Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er den beste tråden å spørre i, men håper noen her har prøvd det samme.

 

Fikk vite av en fyr for noen år siden at motorene i cd/dvd-rom/brennere var veldig fine å bruke til små elektriske fly. Nå ganske nylig prøvde jeg da å dissekere en gammel cd-rom spiller for å dra ut motoren. Vel... inni fant jeg 3 motorer. En som driver skuffen, en som drar laseren fram og tilbake og jo den som driver plata rundt. Ville tro at det var denne man skulle bruke. Men denne hadde 6(?) ledere til seg, som måtte få spenning etter tur. Altså at motoren antageligvis var børsteløs, og at kontrolleren satt integrert i selve den store pcb'n. Noen andre som har prøvd en sånn motor? De to andre var vanlige likestrømsmotorer og fungerte helt fint. Men har liksom følse at det er spinneren man skal bruke.

 

Edit: fant et par sider, og virker som om man trenger en egen regulator for børsteløse motorer, og at man bør vinde den på nytt og sette i sterkere magneter for at det skal bli så mye tess.

Stemmer det, er den som spinner cd'en som har litt futt i seg. Og ja, den er børsteløs, og krever egen regulator, 3-fase regulator. I tillegg må den modifiserers for å gi høy ytelse, som du sa vikles om og bytte av magneter. Er altså mye stress. For ett år siden var det veldig populært å bygge slike motorer, da børsteløse var svindyre da. Men nå er børsteløse motorer så mye billigere enn før, og yter mye bedre enn CD-ROM motorer, at det rett og slett ikke er vits i, bortsett fra hvis du har lyst å eksprimentere litt.

 

Av børsteløse motorer, er Hyperion-motorene de som gir mest ytelse for pengene. Spesiellt billig blir det hvis du bestiller fra utlandet. E-bay er også ett sted å finne skikkelige billige motorer, gjerne nedi 150 kroner, men kvaliteten på disse er ofte varierende. Vil du ha skikkelig motor, er AXI ett merke å anbefale. Elefun.no har både hyperion og AXI motorer, mens Moss hobby har endel andre merker.

 

Av regulatorer er Castle Creation-regulatorene gode, og ikke veldig dyre. Igjen, på ebay finnes det billigere alternativer, men om dette er noe å anbefale kan jeg ikke uttalle meg om. Regulatoren er hjertet til flyet, uten hjerte stopper alt. Da går det som det må. Er derfor litt lurt å legge litt penger i kvalitet.

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Artig :) kan du legge ut en film av helikopteret i action etterhvert?

 

 

Her ser du broren min som flyr sitt hjemmelagde fly.

Det er på hytta. Er en enorm utsikt der.

Digg utsikt, hvor er det?

 

Og ja, kan sikkert få til en film etterhvert, men først må jeg nesten få den i luften. Mangler batterier....

 

Btw, en flygende vinge broren din gikk for? Har en sånn sak jeg og, utrolig artig flytype :D

Lenke til kommentar

Det er i Flatdal. Det er i seljord kommune.

 

ja det er en flygende vinge. Han streva en del for å få den til, og det viste seg at han måtte la delene være litt separate for at de ikke skulle påvirke hverandre.

 

Nå lager han ett nytt fly som skal være litt mer stabilt:

 

JEg har fått igjen videokameraet nå så ved neste anledning skal jeg filme.

post-58-1125835760_thumb.jpg

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Jeg har en gammelt katamaranskrog som måler 700x300mm sett ovenfra.

Jeg starta å bygge dette skroget i 1991 av balsatre.

Da var målene 500x300mm men pga. flyteevne så har skroget blitt ommbygd både i dybde og lengde så nå er fronten av 6mm balsatreog bakenden og undersiden av skrogene i 5mm kryssfiner, alt limt sirlig med aralditt.

Hadde en stund planer om å ha vannjettagregat i den og elektomotor som forsynes med blybatterier.

I ettertid så har jeg ombestemt meg og vurderer heller å putte 2 bensinmotorer i den, gjerne av minste typen vannkjølte motorer.

Det jeg lurer på er om det er mulig å få slureclutch på båtmotorer eller er det egen infestning på slureclutsh som bare passer bilmotorer.

 

Kan legge ut bilder av skroget her senere dersom det er innteresse for det.

Katamaranskroget er ikke et hydroliftskrog men bygget på modell av de eldre katamaranene som gikk langs norskekysten på 70 og 80 tallet.

Har i grunnen designet det hele selv så helt likt er det heller ikke.

Lenke til kommentar

Har desverre ikke mye peiling på båtmotorer, men regner med de har samme type clutch som bilmotorer, hvis de i det hele tatt har det. Uansett, bilmotorer har turtallsclutch, som slår inn når turtallet på motoren er høyt nok. Dette vil fungere fint i båt også...

 

Her er Trex'en klar for flyging. Har byttet ut carbon-vinduet på kroppen med ett gjennomsiktig ett, synes den ble bedre da.

 

cimg13671en.th.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Båter har ikke clutch...

Derfor er det lurt å stille tomgangsskruen på motoren(e) slik att det ikke går i det hele tatt, så finner du kontrollen og stiller opp finninnstillingen slik att motoren starter, på den måten kan du stoppe motorn i ett nødtillfelle, eller hvis du er alene og skal ha båten på land.

Dette har jeg gjort på min BlueStreak, og det er meget effektivt. Men vær obs når du er ute å kjører så du ikke stopper båten langt utenfor land.

 

Edit:Øhh... har ingen anelse hvorfor jeg quotet Psykopatisk Kaffelefse.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Hehe, kjenner meg igjen der. Var oppe på knappenfjellet og seilte litt med vingen for en stund siden. Hev den ut fra toppen, og akkurat da jeg slapp den kom jeg på at det er militært område nedenfor. Klarte akkurat å svingen den inn igjen :w00t:

 

Ellers kjenner jeg meg igjen ved at det somregel bare går nedover, og aldri oppover :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...