Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Jada, det finnes!

Realflight er det eneste jeg har vært borti, en demo vil kanskje være nok?

De andre kjente simulatorene er vel clearview, phoenix, ... du får gjøre et søk og se hva du finner... ;)

Takker for svar. Har testet den ut nå. Anbefaler du meg å kjøpe denne?

Er det mulig å koble radiokontrollen til simulator? Hvilken radio må jeg ha for at dette skal eventuelt være mulig?

Jeg tror dette kan bli en dyr fornøyelse, jeg klarte å holde flyet i lufte, men jeg greier ikke en landing. Kanskje jeg greier det i virkeligheten dersom jeg beveger meg mens jeg flyr for å få en bedre kameravinkel ved landing.

En ting til, jeg vet at det finnes utstyr der du får et kamera som du plasserer i cockpit, og får live stream til en PC skjerm eller til noen spesielle briller. Hvor finner jeg dette? Jeg klarer ikke å fly skikkelig med elendig kameravinkel. Det er vanskelig å se hva flyet gjør når det er langt borte, og å beregne fart, og vinkel ved landing. En feil og flyet krasjer.

Noen som kan hjelpe meg her? Jeg er fullstendig alene med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har alltid vært alene selv og lærte meg å fly på den harde måten - flere brekte propeller og en del vinger. Jeg har ikke brukt annet en demoversjonen av realflight, den kan kobles opp mot de fleste merkene med en usb-dongle som følger med (eller kan kjøpes på nett).

Les om fpv på fpv.no. Der finnes det mye nyttig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Er det idioti av meg å sende opp flyet i virkeligheten når jeg aldri har flydd før, og har flydd svært lite på simulator, eller er det den beste måten å lære på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg bor i Bergen, det er ikke mye snø her, men regn. Jeg frykter at jeg krasjer flyet rett etter avgang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

jaa... Da ville jeg nok ha kjørt safe og gått for noen flytimer forran pc-skjermen. Så ville jeg nok vurdert å ta turen ut den virkelige verden når jeg hadde klart en takeoff, en flyby og en landing i simulatoren.

Jeg greide nettopp 2 landinger.

Det jeg gjør er at jeg kjører rett frem og tar av med maksimal hastighet mot vinden, når jeg har nådd en viss høyde så krenger jeg flyet til høyre slik at flyet flyr med vinden, så halverer jeg farten, mens jeg svinger til høyre. Så slår jeg av motorkraften når jeg er ved starten på rullebanen, og lar flyet miste høyde, så lander flyet mot vinden på rullebanen.

Mine problem har vært at jeg bommer rullebanen, eller får stahl før jeg når rullebanen pga for lav fart. Dette har fungert 2 ganger. Jeg bruker bare høyderor, og vingeror. Men ikke haleror.

Mitt fly har "flaps" hvordan vil det påvirke flyet i sanntid? er det en slags "luftbremse" eller gjør det at flyet får større løftekapasitet, og kan bli i lufta i lavere hastigheter uten å få stahl?

Lenke til kommentar

Det jeg gjør er at jeg kjører rett frem og tar av med maksimal hastighet mot vinden, når jeg har nådd en viss høyde så krenger jeg flyet til høyre slik at flyet flyr med vinden, så halverer jeg farten, mens jeg svinger til høyre. Så slår jeg av motorkraften når jeg er ved starten på rullebanen, og lar flyet miste høyde, så lander flyet mot vinden på rullebanen.

Mine problem har vært at jeg bommer rullebanen, eller får stahl før jeg når rullebanen pga for lav fart. Dette har fungert 2 ganger. Jeg bruker bare høyderor, og vingeror. Men ikke haleror.

Mitt fly har "flaps" hvordan vil det påvirke flyet i sanntid? er det en slags "luftbremse" eller gjør det at flyet får større løftekapasitet, og kan bli i lufta i lavere hastigheter uten å få stahl?

Kan ikke se noen feil i den flytaktikken der :p

Det der en god fremgangsmåte, selv om det er et micro rc fly eller en jumbojet så er fremgangsmåten ganke så lik.

Haleroret får du nok bruk for når du skal lande i sidevind, men det er nok en stund til :w00t:

Flaps er del av flyvingen som kan vinkles nedover for å produsere mer løft.

499px-Aircraft_wing_flaps_full_dsc06835.jpg

Lenke til kommentar

Å stalle flyet for høyt er ikke helig for da faller nesa nedover og farta øker, da passer det dårlig med at bakken hopper opp og biter før flyet flater ut igjen.

Når du skal fly ute så anbefaler jeg deg å fly over gress.

Gjerne ei stor gresslette for da tåler harde landinger bedre en på grus.

Husker når jeg sstarta å fly heli i 2008, da møtte jeg på en jeng som hold på å lære seg å fly.

De brukte småbusker og langt gress til å "lande" på fordi det ga minst skade på flyene.

Bare vær litt forsikrig med flaps for jeg har sett mange fly som får dårligere flyegenskaper med flaps en uten.

Om du tester gradvis eller høyt oppe så får du en fornemmelse hvordan det er å fly med flaps samt overgangen som kan komme brått og plutselig i flyegenskapene til flyet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

jaa... Da ville jeg nok ha kjørt safe og gått for noen flytimer forran pc-skjermen. Så ville jeg nok vurdert å ta turen ut den virkelige verden når jeg hadde klart en takeoff, en flyby og en landing i simulatoren.

gratulerer med vellykkede landinger!

Hva slags fly er det du har siden du til og med har flaps?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for alle svar.

Det flyet jeg har er en Cessna 182, elektrisk.

Jeg må nok begynne å fly på et gressområde, og området bør være stort slik at jeg kan lande fra ulike retninger uten å måtte komme parallelt med en smal rullebane.

De egenskapene som flyet får med å fly med "flaps", vil flyet da respondere på en helt annen måte enn når "flaps" er deaktivert?

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Det flyet jeg har er en Cessna 182, elektrisk.

Jeg må nok begynne å fly på et gressområde, og området bør være stort slik at jeg kan lande fra ulike retninger uten å måtte komme parallelt med en smal rullebane.

De egenskapene som flyet får med å fly med "flaps", vil flyet da respondere på en helt annen måte enn når "flaps" er deaktivert?

Når jeg skrur på flaps på mitt fly vil flyet gå saktere, jeg må ofte gi litt mer gass for at det ikke skal stalle, men det flyr fortsatt saktere. Det kan kanskje virke litt tregere i responsen på balanserorene... Dessuten gir det mer løft, slik at jeg må presse høyderoret litt nedover hele tiden...

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Å bruke en halv time på å stramme clutjen er vel ikke så verst...(?) :whistle:

Slipper-clutch? Det har jeg gitt opp. Når jeg endelig er fornøyd er det bare 3 minutters kjøring så slurer den som en gal igjen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Skulle bytte 1st giret, så da plukka jeg girkassa i småbiter. Når jeg skulle kjøre så hadde jeg ikke stramma slipper-clutsjen nok :p

Så har jeg seførgelig klart å miste pluggnøkkelen.. :thumbdown:

Gud så morro det er å kjøre med 2 trinns girkasse :w00t:

(forbanna skrivefeil)

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Vet noen av dere hvor jeg får kjøpt en billig rc bil som oppfyller følgende krav? Legg gjerne inn direkte link, kan også importere.

* Elektrisk

* Off-road

* Trinnløs hastighet, ikke sånn full gass eller ingeting :p

* Servostyring

* Grei rekkevidde

Skal brukes til robot prosjekt

Lenke til kommentar

Vet noen av dere hvor jeg får kjøpt en billig rc bil som oppfyller følgende krav? Legg gjerne inn direkte link, kan også importere.

* Elektrisk

* Off-road

* Trinnløs hastighet, ikke sånn full gass eller ingeting :p

* Servostyring

* Grei rekkevidde

Skal brukes til robot prosjekt

Hvis du skal ha en ESC med kun full gass eller ingenting så må du nok synke lavere enn Nikko biler :p

Her kan du bare velge og vrake. Nesten uendelig utvalg, men det er fra US. Towerhobbies

Disse er norske:Elefun. Modellers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...