Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

det skal vel være noen lunde lik spenning på rød-sort og gul-sort skal det ikke? jeg hadde i alle fall hadde forstått det som at rød var til en celle og gul til den andre....

sort er til jord. De andre ledningene er til + på hver celle. Du skal da ha 3,7* mellom sort og gul og 7,4* mellom sort og rød.

 

Mellom gul og rød skal du ha 3,7*.

 

* = middelspenning. Faktisk spenning er avhengig av lading. Spenninga skal helst ikke under 3,2V pér celle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et 2cellers lipo batteri på 1700mAh 7.4v som helt plutselig døde, trodde selv det bare var det at det var for lav spenning da ESC klagde på akkurat dette.

 

når jeg plugger det inn i laderen min (som forøvrig ikke er avanserte greiene) så sier den at det er noe feil med batteriet (lysene bare blinker).

 

Høres ut som om cellene er så uballanserte at laderen din ser batteriet som ødelagt.

 

Du har litt lipo info her:

 

http://bmk-rc.com/in...id=46&Itemid=52

 

Det du kan prøve på er å lade batteriet uten ballansering (du må kanskje ha en litt mer avansert lader til dette) for å se om det lar seg redde. Slik lading ville jeg ha gjort utendørs uten at jeg er noe ekspert på området.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

uff, har et reservebatteri men da må jeg vel ta meg turen til en hobbysjappe å kjøpe et nytt et da....

kjedelige greier, batteriet har ikke vært gjennom mange syklusene liksom... men kan ikke forvente stort for de skarve kronene jeg betalte for det på hobbyking

Lenke til kommentar

Bruker batteriene i et robotikkprosjekt, ESC har LVC men den forsyner framdeles strøm til mottakerenheten, styreservo og litt småelektronikk. men ingenting av dette skal tappe ned batteriet til under 3.2v så fremt det ikke står på fryktelig lenge etter at LVC har slått inn og stoppa motoren.

 

noen store strømtrekk snakker vi vel heller ikke om her, bilen kjører i relativt lav hastighet men har en feedback loop som sørger for at motoren får tilført mere kraft om den sliter.

 

synes det er merkelig at det er tilsynelatende samme celle (gul ledning) som har mye lavere spenning enn den andre cellen liksom....

 

har forsåvidt denne laderen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8247__Turnigy_2S_3S_Balance_Charger_Direct_110_240v_Input.html

 

et slikt batteri: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16586__Turnigy_1700mAh_2S_20C_Lipo_Pack_Suits_1_16th_Monster_Beatle_SCT_Buggy_DE_Warehouse_.html

 

og et av samme merke men med en kapasitet på 1300mAh.

 

Er turnigy virkelig så jalla eller har jeg tatt knekken på disse batteriene fordi at jeg tenkte at jeg kunne spare pengene å drite i balanserings krets til å ha i bilen?

 

Siden jeg ikke har noen badass lader så spørs det om jeg må skaffe nye batterier da.... er batteritilkoblingen som oftest noe som er unikt for merket? eller må jeg enten bytte kobling på ESC eller de nye batteriene når/om jeg kjøper nye?

 

og til slutt: er det noen som vet om noen gode levrandører innen EU (helst UK)?

Lenke til kommentar

uff, har et reservebatteri men da må jeg vel ta meg turen til en hobbysjappe å kjøpe et nytt et da....

kjedelige greier, batteriet har ikke vært gjennom mange syklusene liksom... men kan ikke forvente stort for de skarve kronene jeg betalte for det på hobbyking

Etter 3 år som hobbyking bruker er jeg tålelig fornøyd med flere av merkene batteri de selger der.

Har 5 pakker med Flightmax batterier som synger på siste verset etter nesten 3 år og jeg flyr både sommer og vinter.

Samtidig tålte ikke 5 tilsvarende Rhino pakker 40 flygninger fordelt på 1 1/2 år.

 

Men et par viktige ting for å holde batteriene bra så lenge som mulig.

Aldri utlad de mere en 80%.

For Nanotech pakkene fra hobbyking er dette enda mere kritisk en på de andre typene.

 

Ikke stol på en LVC som ligger på 3,2V for da har du så godt som tømt pakken 100% eller mere når du treffer på denne. (du kan lade mere en 100% når pakken er kjørt helt ned)

Kan du sette LVC til 3,7V står du deg bedre.

 

Skal batteriene stå uten å bli brukt noen dager eller lengere lad pakken ut til 3,8-3,85V pr. celle.

Fulladet batteri vil skades over tid og det samme gjelder for tomt batteri.

 

Nå vil sikkert mange si at dette ikke er så kritisk og fellesnevneren for dem er at de enten flyr fly eller kjører bil der redusert ytelse i batteriene ikke er så kritisk eller merkes så godt.

 

Min bakgrunn er heli der belastningen er mere konstant og redusert ytelse merkes fort når man flyr 3D som gjør behandling av batteriene mere kritisk en ellers.

 

Mitt tips er å få tak i en computerlader som forteller hvor mye strøm du putter tilbake i batteriene dine når du lader slik at du klan se hvor mye strøm som er brukt og kan time kjøreturene slik at du ikke overutlader pakkene dine.

Denne laderen har jeg kun godt å si om etter 4 års bruk. http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=9245

Lenke til kommentar

Ser nå at du bruker batteriene til robotikk.

Å kjøre til LVC på 3,2V kutter med en motor som drar lite strøm sikrer deg at batteriene dine tømmes 100% hver gang og gir batteriene dine et kort liv.

Den eldste laderen min setter storage lading til 3,7V og etter å ha ladet ut en nesten ny pakke til 3,7V pr. celle har laderen ladet det ut 95%

Utladingskurven på dagens LiPo pakker er nesten flat bortover før det kubber og da er det helt tomt.

 

Som sagt du skulle hatt en LVC på 3,7-3,8C eller kjør roboten din på timer og sjekk hvor mye den lader ut batteriet før du endrer tiden og ender opp på rundt 80% forbrukt strøm.

Lenke til kommentar

Vel årsaken til at ikke du merker det er måten du belaster batteriene på.

Oppsettet ditt tåler at du mister noe kraft før du merker det.

Når du gir full gass er kraftuttaket i det absurde hjørnet, spørsmålet er bare hvor absurd mye kraft du har og det er noe du som sjåfør av en RC bil ikke oppdager både ettersom du har et såpass overskudd samtidig med at kraftredusjonen er gradvis.

 

Blir det samme som mitt 450 oppsett.

Flyr med governor og bruker 4S 2200mAh pakker på en motor beregnet for dette der andre flyr 3S 2200mAh pakker.

Overskudd av energi gir en følelse av at du hele tiden har den kraften du trenger og gjør at pakkene kan bli betydelig svakere før det i det hele tatt merkes.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Grunnen til at laderen piper er nok at du har tappet for mye av batteriet. Det bør ikke tappes lavere enn 3V pr. celle, altså 6V. I tillegg bør det ikke brukes mer enn 80% av 1700mAh når du kjører. Det finner du ut når du lader det. Så må du beregne sånn ca. hvor lenge du kan kjøre.

Lenke til kommentar

Da blir det nye fangere med lys i til E-Maxx'en. $44 for den pakka :p

Pluss ett lass med vedlikeholds deler til $53...

 

Edit: Da blir det også 2nd generasjon 2.4Ghz 4-kannals radio med 5-kannals mottager til 430 norske. Sparer 760 spenn... :cool:

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...