Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Hvis du parallellkobler to batterier på 2S 1750 mAh vil du ikke få 4S. Du vil få 2S 3500 mAh. Traxxas oppgir VXL-3m til 2-3S, så det spørs hvor lenge det vil holde om du kjører det på 4S. Det er heller ikke sikkert BEC'en vil fungere med 4S, så da må du evnt ha en ekstern BEC.

 

Og det er fullt klar over... snakker fortsatt om serie kobling. Ser ut som spm mitt ble nok en gang missforstått :p SERIE KOBLING!(Y-Wireness)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 2 pakker kan man enten seriekoble og i ditt tilfelle blir det da 4S 1750mAh eller man paralellkobler og får 2S 3500mAh.

Det som gir mest kraft er seriekobling som øker spenningen og minsker varmetap.

Men du må ha en motor og speedkontroller som tåler dette.

Om kontrolleren eller motoren ikke tåler 4S må di gå for paralellkobling.

Lenke til kommentar

Hvis du parallellkobler to batterier på 2S 1750 mAh vil du ikke få 4S. Du vil få 2S 3500 mAh. Traxxas oppgir VXL-3m til 2-3S, så det spørs hvor lenge det vil holde om du kjører det på 4S. Det er heller ikke sikkert BEC'en vil fungere med 4S, så da må du evnt ha en ekstern BEC.

 

Og det er fullt klar over... snakker fortsatt om serie kobling. Ser ut som spm mitt ble nok en gang missforstått :p SERIE KOBLING!(Y-Wireness)

Ikke så rart du blir misforstått hvis du leser hva du selv skriver.

 

Men takler 1/16 e-revo 4cell (2x 1750mah 2cell), med y-wireness? Altså ikke seriekobling! Har byttet til 23T Pinion Gear. Litt usikker på hvor mange tenner det er på Spur gear, orginalt i 1/16 E-Revo.

Vet ikke om du helt forstår meg rett. Paralell kobling er altså lengere levetid, med 2 batterier koblet sammen. Men jeg snakker altså om 2X 2cell 7.4V 1750mAh i serie-kobling(y-wireness) Noe som tilsier 4cell 14.8V 3500mAh. Lurte egentlig på om noen har erfaring og har prøvd dette på E-revo 1/16 scale børsteløs, eller lignende.

To 2S 1750 mAh batterier kommer aldri til å tilsvare 4S 3500 mAh uansett hvordan de blir koblet.

Lenke til kommentar

Det hender også at man må paralellkoble for å få levert nok strøm. Hvis man f.eks. har en ESC og motor som trekker 200A men batteriet bare kan levere 100A så må (bør) man paralellkoble to eller flere batterier.

Eller få tak i seg en motor med halve KV og ESC som tåler spenningen.

Det vi gi det beste resultatet.

Dobling av spenningen vil gi halvering av strømtrekket og halvering av strømtrekket git mindre varmetap i systemet, og med tanke på at vi ønsker å få et mest mulig effektivt system med minst mulig tap så alltid legg opp til seriekobling.

Man kan til og med slippe unna med billigere batterier med lavere C rating.

Lenke til kommentar

Det forutsetter at det finnes realistiske alternativer. Noe det ikke alltid gjør.

Får man ikke 12S oppsett til bilverdenen?

Jeg kan i hvertfall bekrefte at 2x6S 2650mAh 30C i paralell på en 2,2KW motor gir like lang driftstid som samme batterioppsettet i serie med en en 3,5KW motor.

Forskjellen er mindre varme, markant høyere ytelse men dette er da på heli.

Lenke til kommentar

Hvis det finns en 44 volts bil, så er det djevelen selv som har lagd den. :evil:

2x6s i parallell anser jeg som realistisk i bilen min hvis jeg kjøper Mamba Monster oppsettet :p

Jeg undres på hvorfor man på liv og død skal dra hundrevis av ampere i biler vis man ikke må.

Alle komponentene blir billigere om strømtrekket kan reduseres for man produserer mindre varme, trenger mindre kabler og mindre kjøleutstyr og man kan kjøre på billigere og lettere batterier.

Ser ut som det ligger et marked for konverteringskitt av typen djevelens verk for biler.

Lenke til kommentar

Trex er et relativt bra merke i RC heli verdenen og et bra begynnerheli som du også kan vokse med.

Det finnes bedre heli der ute men det er et meget bra heli.

For å sammenligne så er E-Sky heli søppel til sammenligning, Blade 400/450 flere nummer under.

 

Tilbudet for øvrig er et løp og kjøp tilbud og en 450 er et bra nybegynnerheli.

En 500 er riktignok mere stabil men dagens Trex 450 er ikke så kilen som endle modeller.

Og en 500 med nok power er like kilen som en 450 men i vind er større bedre.

 

Når det er sagt vil jeg anbefale en 450 som nybegynnerheli.

Det er mange som har de, det er flust med erfaring med dem ute på nettet og de er billige i bruk og å krasje.

Og når du eventuelt vil ha noe større er 550 en mye bedre størrelse en Trex 500 (425 blar)

Lenke til kommentar

Er ikke av dem som krasjer så ofte så kvalitetsmessig kan jeg si at det ikke har vært noe som helst å utsette på de to trex 500 jeg har hatt. Og begge har mange timer i luften. Mer enn ok nok kvalitet for begynner og intermediate. Mange proffer som flyr align også.

 

Eneste jeg ville ha oppgradert er gyroen og eventuelt haleservo.

 

Mange lærer seg å fly med 450, men jeg kjenner ingen som ikke har vært i bakken ofte. Når man lærer seg å fly åttetall så vil størrelsen på heliet føre til at det blir vanskelig å se det i luften og dermed krasjer man.

 

Her ser du litt forskjellen på størrelse:

 

http://forum.heliguy.com/helicopter-sizes-t5082.html

 

Raptor 60 fuel er etter min mening det overlegent billigste og beste heliet å lære seg å fly med.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Her er flere sammenligningsbilder.

Trex 450 SE V2 på 4S og en Logo 500 3D på 12S oppsett.

 

450en er den jeg starta med i 2008 mens Logoen blei ferdig i slutten av juli i sommer.

Legg merke til at dette er en virkelig 500 maskin som svinger 550 blar.

 

Har montert 600 canopy og landingsstell for å få plass til 12S oppsettet på 3,5KW

post-49175-0-20641200-1320446618_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...