Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Okay, tusen takk for svar :) I appreciate it.

Men er denne laderen noe å gå for?

Den skal funke helt fint den laderen der. Du må kanskje ha passende ladekabel i tillegg men. Du kan også få mye billigere ladere hvis du kun skal ha en til NiMh-batterier.

Jeg har en som er ca. lik denne.

Prøv å bytte om ledningene til gass og styreservo på mottageren. Hvis den da gir gass når du svinger men fremdeles ikke vil svinge når du gir gass så er trolig servoen ødelagt. Hører du lyder i bilen når du svinger?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bedre med en computerlader da?

Hm, når jeg byttet om så svingte den når jeg gasset, men når jeg svingte på hjulet gasset den ikke. Men styreservoen kan jo ikke være gåen siden det går å svinge når jeg gir gass på fjernkontrollen?

Hører ikke lyder nei.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

computerlader er er unødvendig å bruke siden det er kun pluss og minus som er koblet til batteriet med mindre du har planer om å bruke lipo batterier i fremtiden da. :p

hvis styre servoen svinger når du gasser og ikke gass sevoen gasser når du svinger, så er det mottageren som er defekt. Bytt den ut/fikse den så er bare tut og kjør hvis det ikke er flere feil da :p

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Hvilken computerlader bør jeg gå for da? Tenkte rundt 500-1000kr, men helst ikke opp i 1000.

Okay, visst det er mottakeren som er gåen, hva slags mottaker bør jeg se etter? Er til en bil som går på bensin (1:5, 23cc).

(Bilen)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

iMax B6AC Pro laderen har mye av de samme funksjonene som Hyperion laderen har.

Du trenger ikke balanseringsbrett til lipo batterier til denne, noe du må ha til hyperion laderen.

Så om du skal gå for en av de du linker til ville jeg ha valgt denne.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle linke til iMax laderen før jeg kikka på hvem ladere du hadde kikka på.

Jeg har den laderen bare i Twin og uten AC-inn. Den er knall å bruke. De første gangene trodde jeg fikk hjertestans når den når den var ferdig å lade. lyden er verre enn flyalarmen... :wee:

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg velge iMax laderen fremfor de to andre jeg linket til? Er det noe jeg bør legge merke til når jeg handler computerlader? Watt, Charge current range, Circuit power: Max Charge osv? Feks er 50 watt for lite?

Eller kanskje jeg skal handle fra Hobbyking istedenfor? Virket mye billigere der for computerladere. Isåfall, er det noen der dere kan anbefale? :thumbup:

F.eks så virker dette eller denne som en god lader?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe denne laderen om ikke lenge. En kompis har den og den virker super...

Med sine 50 watt var den en smule daff. Rimelig dog, og sikkert greit så lenge du ikke skal lade for mange celler.

50w

3000mAh batteri

11.1V (3s) (finner ikke ant celler du skulle lade)

50w/11.1V = 4.5 A maks ladestyrke = 4500mA

Skulle man ikke da bruke 3000/4500 = 40 minutter på å lade dette batteriet??? :hmm:

-iallfall i teorien....

Edit:

Selv lader jeg med min lader som er på maks 14.8V * 2A = 29.6W

Bruker ca 4 timer med 2A(maks) på et 3S 5000mAh batteri...

Og hvis batteriet maks kan lades med 2C, latså 2*3000mAh = 6Amp er det jo ikke nødvendig med en lader med høyere effekt enn 6A * 11.1V = 66.6 watt !

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Hvor stor lader du trenger kommer jo an på batteriene du skal lade. Det som er litt kjedelig med de fleste 50W ladere er derimot at de gjerne bare har 5W utlading.

Og angående Imax-ladere, jeg har enda ikke sett noen i Norge som selger genuine Imax (SkyRC) ladere. Elefun og andre vil derimot gjerne at du skal tro at deres "Imax", ImaxRC som de egentlig heter, er det. Etter dårlig erfaring med en "Imax" ville ikke jeg kjøpt noe slikt ihvertfall. Skikkelig SkyRC-lisensiert Imax derimot er bra (som de selger hos blant andre Hobbyking), den som er linket til lengre oppe hos Smallsize derimot har jeg kun gode erfaringer med, og du får den billigere hos Throttlestore. En enkel Delta Peak lader som linket til her ville jeg styrt unna. Jeg hadde en slik en, og det var ganske tilfeldig om den i det hele tatt stoppa å lade, og når den gjorde det. Utlade og syklefunksjoner som du finner hos computerladere er også sjekke å ha når man bruker nikkelbatterier.

Lenke til kommentar

Ok, vet ikke hva cycling er, men når det gjelder lagring av lipo vet jeg at 70% er ok... (ca 2.2V per celle??) Hvor lenge er det snakk om at batteriene skal ligge når det er lurt å tenke på utlading?? 2-3månder++ ??

Lenke til kommentar

Du bør alltid etter bruk kjøre igjennom lagringsmodus på laderen med LiPo batteriene. Da holder de seg bedre, og du veit alltid i hvilken oppladet tilstand de er i. I lagret tilstand bør cellespenningen ligge på 3,8V (ca 40%), noe som laderen sørger for med lagringsmodusen.

Angående nikkelbatterier så har disse "minne", og bør derfor lades helt ut og helt opp hver gang. Kladdelades de vil ytelsen raskere svekkes.

Sykling er rett å slett en automatisk funksjon laderen har, som lader batteriet helt ned, for deretter å lade det helt opp igjen, en eller flere ganger. Det kan også foregå motsatt vei.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...