Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Hei, er sugen på en rc-tank, og er disse ok?

http://hobbymix.no/m...=Snow%20Leopard

http://hobbymix.no/m...R%20Ready%20Set

 

Trenger ikke noe pro, men noe greit som er morsomt, hvem av de over der er "best" ?

Passer bra å kjøpe derifra, for er en butikk rett borti gata her, og trenger jeg spareparts elr noe er er galt fikser han det gratis eller veldig billig :)

Den første der er enklere enn den andre du linker til, og har vel et dårligere hovedkort (du bør ha RX-18 eller bedre hvis det har kommet). Muligens har vel ikke den enkleste der metallgirkasse heller, noe som er litt vesentlig. Røyken fungerer dårlig, det er i hvert fall min erfaring. Ellers så takler ikke disse å få så mye groms mellom belte og sprocket/idle wheels, så det være ganske fast underlag der du skal kjøre. Tamiya sine er en god del bedre, men så er jo prisen en helt annen også da...

 

RCTank.de har et godt utvalg av disse tanksene fra Heng Long, med masse oppgraderinger, reservedeler og annet. Jeg har en M41 Bulldog oppgradert med metallbelter og sprocket, noe som absolutt er å anbefale for at den skal oppføre seg litt mer realistisk. Har også bygget en landgangsbåt til den, og video av begge kan du

. Du finner også en del info om disse tanksene på Radiostyrt.no.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jonas, beklager, men så ikke inlegget ditt når jeg skrev i stad, men OM jeg kjøper en tanks til 1-2k i en hobbybutikk, går det da ann å gå i samme butikken og kjøpe deler til oppgradering?

Foretrekker helst å kjøpe rc i butikk da servicen er bedre om jeg har problemer, elelr vil du fraråde meg dette?

Lenke til kommentar

Hva de på Hobbymix gidder/klarer å skaffe veit jeg ikke. Mye av de delene/oppgaderingene du finner hos RCtank.de finner du nok neppe så veldig mange andre steder. De har jo den tanksen du har lyst på der (M26), med RX-18 og med og uten metallbelter og kammo lakkering. Skulle jeg kjøpt ny i dag ville jeg valgt en det var muligheter til å få en del oppgraderinger til, samt med metall lower hull og metallbelter. Og med girkasse og sprocket i front. Vil tro den tar seg en del bedre frem da med hovedvekta foran, og at beltene ikke sporer av så lett når man ikke har plasten som flekser (og evnt knekker) og at det ikke kommer så mye møkk mellom belte og sprocket når den sitter foran. Beltestrammer er også en fordel. Tiger 1 er jo også litt tøff da, og denne og denne får du med en god del metall og beltestrammere ferdig lakket. Breie belter som ikke er så glatte har den også. Du kan trekke i fra den tyske momsen for å få riktig pris, samt legge til norsk moms. Evnt kan du jo høre hva Hobbymix kan skaffe, men da blir det nok bare den vanlige plastugtaven uten ekstra lakkering fra Heng Long.

Lenke til kommentar

Hei! Er ny på dette forumet, såee, ja...

Jeg er ufattelig dum på RC biler og sånn, jeg har vært oppe på en butikk (centrohobby elns) oppe her i Haugesund, men den er "vekke" nå :p Så jeg har 2 RC biler her hjemme, en liten Inferno Tris og en Inferno US Sports (fant 1 bilde her og nå, skal vise noen imårra ;)) http://images.hobbyt...O-31277B-e.jpg

Såe, ja, problemet mitt er jeg har ikke kjangs til å få dem på, har alltid hatt noen sånn problemer! Så er det det med de justeringene og alt de greiene der! Har en far som er litt mere inn på det, men han vet ikke nå heller. Hadde vært super å fått en skikkelig forklaring på hva jeg skal gjøre!

 

-Marcus

Endret av Haugland1
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål - jeg har bestilt og mottatt ett stk. motor hvor max efficiency current er oppgitt til 45-50A (max performance lengre nede på beskrivelsen er oppgitt til 60A), samt en ECS på kun 40A.

 

Har jeg tulla nå - bør egentlig ECS ligge på rett over max A? Vil motoren bli lidende under en litt for lav ECS? Vil den ta skade av det?

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål - jeg har bestilt og mottatt ett stk. motor hvor max efficiency current er oppgitt til 45-50A (max performance lengre nede på beskrivelsen er oppgitt til 60A), samt en ECS på kun 40A.

 

Har jeg tulla nå - bør egentlig ECS ligge på rett over max A? Vil motoren bli lidende under en litt for lav ECS? Vil den ta skade av det?

Det var en litt merkelig måte å merke motoren på men etter som det er merket med max efficiensy current så vil jeg tro dette er strømtrekket motoren har størst vikningsgrad på og som mest sansynlig er max kontinuerlig strømtrekk mens 60A er max peak trekk.

En ESC på 40A takler da 40A kontinuerlig og tåler en del mere for kortere intervaller så derfor kan en 40A ESC takle en motor som kan dra 60A i peak.

Lenke til kommentar

Hvor ubalanserte kan cellene i et 6-cellers lipo være før det bør gjøre noe med? Driver å lader mitt, og ser at den ene cellen ligger 0.07v under de andre, og har gjort det under hele prosessen... Er det mye? Jeg lader i balanseringsmodus på laderen.

Lenke til kommentar

0,07V er ikke for mye etter min mening. Det er ikke uvanlig at batteriene kommer litt ut av balanse når de er "tomme" for strøm... Så lenge batteriet er i balanse når det er fulladet er alt vel :)

 

BTW, hva gjør du med et 6s batteri :dribble:

Endret av Itek
Lenke til kommentar

0,07V er ikke for mye etter min mening. Det er ikke uvanlig at batteriene kommer litt ut av balanse når de er "tomme" for strøm... Så lenge batteriet er i balanse når det er fulladet er alt vel :)

 

BTW, hva gjør du med et 6s batteri :dribble:

Ok, godt å høre.

 

Er kommet ganske langt i å bygge en Trex 500, snart flyklar, håper jeg. :D

Lenke til kommentar

Feriepenger straks, og vil ha helikopter.

 

Vet lite om ka eg vil ha.

 

Det skal være enkelt å fly, men ha muligheten for full pupp! Har sett litt på diverse 50 helikopter. Men har ikke nok kunnskap.

 

Radio? Mottakere? Servoer? Pakke?

 

Ferdig bygget? Helt i deler osv?

Lenke til kommentar

Koselig at det er flere som vil begynne med heli.

Ettersom du er rimelig fersk på heli kan jeg komme med noen generelle anbefalinger.

 

Uten å vite om du er ute etter nitro eller elektrisk heli du er ute etter så vil jeg anbefale deg å gå ned en halv størrelse og teste ut 550 klassen.

Forskjellen er minimal mens prisen utgjør en del.

 

I denne klassen er Trex 550 en god kandidat.

Disse kommer gjerne i kit med elektronikk som trenges for å komme i lufta.

Nå for tiden er det FBL som gjelder men man kan fortsatt for denne modellen i flybar versjon med bell/hiller rotorhode.

 

Videre finner du modeller i samme størrelse fra Mikado og en del andre.

 

Om du går for kit uten radio er Spektrum og Futaba de store blandt heli piloter.

Selv bruker jeg Spektrum og er fornøyd med det.

Her kan du velge i flere modeller mens billigste radioen er i gården jeg kan anbefale blir DX6i.

Denne har funksjonene du trenger for å komme i gang og kan ta deg relativt langt.

Begrensninger er kun 2 flight modes kun 6 kanaler så ingenting ekstra om man skulle trenge en kanal til.

De mest brukte alternativene her er DX7 og DX8.

 

Egentlig kunne jeg ha skrevet side opp og ned om temaet men anbefaler deg å registrere deg på www.helifreak.com og gå gjennom forumet for der ligger mye uvurderlig informasjon.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Har flydd litt coax. Ble lei når eg ville mer mens heli ville ner....

 

Trex ja. Sett litt på det og hørt at det er litt vanskelig å skru på?

 

Skal ha batteri.

 

Sett litt på dx7. Når eg først kjøper nå er det kanskje dumt å begrense seg, ikke så stor forskjell i pris?

 

550.... Var nok den størrelsen eg tenkte på.

 

Får se etter alternativer og høre her om det er

grei deal.

 

Takk for godt svar.

 

Flybar vs fbl (flybarless?)

 

hva anbefales?

Lenke til kommentar

Har en nabo som flyr Trex 550 og er fornøyd med heliet.

Første året fløyg han det med 3G og standar Align elektronikk og nå med V-bar.

Har fløyet en del sammen med han og ut fra hans opplevelse av heliet er det et bra heli.

Align har desværre vært kjipe med skruene og billig metall + umbrako kan by på trøbbel om man er for hardhendt.

Selv flyr jeg Logo 500 flybar versjon som da er samme størrelsen som Trex.

Disse kommer ikke som kit og man står fritt til å velge elektronikken selv og kan fort koste en del mere om man går for dyrere elektronikk.

Til jengjeld er Logo helikoptre mye enklere å bygge, består av færre deler og kommer med solide skruer som er for det meste festet med nylock mutre så ikke mye loctite som trenges her.

Det er heller ingen deler som trenges å oppgraderes på tross av at det er et plast heli.

Det yter så bra som det noen gang kan rett ut av eska sammenlignet med Align der det er mye kan oppgraderes.

 

FBL er fremtiden innen RC heli og flere merker leverer nå kun FBL versjoner av sine heli.

Mekanisk sett har de et enklere rotorhode som er lettere å sette off for her er ingen mikserarmer som må vatres i senter eller CCPM interaksjon som må jages vekk.

I tillegg vil heliet følge stikka uten drift noen veier når man flyr som er spesielt nyttig i vind.

Til jengjeld er FBL heli mere var for vibrasjoner for det kan påvirke sensoren.

Et FB hode bryr seg ikke om vibrasjoner i det hele tatt.

 

Med 550 størrelse kan du fly med 6S pakker og mange sverger til Kinabatterier fra hobbyking.

6S 5000mAh 40C eller høyere er å foretrekke til et slikt oppsett og gir deg flytider fra 4,5 minutter til opp mot 10 avhengig av flystil og turtall.

 

Det er sikkert ikke noe dumt å begrense seg til billigste sort radio om man skal tenke på fremtiden så DX8 er vel det som er main stream i dag.

Nyeste verson DX7 er egentlig samme radioen med noen begrensninger.

Selv flyr jeg DX6i som foreløpig har alle funksjonene jeg trenger men vil bli byttet mot noe med flere kanaler senere.

Er liksom ikke noe prioritet med ny radio enda.

Lenke til kommentar

Jeg kastet meg uti med et Trex 500. Har på grunn av mye skole og slikt ikke fått så mye tid til å jobbe med det, men har nesten bygget det ferdig. Er nok enig i at det til tider er litt krunglete å skru på, og skulle jeg valgt på nytt nå, tror jeg at jeg hvertfall hadde vurdert en Logo.

 

Fordelen med Trex-en er at du kan kjøpe kit med all elektronikk, hvis du er helt blank.

 

Byggevideoer til Finnless Bob er å anbefale, og finnes for begge heliene.

Lenke til kommentar

Hva er vanskelig på en t-rex 500 ? Skrudd 2 stk og det eneste som irriterer meg hver gang er å få den jæ.... gummiforingen inn i halen (kjører med tt).

 

Ellers helt kurant å skru sammen og trenger svært lite vedlikehold.

 

Logo er for dyrt til at det kan forsvares som nybegynnerheli (i mine øyne)

Lenke til kommentar

Nå har jeg hverken Trex 550 eller 500 men en Trex 450 SE V2 kloning som har blitt oppgradert med Align deler siden 2008.

Finner ikke den særlig vanskelig å skru på i det hele tatt, kun mange deler da sammenlignet med en Logo.

 

Regner med det er en 500 flybar versjon du har.

Om du synes det hodet er vanskelig å sette sammen vil jeg anbefale deg å prøve deg på et Mikado FB hode, der er det mye små leamikk i bell/hiller miksingen og mange måter å ende opp med asymetri på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...