Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske jeg hadde et passe stort jorde rett utenfor døra.

Jepp jeg også.

 

Fly noe særlig i tettbebygde strøk er noe uaktuelt for min del da jeg ikke er flink nok. Småkjipt om man skulle kjøre inn i en bil eller hus eller noe sånt.. :p

 

Er jo en del parkeringsplasser, fotball-plasser i området da, men får øve litt mer i "lukket området" før jeg viser meg frem..hihi :p

 

Ser nå at det er en pakke i Oslo med 2x 5600 mAh batterier som kommer forhåpentligvis iløpet av uka.

Lenke til kommentar

Powersupply 13,8V 30A på 1000w.

Ikke kjøp en på 12V.

Uhm... Hvordan får du det til å gå opp? 13,8V og 30A blir 414Watt. Dessuten går det fint med 12V så lenge laderen klarer maks effekt ved 12V. Noe bl.a. min gjør. Men vil uansett selv anbefale 13,8-14,4V :p

Lenke til kommentar

Uhm... Hvordan får du det til å gå opp? 13,8V og 30A blir 414Watt. Dessuten går det fint med 12V så lenge laderen klarer maks effekt ved 12V. Noe bl.a. min gjør. Men vil uansett selv anbefale 13,8-14,4V :p

Nei si det. En bommert på min kappe. ^^ Jeg har akkurat satt sammen en handleliste for en kamerat med PC utstyr, og der sitter nok 1000w inne fremdeles i pannelappen. hehe.

Jeg har uansett dårlig peil på elektronikk, og fulgte kun tips fra en erfaren kar fra RC klubben som omtrent ristet det i hodet mitt at jeg måtte kjøre 13.8V laderne. Hvorfor? Hakke peil. Det kan sikkert du svare på bedre enn meg tenker jeg. ;)

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Jepp jeg også.

 

Fly noe særlig i tettbebygde strøk er noe uaktuelt for min del da jeg ikke er flink nok. Småkjipt om man skulle kjøre inn i en bil eller hus eller noe sånt.. :p

 

Er jo en del parkeringsplasser, fotball-plasser i området da, men får øve litt mer i "lukket området" før jeg viser meg frem..hihi :p

 

Ser nå at det er en pakke i Oslo med 2x 5600 mAh batterier som kommer forhåpentligvis iløpet av uka.

 

For ikke snakke på det å treffe folk. Selv med plast props vil det kunne gjøre store skader.

 

Jeg har stukket hit et par ganger, nærmeste "store" området jeg vet om.

http://kart.finn.no/?lng=8.14146&lat=58.17538&zoom=18&mapType=norhybrid

 

Men er alltids en fare for at hexaen plutselig ønsker å ta seg en tur på toysRus og handle leker, så hadde jeg hatt et stort jorde i stedet, ville det gjerne vært bedre. :p

 

Jeg skal i alle fall ikke være den første i norge som skader folk, og får startet prosessen med å forby alt av rc flyving utenom små begrensede flyfelt (som gjerne ikke liker multikoptre, og har regler om at kun 2 og 2 kan fly likt).

Lenke til kommentar

Elektrisk er veien å gå i min mening. Det kan koste litt ekstra i starten, med innkjøp av ekstra batterier og ladere, men fordelene det gir deg, er nok til at det er verdt det.

 

Største fordelen med nitro/bensin, er at du bare kan fylle på tanken og kjøre og kjøre og kjøre. Og endel folk liker lyden/lukten du får ifra disse bilene.

 

Elektrisk, og spesielt brushless, gir tonnevis med kraft ifra første sekund. Det bråker lite, så du kan kjøre rundt i byggefelt uten å plage naboene, det er lite søl og mindre vedlikehold.

Det negative er at du må bytte og lade batteri. Jeg har per i dag 6 store 3S batteri, og går nå sjelden tom for strøm før jeg er lei av å kjøre.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk kjøpe biler fra HPI og Traxxas? Greit nok at bilene er billige, men de tjener jo grovt på at bilene går i stykker hele tiden i tillegg slikt at folk må erstatte deler konstant.

 

Kjøp fra Team Assosiated, eller Losi f.eks istedet. Losi har jo akkurat kommet ut med 8ight 3.0 som er en buggy for de som originalt ønsker en Vorza. Det koster litt mer i startkapital, men dette tjener du på i lengden ettersom ting ikke går i stykker. De raser heller ikke i pris om man ønsker å selge dem brukt hvis man blir lei av dem etter noen år. HPI og Traxxas biler må en jo kaste etter folk om man ønsker å bli kvitt dem.

Både HPI og Traxxas har flere modeller av god holdbarhet (elektronikken er dog ikke alltid all verden). Jeg har hatt to Slash (både 2wd og 4wd), og begge har vært holdbare biler uten at de måtte oppgraderes (annet enn elektronikken), og begge var lettsolgte til en bra pris. Den ene trengte jeg ikke å annonsere, og den andre hadde jeg tre kjøpere på innen to timer etter at annonsen var lagt ut, så det var vel ikke akkurat noe behov for å kaste de etter noen for å bli kvitt de. Ser man på andre annonser som blir lagt ut så ligger de stort sett ikke veldig lenge heller, om prisen ikke er helt på trynet. At det derimot finnes bedre biler skal jeg ikke nekte på, spesielt når det kommer til kjøreegenskaper. Jeg driver selv med konkurransekjøring, og det beste i mange tilfeller er selvsagt å kjøpe en skikkelig konkurransebil, gjerne brukt fra noen som kjører konkurranse og gir bilene litt omsorg, men for mange som liker seg best med litt leking så virker det jo som om halve moroa er å kjøpe oppgraderingsdeler (som jo ikke er nødvendig på en konkurransebil). Det verste eksempelet er vel kanskje Tamiya TT01, som folk bruker mange tusenlapper på å "oppgradere", og sitter til slutt igjen med en bil som koster mer enn en god konkurransebil, og fremdeles yter langt dårligere.

 

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=18471

Kjøpte den rett og slett pga jeg trengte noe som kunne lade flere patterier på en gang, samt reviews var gjennomgående bra.

Jeg har denne. Riktignok "bare" 2x200W, men den har til gjengjeld innebygd strømforsyning.

 

Jeg liker mye bedre watt enn hk.

Skulket du noen timer på skolen? ;)

 

Elektrisk er veien å gå i min mening. Det kan koste litt ekstra i starten, med innkjøp av ekstra batterier og ladere, men fordelene det gir deg, er nok til at det er verdt det.

At elektro koster så mye mer enn fuel i starten, er noe de som kjører fuel gjerne vil ha deg til å tro fordi de liker fuel best. ;) I dag får man et bra batteri for rundt 200,-, en god servo, motor og regulator for 1500-2000,-. Til fuel må også ha et batteri som må lades, så lader må man ha uansett hva man kjører, i tillegg må man ha en ekstra servo, samt gløder, plugger, filter, pluggnøkkel, clutchnøkkel og litt annet verktøy man ikke trenger til elektro. En god fuelmotor koster 1500-3500,- pluss eventuelt manifold og potte, og startboks og batteri til denne er jo ikke gratis. Motoren er heller ikke vedlikeholdsfri og evigvarende slik som en børsteløs elektromotor så godt som er, og man kan få mange kjørebatterier for noen kanner med fuel. Klart man kan få en billig RTR fuelbil, men med motor som er vanskelig å få til å gå ordentlig, snorer som stadig ryker eller rotostarter som spiser drev gjør jo at mange gir opp og legger hele hobbyen på hylla før de er skikkelig i gang.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...