Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ahh, 99% ferdig :)

 

post-214279-0-30802700-1355171413_thumb.jpg

 

En Hobbyking bixler med 2350kv, 3s, 6x4 apc og 2200mah. ca 1,4 kg med fpv oppsett med gopro som kamera fpv senderen går på eget batteri (1300mah).

 

Har også lagt inn et KK-blueboard med openaero slik at jeg har gyro installert på alle akser (x-y-z).

Jeg har Frsky telemetri mottaker og leser dermed av spenning og radiokontakt (rssi) på senderen (er9x) begge med alarm om det skulle bli lite strøm eller om jeg flyr ut av rekkevidde.

 

Vingene er lette å ta av for transport og styrket med 10x10 mm karbonfiber. Dessuten har jeg laget flaps.

 

Måtte legge inn 30g vekt i halen for å balansere ut center of gravity.

Lenke til kommentar

Noen her som har ladet motorsykkelbatterier på modellfly-ladere? Er det noe en trenger å være obs på?

 

Hva slags lader har du?

 

 

Som sagt så er det vel egentlig bare ladestrømmen du bør være obs på (i tillegg til ladeprogrammet). Mener å huske det er maks 0,2C som er anbefalt.

 

0,2C? Det er jo ingen ting... Selv dynamoen lader sikkert med 10x så mye... minst!

På lipo er det 1C som er normen dersom ikke noe er oppgitt, men jeg har batterier som lades på 10C...

Endret av Itek
Lenke til kommentar

0,2C? Det er jo ingen ting... Selv dynamoen lader sikkert med 10x så mye... minst!

På lipo er det 1C som er normen dersom ikke noe er oppgitt, men jeg har batterier som lades på 10C...

Dynamoen lader neppe batteriet med minst 10 ganger så mye, husk på at dynamoen leverer strøm til den del andre ting også. Dessuten husket jeg feil, det er 0,1C som er anbefalt ladestrøm for et blysyrebatteri. Høyere lading vil tære mer på, og i verste fall skade batteriet om ladestrømmen blir for høy. Et blysyrebatteri kan på ingen måte sammenliknes med et LiPo-batteri.

Lenke til kommentar

0,1C er maks ladestrøm ved vedlikeholdslading. Ladestrømmen kan være høyere men da må man passe på at man kobler fra laderen når batteriet er fullt eller at man bruker en lader som automatisk slår seg av eller går over i vedlikeholdslading.

 

Om jeg ikke husker feil står det max 0,4C ladestrøm for blybatterier i manualen til laderen min.

Lenke til kommentar

Hoi, kom nettopp til å tenke på den høye kapasiteten på bil/mc batterier... 0,X C kan virke fornuftig likevel!

Gjorde et raskt søk og det kan se ut til at bil-dynamoer lader med alt fra ca 30-160A..

 

Fant dessuten noe interessant fra wikipedia:

These are general voltage ranges for six-cell lead-acid batteries:

Open-circuit (quiescent) at full charge: 12.6 V (2.1V per cell)

Open-circuit at full discharge: 11.7 V

Loaded at full discharge: 10.5 V

Lenke til kommentar

Kjører alle servoene mine på 5v, gjennom ubec. De blir visstnok litt raskere på høyere volt, men jeg her ikke så gode reaksjoner at det har noe for seg :)

 

Har kjørt servoer på 3,7 volt også, gikk fint med de jeg hadde siden det var på seilbåt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ta 12 volten og sette på en motstand og da har du 6 volt :)

Så lenge du vet hvor mye volt den elekriske tingen skal ha, så kan du bruke alt som er spesifisert på den tingen og nedover... men ikke for lite, for da funker den jo ikke :p

Så hvis vi sier at den elektriske tingen skal ha 200mA, det gir oss da en motstand på 30ohm(6v/0.2A), skulle den elektriske tingen plutselig bare trenge 20mA vil den elektriske tingen få 11.4v(12-(0.2x30ohm))(Bang!). En motstand vil ikke fungere når man har en varierende last, man kan tilogmed argumentere for at det er en dårlig ide selv om lasten er konstant.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...