Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk

 

Jeg kjøpte tilfeldigvis denne på Jula i midten av desember og har hatt så mange timer med moro at jeg har lyst å ta skrittet litt lengre.

post-140856-0-70657200-1325465881_thumb.jpg

 

Den er moro å fly med men med kun 8 min fly tid og 80 min ladetid så blir det i minste laget med luft tid av gangen. I tillegg så synes jeg den beveger seg litt mye rundt når den hovrer og man ikke rører kontrollen.

 

Jeg tenkte å fortsette med å fly inne til jeg er mer trygg på å manøvrere rolig og å kjenne kontrolleren bedre og jeg har sett litt på hva som kan bli neste skritt. Er det noen som har noen erfaringer med Blade 120SR? Kom over en test av denne her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den så jo litt kul ut. Står at den er flybarless. Er det en fordel eller ulempe for en amatør?

Hva er det ellers som skiller disse to fra samme produsent?

 

Det er bare en fordel.

 

Den jeg nevnte er litt mindre. Ellers er det flybarlessdelen som er forskjellen. Det er mindre deler i rotorhodet som kan ødelegges, og den blir mer stabil siden flybarlesselektronikken hjelper til litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den så jo litt kul ut. Står at den er flybarless. Er det en fordel eller ulempe for en amatør?

Hva er det ellers som skiller disse to fra samme produsent?

 

Det er bare en fordel.

 

Den jeg nevnte er litt mindre. Ellers er det flybarlessdelen som er forskjellen. Det er mindre deler i rotorhodet som kan ødelegges, og den blir mer stabil siden flybarlesselektronikken hjelper til litt.

 

Takk for tipset. :thumbup: Har sett litt på videoer av denne og det er jo helt utrolig hva proffe for til med dette lille helikopteret..

Ser ut som det blir en bestilling etter neste lønn.

 

Jeg har sett litt rundt og ser ut som jeg lander på mCP Xi BNF utgave, en spectrum radio 5 eller 6 kanaler og 3 stk 300Mah 3,7V 30 C (McpX)

 

Men jeg trenger en god lader som kan lade flere batterier slik at jeg kan leke meg mest mulig uten venting :D

Noen anbefalinger? Det var så utrolig mye forskjellig å velge mellom så jeg vet ikke helt.

 

Noe annet jeg burde ha tenkt på?

Lenke til kommentar

Av DX5 og DX6, ville jeg helt klart valgt DX6. Det er en computerradio og har et modellminne på 10 modeller. Det betyr at det er enkelt å bruke den til flere modeller uten å måtte stille den inn mellom hver modell. Det er også en radio du vil kunne benytte dersom du skulle ønske å gå for noe større.

 

Dersom du skal kjøpe hos SmallSize, ville jeg spurt om du kunne byttet ut den medfølgende laderen med en http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=15_30&products_id=9191&osCsid=886f7f41887d4425d46bf26f2a810911

 

Det er den løsningen jeg hadde. Den bruker opp mot en time på ladingen, men lader fire batterier uavhengig av hverandre, så du er i praksis nede i ett kvarter pr. batteri. I så fall trenger du i tillegg fire http://shop.smallsize.no/product_info.php?products_id=12246&osCsid=886f7f41887d4425d46bf26f2a810911

 

Tror denne er den samme, (5 til 2 dollar)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9727__Mini_Plug_Extention_for_Micro_Battery_10cm_5pcs_bag_.html

 

Alternativt er det jo å kjøpe en generell lader og strømforsyning. Men det er litt mer plunder og dyrere. Men da har du mulighet til å lade forskjellige typer batterier. Her er det mengder å velge mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser helt klart fordelen av DX6i ift senere oppgraderinger. Ingen dum radio og prisen er ikke aller verst heller. Lønner det seg å kjøpe med eller uten mottaker ift senere? ift mCP X så trengs det jo ikke.

 

Den batteri løsningen var jo smart. Har den noen form for logikk ift måling av spenning for å beholde levetiden på LiPo batteriene eller går det på å holde kontroll på klokka når man lader?

Lenke til kommentar

I forhold til å kjøpe med eller uten mottager, så sparer du 98 kroner dersom du kjøper radioen inkludert mottager. Ikke voldsomt mye, men greit nok.

 

Med laderen med fire porter har du ikke noen indikasjon på hvor mange MAh du lader tilbake i batteriet. Laderen stopper forøvrig ladeprosessen når batteriet er fullt, så det er ikke noe man trenger å tenke på. Flytiden er på rundt 5 - 6 minutter med 300 MAh batterier.

 

Nye batterier fra Hobbyking koster forøvrig 5 dollar (30 kroner) stykket, så for min del var jeg ikke så veldig bekymret for batteriene. Skal endel til for å ta knekken på dem. Bare stopp å fly når du merker at det blir mindre power.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter å vurderer mellom to radioer til heli-bruk. Futaba 8FG Super eller Spektrum DX8... Uti fra hva jeg klarer å lese meg til, så har de jo begge fordeler og ulemper. Er litt usikker på om S-bus-systemet til Futaba er noe å satse på..?

S-bus til futaba er noe å satse på.

Som alt Futaba har satset på er dette et bra produkt såvidt jeg har lest meg til.

Er fortsatt skeptisk til DX8 og bakoverkompatibilitet med eldre DSM2 mottakere.

Har et 450 heli med AR6200 mottaker som det har vært problemer med bakoverkompatibiliteten med.

Derfor bruker jeg DX6i fortsatt til DX8 har blitt nok rafinert med tanke på bakoverkompatibilitet.

Når det kommer til DSMX så er det neppe noen problemer med DX8.

 

Så spørsmålet er om du enten vil gå Spektrum veien med billigere radioutstyr eller Futaba med dyrt radioutstyr.

Anser Futaba som litt mere kvalitetsbeviste en Spektrum selv om bug blir patchet etterhvert der også.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Den store selvtilitten min falt drastisk ned når jeg fikk svar fra Traxxas når jeg spurte de om hvoran jeg bør feste VXL ESC'en etter at jeg hadde kjøpt VXL systemet. :(

 

"The VXL-3s is not powerful enough for the E-Maxx and is likely to

fail quickly in that application so we do not recommend using

it. Unfortuantely I do not have any recommendations on how to mount it."

 

Klarer bare ikke å forstå det. De turene jeg har hatt hittil, så føles det som om den har en monsterturbo. :dribble:

Kjører med halv fart, så brenne gassen i bånn og man får hjulspinn til de grader. :p

Lenke til kommentar

Forsåvidt ikke, men jeg vil helst feste den på en sikkelig måte. Skru den fast.

Jeg har finni en måte å feste den sikkelig på, men da er signal kabelen for kort. (er på saken om du skulle spørre)

 

Men det at de sa at VXL systemet mest sansynlig kommer til å rase var det som jeg reagerte på...

Lenke til kommentar

Forsåvidt ikke, men jeg vil helst feste den på en sikkelig måte. Skru den fast.

Jeg har finni en måte å feste den sikkelig på, men da er signal kabelen for kort. (er på saken om du skulle spørre)

 

Men det at de sa at VXL systemet mest sansynlig kommer til å rase var det som jeg reagerte på...

Et tegn på at ESCen har trøbbel er om den går veldig varm under kjøring for varmen indikerer at her går mye strøm eller mere en ESCen tåler.

Har den noe overstrømsbeskyttelse?

Når det gjelder signalkabelen kan du vel bare forlenge denne med en servoforlenger eller eventuelt lodde på en lengere kabel.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...