Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det nå. Men ville ikke gått for den uansett. Dragonfly er ikke kjent som ett kvalitetsmerke, og det er såvidt jeg vet ingen forhandlere i Norge (resveredeler og slikt). Det er heller ikke ett nybegynnerhelikopter, og krever en god del fininstillinger. Siden det er CCPM, dvs at du har tre servoer som styrer swashplaten. Skal du f.eks gå framover, må de to framste servoene trekke swash-platen til seg, mens den bak må dytte den fra seg. Skal helikopteret opp må alle servoene bevege seg oppover. Hvis det er litt slark, eller forskjell i servoene, får du ett helikopter som flyr ræva.

 

Men som helikopter nr. 2 passer det fint :woot:

Greit, da blir det nok det første. :)

 

Peri: Jeg kjenner en som bestilte et heli derifra, han fikk det tilsendt som gave.

Lenke til kommentar
Er det ESky Helicopter (5004) bra nybegynner heli? Fikk lyst på et selv til 1400kr med kamera, sykt billig :p

 

Blir vel frakt også?

Jeg har et selv og må bare si at det tar sin tid å lære å fly det, selv for en som har en god del erfaring med rc fly.

Kjøp treningsunderstell, seriellkabel, last ned piccofly og øv!

Morsomt er det, men når de fatala kræsjene kommer, så må du regne med å måtte bestille nye deler fra elefun (som har fullt delesortiment på lager) :)

Anbefaler absolutt Esky honey bee! Fin maskin!

Skal oppgradere den når jeg blir flinkere å fly den. (akkuratt nå er den ganske totalvrak, som man ser på bildet)

 

:cry:

post-58-1121463103_thumb.jpg

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
Greit, har et lite spørsmål. Kanskje noen som husker flyet mitt, J-3 Grasshopper heter det, et lite enkelt nybegynerfly. Tuppen brakk av og jeg måtte kjøpe ny motor og litt andre diverse småskader.

 

Uansett, for ordens skyld: Jeg har en bryter på flyet som setter av og på selve strømmen og en rød knapp som setter på motoren. På fjernkontrollen har jeg en bryter som skrur av og motoren, altså den som gjør av propellen rører på seg, som i teorien skal fungere etter at jeg har trykket på den røde. Men, når jeg trykker på knappen på fjernkontrollen går propellen ca. en halv omdreining rundt, og så stopper den. Holder jeg inne den røde knappen på flyet samtidig går propellen for fullt.

 

Snakket med Hobbyland-personen over telefon, han sa at det var den røde bryteren som ikke fungerte. Men er ikke helt sikker på om han forsto meg ordentlig, noen som kan bekrefte det eller si meg hva som er galt?

Quoter meg selv og legger på: Når jeg tar av propellen fungerer alt helt normalt. :huh: Stanga propellen skal sitte på starter og stopper akkurat som den skal gjøre. Merkelig?

 

Skal ihvertfall ned med flyet til Hobbyland-sjappa i morgen.

Lenke til kommentar
Greit, har et lite spørsmål. Kanskje noen som husker flyet mitt, J-3 Grasshopper heter det, et lite enkelt nybegynerfly. Tuppen brakk av og jeg måtte kjøpe ny motor og litt andre diverse småskader.

 

Uansett, for ordens skyld: Jeg har en bryter på flyet som setter av og på selve strømmen og en rød knapp som setter på motoren. På fjernkontrollen har jeg en bryter som skrur av og motoren, altså den som gjør av propellen rører på seg, som i teorien skal fungere etter at jeg har trykket på den røde. Men, når jeg trykker på knappen på fjernkontrollen går propellen ca. en halv omdreining rundt, og så stopper den. Holder jeg inne den røde knappen på flyet samtidig går propellen for fullt.

 

Snakket med Hobbyland-personen over telefon, han sa at det var den røde bryteren som ikke fungerte. Men er ikke helt sikker på om han forsto meg ordentlig, noen som kan bekrefte det eller si meg hva som er galt?

Quoter meg selv og legger på: Når jeg tar av propellen fungerer alt helt normalt. :huh: Stanga propellen skal sitte på starter og stopper akkurat som den skal gjøre. Merkelig?

 

Skal ihvertfall ned med flyet til Hobbyland-sjappa i morgen.

Høres ut som noe er overbelastet. Har du loddet på ny motor selv, eller er det orginalmotor?

Lenke til kommentar

Høres bra ut :thumbup:

 

Har fått meg ett nytt fly eg, kjøpt for en uke siden elns. Har ventet med å poste her til bildene er klare.

 

Sport Spree M24

Spree1.jpg

Sport spree m24 med Optic 6

spree2.jpg

-Axi 2208/26 børsteløs motor

-3cell 1200mah Etec lipo-batteri

-Electron 6 mottaker

-3x HS55 servoer

 

Uansett, byggingen gikk greit, uten noe store problemer. Manualen er typisk Kyosho: God, dekkende og med mange fine illustrasjoner. Jeg hoppet litt fram å tilbake i manualen underveis, siden jeg ikke likte rekkefølgen kyosho bygger den. I tilleg forsterket jeg sammenføyningen av vingene ved å teipe en karbonstrips på undersiden.

Lagde ett motorfeste av aluminium, dette gikk også ganske problemfritt.

 

spree3.jpg

Batteri/radioutstyr-rom

 

Rapport fra jomfruturen:

Prøvde først å glidefly det lavt over bakken, og la merke til at det svingte brått til den ene siden. Kanskje ikke rart, med tanke på at balanseroret gikk feil vei! Ble raskt oppdaget og rettet på. Uansett, første turen var uten vekt i nesen. Da var tyngdepunktet nesten 2cm bak anbefalt sted. Prøvde allikavel, jeg hater å legge vekt i nesen. Kastet den avgårde, den fløy! Men den var rimelig vanskelig å fly, og høyderoret var veldig følsomt. Typisk baktungt altså. Måtte derfor bite i det sure eplet og legge litt vekt i nesen. Hadde en 300-motor liggende, teipet denne fast bak Axi'en. Da ble det andre boller. Flyet fløy helt nydelig, stabilt og rolig. Merket ingen stygge tendenser, og utslagene var akkurat passe. Men flyturen ble litt begrenset grunnet forstyrrelser, tok derfor bare en runde eller to. Uansett, flyet overgår forventnigene.

Og motoren yter mer enn nok for dette flyet, lå på under halv gass hele tiden :D

 

Men jeg HATER å legge ekstra vekt i nesen for å balansere ett fly. Har derfor montert noen lysdioder, og ett oppladbart 9V-batteri som kan erstatte den 300-motoren som ligger i nesen nå. Kan ikke bli kvitt vekten, men får ihverfall brukt den til noe nyttig :p

 

Har to blå inni kroppen, slik at det lyser ut av canopyen. I tillegg har jeg ha to hvite dioder som lyser utover hver sin vinge. De hvite er på 12000mcd, de blå på 350mcd. Til sammenligning er en vanlig lysdiode på 5mcd. Mcd er ett mål på lysstyrken. De hvite er så kraftig at de skinner gjennom vingen, slik at den lyser opp.

 

spree4.jpg

Diodene som lyser utover vingen

 

I tilleg har jeg bestilte noen uv-dioder og en grønn superdiode på 18000mcd med en spredningsvinkel på 30 grader (en vanlig har rundt 10 grader). Håper trekket er uv-reaktivt, da vil hele flyet lyse opp :D

Den grønne skal jeg bruke som landingslys elns.

Dioder får man fatt i her: www.lsdiodes.com :thumbup:

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Finnes det noen pakker ala denne der ute til ca. 1000 kroner? Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe dette flyet, men det kommer ikke på lager før om to uker. En kamerat og jeg skal spleise, vi er begge helt ferske på modellfly og har lyst å sjekke om det er like morsomt som det ser ut. (Jeg husker at dere har pratet om dette før, men jeg fant det ikke igjen da jeg bladde rask igjennom i stad. :blush: ) Jeg hadde satt pris på litt hjelp. :)

Lenke til kommentar
Bra jobb med radioutstyr-rommet! :thumbup:

Du ga meg en idè med de diodene!

Hadde vært tøft på helikopteret mitt, vet du hvor man får tak i slike i norge? :)

Både Elfa og Electrade.no selger slike. Allikevel vil jeg anbefale deg å se på diodene på LSDiodes.com. De er billige, kraftige og det koster bare $2 i frakt derfra.

Ulempen er at man må bruke paypal for å hande hos dem, men hvis du har det så vil jeg mene det er den beste plassen å handle slikt. Tar litt lengre tid å få pakken dog, men allikevel.

Dioder på 24 000mcd er mer enn nok til å gjøre en person blind og når de er billige i tillegg, sånn har jeg bestilt :D

Lenke til kommentar

Nei, de er ikke like kraftige, men de lyser nok ganske godt de også.

Det som er spesielt med diodene fra LSDiodes er det at de har veldig bred spredning, ganske uvanlig mye mer enn andre dioder med lik kraft.

 

Om jeg ikke tar feil nå så er det vel dioder fra Elfa som er brukt på den Sport Spree'en. Tror det er slike 7200mcd dioder (de hvite) og de lyser jo meget godt. 24 000 mcd vil jo da bli veldig kraftig!

Lenke til kommentar

Helt riktig det Explorer. De lyser mer en nok, men spredningen er ikke mye å snakke om. Men de passer fint til å lyse utover en vinge :D

 

Vil også anbefale lsdiodes.com, bestilte derifra sammen med Explorer.

Gleder meg mest til UV-diodene (blacklight, sånn som gjør at hvitt lyser opp). Hvis de funker bra blir det sikkert en ganske syk effekt :D

Lenke til kommentar
Jeg er nok litt for utålmodig til å vente på at posten skal få frakta noe pakke over atlanteren og opp til Lofoten :(

Er Electrade.no sine like kraftige?

Electrade sine er ikke like kraftige, men de holder mer enn nok de og. Ulempen er at de har liten spredning av lyset :(

Og electrade er sommerstengt til slutten av mnd, så det blir sikkert like raskt å bestille fra statene. Opp til 10dager porto stod det i emailen vi fikk fra lsdiodes :thumbup:

Lenke til kommentar
Finnes det noen pakker ala denne der ute til ca. 1000 kroner? Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe dette flyet, men det kommer ikke på lager før om to uker. En kamerat og jeg skal spleise, vi er begge helt ferske på modellfly og har lyst å sjekke om det er like morsomt som det ser ut. (Jeg husker at dere har pratet om dette før, men jeg fant det ikke igjen da jeg bladde rask igjennom i stad.  :blush: ) Jeg hadde satt pris på litt hjelp.  :)

 

edit: Ingen vits å anbefale ett dårligere fly enn det Åsmund henviste til :thumbup:

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

jeg kan ikke utale meg om det flyet, men mitt fly koster bare litt mer og jeg er veldig fornøyd med det.

http://elefun.net/webshop/aspx/produkter.aspx?vareID=44

 

mitt første fly. har krasja mange mange ganger og har mått bytte propell og hovedvinge. Det at propellen folder seg har redda meg mange ganger. Ofte har flyet stått ned i jorda og propellen bare føyde seg og alt gikk bra. Den brakk en gang da jeg styrte flyet med full fart rett i låveveggen :) Kroppen er like inntakt pga den er så elastisk.

 

Det som er litt dumt med flyet er at propellen bare skal puttes på uten skrue og den ene ekstrapropellen min hade for stort hull. Men litt superlim gjør susen.

 

Men jeg angrer på at jeg ikke kjøpte 4ch fly slik at jeg bare kunne kjøpe nytt fly og bruke samme sender/motager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...