Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Trenger ikke være Stadium Truck, er mer at slash så ut til å fungere greit for min bruk.

Det sagt, så frister det kanskje like mye med f.eks hpi buggy flux, evt truggy flux.

 

Merker jeg er bortskjemt med min savage, folk whiner på alt av "billige" biler, med at de tåler lite, og har endel svake punkt og fabrikasjons"feil".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er så stor sjanse for at det blir ubalanse i NiMh batterier, hvorfor har de da ikke balanserings plugger da? Da får man vel litt mer spenning som er safe og lenger levetid? Eller er jeg helt på bærtur? :wee:

Du er faktisk ikke på bærtur. Det er flere "proffe" som lader cellene enkeltvis. De har enten loddet på ledninger selv eller så har de spesielle rigger de lader i for å få balansert cellene, eller i det minste for å få målt spenningen i cellene.

Lenke til kommentar

Har sett på dette batteriet til min slash. Er det noe dere kan anbefale?

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=20694

Jeg har et 2S 5000mAh Bronto-batteri. Det blåste seg opp etter første turen. Men etter nermere inspeksjon er det kun selve hardcasen som begynner å bule når det er varmt. Har kjørt det så hardt at Deans-pluggene smelta til plastklumper og batteriet leverer fremdeles full kapasitet. Med mindre du skal trekke 150A+ tror jeg nok det skal være et trygt valg.

 

Edit: Men du må vel ha heisesett for å få det inn i en slash?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Trenger ikke være Stadium Truck, er mer at slash så ut til å fungere greit for min bruk.

Det sagt, så frister det kanskje like mye med f.eks hpi buggy flux, evt truggy flux.

 

Merker jeg er bortskjemt med min savage, folk whiner på alt av "billige" biler, med at de tåler lite, og har endel svake punkt og fabrikasjons"feil".

Det er en short course truck, ikke stadium truck. ;) Jeg ville nok valgt buggy eller short course om du tenker å kjøre på bane, siden det er mest utbredt der, og om du etter hvert finner ut at du har lyst til å prøve og kjøre løp, så har du en klasse å stille i.

 

Hvis du tenker på billige biler som HSP, HBX etc så ja, det tåler ikke all verden, og det blir fort dyrt å kjøpe billig. Kjøper man en bil fra et anerkjent merke så vil man som regel få en bil som tåler mye og gir mye mindre frustrasjon, men det hender jo at det dukker opp noen svakheter i designet som ikke er helt heldig. Som f.eks. åpningen rundt mellomakslingen til Slashen.

Lenke til kommentar

Kort fortalt: KJØR, bilen fisker resten :p

 

Langt fortalt: Du har VXL ESC og BL motor (som jeg egentlig ikke burde hatt :blush:) og når du har kjørt så lenge at det er på tide å stoppe så reduserer ESC'en motoreffekten med 50% som er hysterisk godt merkbart. Hvis du kjører for lenge, stopper bilen helt for å hindre at spenningen i batteriene ikke går under det kritiske punkt som er 3V per celle. Min kutter helt ut når batteriene nærmer seg 3,6V noe som er godt innenfor den sikre sonen.

 

Problemet er bare at volt alene ikke nødvendigvis gir en god nok indikasjon. Du må i tillegg sjekke hvor mange mAh du lader tilbake i batteriet. Regelen der er at du skal ikke benytte mer enn 80% av kapasiteten, altså 4000mAh på et 5000mAh batteri. Det sjekker du når du lader batteriet. Har du en computerlader ser man hvor mye man lader tilbake.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke alle like flinke til å merke batteriene veldig nøyaktig da. Jeg kjører med LVC på 3,4V/celle, og på mine Turnigy batterier får jeg da 95-98% av merket kapasitet, og de eldste av disse er straks tre år og fungerer fint ennå. Før når jeg kjørte LVC på 3,2 og 3,3V/celle fikk jeg inn over merket kapasitet. På noen andre batterier jeg har, er derimot prosenten lavere. Dersom det hadde vært motsatt, at jeg ikke hadde fått inn mer enn 60% av oppgitt kapasitet når jeg hadde tappet ned til 3,2V/celle, hadde jeg ikke fortsatt å tappe til spenninga var under 3V/celle for å se om jeg ikke kunne få inn 80%...

 

Det har jo mye å si om man skal ha en 1:8 eller en 1:10 bil... av erfaring så tåler 1:10 bilene veldig lite.

Jeg kunne sagt akkurat det motsatte. En 1:8 bil veier mye mer enn 1:10 (eller mindre), noe som jo ikke akkurat teller positivt ved en kollisjon eller landing på taket etter et hopp. Det som har mye å si er om man kjøper en god eller dårlig bil.

Lenke til kommentar

Har lest at noen batteriprodusenter oppgir kapasiteten i brukbar kapasitet og dermed ikke regner med de siste 20%. I så fall vil du få inn opp til 100% av kapasiteten når du lader igjen. Vanligvis får jeg tilbake ca. 4900mAh på mine 5000mAh-batterier.

 

Selv merker jeg også at bilen blir først littegrann dauere litt før LVC-en kutter inn. Alle batteriene mine lever fremdeles i beste velgående. Og de blir kjørt hardt, helt til siste stund! :D

Lenke til kommentar

Det at folk sier at man må være så fryktelig nøye med hvor mye amp som er brukt i forhold volt synes jeg er så oppblåst. Hvis du har et skvær nytt lipo batteri, hvor stor er sjansen for at man trekker ut mer amp enn det som er anbefalt og at spenningen er høy når LVC'en slår til på 3,7V/celle? Den tror jeg er såpass så liten at man kjøre uten å vrenge hode av seg med den beskrymringen.

 

Jeg har 2 lipo pakker som har levd det siste året som ballonger, og de pøser ut like mye strøm som de gjorde da de var nye. Nå som jeg har en ESC med en sikkelig LVC, så kan jeg kjøre hel uten beskymring og det kunne jeg ikke før når jeg hadde en ettermontert LVC som ikke gjorde jobben sin sikkelig.

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Jeg har også et batteri (5000mAh) som har blitt ballong. Det har mistet nesten 1000mAh med kapasitet og yter noe dårligere enn nytt men fremdeles er det fullt brukbart. Batteriet er forøvrig mange år gammelt og jeg kjører det med vilje ekstremt hardt, bare for å se hva det tåler. :p

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med å bygge om nitrobil til elektro? Har en billig nitro buggy som jeg lurer på å rett og slett bygge om til elektrodrift som et lite prosjekt. Risikerer jeg å måtte kjøpe nok deler til å tjene inn en rimelig elektro buggy, eller er det ikke så mye som skal til?

 

Må vel bytte store deler av styrings systemet regner jeg med?

Lenke til kommentar

Kort sagt, ja, det blir fort dyrt.

Mye kommer an på hvilken setup du har i dag, hva du er ute etter til slutt, og hva av utstyr du evt har liggende.

 

Jeg konverterte min Savage X 4.1 nitro til brushless Mamba Monster 2200kv 6s.

 

Du får tidvis også kjøpt kit med det meste du trenger, noe jeg slapp enkelt unna med.

Ellers er det jo bare å lage endel stuff selv, om du ikke er skremt av å leke med dremel.

Lenke til kommentar

Hm, kanskje bedre å prøve å selge bilen også kjøpe en komplett elektrobil heller. Tror det kan bli et helvete å til et skikkelig motorfeste. Er ikke det aller billigste skrotet, men er ikke akkurat en high-end bil heller.

 

Takk for innspillene, får fundere litt på det og se hva jeg gjør. :)

Lenke til kommentar

Helikopteret mitt er nede for service:

 

img8781a.jpg

 

 

Klarte å knekke rotorhodet da jeg prøvde å lande inne i veggen(kom inn med høy fart).

Holder på å lime det med epoxylim nå, har nytt på vei i posten, men det er jo lenge til det kommer, må jo fly litt i mellomtiden.

 

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...