lagee Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Idag får jeg min Traxxas E-Revo VXL: Denne bilen støtter 2 batterier koblet til samtidig, som sikkert noen her vet. Jeg lurer bare på om det har noe og si om det ene batteriet er NIHM og det andre lipo f.eks - eller f.eks om det ene batteriet har 2600mAH og det andre 5000mAH. Vil dette skade bilen på noen måte ? Det beste er vel sikkert om begge batteriene er helt like, men som sagt - noen som kan svare på spm mitt Lage, takker alltid på seriøse svar Jeg ville aldri kjørt med noe annet enn identiske batterier selv om det i teorien er mulig å bruke forskjellige. Dersom du følger ditt eksempel og har ett lipo batteri på 2600 og ett nimh batteri på 5000 så vil lipo batteriet bli tomt først (antar begge tappes likt og jevnt i bilen) og du vil komme under kritisk celle volt og bilen din kan brenne opp. Dersom du har en lipo-alarm og stopper når batteriet har ca. 20% kapasitet igjen (som er anbefalt) så vil nimh batteriet fortsatt ha masse kapasitet igjen og du kjører i praksis rundt med ubrukelig dødvekt. Takker og bukker. Det var noe slikt jeg tenkte selv, men må være sikker. Og har hørt mye farlig og skummelt som kan skje med LIPO, så det beste er nok og bruke 2 helt identiske LIPO batterier. KJøre til det er 20% batterilevetid igjen ca også lade opp igjen Men har ingen Lipo alarm og heller aldri hørt om det Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 "LIPO CUT" som det heter styres ofte av BEC eller ESC. Du får sjekke spesifikasjonene på utstyret ditt Lenke til kommentar
Illus Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Takker og bukker. Det var noe slikt jeg tenkte selv, men må være sikker. Og har hørt mye farlig og skummelt som kan skje med LIPO, så det beste er nok og bruke 2 helt identiske LIPO batterier. KJøre til det er 20% batterilevetid igjen ca også lade opp igjen Men har ingen Lipo alarm og heller aldri hørt om det Den mest vanlige "alarmen" for oss som har ting i luften der flatt batteri medfører krasj er at vi bruker timeren på radioen. Vi vet sånn ca. hvor mange minutter man flyr før batteriet er flatt (les 20% kapasitet igjen på lipo). Bruker 2 alarmer.. en som sier at nå må du lande.. og en som sier at nå er det 1 minutt flytid igjen. I tillegg har jeg en blinkende/buzzende alarm ala dette loddet på: http://www.rcelektro.no/index.php?main_page=product_info&products_id=84 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Nja... jeg bruker 2 stk 2-celler LiPo i min E-Revo, begge batteriene på 5200mAh. De seriekobles, så kapasiteten blir den samme, men 5200mAh flyr lett unna på 10-15 minutter... Castle Mamba Monster, forøvrig. Burde klare en halvtime med 2 slike da Da må jeg nesten få vite hva du gjør for å klare det. Den eneste gangen jeg har klart å tømme batteriene som er 2stk 2s på 4000mah på ca 20min er når jeg har montert på de såkalte "torturdekka" som er spikerdekk. Det er broren til E-Revo'en hvis du lurer. Jeg hadde en E-Maxx tidligere, så jeg kjenner til bilen Nei, hva skal jeg si... Kjører med Mamba Monster, 2x 5200 2-cell LiPo, og ProLine Moab Series 40 dekk (De er awesome, btw!). Dekkene veier noen gram mer enn stock, og giringen er en grei "mellomting" mellom hastighet og aksellerasjon. Kjører med senterdiff og stålaksler - men eller helt original. Mulig stedet jeg pleier å kjøre er veldig krevende for bilen. Det er et gammelt sand/grustak hvor vi har fått lov til å lage hopp og hindinger. Blir mye bremsing og aksellerasjon der. Hvilken motor kjører du på? Lenke til kommentar
lagee Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg har et spm, som muligens er litt teit for dere erfarne Men jeg skal koble til et Lipo batteri og i forhold til det orginale batteriet, så har den en ekstra ledning med en liten hvit plastikk plugg. Er det viktig at denne blir plugget inn i noe på bilen og isåfall hvor ? Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Jeg hadde en E-Maxx tidligere, så jeg kjenner til bilen Nei, hva skal jeg si... Kjører med Mamba Monster, 2x 5200 2-cell LiPo, og ProLine Moab Series 40 dekk (De er awesome, btw!). Dekkene veier noen gram mer enn stock, og giringen er en grei "mellomting" mellom hastighet og aksellerasjon. Kjører med senterdiff og stålaksler - men eller helt original. Mulig stedet jeg pleier å kjøre er veldig krevende for bilen. Det er et gammelt sand/grustak hvor vi har fått lov til å lage hopp og hindinger. Blir mye bremsing og aksellerasjon der. Hvilken motor kjører du på? Jeg kjører med de orginale motorene (som er blitt byttet 3 ganger) Takker og bukker. Det var noe slikt jeg tenkte selv, men må være sikker. Og har hørt mye farlig og skummelt som kan skje med LIPO, så det beste er nok og bruke 2 helt identiske LIPO batterier. KJøre til det er 20% batterilevetid igjen ca også lade opp igjen Men har ingen Lipo alarm og heller aldri hørt om det Lipo alarm er innebygd i fartsregulatoren din, du må bare skru den funksjonen på. Du finner det i manualen eller trykk "HER" som er raskere. Low-Voltage Detection er på side 18 Jeg har et spm, som muligens er litt teit for dere erfarne Men jeg skal koble til et Lipo batteri og i forhold til det orginale batteriet, så har den en ekstra ledning med en liten hvit plastikk plugg. Er det viktig at denne blir plugget inn i noe på bilen og isåfall hvor ? Det er balanserings pluggen. Den skal plugges i laderen. Den er der for å eliminere spennings forskjell når batteriet blir ladet. Endret 5. september 2011 av Deppss Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Idag får jeg min Traxxas E-Revo VXL: Denne bilen støtter 2 batterier koblet til samtidig, som sikkert noen her vet. Jeg lurer bare på om det har noe og si om det ene batteriet er NIHM og det andre lipo f.eks - eller f.eks om det ene batteriet har 2600mAH og det andre 5000mAH. Vil dette skade bilen på noen måte ? Det beste er vel sikkert om begge batteriene er helt like, men som sagt - noen som kan svare på spm mitt Lage, takker alltid på seriøse svar Jeg ville aldri kjørt med noe annet enn identiske batterier selv om det i teorien er mulig å bruke forskjellige. Dersom du følger ditt eksempel og har ett lipo batteri på 2600 og ett nimh batteri på 5000 så vil lipo batteriet bli tomt først (antar begge tappes likt og jevnt i bilen) og du vil komme under kritisk celle volt og bilen din kan brenne opp. Dersom du har en lipo-alarm og stopper når batteriet har ca. 20% kapasitet igjen (som er anbefalt) så vil nimh batteriet fortsatt ha masse kapasitet igjen og du kjører i praksis rundt med ubrukelig dødvekt. Takker og bukker. Det var noe slikt jeg tenkte selv, men må være sikker. Og har hørt mye farlig og skummelt som kan skje med LIPO, så det beste er nok og bruke 2 helt identiske LIPO batterier. KJøre til det er 20% batterilevetid igjen ca også lade opp igjen Men har ingen Lipo alarm og heller aldri hørt om det Utgangspunktet for bruk av to batterier er at begge må være LiPo batterier. Når du benytter dem i parallell, så trenger ikke MAh være lik. Da kan du benytte et på 5000 MAh og ett på 3000 MAh. Men de må ha likt antall celler. Så du ender i praksis opp med ett batteri på 8000 MAh, og man vil ikke oppleve at ett batteri går tomt først. Et annet alternativ er å kjøre i serie. Da må MAh være lik på batteriet, f.eks. 5000 MAh, men man trenger ikke like mange celler. Man kan koble sammen et batteri med to celler og ett med tre celler slik at man ender opp med ett batteri med fem celler og 5000 MAh. Det er to ting du må passe på. Ikke bruke mer enn 80% av MAh på batteriet, og ikke komme under 3 volt pr. celle under last. Det første kontrollerer du når du lader batteriene. Men en computerlader kan man se hvor mange MAh man lader tilbake i batteriet. Det andre er litt vanskeligere. Det nytter ikke å sjekke batteriet når man står i ro. Da vil volten være høyere enn under last. Så derfor er det greit med en LiPo alarm som kobles mellom batteri og regulator. Den vil gi deg indikasjon på hvordan ting ligger ann. Problemet er at du som oftest vil nå 80% grensen før 3V pr. celle grensen. Så man må som regel stoppe før LiPo alarmen indikerer 3V pr. celle. Og det er her tidtakingen kommer inn i bildet. Start forsiktig, og øk lengden på kjøringen etterhvert som du har kontroll på hvor lenge du kan kjøre. Endret 5. september 2011 av Orjanp 1 Lenke til kommentar
lagee Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Har nå kjøpt denne laderen, så håper ikke dette var et dårlig kjøp av en ordentlig lader - gjenstår bare og lære meg opplegge av hvordan jeg bruker alle funksjonen på den. Syntes det virker som det er fullt av muligheter med denne laderen. Lurer litt på om det er mulig og stille på "speed-controllen" via denne laderen ? Link til laderen: B6AC PRO Imaxrc Lenke til kommentar
Lami Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Betalte du for den? Endret 5. september 2011 av Lami Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Har nå kjøpt denne laderen, så håper ikke dette var et dårlig kjøp av en ordentlig lader - gjenstår bare og lære meg opplegge av hvordan jeg bruker alle funksjonen på den. Syntes det virker som det er fullt av muligheter med denne laderen. Lurer litt på om det er mulig og stille på "speed-controllen" via denne laderen ? Link til laderen: B6AC PRO Imaxrc Jeg har den samme laderen, men det er twin versjonen (2 ladere i 1) og den er en knall lader Nei, det er nok ikke mulig. For å gjøre det lettere for deg, så fins det teknologi som passer på at spenningen i batteriene IKKE kommer under 3V per celle for deg. Jeg også fikk høre at jeg ikke måtte bruke mer enn 80% av batteriet, og da følte jeg nesten at man må være Einstein for å kjøre rc bil :!: Det jeg fant ut, er at jeg kan bare glemme alt det der og la elektronikken gjøre jobben, men bare ha "ikke under 3V per celle" regelen i baktankene så er det ikke verre enn å bruke nimh batterier Lenke til kommentar
lagee Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Betalte du for den? Jeg kjøpte den i norsk Hobby butikk og betalte 580kr Lenke til kommentar
lagee Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg kjøpte et Bronto 7.4v(2cell)-5000mAh-35c-LiPo, til min HBX ROCKET PRO BRUSHLESS. Det jeg lurer på er om dette faktisk er et helt feil valg til denne bilen, for etter og ha regnet på det, så vil dette LiPo gi en ytelse på 175A også så jeg på speed-controlleren at den kan max yte 90A. Sto da som et klistemerke i rødt, på speed-controllen 90A. Vil dette faktisk si at den ikke tåler mere en 90A og at dette batteriet jeg har kjøpt til den, vil ødelegge hele speedcontrolleren min i det lange løp, eller rimelig fort etter litt kjøring ? Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg kjøpte et Bronto 7.4v(2cell)-5000mAh-35c-LiPo, til min HBX ROCKET PRO BRUSHLESS. Det jeg lurer på er om dette faktisk er et helt feil valg til denne bilen, for etter og ha regnet på det, så vil dette LiPo gi en ytelse på 175A også så jeg på speed-controlleren at den kan max yte 90A. Sto da som et klistemerke i rødt, på speed-controllen 90A. Vil dette faktisk si at den ikke tåler mere en 90A og at dette batteriet jeg har kjøpt til den, vil ødelegge hele speedcontrolleren min i det lange løp, eller rimelig fort etter litt kjøring ? Ikke i det hele tatt 175A er max av det batteriet klarer å levere. 90A er max av det speed-controlleren kan trekke til seg. Hadde det vært omvendt, så ville det nok ikke endt med ett pent syn (tror jeg). 1 Lenke til kommentar
lagee Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg kjøpte et Bronto 7.4v(2cell)-5000mAh-35c-LiPo, til min HBX ROCKET PRO BRUSHLESS. Det jeg lurer på er om dette faktisk er et helt feil valg til denne bilen, for etter og ha regnet på det, så vil dette LiPo gi en ytelse på 175A også så jeg på speed-controlleren at den kan max yte 90A. Sto da som et klistemerke i rødt, på speed-controllen 90A. Vil dette faktisk si at den ikke tåler mere en 90A og at dette batteriet jeg har kjøpt til den, vil ødelegge hele speedcontrolleren min i det lange løp, eller rimelig fort etter litt kjøring ? Ikke i det hele tatt 175A er max av det batteriet klarer å levere. 90A er max av det speed-controlleren kan trekke til seg. Hadde det vært omvendt, så ville det nok ikke endt med ett pent syn (tror jeg). Ja ok. Takk for det, men det hørtes veldig rart ut. Mener at omvendt hører mere logisk ut at skal gå bra, men at denne kombinasjonen som jeg har nå i forhold til speedcontrolleren virker ikke helt logisk i mine ører, men du har vel drevet på med dette en stund og du kan vel si med sikkerhet at dette ikke er noe problem. Jeg tenker slik at, når batteriet kan yte 175A og speedcontrolleren tar in max 90A, så vil muligens batteriet presse speedcontrolleren litt for hardt slik at det skjer skadet på speedcontrolleren, men mulig denne tanken bare er helt feil. Får stole på en med mye erfaring inne R/C Takk for svar, Deppss! Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Batteriet vil aldri levere fra seg mer strøm enn du trekker ut av det. Trekker ESC'en 90A, så leverer batteriet 90A. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Tenk lyspære. En 60 watts lyspære vil ikke ryke selv om den er koplet til en strømforsyning (stikkontakt) som kan levere 2300 watt. Lenke til kommentar
lagee Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Tenk lyspære. En 60 watts lyspære vil ikke ryke selv om den er koplet til en strømforsyning (stikkontakt) som kan levere 2300 watt. Ah ja! Det var jo mere logisk faktisk . Godt vi har smarte folk her på forumet Takk nok engang for forståelses fulle svar ! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Nettopp, det er ikke batteriet som skyver strøm, det er motoren som trekker. Motoren tar det den vil ha, så må regulator og batteri klare å levere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Kraftigere batteri kan være en god fordel hvis du har en god ESC. De kan ofte levere mer strøm enn oppgitt i kortere perioder. Min forrige ESC var oppgitt til 160A kontinuerlig og 200A peak. Peak strømtrekk ble derimot målt til rett over 500A. Lenke til kommentar
lagee Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Nettopp, det er ikke batteriet som skyver strøm, det er motoren som trekker. Motoren tar det den vil ha, så må regulator og batteri klare å levere. Når du snakker om regulator hva mener du eksakt da? Jeg hadde et spm her tidligere ang, LiPo batteri. Jeg spurta da om hva den ekstra lille ledningen var til med hvit kort plastikk plugg. Jeg fikk da til svar at den skulle kobles til mens man ladet batteriet og det var vel så greit. Lurer nå på om denne også kan kobles til i bilen, mens man eventuelt kjører, at denne har en virkning. Eller har denne ingen mål og mening når man har koblet batteriet til R/C bilen. Denne skal bare være helt fri ? Som sagt tidligere så er jeg ganske ny innen "RC!" Så veldig fint om jeg bare lærer mere og mere av dere erfarne - jeg har blitt hekta på R/C! Endret 6. september 2011 av lagee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå