Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Føler meg litt dum nå, men kom på at jeg ikke har skifta batteri på 5 år. Er dette normale "tom for batteri-symptomer"?

Ja, det kan godt hende. Uansett så det første jeg ville gjort var å skifte/lade batteri(ene).

Så hvis det ikke funker kan du komme tilbake her. :thumbup:

Om det er failsafe på bilen så vil den klemme bremsen inn om den mister signal fra styringen, eller går tom for strøm.

Bytt batteri så vil jeg tro problemet blir borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å vite at failsafen fungerer!

Er det noe vits i å skifte utvekslingen på bilen? Eller kanskje kjøpe ny potte? Lurer på hva slags oppgradering som er mest avgjørende for å henge med "de store gutta" på banen (1/8 buggy). Selvsagt kommer en vanvittig langt med en bra sjåfør bak radioen og en riktig innstillt bil også!

http://www.kyosho-cyprus.com/Arabalar/INFERNO%20MP7.5%20SPORTS%203_dosyalar/image006.jpg

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Jeg prøver her og sjekker om noen har peil på EL RC BILER!

Jeg kommer til og kjøpe en RC bil i elektro rimelig snart og jeg har allerede sjekket endel ut.

Så vis det er noen andre som vil hjelpe meg med valget, slik at jeg ikke gjør et dumt valg. Dette blir faktisk min første R/C bil, fra da jeg var 10åring

Valget står mellom:

-HBX Rocket Pro Brushless RC Buggy

-Traxxas E revo VXL Brushless

- Andre forslag?

Jeg har forstått at det er mulig og modde elektro biler til å gå utrolig fort osv, jeg har skjønt litt rundt dette med batterietyper av LIPO, NIMH, osv... Jeg kommer da altså til og kjøpe med ekstra batterier, for høyere ytelse. Kom gjerne med innspill til hva jeg burde kjøpe av ekstra deler og batteri typer osv.

Hei og hå, takk for svar

Andre forslag? .

Mulig denne også kunne vært noe?! Traxxas Radio Controlled Cars RUSTLER VXL . Aner ikke helt om jeg trenger og kjøpe noe lipo eller andre type upgrades til den.

Lenke til kommentar

Med mindre HBX har skjerpa seg kraftig så ville jeg ikke en gang tenkt på det merket. Har hatt to HBX-er og begge to var laga av spaghettiplastikk. Drivverk og chassis knakk bare du så litt hardt på de.

Derimot har jeg hatt Traxxas Rustler. Det finnes tonnevis med oppgraderinger til den og den har drivverk som tåler noe vannvittig bare med noen små modifikasjoner. I min Rustler hadde jeg et børsteløst oppsett på ca. 2,3kW. Fikk den opp i 108km/t. Problemet da var ikke effekten, men å holde fronten nede. :p Når fronten løfter seg i 100km/t så begynner bilen å fly.

Lenke til kommentar

Tenker kanskje dette er plassen å spørre.

jeg skal starte på hovedoppgaven min i år hvor jeg skal lage en robot som autonomt kjører etter GPS waypoints, jeg tenker å utstyre den med en motor per hjul og alt skal så klart være elektrisk.

jeg vet såpass som at jeg bør gå for børsteløst men har ingen anelse om hvordan motorer jeg bør gå for. selve roboten blir rundt 30*50cm sett ovenfra og "understellet" vil ha en høyde rundt 5cm.

så det jeg da lurer på er hvordan motorer bør jeg gå for?

jeg har ingen ambisjoner om å oppnå noen høye hastigheter da jeg skal kunne "fange" roboten igjen om noe skjærer seg men hastighet kan jo lett holdes nede i software.

Du må nesten si litt om vekt og hvor mye motstand du tror hvert hjul kommer til å ha. Du må jo også huske regulator til motoren. Dersom du ikke har planer om å lage dette selv da.

Ellers så er det bare å se her:

http://www.hobbyking...?idCategory=220

Motorer i alle størrelser samt batterier og gearbokser og alt annet du eventuelt måtte ha behov for. Så lenge du kjøper for under 200 kroner pr. ordre så glir det igjennom tollen uten noe ekstra mva. eller lignende.

Lykke til med prosjektet :)

vektsmessig så blir den nok ikke mer enn 2-3kg, og børstemotorer lager utrolig mye støy så vil kunne slite med data fra div. analoge sensorer, i prinsippet trenger jeg ikke noen sensorer på hver aksel men blir nok så jeg benytter meg av encodere for å være sikker på at ting går rett og ja jeg skal kjøpe ESC'er også.

Lenke til kommentar

Med mindre HBX har skjerpa seg kraftig så ville jeg ikke en gang tenkt på det merket. Har hatt to HBX-er og begge to var laga av spaghettiplastikk. Drivverk og chassis knakk bare du så litt hardt på de.

Derimot har jeg hatt Traxxas Rustler. Det finnes tonnevis med oppgraderinger til den og den har drivverk som tåler noe vannvittig bare med noen små modifikasjoner. I min Rustler hadde jeg et børsteløst oppsett på ca. 2,3kW. Fikk den opp i 108km/t. Problemet da var ikke effekten, men å holde fronten nede. :p Når fronten løfter seg i 100km/t så begynner bilen å fly.

HBX skal vist være utmerket, de har kommet med noen fine nye modeller.

Egentlig så var den posten fra et annet forum jeg posta. så den er 3 dager gammel, men jeg sendte min første post tidligere igår og der skrev jeg noe annet, men fikk ikke noe svar, så vis du går noen sider tilbake, så ser du hva jeg skrev. Ble så skuffet at ingen engasjerte seg i min første post. :( gadd ikke og spamme og sende den på nytt for og se om interessen rundt og hjelpe meg litt videre i RC verden var der.

Har ihvertfall bestilt meg en E-Revo VXL brushless + noe oppgraderings stuff, som lipo 3 cell 5500maH pluss at jeg kjøpte en HBX Rocket Pro buggy brushless, som har stått til lading til nå, så den skal jeg ut og teste i morra. Har ikke kjøpt noe oppgradering til den ennå, men vet at den går rundt 60km/t orginalt og kan gå endel bedre en det med LIPO :)

Gleder meg til og testkjøre den i morra tidlig :) Nesten så jeg vil gå ut nå og teste den, men det ville sett dumt ut haha. kjører rundt i gatene her, midt på natta, med tett av masse hus. det ville antagelig sett på som galskap :p "gal mann ute og kjørte RC car midt på natta og fikk bank pga irritasjon av naboer - nyhetsoppslag :p"

Endret av lagee
Lenke til kommentar

Hva slags modifikasjoner er det snakk om? Det største problemet jeg har hatt med Slashen min er at spring pin knekker i et kjør. Også er det så tungvint å komme til og bytte den akslingen også.

trx3793.jpg

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Hva slags modifikasjoner er det snakk om? Det største problemet jeg har hatt med Slashen min er at spring pin knekker i et kjør. Også er det så tungvint å komme til og bytte den akslingen også.

trx3793.jpg

Er den av aliminium ? på hvilken måte knekker akslingen om jeg tør spørre ? Crash eller lignende ? Den kan vel ikke bare knekke med å gasse og svinge, med og kjøre helt vanlig og forholdsvis "flatt"-

Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=9_YiFugibTA

-Denne får jeg til fredag og venter spent :)Traxxas E-Revo VLX

http://www.youtube.com/watch?v=hbZ4eS1u7yg&feature=related

-Denne kjøpte jeg idag for og "varme opp litt" :pHBX Rocket Pro

den er ennå uprøvd og blei lada ferdig nå inatt, så tror jeg venter til i morgen tidlig :)

Begge 2 er såklart børsteløse :)

Endret av lagee
Lenke til kommentar

trx3793.jpg

Det jeg måtte ha var mellomgir av stål, differensialhus med stålkrans, skivetrikset mellom sol-girene i diffen og muligens drivakslingene. De nye rustlerene (XL-5 og VXL) tror jeg har noen av disse originalt.

Lenke til kommentar

Jeg leste inne på RCCrawler.com om en som lager (og selger) slike som er sinnsykt sterke. Mye skulle visst ryke før de (laget av pianotråd eller noe..)

Lenke til kommentar

Godt å vite at failsafen fungerer!

Ja det er nok godt å vite! Har selv opplevd å miste signalet på full gass.. Ikke noe koselig. Brodern var og plaget en del med en servo som låste seg, og bilen fikk hard medfart i en husvegg, samt i en sandkasse.. Ikke barebare å få av karosseriet å få kvelt motoren når den står på full gass å spøler sand rett i trynet på deg :p

Lenke til kommentar

Er den av aliminium ? på hvilken måte knekker akslingen om jeg tør spørre ? Crash eller lignende ? Den kan vel ikke bare knekke med å gasse og svinge, med og kjøre helt vanlig og forholdsvis "flatt"-

Hard kjøring og små hopp er alt som skal til. Det er ikke hele akslingen som knekker, bare den låsepinnen. Låsepinnen er nemlig hul, og veldig skjør.

Det jeg måtte ha var mellomgir av stål, differensialhus med stålkrans, skivetrikset mellom sol-girene i diffen og muligens drivakslingene. De nye rustlerene (XL-5 og VXL) tror jeg har noen av disse originalt.

Slashen min kom med disse som standard, og jeg har oppgradert diffen til en fullstendig av metall. Kjører/kjørte du offroad med denne bilen?

Jeg leste inne på RCCrawler.com om en som lager (og selger) slike som er sinnsykt sterke. Mye skulle visst ryke før de (laget av pianotråd eller noe..)

Takk for tipset. Har du link til tråd, eller bruker? Og vet du om han er villig til å sende utenfor landegrensen?

Lenke til kommentar

den er ennå uprøvd og blei lada ferdig nå inatt, så tror jeg venter til i morgen tidlig :)

Får vel blande meg i sakene dine for å ikke total isolere deg :p

Du kommer garatert ikke til å angre på at du kjøpte E-revo vxl.... (Ble satt ut at det batteriet så setning ble ikke lengere)

ohhooo... :omg:

Noen som vil ha et lipo batteri med et halv døgns kjøre tid? :w00t:

2875.jpg

Lenke til kommentar

Har litt problem med drastarten nå. Av og til så griper den ikke på veivakslingen i det hele tatt, mens av og til tar den som den skal. (Litt dårlig kompresjon, men det funker.) Vet noen hva som kan være problemet? Tar enormt lang tid å starte bilen ettersom kun hvert 10 drag i snoren faktisk får stempelet til å gå opp og ned. Noen ideer?

Etter bilen har kjørt litt så virker det helt normalt, men så kommer det tilbake etterhvert... litt vanskelig å forklare. Prøvde å ta opp motoren og se om noe var galt, men fant ingenting. Snoren virker helt ok når den ikke er på motoren.

:D

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Slashen min kom med disse som standard, og jeg har oppgradert diffen til en fullstendig av metall. Kjører/kjørte du offroad med denne bilen?

Mellomgiret i Rustler VXL og trolig også slashen er ikke stål men aluminium. Det er bedre enn plastikk med holder fremdeles ikke i lengda ved kraftige motoroppsett. Jeg hadde også differensialhus som var helt i metall men det skal holde med metallkrans så lenge en bruker skive-trikset. Uten det så knuser du innmaten. Dårlig design av Traxxas. :(

Lenke til kommentar

Får vel blande meg i sakene dine for å ikke total isolere deg :p

Du kommer garatert ikke til å angre på at du kjøpte E-revo vxl.... (Ble satt ut at det batteriet så setning ble ikke lengere)

ohhooo... :omg:

Noen som vil ha et lipo batteri med et halv døgns kjøre tid? :w00t:

2875.jpg

)

Ja - takk til det lipo batteriet :) send meg en melding privat, ble veldig interesert faktiskt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...