Illus Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Jeg har også en billig loddebolt med tupp som ikke ser ut i måneskinn. Mine triks for å få nok varme: 1) Få tak i skikkelig loddetinn uten bly! (f..k blydirektivet!). 2) Puss tuppen med sandpapir slik at metallet vises. 3) Ta litt tinn på tuppen før du setter den mot ferdig primet ledning/kontakt for bedre varmeoverføring. Følges for brukers egen regning og rissiko Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Ikke puss tuppen av loddebolten! Den er dekt i et materiale som skal være der, som gjør det lettere å få tinnet over på emnet du lodder. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Ikke puss tuppen av loddebolten! Den er dekt i et materiale som skal være der, som gjør det lettere å få tinnet over på emnet du lodder. Her er det snakk om billige bolter med dertilhørende dårlige tupper. Så da er man pent nødt til det. Men generelt så skal ikke tuppen pusses nei. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Har dårlig erfaring med pussing av tuppen på billigbolter. Endte med at tinnet satt bedre fast i bolten en i emnet jeg loddet. Måtte demle på med store mengder loddetinn og fluss for å få et brukende resultat etter det. Heldighvis hadde jeg en ekstra tupp liggende. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Jeg har som regel ikke tinn på selve bolten da den primært skal brukes til å varme opp ledning eller plug ved priming. Eneste unntak er når jeg tar tinn rett på bolten for å få bedre varmeoverføring.. og da er det jo greit at tinnet sitter fast på bolten istedenfor på "emnet" Men vi er stort sett enige. Som nevnt er dette quick n' dirty tricks for trøblete billigbolter. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Hvor land tid har det tatt fra ting fra noe blir sendt fra Hobbyking (kina/singapore) til det kommer i posten? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Alt fra ei til 3 uker + ei uke ekstra om tollvesnet skal inn i bildet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Loddespissen renser du bare på en fuktig svamp. Da blir den helt blank. Så tar man litt loddetinn på loddespissen (helt nødvendig). Temperaturen på bolten setter jeg alltid til >400C. Det er loddetinnet som overfører varmen.Tar du tørr bolt mot ufortinna loddepunkt bruker du all for lang tid på å få varmet opp delene. Eneste du sitter igjen med er smelta isolasjon og kaldloddinger. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Så du stiller tempen til over 400 grader? Jeg ender opp med at det blir fort for varmt når jeg runder 400 grader på større ting og for småelektro holder 350 grader evig nok. For større bullet connectorer f.eks. EC5 bruker jeg gassbrenner for å få varmet det hele opp fort nok. Endret 11. januar 2013 av perpyro Lenke til kommentar
lain Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 (endret) Hvor land tid har det tatt fra ting fra noe blir sendt fra Hobbyking (kina/singapore) til det kommer i posten? Jeg bestilte batteri og ymse rett før nyttår (27.), og det kom i posten i går. Edit: Vil såklart også variere ut ifra hvilken frakt du velger. Endret 11. januar 2013 av lain Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Valgte den rimeligste frakt typen. Får vel håpe på at det ca. like lang med meg da Gleder meg til jeg får de batteriene som er på nesten 20amp tilsammen Får vel bare følge med på statusen på posten. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. januar 2013 Del Skrevet 11. januar 2013 Sist jeg bestilte batterier derfra brukte pakken ei uke fra Hong Kong til Singapor. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Så du stiller tempen til over 400 grader? Jeg ender opp med at det blir fort for varmt når jeg runder 400 grader på større ting og for småelektro holder 350 grader evig nok. For større bullet connectorer f.eks. EC5 bruker jeg gassbrenner for å få varmet det hele opp fort nok. På høye temperaturer får du varmet punktene opp raskere og gir varmen kortere tid til å spre seg. Men det er selvsagt viktig at man faktisk lodder raskt og har god varmeoverføring. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 Da har jeg endelig fått alt av delene til FPV oppsettet mitt. Helt fersk på området, men synes det er grisekult med disse sakene.. :) Slike briller med 2 små skjermer inni: Nå må jeg bare få det festet på en grei måte på helikopteret mitt, så ta meg en kjøretur.. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 12. januar 2013 Del Skrevet 12. januar 2013 (endret) Det der er ikke lite tøft da Sporinga på pakka startet i Singapore på onsdag og nå er den i Oslo og bare 2 1/2 time unna med bil. Endret 12. januar 2013 av Deppss Lenke til kommentar
lain Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Da fant jeg igjen temp måleren jeg har brukt på motorene mine, sjekket loddebolten, og maks temp på 3 målinger var 110grader. Kanskje ikke så rart jeg ikke klarer å varme opp ting nok til at jeg får loddet dem sammen. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 hehe. - Kjøpte meg en grei koffert istad som jeg kan ha RC Utstyret mitt i Støv og Vantett, Støtsikker osv. Veldig kjekk sak! Burde kanskje ikke ha batteriene i den men.. Lenke til kommentar
lain Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Det er plastkofferten de har på Clas det der eller Merko? Jeg har alu koffert i stedet til mine batterier. Passe stor til både ladebags og ymse. Vært å kjøpt meg ny loddebolt også, så satser på at ting er i orden i løpet av morgendagen. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Har sinnsykt lyst på helikopter.. Men dette er ganske vanskelig, og har ikke så mye plass. Tviler på at jeg får lov å fly på kunstgress-banen som er her rett ved siden av, hehe. Eller skal jeg kjøpe meg noe annet? Orker ikke biler lengre.. Gidd ikke å betale mer enn ca 4k forresten. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Har sinnsykt lyst på helikopter.. Men dette er ganske vanskelig, og har ikke så mye plass. Tviler på at jeg får lov å fly på kunstgress-banen som er her rett ved siden av, hehe. Eller skal jeg kjøpe meg noe annet? Orker ikke biler lengre.. Gidd ikke å betale mer enn ca 4k forresten. Helikopter er kjempegøy. Litt vanskelig i starten til man kommer i gang. Anbefaler deg å kjøpe simulator til pc først. Sparer deg for mange krasjer. Realflight er å anbefale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå