Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Sykling er rett å slett en automatisk funksjon laderen har, som lader batteriet helt opp, for deretter å lade det helt opp igjen, en eller flere ganger. Det kan også foregå motsatt vei.

 

Du mener kanskje lade helt NED, og deretter helt opp...

 

Regnet med volt per celle til å være 3.15V .. Men det riktige er 4.15 V per celle... Hva jeg ikke får til å stemme er at 40% av full kapasitet er 3.8V, selv når jeg regner med 3V som 0%

 

Takk for info iallfall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LiPo batterier skal man ikke sykle, de skal settes til lagrings spenning som kan ligge rundt 40% kapasitet på batteriene.

Hyperion laderen jeg har vil lagre lipo på 3,7V, noe jeg synes er lavt så jeg setter laderen i NiCd discharge og setter stoppspenningen manuelt slik at pakkene kommer ferdig til lagring på 3,85V pr. celle.

3,7V er omtrent helt tomt for pakkene jeg benytter.

 

NiCd batterier skal lades helt ned og opp igjen for å forlenge livet på de og dette gjør laderen selv når du setter den til dette.

 

iMax ladern kan i hvertfall dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg velge iMax laderen fremfor de to andre jeg linket til? Er det noe jeg bør legge merke til når jeg handler computerlader? Watt, Charge current range, Circuit power: Max Charge osv? Feks er 50 watt for lite?

 

Eller kanskje jeg skal handle fra Hobbyking istedenfor? Virket mye billigere der for computerladere. Isåfall, er det noen der dere kan anbefale? :thumbup:

 

F.eks så virker dette eller denne som en god lader?

De er sikkert gode ladere de og men den iMax laderen kan du plugge rett inn i veggen (input 230v) og det kan ikke de du linket til. Da har du et lite problem med mindre du har et 12v batteri liggende, men det er jo veldig tungvindt.

Imax laderen har også 12v input i tillegg, hvis du er ute i felten :p

Lenke til kommentar

Selv om det er en kopi vil jeg tro det er mest sannsynlig at de er produsert ved den samme fabrikken...

 

Så er det bare å finne en enkel ledning (ser lik ut dem man bruker fra veggen og inn i strømforsyninger i stasjonære pcer og skjermer)

 

Denne laderen kan du kjøre på 220V!

 

- dessuten er den under 200kr grensen for moms!

Lenke til kommentar

Ja, det er flott. Nå har jeg en slik Carson lader som jeg betalte ganske mye for egentlig, men er det ikke mulig å få tak i en slik du fester mellom kablene og batteriet, eller veggen og laderen for å få temperatur og den slags info? Synes å ha hørt om noe slikt.

Lenke til kommentar

Det har seg slik at jeg skal ha meg en ny rattradio. En slik 2.4GHz og er vell computerradio det heter (?), slik med LCD skjerm og det. Så langt har jeg funnet disse:

 

Nr 1, Nr 2, Nr 3 og Futaba Megatech 3PM-MX 2,4ghz

.

 

Jeg tenkte at den fra finn.no virket som et veldig bra tilbud og Futaba radioen som en veldig god radio. Etter erfaringer og slikt skal Futaba være et ganske bra og solid merke.

Det var også med flere forskjellige mottakere som er også et pluss, da jeg lett kan bruke sammen kontrollen på flere av bilene mine.

 

Tittet også på Ansmann, og de har avanserte radioer til en billig penge synes jeg, vet ikke hvordan de er. Har ingen erfaringer eller noe, kan hende de er ny på markedet.

 

Men hva synes dere om de linkene over? Hvilken burde jeg gå for? Dere kan også komme med forslag til andre rattradioer. Tenkte på en pris rundt 1500-2000,- helst ikke oppi 2000kr heller men tilbudet fra finn.no for 2000,- var veldig mye for en billig penge.

 

Så bare kom med forslag eller hvilken dere mener jeg burde kjøpe! :)

Lenke til kommentar

Har bare erfaring med den siste du nevner der, og det er den jeg ønsker å bruke på alle bilene mine. Jeg synes den er helt super. Den har plenty innstillingsmuligheter, men samtidig ikke så mange at den blir uoversiktlig og vanskelig å bruke. Det viktigste er EPA og "on the fly"-justering av TRM. Du kan også justere svingradius og bremsen med 2 separate knapper. Det er genialt.

 

Ønsker du å bruke senderen på flere modeller uten å flytte rundt på mottageren, så er det lurt å merke seg at de koster rundt 900,- stk. Kanskje billigere fra utlandet. Tredjeparts mottakere er sikkert også billigere.

Lenke til kommentar

I den prisklassen ville jeg valgt Spektrum DX3S, nettopp fordi du får med to mottakere. Den er veldig god ergonomisk, og har et veldig bra og lettfattelig menysystem. Det siste kan desverre ikke sies om Futaba 3PM. En ulempe med alle Futaba FASST bilradioer er at mottakere er svindyre, selv i fra utlandet. Spektrum mottakere får du fra 300-400,- hos Smallsize (nå har de riktignok ingen parterte på lager, så billigste er 500,-). Hvis du vil ha Futaba kan jo 4PL være noe? FHSS mottakere er også billigere enn FASST.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg synes den Futubaen fra elefun der så litt simpel ut. LCD skjermen så liten ut og den så veldig plastikkaktig ut. Eller hva?

 

Synes det var litt stiv pris på DX3S kontrollen. Også med Futaba 4PL. Litt dyrere enn det jeg hadde tenkt meg.

 

Det som var kjekt med den fra finn.no var at det fulgte med 1 stk 2,4 ghz modul og 1 stk mottaker, 40mhz FM modul med 2 mottakere og 27 mhz AM modul. Og disse koster også en del.

 

Men jeg er usikker :S

 

EDIT: Men jeg skjønenr ikke helt hva som er galt med bilen min (se side 288-289). Den gir gass men ikke svinger. Når jeg nå skrur på strømmen på mottakeren så har hjulene og gassen pleid å bevege seg. Men nå skjer det ikke noe. Byttet også om på kablene men den vil forsatt ikke svinge. Har også prøvd andre mottakere, og da fant jeg ut at channel 2 og 3 funket, men ikke 1'ern. Og det var på alle mottakerne jeg prøvde.

Jeg lurer på om det kan være styreservoen! :S

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Displayet på 4PL er både bedre og den har et mye bedre menysystem enn 3PM. Med 3PM kommer du deg ikke unna å lese manualen (opptil flere ganger), med mindre du er veeeeldig tålmodig da. Jeg har ikke prøvd å holde i 4PL, men flere sier at ergonomien på denne er bedre enn på 3PM. 3PM syns heller ikke jeg er spesielt god ergonomisk, da er DX3S'en mye bedre.

 

Angående pris, så husk på at f.eks. 3PM koster ca 3000,- inkl to mottakere. Det samme med 3PKS'en, skal du ha flere 2,4GHz mottakere her går tusenlappene fort.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Men tror jeg utelukke 3PM'en først.

 

Men den 3PKS'en fikk jeg med mange mottakere da, så her sparer jeg masse penger. Det var det som var så greit tenkte jeg.

 

Men da Spectrum, er det DX3S eller DX2S hvis det er noen av de? Prisen var ganske stiiiiiiv v på DX3S'en såh.

Lenke til kommentar

Om du vil bruke lange (irriterende) antenner og risikere forstyrrelser, så får du jo med to ekstra mottakere ja. Jeg for min del syns den er litt i største laget, og er litt skeptisk til hvor stor vekta er med to moduler. Denne bruker jo også åtte AA-batterier, dobbelt så mange som f.eks. DX3S, noe som også fører til høyere vekt. Her kan man jo tjene på å gå over til 3S LiPo.

 

DX2S blir ikke levert med to mottakere, så DX3S vil dermed ikke bli noe dyrere om du skal ha flere mottakere. Denne får du jo også billig fra Asia.

Lenke til kommentar

Jeg har andre biler som bruker 40MHz og jeg har ikke råd til å gå over til 2,4GHz system på tilsammen 3 biler.

 

Men får jeg med 2 stk 2,4GHz mottakerbokser med DX3S'en da? Så da kan jeg koble de til en annen bil og så har jeg 2,4GHz radio på den også?

Lenke til kommentar

Du får med en SR3300T (telemetri) og en SR300 mottaker. Den har modellminne for 10 mottakere, så da er det bare å binde en mottaker for hvert minne og enkelt svitsje mellom når du bytter bil.

 

Som sagt så dukker det rett som det er mottakere (som oftest SR300) hos Smallsize til 3-400,-. Dette er mottakere som enten er partert fra sender, eller som kan være reparerte.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...