Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe ny radio så kjøper du 2,4GHz system. Det er tryggest for deg og dine modeller. Alle signaler på samme frekvensbånd kan påvirke hverandre, men 2,4GHz systemet til de fleste leverandører hopper mellom flere sub-kanaler.. og det skal godt gjøres for eksterne kilder å blokkere/jamme alle disse. Dette er spesielt viktig for oss som har ting i luften. "Støy" fra andre sendere elimineres ved at du linker din radio til mottageren med en unik kode. Dvs. at sender/mottager ignorerer alle andre samsvarende signaler så lenge den ikke er "kryptert" med din unike nøkkel.

Støyen du opplever på din audio/videosender er slik det gamle fm-båndet ofte ble påvirket. Og det er ikke noe vanskelig å skjønne konsekvensene av slik støy. Mye pinneved :o)

Lenke til kommentar

Har litt sender/motaker problemer selv. Etter jeg satte inn VXL systemet, så begynner motoren å kødde noe så sinsykt mye når den er 10-15 meter unna sendern med antenna helt ute. Når jeg drar inn antenna så skal det bare noen meter før det skjer, men styringa er like fin. Noen som har peiling? Tenkt å se om pluggen står sikkelig i mottakeren i morra.

Lenke til kommentar

Har litt sender/motaker problemer selv. Etter jeg satte inn VXL systemet, så begynner motoren å kødde noe så sinsykt mye når den er 10-15 meter unna sendern med antenna helt ute. Når jeg drar inn antenna så skal det bare noen meter før det skjer, men styringa er like fin. Noen som har peiling? Tenkt å se om pluggen står sikkelig i mottakeren i morra.

Veldig vanlig problem med børsteløse motoroppsett. De støyer noe vanvittig. Tipper radioen din er 27MHz AM. Bytt til FM eller 2,4GHZ så er problemet løst. Har hatt nøyaktig samme problemet på 4 biler selv etter å ha bytta til børsteløst.

Lenke til kommentar

Veldig vanlig problem med børsteløse motoroppsett. De støyer noe vanvittig. Tipper radioen din er 27MHz AM. Bytt til FM eller 2,4GHZ så er problemet løst. Har hatt nøyaktig samme problemet på 4 biler selv etter å ha bytta til børsteløst.

Går det av å bruke FM crystal i en AM sender?

Er det mulig å få dempet støyen på en eller annen måte?

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Går det av å bruke FM crystal i en AM sender?

Er det mulig å få dempet støyen på en eller annen måte?

Det mest effektive er å byte til FM eller 2,4G. Gjorde nettopp dette selv i dag. 10x lengre rekkevidde og jeg kan endelig kjøre rett mot meg selv uten at gassen går agurk. :p

Andre fordeler (2,4GHz) er mangel på ekstern antenne, bortsett fra en bitteliten stump i bilen. Men den er så kort at jeg tror du nesten kan ha den innenfor karosseriet i en EMAXX. Samt at du slipper å styrte fly/helikoptere idét du skrur på radioen. :p

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt en 3-kanals sender, å kjøpe en ny blir litt "waste of money". :(

Har kjørt bortimot 100 meter unna og har ikke hatt noen problemer og over 100 meter med båten (børstemotor), men det skyldes sikkert på at landskapet er så og si øde for elektronikk.

Leste litt om feritkjerne og da kom jeg over at man kan bruke aluforlie til å sperre for RF-støy, men da blokkerer jeg kanskje for radiosignalene også?

Satte på en sånn Feritkjerne litt rundtomkring og fikk noe større rekkevidde, men den største effekten var når jeg satte den på en av motor kablene men da kom det en sabla høyfrekvent lyd.

Lenke til kommentar

Du bør ikke ha ferittkjernen på motorkablene og i hvertfall ikke på bare en for signalet til motoren er både høyfrekivent og fordelt på de 3 lederne til motoren.

Når du setter ferittkjerne på den ene får motoren skjevbelastning elektrisk sett og kan gi artige resultater, så ikke gjør det.

Jeg snakket om på throttle kabelen fra mottaker til ESC.

Lenke til kommentar

Er enig med deg der. Var ikke mye begeistret for den lyden. :p

Satten den klossen på kabelen til ESC'en, ble noe større rekkevidde men ikke stort. Leste også om at det er forskjeller på de feritkjernene. Den jeg satte på er fra en lader til et videokamera. Skal finn en større/bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...