Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Har en litt eldre bensinbil hvor girene (tannhjulene) har blitt slitt ned. Dro ned til den lokale butikken, men de solgte ikke slike tannhjul lenger. Vil det være mulig å sette på et nyere sett med tannhjul og clutch (?)?.

Hei, eg heter Nils og er synsk. Svaret på ditt spørsmål er: Ja, kanskje.

Eller, kanskje litt mer info kan hjelpe de som evnt kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en litt eldre bensinbil hvor girene (tannhjulene) har blitt slitt ned. Dro ned til den lokale butikken, men de solgte ikke slike tannhjul lenger. Vil det være mulig å sette på et nyere sett med tannhjul og clutch (?)?.

Greit å vist modell og type. Gjerne er det greit å få tak i deler ifra f.eks usa.

Vanskelig å si om du kan oppgradere til nyere drev/clutch uten å vite hva du har i dag.

Lenke til kommentar

Da er sommeren rett rundt hjørnet. Noen tips til hva man burde gjøre av forberedelser på nitrobiler? Bilen min er full av veistøv, er det noen enkle måter å fjerne det på uten at bilen tar skade av det?

Lenke til kommentar

Lufttrykk, blås den ren med komprimert luft. Og smør med 5-56 på ting som beveger seg, olje i motor/girkasse, nytt batteri i mottaker. Tut og kjør.

Evt om du vil ha en større jobb, fjern elektronikk, spyl den med hageslangen, smør opp igjen alt av pakninger og få oljet mer eller mindre hele bilen.

Lenke til kommentar

Må nok bli sistnevnte da støvet sitter som støpt, takk for tipset. Er nok blandet med en del olje fra nitrobensinen. Såvidt jeg kan huske så hadde bilen problemer med å gire, er det vanskelig å justere? Er en savage x 4,6. En annen ting, sist sommer syntes jeg motorlyden hørtes litt for "grov" fra det den var tidligere. Kan det være noe alvorlig galt?

Blir iverfall herlig å starte opp bilen igjen etter en god stund. Bare dumt at de er blitt så strenge på å selge nitrobensin. Må jo innom politistasjonen for å fikse papirer på at man kan kjøpe det.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Må nok bli sistnevnte da støvet sitter som støpt, takk for tipset. Er nok blandet med en del olje fra nitrobensinen. Såvidt jeg kan huske så hadde bilen problemer med å gire, er det vanskelig å justere? Er en savage x 4,6. En annen ting, sist sommer syntes jeg motorlyden hørtes litt for "grov" fra det den var tidligere. Kan det være noe alvorlig galt?

Blir iverfall herlig å starte opp bilen igjen etter en god stund. Bare dumt at de er blitt så strenge på å selge nitrobensin. Må jo innom politistasjonen for å fikse papirer på at man kan kjøpe det.

Savage ja. Neida, girene er enkle å justere, er skruer på siden av girkassen for dette, sjekk manualen.

At motorlyden hørtes grov ut, kan ha med tuning å gjøre.

Brodern pleide å bare spyle sin savage, for så blåse med lufttrykk, og så smøre opp igjen ting. Fungerte fint det.

Lenke til kommentar

Takk for en masse gode tips. Skal begynne vårpussen/tuningen om ikke lenge da.

Sist jeg var på hobbybutikken sto vi å diskuterte litt, og da sa han at man måtte til politiet for å få godkjent en hvis mengde bensin. Fikk tilogmed med meg et slikt søkeskjema. Begynner å bli en stund siden nå, så skal stikke ned å høre om det fortsatt er slik

Lenke til kommentar

Særdeles merkelig. Da må det enten være sær bensin du har prøvd å kjøpe(høyt innhold av en eller annen ingrediens), lokale politivedtekter i kommunen du bor i eller inkompetente butikkansatte.

Eg har kjøpt nitro over disk flere ganger uten nevneverdige problemer. Både 16% og høyere.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan finne på google så var det noe tull i bodø og gjøvik rundt dette med fuel og søknad politi. Tror dette er noen lokale regelryttere som har hatt fritidsproblemer.

Du kan kjøpe kannevis med fuel på elefun uten problemer. Det eneste er at noen typer kun selges over disk, men tviler på at de har begrensning på volum uansett. Det eneste jeg kan tenke meg kan gi problemer er transport av store kvanta. Men en "kasse" med fire dunker er ikke noe problem å få tilsendt.

Dersom din leverandør/lokale sjappe har slike regler i dag så bytt sjappe :)

Lenke til kommentar

Om de fortsatt solgte det samme fuelet som da jeg kjøpte det før så er det 25% Model Technics Molecular blended fuel.

Forresten, nå som det er snakk om fuel, hvilken % er best egnet?

Har et (forhåpentlig hvis) siste spørsmål. Kan nitrobensin bli ødelagt av å stå for lenge? Har hatt noe bensin stående i rundt 1-2år, og den virker noe mørkere i fargen en det jeg kan huske. Virker nesten som om nitrobensinen har fordampet og at det er mest olje igjen.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...