Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

God kvell igjen!

 

Spørsmål angående et lite elektrisk RC-fly jeg har kjøpt meg (står hvilket lengre opp). Har nå noen spørsmål etter montering.

 

1) Batteriledningen og strømledningen til ESC'en passer så satans dårlig sammen, altså "connectorne". Tips til hva jeg kan gjøre?

 

2) Hvordan finner jeg senteret for vingens løft. Må vite hvordan jeg skal avbalansere flyet riktig, kan jeg ta utgangspunkt i midten av vingene?

 

1. Har du loddebolt? - du bør bytte dem ut med noen andre...

 

2. Dette burde stå i manualen eller annonsen på nett... hvis ikke er det ca 1/3 fra framkant av vingen som er tommelfingerregelen. Litt dumt å ikke vite nøyaktig da du er nybegynner...

 

 

EDIT:

Det står jo i manualen... sjekk side 19!

 

Tror du ser på feil fly, har to stk. Nå har jeg kjøpt meg et sånn "Cloud Fly Epo" fra Throttlestore.com :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blæh! Jomfruturen med flyet mitt i går. Hadde sikkert 5 kræsj før jeg endelig klarte å få en grei flytid med delvis kontroll over flyet, men som også endte i et hardt kræsj. Halen etter vingene knakk sånn halveis, høyderoret knakk i to og propellen forsvant samt masse andre skrammer osv rundt på flykroppen.

 

Flykroppen skal gå greit å lime og tape, men er litt bekymret for dette høyderoret. Jeg tviler på at lim og tape alene er sterkt nok til å holde det ordentlig så jeg lurer på om jeg skal kjøpe noen tynne stål-stenger, type tynne servostenger, og dytte inn i hver sin side av roret før det limes. Er dette en god idee eller har dere bedre?

Lenke til kommentar

Hei, har klyvd mitt isopor glider i fronten og helt til vingespennet. Propellen er oppå vingen så den er heldigvis ikke ødelagt. Det er et seilfly med 75cm vingespenn kjøpt på teknikkmagasinet. Den har vært limt 3 ganger på første turen med lim beregnet for det+ kicker.

 

Nå er jeg en plass hvor jeg bare har universallim, trelim og andre diverse limer som er vanlig å ha hjemme tilgjengelig. Vil dette fungere? Prøvde universallimen på en bite av flyet mitt og den biten ser ut til å holde. Skal jeg tørre å bruke det på hele fronten? Tenker å legge teip rundt også så det holder litt bedre også :)

 

Flyet kostet 700kr, så det er ikke det største tapet om det ikke helt optimalt limt. Er forøvrig dritvanskelig å holde dette flyet oppe i lufta når det er litt vind, så jeg sliter skikkelig med å svinge med det.

 

EDIT: nå var det limt med universallim, pluss en runde med teip rundt. Får håpe det holder en stund nå :)

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Må si at universallimen og teip gjorde susen.

 

Men fikk trøbbel med styringen av flyet mitt, altså styringen ble invertert. Så jeg kræsja det skikkelig. Nå fungerer ikke reguleringen av motoren. Er ikke noe signal ut fra receivern så motoren får ikke strøm. Kan kjøre motoren direkte fra batteriet. Så, er dette en garantisak?

 

Knakk forresten halen også, regner med at her må man benytte sterkere lim, og har noen tips til ny billig receiver dersom jeg ikke får dette på garantien?

 

Flyet er et Sprite 750 RTR med 7.4 V Lipo batteri.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Vel som du smertelig har erfart så er en pre flight check noe du burde gjøre før hver takeoff.

Sjekk rorutslagene før du er i lufta samt andre funksjoner om du skulle ha det.

At regulatoren er død etter en crash får du ingen garanti på.

For å si det enkelt forsvinner leverandørs ansvar i det øyeblikket flyet har sin førsta crash.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ønsker en pc på en radiostyrt bil med GPS-tracking og greier. Så jeg kan bare trykke på en knapp, så kommer den til meg :D

 

Finnes flere typer brikker som kan dette. Brukes i fly... bla. for å returnere "hjem" dersom man skulle komme utenfor radiokontakt.

 

Går på gps da, så er sikkert ikke 100% i forhold til veier osv :)

Lenke til kommentar

Noen som kan sette sammen en pakke fra hobbyking med dette flyet

http://www.hobbyking...SC_EPO_PNF.html

 

Slik at jeg får med meg alt jeg trenger billigst mulig? Ser i flere poster at dette er et anbefalt nybegynnerfly.

 

Eller er denne et bedre valg?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16542__Hobbyking_Bixler_EPO_1400mm_RTF_Mode_2_Throttle_Left_Radio_.html

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Har to stk bixler, en kompis kjøpte seg bixler nr.2 ... Bixleren er et kjempepopulært og meget bra fly!

 

Kjøper du det flyet der (RTF versjonen), er det noen få ting som kan gjøre flyet mye bedre!

 

1.pri:

Karbonpinnene som følger med knekker for lett. Legg en av disse inn istedet! Kan sikkert være lurt å ha en i reserve av denne, evt kan jo en trepinne på ca 7x7mm fungere.

2.pri:

En bedre propell (2pk) er mye bedre enn den som følger med.

3.pri:

Anbefaler å kjøpe 2 stk. et "KIT" og en "RTF" da har du delefly når du har krasjet rtf versjonen og du kan flytte elektronikken over. Sparer mye penger i frakt dersom du skulle bestille et til...

4. pri:

Du kan godt legge til et batteri eller to. Pass på å få med kontakter dersom de ikke passer!

 

Du kan lime sammen flyet med smeltelim. Biltema har billig smeltelim (11mm diameter 30pk).

 

Og hvis du ikke har sett:

Test: http://www.youtube.com/watch?v=fsymTsBPjxI&feature=context-shows&list=SL

Byggevideo: http://www.youtube.com/watch?v=AxLQmpkF4JA&feature=player_embedded

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Ser at funshop har bixlern til 1000 kr med et pakketilbud på finn.no inkludert frakt, vil det lønne seg med tanke på frakt og moms som kommer i tillegg på hobbyking ? Vet ikke helt hva de tar i frakt på hobbyking får en sånn pakke.

 

Legger ved lenke til funshop

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36237686

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Frakten blir på 70,49 usd med to stk fly... Så da lønner det seg faktisk å bestille fra finn.no

 

- men du får ikke med karbonfiberen, propellene osv.. Karbonfiberen er også "dyr" (26 usd - under 200kr) å sende siden den er så lang. Propellene er billige, de er små..

 

Satte opp alle delene jeg skrev i posten over, frakten kommer på 78 usd - altså 228usd totalt

 

Regner vi en kurs på 6nok=1usd får vi:

 

228x6x1,25=1710 + evt fortullgebyr - det er for to stk fly, men da er det ene et kit...

 

EDIT:Sant, jeg får litt rabatter hos hobbyking... trofast kunde :p

den egentlige prisen blir nok 50 kroner mer tipper jeg...

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Tips til å fikse knekt høyderor (epo)? Burde jeg forsterke med tynne stålstener eller hva? Virker litt flimsete og smådårlig om jeg bare liver den rett på.

 

EDIT: Ser han kæll'n her bruker tannpirkere i samme stil jeg hadde sett for meg noe annet. Min vingedel er MYE mindre enn den han bruker, tror dere den vil holde?

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...