Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Har litt intrykk av at cutoff er å be om trøbbel om man har dte i spesielt flytøy som drar mye strøm kontinuerlig.

I fly og biler fungerer det bedre ettersom man ikke belaster batteriet så hardt kontinuerlig.

For heli dreier det seg om hard belastning over tid stortsett gjennom hele flyturen om man gjør noe annet en å kun hovre og da er 3,7V for lavt.

Tømmer jeg pakkene til 3,7V har jeg pasert 80% kapasitet for lenge siden er min erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste at VXL Esc'en har ganske høy LVC (3,6-3,8V). Min stoppa på 3,74V men det har jo også den LVC chippen som er kobla til EVX-2 også gjort de siste turene jeg har hatt med den. :hmm:

Mulig det kan være en liten feil med de ballong batteriene... :whistle:

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

 

 

Lami: Har det skjedd noe med den servoen som streiker, eller har den kommet i arbe? :w00t:

 

1/5 Hitec HS-805 mega scale styreservoen min har streiket.. Var en dag jeg sku prøve bilen, men så merket jeg at servoen så vidt gikk rundt, og at den ble veldig fort varm. Så var jeg på fredag innom med den på Hobbyland for å høre:

 

Ehm ja... Det var nok en liten bomtur det ja.

Tok meg turen idag til Hobbyland i håp om å få den fikset/ny. Kom der og han testet den selv og sa den gikk jævla tregt rundt, så åpnet han den og der var visst det ENE tannhjulet dekket av rust på noen steder men det skal jo ikke forårsake at den går dårlig rundt. Så sa han at den ble ganske varm ja, og sa at jeg skulle ta den med meg hjem og løsne opp kortet på undersiden og bruke sånn spray til å renske, men når jeg åpnet undersiden så møtte jeg dette:

 

post-121186-0-87981400-1328983996_thumb.jpg

 

De flate der i midten som stikker opp var nå glovarme.. det kan jeg ihvertfall si....

 

Åja.. hva skal jeg smøre her da? Hvis jeg tar sånn løsingsspray oppi motoren så fungerer den fint, er det det de prøvde å si til meg?

 

Sa jo så fint at dette var forbrukerfeil og at det var min feil, fuktskade og bla bla.. Men denne bilen her har stått tørt og aldri kjørt i regnet med den, så der tar de feil. Mamma tok og ringte til de, for å se om en voksen hjalp, men de sa forsatt at dette var forbrukerfeil og jeg skulle ikke få noe ny.

 

Og når vi preika om den y kabelen så sa han at jeg bare skulle komme ned å få en slik og blabla.. lurte på hva vi skulle frem til når vi ringte til de.. lol. For en service. Nei, Hobbyland gidd jeg ikke å handle i fra mer.. får bestille på internett.

Så da får vi sende dette til Forbrukerkontoret.

 

Jaja.. var jo mye vits å dra innom der.. Får jeg ikke kjørt denne helgen heller..

Lenke til kommentar

Ja, men den går altfor sakte rundt.. :(

 

EDIT: Noen som har tips til hvordan jeg får av den svinghjulet her?:

 

post-121186-0-05543000-1328994752_thumb.jpg

 

Vet ikke hvordan jeg får av den svarte, clutchen.. kan jeg bare ta et flatt skrujern mellom den og svinghjulet og bare bikke den av stangen?

Regner med at clutchen må først av?

 

Prøvde å få sette et flatt skrujern mellom svinghjulet og motorblokken, men det gikk ikke.. kanskje jeg må bruke mer makt?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Leste at VXL Esc'en har ganske høy LVC (3,6-3,8V). Min stoppa på 3,74V men det har jo også den LVC chippen som er kobla til EVX-2 også gjort de siste turene jeg har hatt med den. :hmm:

Mulig det kan være en liten feil med de ballong batteriene... :whistle:

Ballongbatterier har en lei tendens til å ikke klare å opprettholde spenninga ved last. :p

Lenke til kommentar

Uavhengig av hva du setter ladestrømmen på vil en LiPo lader redusere ladestrømmen når celespenningen når 4,2V og med et dårlig batteri vil cellespenningen fort komme opp i denne spenningen med det resultat at den setter ned ladestrømmen for å forhindre at 4,2V overskrides og da begynner ting å ta tid.

Og når du da allerede har et batteris som har blåst seg opp så er dets dager talte.

Lenke til kommentar

Og når du da allerede har et batteris som har blåst seg opp så er dets dager talte.

 

Nei nei nei... De lever i sine beste dager, de har bare ikke så lang levedig per runde.. De har fremdeles så mye pulver igjen at hvis det er noe som kneler først så er det BL motoren... :evil:

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Og når du da allerede har et batteris som har blåst seg opp så er dets dager talte.

Nei nei nei... De lever i sine beste dager, de har bare ikke så lang levedig per runde.. De har fremdeles så mye pulver igjen at hvis det er noe som kneler først så er det BL motoren... :evil:

Hvis batteriet har blåst seg opp, må du for all del ikke kjøre med det, og langt mindre prøve å lade det. Det går nok bra en stund, men plutselig:

 

Lenke til kommentar

Nye batterier kan forsatt blåse sge opp selv med en god LVC for spenningskurven er lang med en bratt slutt som fort betyr at når batteriet har nådd 3,7V pr. selle er det i praksis tomt.

I tillegg har du ingen garanti for at ikke noen seller har meget lav spenning mens andre har høyre slik at spenningen ikke er 4x3,7V men heller 2,7V + 4,0V + 4,0V + 4,1V.

Nå har du en case som kan ende med brann.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Var sånn ca. det som skjedde, men den klarte forsatt ikke å gjøre jobben og her er hvorfor:

Var ca. 600m (400 av de er oppover bakke) hjemmefra når LVC slo inn, klarte å kjøre 50m før det var helt slutt. Gikk et lite stykke før jeg skrudde på bilen igjen og kjørte ca. 100m før det var stopp.* Da gikk jeg resten. Målte spenning på batteriene og da så det ikke direkte pent ut, men det var bare 2,97V på 1 celle i begge batteriene... Hadde jeg ikke kjørt den siste turen så hadde det sansynlig ikke skjedd.. :hrm:

*nydelig å bære en bil på 4kg+ flere hundre meter :wee:

 

For å si det sånn, så var det fader ikke mye god LVC jeg fikk for den slo inn hver gang jeg gassa hadt på de første 5 minuttene

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

LVC gjorde jobben sin som den er satt til å gjøre. Å kutte spenningen fra batteriet dersom den kommer ned på et visst nivå. LVC er ikke en mekanisme som alltid hindrer deg fra å ødelegge ditt eget batteri. Som du selv har opplevd klarte du å «lure» LVC slik at du tappet batteriet for mye.

 

Det som er minst like viktig som hvor mange volt det er i cellene på LiPo batteriet, er hvor mange ampere du har brukt. Har du et batteri på 2000mAh, skal du ikke bruke mer enn 1600mAh (80%). Har du gode batterier vil det også kunne inntre før LVC slår inn. Siden LVC i heller ikke registrerer hvor mange ampere du bruker, er ikke LVC en veldig god målestokk for hvor lenge du kan kjøre.

 

Dersom du har en lader hvor du kan se hvor mange ampere du lader tilbake i batteriet, er det den beste måten å finne ut omtrent hvor lenge man kan kjøre. Og så time kjøringen. Endel mer avanserte radioer har muligheten til å sette på timer på gassen. Når man kjører, går klokken, når man står i ro, står klokken også i ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...