Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Hm, litt usikker på hvor clutchen ligger på en slik 1/5 bensin-bil.

Er det der (se på bilet jeg la til av bilen min over) hvor det står "DANGER"? Isåfall, hva skal jeg se etter? Om den spinner?

 

Hm, ikke lett å komme til/se på akslinger på bilen.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, litt usikker på hvor clutchen ligger på en slik 1/5 bensin-bil.

Er det der (se på bilet jeg la til av bilen min over) hvor det står "DANGER"? Isåfall, hva skal jeg se etter? Om den spinner?

 

Hm, ikke lett å komme til/se på akslinger på bilen.. :hmm:

 

Jeg tror det, men det er jo bare å åpne opp og se det ;)

 

Hva clutchen skal gjøre, er jeg derimot litt usikker på. Den skal vel spinne, til du får nok turtall og da skal den feste seg til kanten på en måte og dra med seg clutch-huset som igjen drar akslinger til hjul.

 

Noe ala sånt tror jeg.

Endret av Znaky
Lenke til kommentar

Hm, ja men når jeg vriv på hjulene så går alt rundt. Clutchen også, og det som er der.

 

Edit: der hvor det står DANGER er det gearbox fant jeg ut.

 

Men glem dette nå, bilen vil ikke starte igjen. :wallbash:

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Lurer på hvilket smart hode hos HPI som sa: "Vi driter i kulelagre og setter inn glidelagre av plastikk i differensialer og akslinger!"

 

Når du vrir på hjula på bilen så skal alt utenom motoren gå rundt. Clutchen må ha et turtall på mange tusen omdreininger før den tar tak. Clutchen er skrudd på veivakslingen på motoren. På andre siden av drasnora. Inni har du fjørbelastede sko og utenpå der har du clutchklokka. Motordrevet er skrudd på denne. Det kan hende at drevet har løsna.

 

Det kan også være differensialen. Den sjekker du ved å holde igjen på bremsa og vri det ene hjulet rundt. Da skal det andre hjulet gå rundt den motsatte veien.

 

Hvis du får masse turtall men motordrevet ikke går rundt (under belastning) så er det enten drevet som har løsna eller clutchen det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med crawler. Jeg driver med skalabiler (longtrail etc.). Har et Gelande chassis og Defender 90 karosseri med en del godis på vei i posten. :D

 

Tenkte på noe ala dette:

 

http://youtu.be/5PQIFU5OFYs

 

Nå er jeg nesten bestemt meg for denne :Dhttp://cgi.ebay.com/Axial-AX10-Scorpion-Rock-Crawler-2-4GHz-RTC-AX90011-NIB-/390310828507?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item5ae05699db

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Fikk låne ett slikt ett fra svigerfar, og har allerde krasjet i absoultt alt jeg har i stuen å skadet helikopteret 3 ganger :p

 

Mitt tips er derfor at hvis du ikke har flydd helikopter før, så må man ha god tolmodighet å ikke gi opp før man ha flydd 4-5 timer minst.

 

medvec-army-rc-helicopter-1.jpg

Lenke til kommentar

Må bare nevne at de små micro-heliene til under tusenlappen nok ikke vil gi så mye glede, men desto mer frustrasjon. De har meget begrensede manøvreringsegenskaper og er svært lite robuste.

 

Det er alt for mange som mister interessen for denne fantastiske hobbyen bare fordi de kjøpte noe billig vræl som i utgangspunktet er dømt til å krasje.

 

Men om man tar det for det det er.. billig 5-minutters leketøy så er det bare å kjøre på :)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål om nitrofuel. Hvorfor brukes det langt giftigere metanol enn etanol i nitrofuel? Egner ikke etanol seg på nitromotorer, dårlige kjemiske egenskaper? Det gjør jo sitt til at det må håndteres forbanna forsiktig.

 

Så vidt jeg vet:

 

Ethanol har større energi i seg selv, men methanol har en bedre air/fuel ratio. I praksis betyr det at ethanol gir ca. 90% av energien kontra methanol.

 

I tillegg tror jeg det har noe med reaksjonen mellom methanol og platinum i glødepluggen slik at denne holder seg glødende. Går du over til etanol må du muligens ha separat tenningsanlegg(?)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål om nitrofuel. Hvorfor brukes det langt giftigere metanol enn etanol i nitrofuel? Egner ikke etanol seg på nitromotorer, dårlige kjemiske egenskaper? Det gjør jo sitt til at det må håndteres forbanna forsiktig.

Når det kommer til giftgehalten spiller det noen rolle.

Man sitter ikke akkurat og nipper til 95 oktan pumpen heller.

Er vel kun hjemmelaget "biodiesel" man tåler en slurk av.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et lite radiostyrt fly i går av typen Nine Eagles Yak-54. (se bilde nedenfor). Dette er det første radiostyrte flyet jeg har hatt, så jeg vet ingenting om sånne greier. Anyway, den første testflygingen min var i går kveld bare for å se om ting fungerte. Flyet startet helt fint og kjørte rett i veggen. Deretter holdt jeg det i hånden og startet propellen for å se om det fungerte, noe det gjorde.

 

Men da jeg skulle prøvde det utendørs i dag mistet jeg kontrolleren i golvet, og etter det har jeg ikke fått noe som helst kontakt med flyet. Batteriene i kontrolleren var løse, men jeg ordnet det med et skrujern. Men det er ikke livstegn i flyet. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Batteriet til flyet står på ladding i kontrolleren, men det er ikke noe lys i den for å indikere om batteriet er fullt eller ikke. (det er helt nye batterier i kontolleren, btw.) Tips mottak med stor takk. :)

 

Bilde av flyet:

 

nine-eagles-yak-54-rtf-indoor--%5B2%5D-2192-p.jpg

 

 

Edit: Glem det, var bare batteriet til flyet som var tomt. Men nå har jeg et annet problem. Den øverste delen av halen knakk, og selve propellen er ganske løs. Har teipet begge delene, og det fungerer relativt bra. Jeg har lite styring, men det hadde jeg ikke før heller. :p Men til poenget. Kan noen anbefale et litt sterkere fly som tåler litt mer og er lett å fly utendørs? Jeg er ekstremt nybegynner. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et lite radiostyrt fly i går av typen Nine Eagles Yak-54. (se bilde nedenfor). Dette er det første radiostyrte flyet jeg har hatt, så jeg vet ingenting om sånne greier. Anyway, den første testflygingen min var i går kveld bare for å se om ting fungerte. Flyet startet helt fint og kjørte rett i veggen. Deretter holdt jeg det i hånden og startet propellen for å se om det fungerte, noe det gjorde.

 

Men da jeg skulle prøvde det utendørs i dag mistet jeg kontrolleren i golvet, og etter det har jeg ikke fått noe som helst kontakt med flyet. Batteriene i kontrolleren var løse, men jeg ordnet det med et skrujern. Men det er ikke livstegn i flyet. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Batteriet til flyet står på ladding i kontrolleren, men det er ikke noe lys i den for å indikere om batteriet er fullt eller ikke. (det er helt nye batterier i kontolleren, btw.) Tips mottak med stor takk. :)

 

Bilde av flyet:

 

nine-eagles-yak-54-rtf-indoor--%5B2%5D-2192-p.jpg

 

 

Edit: Glem det, var bare batteriet til flyet som var tomt. Men nå har jeg et annet problem. Den øverste delen av halen knakk, og selve propellen er ganske løs. Har teipet begge delene, og det fungerer relativt bra. Jeg har lite styring, men det hadde jeg ikke før heller. :p Men til poenget. Kan noen anbefale et litt sterkere fly som tåler litt mer og er lett å fly utendørs? Jeg er ekstremt nybegynner. :p

Se her ;)

http://www.throttlestore.com/fly/nybegynner.aspx?lang=NO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...