Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Fikk Esky Honey Bee T idag :D

 

På den første turen knakk det hale greia, propellen bak eller den :p

 

Fikk ikke engang letta :p Den starta på full gass ^^

 

Håper det går an å lime den på :p

Kjipt :(

 

Men den startet på full gass sier du?

Hadde du på kontrollen, og gassen nede, når du plugget i batteriet?

Tralala, hadde ikke på kontrollen og gassen sto visst på litt når jeg skrudde den på :p

 

Men men, har bestilt ny propell nå ;)

Husker ihverfall å slå den på neste gang da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den klarer nok ikke å drive den propellen uten en girboks. Men hvis du girer den vil den

nok klare å løfte rundt 300g vil jeg tro. Men det avhenger også av hvilke batteri du bruker....

Lenke til kommentar
her er bilde av flyet jeg lager nå.

der ser du propellen også.

 

Spørs om det vil fly. Broren min har lagd to fly som ikke funka i det hele tatt.

Hvor sansynlig er det at jeg klarer det da. Men nå ungår jeg de feila han gjorde da.

Er en begynnelse ihvertfall. Men jeg tror jeg ser noe som har allerede døddømt flyet.

Etter det jeg kan se består vingen av to plater som er vinklet i forhold til hverandre. For meg ser det ut som ett forsøk på å lage en profil for å skape løft, men den profilen der vil bare skape masse motstand, og gjøre flyet ubrukelig. Skal du lage en vinge med profil, bør den se noelunde slik ut fra siden:

 

clarky.gif

 

Men det enkleste, og trolig beste for deg, vil være å droppe den ene platen, og legge den andre platen parallelt med høyderoret :thumbup:

 

Ellers ser det meste greit ut :whistle:

Lenke til kommentar

Bildet lagret. Neste gang skal jeg skrive den ut og lage noen trebiter og legge vingen etter den.

 

Jeg får ta en teipbit på enden og se hvordan formen blir og sammenligne.

Det blir nok ett litt jallafly men jeg får lage ett identisk fly neste gang slik at jeg kan rette opp feil.

 

edit: bilde av vingeprofil

post-58-1123015482_thumb.jpg

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Bildet lagret. Neste gang skal jeg skrive den ut og lage noen trebiter og legge vingen etter den.

 

Jeg får ta en teipbit på enden og se hvordan formen blir og sammenligne.

Det blir nok ett litt jallafly men jeg får lage ett identisk fly neste gang slik at jeg kan rette opp feil.

 

edit: bilde av vingeprofil

Den profilen kan nok funke du :thumbup:

Du er på god vei ihverfall, bare sørg for at tyngdepunktet er riktig (ca 1/3 fra forkanten til vingen) og slikt så går det sikkert greit.

Lenke til kommentar
[noob talking] Hadde det ikke vært bedre å lime sammen 2-3 slike depronplater og så pusse frem en profil etterpå? Blir vel litt vanskelig å lage ailerons med den profilen? [/noob talking]

Det kan være bedre ja, hvis du skal ha ailerons da. Men tror Åsmund kjører side/høyderor. Ville ikke vært så veldig vanskelig å lagd balanseror på den vingen hans heller, blir omtrent som en balsavinge når man driver å bygger med depron :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal han kjøre kun høyde/sideror så tror jeg han vil få litt problemer med den vingen, så snart han vil prøve å svinge den ene veien så vil flyet tippe over den andre veien. Dette vil dog la seg løse ved å bygge inn såkalt dihedral.

Dette er en V-form på vingene, altså at vingespissene befinner seg på et høyere punkt enn kroppen.

 

dihedral.gif

The dihedral angle is the angle made between one wing and the horizontal, as viewed from the nose or tail of the aircraft. The uptilt of wing panels toward the tips. Dihedral is applied for purposes of stability and to provide a turning moment for rudder-only models.
Lenke til kommentar
Skal han kjøre kun høyde/sideror så tror jeg han vil få litt problemer med den vingen, så snart han vil prøve å svinge den ene veien så vil flyet tippe over den andre veien. Dette vil dog la seg løse ved å bygge inn såkalt dihedral.

Dette er en V-form på vingene, altså at vingespissene befinner seg på et høyere punkt enn kroppen.

 

dihedral.gif

The dihedral angle is the angle made between one wing and the horizontal, as viewed from the nose or tail of the aircraft. The uptilt of wing panels toward the tips. Dihedral is applied for purposes of stability and to provide a turning moment for rudder-only models.

:thumbup:

Lenke til kommentar

flyet er ferdig, og jeg har testa det. Men desverre hasta jeg litt. medvind førte til at flyet`s første tur gikk rett på nesa, og servoene var ikke festa bra nok. de flytta på seg selv mer en høyde og sideror.

Andre flytur, uten å ha festa noenting beviste at flyet kan fly.

Jeg prøvde å stige og det steig litt, men det lente seg mot venstre og rett i en tornebusk, propellen datt av og jeg finner den ikke igjen.

 

edit: Nå har jeg konfigurert og flyet går ialefall rett fram og beveger seg der jeg vil den skal.

 

Men jeg fikk det ikke til å stige. Nå brute jeg ett tung og nesten tomt batteri siste gangen.

Jeg skal sette ett mindre batteri til lading nå.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...