Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg pakket bort alle bilene for vinteren. Tatt ut batteriene og ladet de til lagringsmodus (70%) :)

Det er vel litt tidlig å pakke bort bilene enda vel? Nå starter jo innesesongen med M-chassis, ellers så blir det vel noen turer gjennom vinteren både med skalabilene, beltevogna og tanksen også tenker jeg. :D Hvordan batterier bruker du som du lagrer på 70%?

Lenke til kommentar

Det er ikke så stort miljø for street nitro og rock crawling på vinteren i nord-norge :)

 

Har ett slikt Hyperion 3S 1100mAh 45C og ett 3S 1200mAh med noe mindre C (husker ikke merket).

 

Men jeg tror at det er anbefalt å lagre batteriene på ca. 70% over lengere tid (ikke fullt å vertfall ikke tomt), det er iallefall det Hyperion-laderen min sin bruksanvisning sier.. og den har en egen "store"-ladefunksjon.

 

Husker ikke om det bare gjelder LiPo..

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Men jeg tror at det er anbefalt å lagre batteriene på ca. 70% over lengere tid

 

Ca. 50% tenker jeg de fleste sier når det gjelder LiPo :o)

 

http://bmk-rc.com/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=52

 

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_store_batteries

 

http://www.slkelectronics.com/lipodapter/storage.htm

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Det er ikke så stort miljø for street nitro og rock crawling på vinteren i nord-norge :)

 

Har ett slikt Hyperion 3S 1100mAh 45C og ett 3S 1200mAh med noe mindre C (husker ikke merket).

 

Men jeg tror at det er anbefalt å lagre batteriene på ca. 70% over lengere tid (ikke fullt å vertfall ikke tomt), det er iallefall det Hyperion-laderen min sin bruksanvisning sier.. og den har en egen "store"-ladefunksjon.

 

Husker ikke om det bare gjelder LiPo..

Er det ikke bare å få på noen knastedekk og litt heising da på nitrobilen? ;) Ca 40% er anbefalt for LiPo, med andre ord 3,8V/celle, som i ditt tilfelle blir 11,4V. Hvilken spenning viser laderen din i lagringsmodus?

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å få på noen knastedekk og litt heising da på nitrobilen? ;) Ca 40% er anbefalt for LiPo, med andre ord 3,8V/celle, som i ditt tilfelle blir 11,4V. Hvilken spenning viser laderen din i lagringsmodus?

 

Tja.. når 2-3mm klarning er utgangspunktet blir det nok vanskelig :)

 

Jeg kan sjekke hvilken spenning batteriene har fått når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Hvis det er noen tannjul som har forflytta seg så kan det være det.

Start med hjula og jobb deg innover til motoren ett steg om gangen. Da skal du nok finne feilen.

 

Off, nei. Fant feilen idag.. :thumbdown:

 

Ser ut til at det ene kulelageret på differensialen er ødelagt. Tok det oppi whitesprit og da løsnet det litt rust. Ellers vil ikke lageret gå rundt i det hele tatt. Sikkert noe sand (prøvde med litt luft men funka ikke) eller så er det en kule som er ødelagt.

 

Trodde aldri at et kulelager skulle bli ødelagt. virka som de har prøvd å spare penger på den fordi det ikke er noe gummi/deksel utapå lageret for å hindre sand/vann osv.. :hrm:

Lenke til kommentar

Hvis det er noen tannjul som har forflytta seg så kan det være det.

Start med hjula og jobb deg innover til motoren ett steg om gangen. Da skal du nok finne feilen.

 

Off, nei. Fant feilen idag.. :thumbdown:

 

Ser ut til at det ene kulelageret på differensialen er ødelagt. Tok det oppi whitesprit og da løsnet det litt rust. Ellers vil ikke lageret gå rundt i det hele tatt. Sikkert noe sand (prøvde med litt luft men funka ikke) eller så er det en kule som er ødelagt.

 

Trodde aldri at et kulelager skulle bli ødelagt. virka som de har prøvd å spare penger på den fordi det ikke er noe gummi/deksel utapå lageret for å hindre sand/vann osv.. :hrm:

 

Høres ut som et lagerhavari. Det skal lite til for å at det skal bli ødelagt når det kommer noe dritt inni der.

Det er bare å kjøpe ny(e). Anbefaler å kjøpe noen som er tette. De koster bare noen 10-ere. Når du først er i gang med å tukle med diffen, så burde du sjekke de andre lagerne der og. Mulig nedtellinga har starta på de og. :p

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Bytting av lager er en del av det vanlige serviceritualet hos meg. Kjører man mye i fukt og møkk skal det ikke mye til før lagrene får redusert ytelse, evnt låser seg. Spesielt lagrene i hub'er er utsatt, og enkelte i drivverket. "Tette" lagre eller ei. :)

 

Lagre er uansett såpass billig at det er liten vits å prøve å få renset de. Kjøp billig på eBay. Like greit å kjøpe noen billige framfor noen dyre, og heller bytte oftere. Jeg har merket fint lite forskjell på dyre og billige lagre, selv om noen skulle være tette og andre hadde høy ABEC-gradering.

Lenke til kommentar

Har hatt E-Maxx'n i 3 1/2 år nå og har bare bytta 3 av 4 lagre i diffen bak :cool:

Det har ikke vært måte på hvor mye vann den har vært igjennom. Har jo kjørt i vannet så det rakk godt over hjula (host[innsjø]host), spyla den i dusjen for snø, grus, søle og grass, hatt flatt jern i vanndammer :evil:

Lenke til kommentar

Men takler 1/16 e-revo 4cell (2x 1750mah 2cell), med y-wireness? Altså ikke seriekobling! Har byttet til 23T Pinion Gear. Litt usikker på hvor mange tenner det er på Spur gear, orginalt i 1/16 E-Revo.

For å gjøre det veldig lett å forstå, så er AMP = kjøretid og volt = POWEEER!

Det får for det samme som du kjører med 1750Mah eller 17,500Mah Men tviler sterkt på at du få et 17A batteri i en 1/16 bil :p

 

 

Edit: Skal det mye til før en børstemotor begynner å ryke? :innocent:

 

 

Vet ikke om du helt forstår meg rett. Paralell kobling er altså lengere levetid, med 2 batterier koblet sammen. Men jeg snakker altså om 2X 2cell 7.4V 1750mAh i serie-kobling(y-wireness) Noe som tilsier 4cell 14.8V 3500mAh. Lurte egentlig på om noen har erfaring og har prøvd dette på E-revo 1/16 scale børsteløs, eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...