Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Takk for tips. Har bestilt et fly som skal tåle det meste. Vi får se hvor lenge det varer. :p

Håper det var noe ala Clouds Fly du bestilte.

Siden du er ekstremt nybegynner vil en semi-glider ala clouds-fly med bakovervendt propell gjøre at du slipper å bytte motor/propell etter hver landing (eller krasj som erfarne flygere vil kalle det), samt at det er et nybegynnerfly som oppfører seg eksemplarisk i luften og er relativt robust. Om vingen e.l. knekker er det bare å finne fram EPO limet (husk kicker!) og du er oppe i luften igjen i løpet av maksimalt 10 minutter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"tåler mye" er relativt.. epo er lett å fikse, men dersom du stuper med nesa ned i asfalten så ødelegger du nok både motor og motorfeste og det vil bli vanskelig å få det på vingene igjen.

Men for all del.. det er billig og sikkert helt ok så lenge du unngår de styggeste landingene :)

Husk også at et større fly vil være mer stabil i luften og tåle mer vind. Vingespenn på underkant av meteren er i knappeste laget etter min mening.

De fleste elektrofly har flytid på 10-15 minutter avhengig av hvor hard du er på gassen. Derfor lurt å ha en 3-4 batterier ekstra slik at du slipper å vente på at det ene batteriet skal lade seg opp mellom hver flyvning.

Og selv om propellene er myke så er det lurt å ha noen ekstra av disse også. Dersom du brekker av den ene tuppen så bytt propell med en gang slik at du ikke får vibrasjoner i flyet som ødelegger motor o.l.

Lykke til :)

Og ellers så anbefaler jeg alle å kjøpe seg en god simulator. Koster litt, men det er gratis å krasje og veldig god øvelse både for nybegynner og ekspert.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

En simulator koster 600-2400 kr alt etter hvilken du velger. Et fly koster fra kr 700 til det uendelige. Det første flyet du kjøper, uten simulatortrening eller ledsager(trener) vil i løpet av noen få turer bli såpass slitt(ødelagt) at du har brukt minst like mye i reservedeler eller ødelagt flyegenskapene pga alt arbeidet eller pga småskader.

The choice is yours :)

Lenke til kommentar

Har erfaring med Phoenix og RealFlight.

Phoenix har etter min mening den beste helikopter simuleringen, men ledningen som følger med og som du kobler til egen radio er av så dårlig kvalitet at min ble ødelagt 2 ganger på 6 måneder selv om jeg behandlet den med silkehansker.

Kjøpte så RealFlight som ikke har sviktet meg hittil. Her følger det med en dummy-kontroller og robust kabel til denne.

Lenke til kommentar

Fikk flyet i posten i dag. :D Blir litt slit å sette det sammen, og det var en del større enn jeg regnet med. Men det er jo bare positivt. Men laster ned en demo av den RealFlght-simulatoren, så vi får se om jeg satser på en sånn først. Blir litt kjip å kræsje flyet den første dagen.

Edit: Testen demoen av simulatoren, men det blir ikke helt det samme å styre et fly med tastatur. :p Men har et billig helikopter jeg skal trene med. Det er laget av metall og har tålt ganske mye, blandt annet kræsj bak kjøleskapet og fall fra stor høyde. Det var høyere enn hustaket utendørs da det falt ned, men det er like helt.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Hva folk liker er veldig forskjellig. Noen liker fly, andre liker helikopter. Anbefaler alle som driver på med dette om å melde seg inn i en klubb i nærheten og utøve aktiviteten der. Da vil dere se at folk driver med mye rart.

Eg for eks driver på med begge deler :)

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å få RC-biler til å fly. :p

Å få biler til å fly er morsomt. Landingen, derimot... :p

Drev selv med litt små el-helikoptere, men forholdene rundt her jeg bor er altfor dårlige til den slags, så da ble det en RC bil som jeg storkoser meg med :)

Det er derfor vi har små helikoptre som flyr innendørs. ;)

Edit: Trenger litt hjelp her. Jeg har en Cessna ett-eller-annet som skal være så godt som uknuselig og alt det der (hvilken type står lengre oppe i tråden). Jeg måtte sette den sammen selv, og det har gått stort sett greit. Men bakerst på flyet er det to metalgreier som skal gå til halen for å styre flyet. Disse når ikke helt frem. Hva gjør jeg? Og da jeg slo på kontrolleren for å teste flyet bevegde spakene seg, men jeg har ikke fått liv i selve propellen. Hvordan gjør jeg det? blush.gif (litt flaut å spørre, men på helikopteret var det bare å slå det på og sette i gang. Rotoren der startet automatisk når jeg ga gass. Flyet har ikke en på-knapp så vidt jeg kan se.) Og btw batteriet må teipes fast i en borrelås for å festes inne i flyet. Hvordan løser jeg det problemet om jeg kjøper reservebatterier? Følger det med ekstra borrelås?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Har en hobao hyper 7 som ikke går som den skal.. jeg kan kjøre med den i 2-3 min og da stopper den uten videre. når jeg starter den da igjen får jeg kjørt i noen sekunder før den stopper igjen. hva er galt? kjører jeg på feil drivstoff eller er det en større feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...