Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Det gjør jeg.

Et lite utdrag fra manualen til motor systemet:

 

Cogging is a condition sometimes associated

with brushless motors. Typically it is a slight stutter

noticed when accelerating from a stop. It happens for

a very short period as the signals from the electronic

speed control and the motor synch with each other.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har skjønt det riktig så er det vanlig. Motoren får så lite strøm at det blir for stor motstand for den til å gå rundt og da har den en tedens til gå motsatt vei på grunn av at ESCen og motoren ikke er i synkron med hverandre siden det er et 3-faset veks. Er usikker på om det er riktig...

 

Ahaaa...

Så dette kan være et resultat av høy giring på bilen? - hvis det er høy giring selvsagt...

Lenke til kommentar

Høy giring gir mest hakking når du gir mye eller full gass fra stillestående. Forsåvidt bestemmer du giringa ut i fra motortemperaturen. Er motoren for varm må du ned. Er den kald kan du gå opp hvis du vil. Er motoren kald mens regulatoren er glovarm så har du alt for lav giring igjen.

 

Med lav så mener jeg girt for lav fart. Blir fort misforståelser da noen regner lav giring som lav ratio. Noe som vil si høy fart. :p

Lenke til kommentar

Er motoren kald mens regulatoren er glovarm så har du alt for lav giring igjen.

 

 

øh? - hvis regulatoren går varm med lav giring har man for stor motor! - man trekker for mye strøm... Øker man giringen( mer fart) vil man trekke enda mer strøm og escen blir enda varmere...

Lenke til kommentar

Er motoren kald mens regulatoren er glovarm så har du alt for lav giring igjen.

 

 

øh? - hvis regulatoren går varm med lav giring har man for stor motor! - man trekker for mye strøm... Øker man giringen( mer fart) vil man trekke enda mer strøm og escen blir enda varmere...

Det er mulig jeg surra. Hvis motoren er glovarm og regulatoren er kald kan det tyde på for lav giring. Motoren går da på alt for høyt turtall men ikke så mye strøm at regulatoren går varm.

Lenke til kommentar

Fikk oppleve en tydeligvis "valnlig" feil på Summiten i går. Nå ESCen får litt vann på seg så slutter reversen å fungere sikkelig.

 

Først får man den ikke i revers, og etter 3-4 forsøk går den i revers med 100% trottle. Etter dette kan man rygge vanlig frem til man kjører forover igjen.

 

Bilen må tørke før ESCen begynner å fungere sikkelig.

 

Ikke mye "water resistant" med andre ord.

Lenke til kommentar

Jeg tok ut regulatoren ut a bilen for en stund siden og da så jeg at det var flere hull som vannet kan komme inn i. prøv å teipe/ tette igjen de hullene og prøv da.

 

Bra tips, det skal jeg gjøre :)

 

Var å crawlet med Axial AX10en min i går, så knakk C Huben av nesten ingenting :( Og når jeg demonterte knakk jeg overføringen mellom servo å styrestag.. max uflax.

 

På tide å oppgradere til alu. :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Jeg tok ut regulatoren ut a bilen for en stund siden og da så jeg at det var flere hull som vannet kan komme inn i. prøv å teipe/ tette igjen de hullene og prøv da.

 

Nå har jeg sjekket ESCen, og jeg fant ingen hull...

 

Tok silikon rundt hele kanten og rundt hullet der signalkabelen går inn. Da ble det litt bedre. Var ute å kjørte i regnet i helgen (det regnet som bare det), og den holdt ganske lenge før reversen begynte å kødde.

 

Prøvde også å åpne ESCen uten hell, noen som vet om det er noe triks der? Må man ta av kjøleribbene først kanskje? Har bestillt meg Plasti Dip som jeg skal behandle kretskortet til ESCen med tenkte jeg.

 

Ellers var det noen helt rå turer ute i regnet. Kjøre 4-batteripakker. Fikk også testet 5000 mah-batteriene som jeg fikk på fredagen. Det var noe mer punch i de enn stock 3000 mah.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...