perpyro Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Har litt intrykk av at cutoff er å be om trøbbel om man har dte i spesielt flytøy som drar mye strøm kontinuerlig. I fly og biler fungerer det bedre ettersom man ikke belaster batteriet så hardt kontinuerlig. For heli dreier det seg om hard belastning over tid stortsett gjennom hele flyturen om man gjør noe annet en å kun hovre og da er 3,7V for lavt. Tømmer jeg pakkene til 3,7V har jeg pasert 80% kapasitet for lenge siden er min erfaring. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Leste at VXL Esc'en har ganske høy LVC (3,6-3,8V). Min stoppa på 3,74V men det har jo også den LVC chippen som er kobla til EVX-2 også gjort de siste turene jeg har hatt med den. Mulig det kan være en liten feil med de ballong batteriene... Endret 11. februar 2012 av Deppss Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Lami: Har det skjedd noe med den servoen som streiker, eller har den kommet i arbe? 1/5 Hitec HS-805 mega scale styreservoen min har streiket.. Var en dag jeg sku prøve bilen, men så merket jeg at servoen så vidt gikk rundt, og at den ble veldig fort varm. Så var jeg på fredag innom med den på Hobbyland for å høre: Ehm ja... Det var nok en liten bomtur det ja. Tok meg turen idag til Hobbyland i håp om å få den fikset/ny. Kom der og han testet den selv og sa den gikk jævla tregt rundt, så åpnet han den og der var visst det ENE tannhjulet dekket av rust på noen steder men det skal jo ikke forårsake at den går dårlig rundt. Så sa han at den ble ganske varm ja, og sa at jeg skulle ta den med meg hjem og løsne opp kortet på undersiden og bruke sånn spray til å renske, men når jeg åpnet undersiden så møtte jeg dette: De flate der i midten som stikker opp var nå glovarme.. det kan jeg ihvertfall si.... Åja.. hva skal jeg smøre her da? Hvis jeg tar sånn løsingsspray oppi motoren så fungerer den fint, er det det de prøvde å si til meg? Sa jo så fint at dette var forbrukerfeil og at det var min feil, fuktskade og bla bla.. Men denne bilen her har stått tørt og aldri kjørt i regnet med den, så der tar de feil. Mamma tok og ringte til de, for å se om en voksen hjalp, men de sa forsatt at dette var forbrukerfeil og jeg skulle ikke få noe ny. Og når vi preika om den y kabelen så sa han at jeg bare skulle komme ned å få en slik og blabla.. lurte på hva vi skulle frem til når vi ringte til de.. lol. For en service. Nei, Hobbyland gidd jeg ikke å handle i fra mer.. får bestille på internett. Så da får vi sende dette til Forbrukerkontoret. Jaja.. var jo mye vits å dra innom der.. Får jeg ikke kjørt denne helgen heller.. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Ja.. merkelig greier det der. Funker servoen fint i den tilstanden den er i på bildet? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Ja, men den går altfor sakte rundt.. EDIT: Noen som har tips til hvordan jeg får av den svinghjulet her?: Vet ikke hvordan jeg får av den svarte, clutchen.. kan jeg bare ta et flatt skrujern mellom den og svinghjulet og bare bikke den av stangen? Regner med at clutchen må først av? Prøvde å få sette et flatt skrujern mellom svinghjulet og motorblokken, men det gikk ikke.. kanskje jeg må bruke mer makt? Endret 11. februar 2012 av Lami Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Leste at VXL Esc'en har ganske høy LVC (3,6-3,8V). Min stoppa på 3,74V men det har jo også den LVC chippen som er kobla til EVX-2 også gjort de siste turene jeg har hatt med den. Mulig det kan være en liten feil med de ballong batteriene... Ballongbatterier har en lei tendens til å ikke klare å opprettholde spenninga ved last. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Nei, sier du det.. Å lade et 4000mah 2s lipo med 2Amp fra 7,5V så tar det 3t48min og lagt inn 3086mah. Tja... er litt usikker på om det er noe feil her... :!: Endret 11. februar 2012 av Deppss Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 Uavhengig av hva du setter ladestrømmen på vil en LiPo lader redusere ladestrømmen når celespenningen når 4,2V og med et dårlig batteri vil cellespenningen fort komme opp i denne spenningen med det resultat at den setter ned ladestrømmen for å forhindre at 4,2V overskrides og da begynner ting å ta tid. Og når du da allerede har et batteris som har blåst seg opp så er dets dager talte. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 11. februar 2012 Del Skrevet 11. februar 2012 (endret) Og når du da allerede har et batteris som har blåst seg opp så er dets dager talte. Nei nei nei... De lever i sine beste dager, de har bare ikke så lang levedig per runde.. De har fremdeles så mye pulver igjen at hvis det er noe som kneler først så er det BL motoren... Endret 11. februar 2012 av Deppss Lenke til kommentar
qlimaxxx Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hei, dere som har peiling. Er på utkikk etter en grei rc bil til 1000 lappen. noe å anbefale? Skal kjøres både sommer og vinter. Samme om den er brukt eller ny. Lenke til kommentar
lain Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 For 1000,- er det ikke mye du får. http://elefun.no/p/prod.aspx?v=20711 Dette er ca det nærmeste. Den er komplett med ALT, inkl batteri til kontroller. Kjøpe brukt kan også fort bli en dyr affære, spesielt for en så lav pris som 1k. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Og når du da allerede har et batteris som har blåst seg opp så er dets dager talte. Nei nei nei... De lever i sine beste dager, de har bare ikke så lang levedig per runde.. De har fremdeles så mye pulver igjen at hvis det er noe som kneler først så er det BL motoren... Hvis batteriet har blåst seg opp, må du for all del ikke kjøre med det, og langt mindre prøve å lade det. Det går nok bra en stund, men plutselig: Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Nå er det forskjell på å lade batteriet med en avansert, moderne computerlader og å koble det direkte til et 12V blybatteri. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Definitivt, men om batteriet allerede har blåst seg opp, bør man vise varsomhet. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 Hvis den ettermonterte LVC chippen hadde gjort jobben sin så hadde de ikke vært så oppblåst. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Nye batterier kan forsatt blåse sge opp selv med en god LVC for spenningskurven er lang med en bratt slutt som fort betyr at når batteriet har nådd 3,7V pr. selle er det i praksis tomt. I tillegg har du ingen garanti for at ikke noen seller har meget lav spenning mens andre har høyre slik at spenningen ikke er 4x3,7V men heller 2,7V + 4,0V + 4,0V + 4,1V. Nå har du en case som kan ende med brann. Endret 12. februar 2012 av perpyro Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 (endret) Var sånn ca. det som skjedde, men den klarte forsatt ikke å gjøre jobben og her er hvorfor: Var ca. 600m (400 av de er oppover bakke) hjemmefra når LVC slo inn, klarte å kjøre 50m før det var helt slutt. Gikk et lite stykke før jeg skrudde på bilen igjen og kjørte ca. 100m før det var stopp.* Da gikk jeg resten. Målte spenning på batteriene og da så det ikke direkte pent ut, men det var bare 2,97V på 1 celle i begge batteriene... Hadde jeg ikke kjørt den siste turen så hadde det sansynlig ikke skjedd.. *nydelig å bære en bil på 4kg+ flere hundre meter For å si det sånn, så var det fader ikke mye god LVC jeg fikk for den slo inn hver gang jeg gassa hadt på de første 5 minuttene Endret 12. februar 2012 av Deppss Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. februar 2012 Del Skrevet 12. februar 2012 LVC gjorde jobben sin som den er satt til å gjøre. Å kutte spenningen fra batteriet dersom den kommer ned på et visst nivå. LVC er ikke en mekanisme som alltid hindrer deg fra å ødelegge ditt eget batteri. Som du selv har opplevd klarte du å «lure» LVC slik at du tappet batteriet for mye. Det som er minst like viktig som hvor mange volt det er i cellene på LiPo batteriet, er hvor mange ampere du har brukt. Har du et batteri på 2000mAh, skal du ikke bruke mer enn 1600mAh (80%). Har du gode batterier vil det også kunne inntre før LVC slår inn. Siden LVC i heller ikke registrerer hvor mange ampere du bruker, er ikke LVC en veldig god målestokk for hvor lenge du kan kjøre. Dersom du har en lader hvor du kan se hvor mange ampere du lader tilbake i batteriet, er det den beste måten å finne ut omtrent hvor lenge man kan kjøre. Og så time kjøringen. Endel mer avanserte radioer har muligheten til å sette på timer på gassen. Når man kjører, går klokken, når man står i ro, står klokken også i ro. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Om 2 av sellene var på 2,97V etter at du kom hjem har de vært enda lengere nede for når man slutter å belaste batteriet stiger sellespenningen noe. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Dessuten beskytter en LVC bare mot overutladning. Ikke mot overbelastning (som tok knekken på et par av mine). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå