret går i bakken! Det er stort sett bare å bøye tilbake litt på propellene og gi gass igjen! -sparer mye tid (og penger) på det..

 

Jeg kjøpte meg et slikt ett "for sent", skal bygge et trikopter i sommer. Rcexplorer style :)

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Jo, sant det. Jeg har ikke testet noen av simulatorene heller for multicopter oppsett. Lurer på hvor bra de forskjellige simulatorene er for det formålet nå?

 

Oculus Rift må jo være et perfekt tilskudd til simulator folket. Er jo dybdesynet som har vært problematisk for min del når jeg har lekt meg med en simulator i diverse RC butikker i hvertfall.

Lenke til kommentar

Har noen problemer med å ta motoren i deler.

 

post-193753-0-91049700-1371665941_thumb.jpg

 

For å fjerne alle interne deler i motoren etter som jeg har skjønt så må det helt til venstre bort (flywheel?). Hvordan får jeg det bort? Hvis noen vet om en how to video eller kan forklarer har jeg blitt glad.

 

Har prøvd å søke, men synes ikke jeg finner det jeg trenger. Har forresten ikke noe fancy verktøy.

 

 

Edit:

Jeg får heller ikke av forgasseren. Har fjernet skruen som holder den på plass, tror jeg. Den som gikk på tvers nedenfor forgasseren. Den sitter veldig godt fast, har ikke greid å beveget den i det hele og det store. Så tips her tas også med store takk.

 

 

Update:

Fått av de svarte clutch shoes'ene, men har ennå ikke fått av flywheel'en. Tror jeg trenger ei større tang enn det jeg har tilgjengelig, hvis det ikke finnes andre måter å få den av på.

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar

Kult :) Skal høre med en kamerat hvor mye han tar for fres jobber.. Går ut ifra at du vil ha det i carbon?

 

Ja, helst carbon ja. Om han har samme interessen og du har lyst til å "beta-teste" designen litt så hadde det vært stilig det også. :) Bare å printe ut til dere selv liksom.

 

Hex-Octo frame for everyone! hehe

 

Passer kanskje dårlig nå som du akkurat har kjøpt deg Tarot ramma? hehe.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Har vurdert og designe Hex rammer selv.. men er allerede så mange gode der ute.. du bør ha et ekstremt bra design\brukervennlighet om folk skal gidde kjøpe det.. Så derfor har jeg lagt det litt på hylla.. :p

 

Men har lyst på min egen CNC fres som kan ta karbon.. men koster jo litt det også desverre.

Lenke til kommentar

Har vurdert og designe Hex rammer selv.. men er allerede så mange gode der ute.. du bør ha et ekstremt bra design\brukervennlighet om folk skal gidde kjøpe det.. Så derfor har jeg lagt det litt på hylla.. :p

 

Men har lyst på min egen CNC fres som kan ta karbon.. men koster jo litt det også desverre.

 

http://onlyflyingmac...tab-description

 

Jeg har litt sansen for den løsningen der hvor armene legges nedover fremfor til siden. Så blir noe lignende den løsningen der.

 

Hva planlegger du å bruke på Tarot'en? Elektronikk, batterier og motorer?

 

Det er jo noe spesielt ved å fly eget design også da. :)

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...