Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvorfor må det være lifepo og ikke lipo? Den største fordelen er vekt etter mine øyne, men ulempen er lavere spenning og pris. Jeg har inntrykk av at lipo batteriene tåler litt juling. Jeg har da plantet noen batterier langt nedi jorda etter at de har falt ut av flyene mine... :whistle:

 

(og nei, jeg har ikke lipotrær i hagen :tease: )

Lenke til kommentar

Hvorfor må det være lifepo og ikke lipo? Den største fordelen er vekt etter mine øyne, men ulempen er lavere spenning og pris. Jeg har inntrykk av at lipo batteriene tåler litt juling. Jeg har da plantet noen batterier langt nedi jorda etter at de har falt ut av flyene mine... :whistle:

 

(og nei, jeg har ikke lipotrær i hagen :tease: )

4S LiFePo4 (korrekt navn) kan erstatte et 12V blybatteri direkte. LiFePo4 har en ladespenning på 3,6V pér celle. Det vil da gi 14,4V ved 4 celler. Akkurat det samme som ladespenninga til vanlige 12V blybatterier.

 

Vanlige LiPo har ladespenning på ca. 4,2V noe som gir 16,8V ved 4 celler og 12,6V ved 3 celler. Altså ikke like godt egnet.

 

LiFePo4 @ Wikipedia

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Så du skal altså bruke 4s LiFePo4 istedet for 3S LiPo ?

 

Hmm, det hadde jeg ikke tenkt på.. :)

Egentlig ikke. Jeg skal bruke 4S LiFePo4 i stedet for 12V bly/syre-batteri. Det er egentlig ikke til noe RC-greier, men i og med at batteri-størrelsene jeg er ute etter brukes mest til RC-ting så spør jeg her.

 

Her er ett jeg har funnet. Men er skeptisk til den lave ladestrømmen (2C).

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke det til da? -å vite det kan jo være til hjelp for oss som skal hjelpe :)

 

Hobbyking(HK) har mye bra billige batterier, men det tar ca 2-3 uker å få dem sendt til Norge, og sikkert enda mer nå i jula!

 

Ladestrøm på 2c (8,4 Ampere) vil jeg anta lader opp det batteriet på ca 4,2/8,4 = 30 minutter*1,3 = 45 minutter tenker jeg. Du får jo batterier som lader med mer enn det, men da er det LiPo nanotech batterier du skal ha som kan lades med opp imot 10c!

Lenke til kommentar

Det skal erstatte et motorsykkelbatteri. Holder på med noe trimmegreier og da måtte hele luftfilterboksen ut. Desverre sitter batteriet festa i denne boksen. En vanlig RC-batteripakke er ekstremt plasseringsvenlig i forhold til tradisjonelle mc-batterier.

 

Motorsykkelen har ikke el-start så den trenger bare et minimalt batteri så jeg kan tute på tomgang. :p Samt noe greier med strøm til eksos-spjelda. Det kommer heller sjeldent til å bli lada ut noe særlig.

 

Det som gjorde meg skeptisk til ladestrømmen var bare at de fleste andre batterier kan lades på minst det dobbelte. Det er også noe av hele poenget med LiFePo4. At de takler høy ladestrøm. Så et LiFePo4 med lav ladestrøm ser jeg på som tegn på dårlig kvalitet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg kan si jeg har vært inne på samme tanke med scooteren min, men problemet ligger i at lithiumbatteriene må balanseres og lading ikke bare er å putte spenning inn på polene.. de må heller ikke lades for mye, da vil de eksplodere! Siden de inneholder oksiderende(?) stoffer kan man heller ikke slukke brannen med kjente midler...

 

Det er mulig at NiMh batteri er hva du må bruke?

Lenke til kommentar

Jeg kan si jeg har vært inne på samme tanke med scooteren min, men problemet ligger i at lithiumbatteriene må balanseres og lading ikke bare er å putte spenning inn på polene.. de må heller ikke lades for mye, da vil de eksplodere! Siden de inneholder oksiderende(?) stoffer kan man heller ikke slukke brannen med kjente midler...

 

Det er mulig at NiMh batteri er hva du må bruke?

Der har du en av fordelene med LiFePo4 framfor vanlige LiPo/LiIon. De er mye mer robuste og idiotsikre enn LiPo/Ion. Man får kjøpt ferdige pakker til motorsykler, biler etc. som ikke krever balansering. Jeg kommer til å bestille en av de med mindre jeg finner en butikk i norge som selger de til en fornuftig pris.

 

I tillegg har jeg en sikkerhetsmargin på generatoren på sykkelen. Den lader på 14V som er litt mindre enn maks ladespenning på LiFePo4 (ca. 14,6V). Batteriet kommer heller ikke til å bli ladet helt ut som ved RC-bruk. Ladestrømmen er også relativt lav på generatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...