Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

HPI Racing Savage Flux Conversion Kit Nitro Savage	$174.99
Castle Creations 1/8 Mamba Monster/Neu-Castle 2200kV	$299.97
Castle Creations CC Blower Monstr Mtr Cool Fan & Shroud	$11.99
Castle Creations CC Pinion 15T MOD 1			$9.30
Castle Creations Castle Link USB Programming Kit	$21.99
$125 Promotional Discount 				$125.00-

Total Current Charges:					$393.24

International Air:					$52.40

Sub Total						$445.64

 

Mamba Monster ESC

Cells: 6s LiPo

Continuous: 120A*

 

Mamba Monster/Neu-Castle 2200kv Motor Combo

Max Input Volts: 25.2

Amp Rating*: 120

 

Max Amp peak står ikke her da.

http://www.castlecreations.com/products/mamba_monster.html

 

 

Fant 2 brukbare lipo batterier på Tover Hobbies. Det ene har Traxxas plugg da...

SMC LiPo 11.1V 8000mAh 20C Traxxas Plug

Venom LiPo 3S 11.1V 5000mAh 35C Universal System

 

Har en "Save 12 Ways For Christmas" tilbud fra towerhobbies som du kan få så lenge den er gylidig da, men da tror jeg du må forte deg litt... :p

Endret av Deppss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får de mailene jeg og, derfor jeg handlet ifra TH i utgangspunktet, sparte greit på det med tanke på avslag på frakten i tillegg.

 

Ut ifra info om batteriboksene på hpi sine sider, må jeg holde meg til 6cell nimh eller 2cell lipo.

Tenkte å sende en mail til CC angående Max Amp peak.

Lenke til kommentar

Den er kjiip... Det er vel ikke mulig å sammenligne custom savage'n din med savage flux? den kan jo kjøre med 2x3s lipo.

 

Etter det magnusalex sa så kom jeg på at ESC'en har jo for faen en USB-port!

 

"We’ve even thrown in a Castle Link USB adapter* so you can tame the Monster by adjusting the really useful settings using your Windows PC."

 

Da kan du jo justere effekten (etter sære norske lover og relger xD) sånn at du ikke moser batteriene... :p

 

sedsberg: Du som er så godt kjent med diffen til E-Maxx'en. :p Burde jeg fylle litt diffolje/fett i den og hvordan gjøres det i det lille huset som stikkakselene kommer ut?

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Lain: Jeg har kjørt med Mamba Monster pakka du har satt opp med NiMH lenge på en E-Revo. Aldri hatt noen som helst problemer. Det eneste som går i stykker er batteriene, dersom de ikke er konstruert for å takle høyt strømtrekk. I et eksempel brant jeg en intern kobling i batteriet, men hverken motor eller ESC har tatt noen som helst form for skade. Kjør på!

Lenke til kommentar

Den er kjiip... Det er vel ikke mulig å sammenligne custom savage'n din med savage flux? den kan jo kjøre med 2x3s lipo.

 

Etter det magnusalex sa så kom jeg på at ESC'en har jo for faen en USB-port!

 

"We've even thrown in a Castle Link USB adapter* so you can tame the Monster by adjusting the really useful settings using your Windows PC."

 

Da kan du jo justere effekten (etter sære norske lover og relger xD) sånn at du ikke moser batteriene... :p

 

sedsberg: Du som er så godt kjent med diffen til E-Maxx'en. :p Burde jeg fylle litt diffolje/fett i den og hvordan gjøres det i det lille huset som stikkakselene kommer ut?

 

Jupp, har lagt med usb overgangen, så jeg skal kunne sette opp ESC ved behov.

Edit:

Jeg mente det var samme batteribokser som på flux, er jo med flux TVP, får ta et par søk, rart om de har mindre bokser på kitet egentlig.

 

Magnusalex:

Greit å vite. Om jeg da også setter ESC til å limitere drag ifra batteriene, vil jeg tro jeg er safe?

Endret av lain
Lenke til kommentar

Jepp, det vil jeg anta :) Batteriene jeg brukte laget jeg selv, og brukte litt for tynne koblinger. Hadde jeg brukt noe tykkere materiale hadde de nok taklet stømtrekket alikevel.

 

Kos deg forresten med en fantastisk motor, den har "uendelig" med krefter om den blir matet med riktig batterier og celleantall ;)

Lenke til kommentar

Castle anbefaler batterier som klarer å levere minst 80A kontinuerlig til Monster oppsettene. Batteriene bør klare å levere minimum 130A for å være på den sikre siden. Med Castle Link så kan man både sette strømtrekkprofil (lav, medium, høy), punch kontroll og momentkontroll etter eget oppsett. Så har man svake batterier så bør man sette oppsettet etter de.

 

Dersom batteriene er for svake i forhold til oppsettet er det de som vil ryke. Det er jo motoren som bestemmer strømtrekket, og med mindre man bruker feil type motor, feil giring eller har et drivverk som er veldig tungt å dra rundt skal det en del til for å ødelegge en motor. Nikkelbatterier sliter med høy indre impedans, og ved stor belastning vil spenninga over den indre impedansen øke, og man vil dermed få lavere spenning ut til motor. Dermed vil pakka bli varmere, og de(n) svakeste cellen(e) poppe.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Den er kjiip... Det er vel ikke mulig å sammenligne custom savage'n din med savage flux? den kan jo kjøre med 2x3s lipo.

 

Etter det magnusalex sa så kom jeg på at ESC'en har jo for faen en USB-port!

 

"We’ve even thrown in a Castle Link USB adapter* so you can tame the Monster by adjusting the really useful settings using your Windows PC."

 

Da kan du jo justere effekten (etter sære norske lover og relger xD) sånn at du ikke moser batteriene... :p

 

sedsberg: Du som er så godt kjent med diffen til E-Maxx'en. :p Burde jeg fylle litt diffolje/fett i den og hvordan gjøres det i det lille huset som stikkakselene kommer ut?

om jeg ikke husker feil så skal du dele diff'n i to og fylle den ene halvdelen opp med diffolje. Det skal ligge o-ringer ved hver aksling og en pakning i midten.

Lenke til kommentar

Lain: Jeg har kjørt med Mamba Monster pakka du har satt opp med NiMH lenge på en E-Revo. Aldri hatt noen som helst problemer. Det eneste som går i stykker er batteriene, dersom de ikke er konstruert for å takle høyt strømtrekk. I et eksempel brant jeg en intern kobling i batteriet, men hverken motor eller ESC har tatt noen som helst form for skade. Kjør på!

I mange tilfeller så går det nok greit, men så lenge man har en større risiko for å ødelegge motor o.l. så er det jo greit å ta noen forhåndsregler. Er faktisk billigere å kjøpe et lipo+lader oppsett kontra det å måtte bytte nimh batterier hver andre måned i lengden.

 

Den er kjiip... Det er vel ikke mulig å sammenligne custom savage'n din med savage flux? den kan jo kjøre med 2x3s lipo.

 

Etter det magnusalex sa så kom jeg på at ESC'en har jo for faen en USB-port!

 

"We've even thrown in a Castle Link USB adapter* so you can tame the Monster by adjusting the really useful settings using your Windows PC."

 

Da kan du jo justere effekten (etter sære norske lover og relger xD) sånn at du ikke moser batteriene... :p

 

sedsberg: Du som er så godt kjent med diffen til E-Maxx'en. :p Burde jeg fylle litt diffolje/fett i den og hvordan gjøres det i det lille huset som stikkakselene kommer ut?

 

Jupp, har lagt med usb overgangen, så jeg skal kunne sette opp ESC ved behov.

Edit:

Jeg mente det var samme batteribokser som på flux, er jo med flux TVP, får ta et par søk, rart om de har mindre bokser på kitet egentlig.

 

Magnusalex:

Greit å vite. Om jeg da også setter ESC til å limitere drag ifra batteriene, vil jeg tro jeg er safe?

 

Jeg har liten tru på at batteriboksene du har kjøpt er noe særlig mindre enn mine. De får du plass til 3s lipo i. Altså du kjører 3s+3s i bilen, som jo da tilsvarer 6s hvis du seriekobler dem. Alternativet er jo å kjøre uten lokk på, og heller feste batteriene med stropper/borrelås. Fungerer knall det også. Se gjerne på Losi 8ight conv. settet, for å se hvordan batteriene er festet der.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Jeg må bare forholde meg til hva som står på hpi sine sider. Men godt mulig det er plass til 3s lipo i dem, som da gir meg de 6s som motor/ESC kan utnytte. Og ingenting er bedre enn det.

 

Grunnen til at jeg ønsker å starte med NiMH og heller gå over til lipo når disse evt ryker eller jeg ønsker mer futt, er at jeg har nimh ifra før til asfaltbilen min, med ladere osv.

Så lenge dette vil fungere greit nok til at jeg i det minste får kjørt inn bilen og testet litt, vil det spare meg for noen tusen spenn til jeg evt føler jeg ønsker å kjøpe lipo og ny lader.

 

Ble dyrt nok som det ble, og da er det greit å ta de neste oppgraderingene i stadier, i stedet for alt på en gang.

Lenke til kommentar

o(O)phus, hvorfor mener du at det er så stor sannsynlighet for at motoren ryker hvis ikke batteriet klarer å levere nok strøm? Grunnen til at spenninga ut fra batteriet synker er jo fordi det legger seg en større spenning over den interne motstanden i batteriet, og da vil det jo ikke føre til at det klarer å levere mye mer strøm. Det som tar knekken på børsteløse motorer er varme. Blir magnetene for varme endrer de karakteristikk, kV øker og dermed også strømforbruket.

 

Når det kommer til pris på LiPo vs. NiMH, så er faktisk ikke førstnevnte noe dyrere om man ser litt utover landegrensene, til f.eks. Hobbyking. For 300,- så får man et bra batteri på 3S, 5Ah og 40-50C.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Ja er klar over at prisen på lipo er ok om man ser f.eks hos hobbyking. Men jeg har allerede nimh som sagt, med lader.

 

Så da hjelper det lite hvor billig nye lipo batterier + lader er, da det uansett blir en grei penge for en "starter pack", i forhold til å bruke nimh en periode først.

 

Det sagt, er det noen lader som folk vil anbefale når det kommer til lipo lading? Er jo endel å velge i det feltet også, fått med meg at balansering må være en del av dealen, og gjerne 2 og 2 batterier på en lader.

Lenke til kommentar

Varme dreper motorer. Når en motor ikke får den spenninga den skal ha vil den trekke mere strøm for å prøve å få gjort samme arbeidet (få samme effekt). Høy strøm gir mye varme. Hvis da batteriet ikke gir etter er det en mulighet for at motor og/eller ESC kan ryke.

 

Dog nyere regulatorer har ofte beskyttelse mot slikt.

Lenke til kommentar

Motoren bestemmer jo selv hvor mye strøm den vil trekke. Varmeutviklinga vil være lavere med 50A ved 6V fremfor 40A ved 8V. Høy strøm og lav spenning generer i hovedsak større spenningsfall enn ved lav strøm og høy spenning, mens varme er et produkt av spenning og strøm. Selv om motoren ønsker seg mer strøm for å gjøre samme jobb som ved høyere spenning, vil jo fremdeles ikke batteriet klare å levere mer strøm. Effekten motoren ønsker seg vil jo gå til varmeavkastning i battericellene.

Lenke til kommentar

Ja er klar over at prisen på lipo er ok om man ser f.eks hos hobbyking. Men jeg har allerede nimh som sagt, med lader.

 

Så da hjelper det lite hvor billig nye lipo batterier + lader er, da det uansett blir en grei penge for en "starter pack", i forhold til å bruke nimh en periode først.

 

Det sagt, er det noen lader som folk vil anbefale når det kommer til lipo lading? Er jo endel å velge i det feltet også, fått med meg at balansering må være en del av dealen, og gjerne 2 og 2 batterier på en lader.

Er enig med deg der sånn. :p Greit å ta ett skritt om gangen i stedenfor å hoppe fra start til mål med en gang...

 

Jeg bruker denne laderen. En iMax B6 Twin 12V ( 2x50W )

Knall lader uten powersupply. Så da bruker jeg den som sitter pc'n :cool:

Så har du jo denne: iMax B6AC Pro Balanseringslader 12/220V (50W) som har intergrert powersupply.

Lenke til kommentar

Kan selv anbefale Hyperion laderne. Har denne. Dog ikke DUO3, som er den nyeste. Ikke noen problemer, samt det er rimelig enkelt å få lært seg den.

 

Alltid kjekt å kunne lade to batterier sammen. Nå med den nye "loven" angående Lipo, så vil jo 6s komme med to ballanserere, så da får man kjørt full pupp inn i dem med 30A. Så da har man full-ladet batteriet på 10-15 minutter. Kjøp 2 lipo batterier så kan man kjøre uendelig. Kjøretiden er jo rundt 30 minutter, så man bruker de 10-15 minuttene for å la batteriene kjøle seg litt før man lader dem.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Jeg bruker en Hyperion 0606i, den har også integrert powersupply. Brukes til alt her i huset, fra å lade enkeltceller til verktøybatterier og bilen nå på vinteren ;) Den kan også gå på 12v, slik at man kan lade i felten med et "bærbart" 12v batteri.

Har samme laderen. Den er fin nok, men kunne vært kraftigere. Når jeg lader mine 11,1 volt LiPo-batterier så klarer den bare å lade på ca 4,45A, selv om den er oppgitt til å klare 6A.

 

 

o(O)phus, er DUO3 og DUO3+ to forskjellige ladere?

Lenke til kommentar
Nå med den nye "loven" angående Lipo, så vil jo 6s komme med to ballanserere, så da får man kjørt full pupp inn i dem med 30A. Så da har man full-ladet batteriet på 10-15 minutter.

Et 6S batteri kommer med to balanserere? Mener du at batteriet kommer med to balanseringskontakter? Balanseringsenheten er jo innegygd i laderen, eller en separat enhet. Om man balanserer tre eller seks celler av gangen har fint lite å si annet enn på ladetiden. Det er uansett få LiPobatterier for biler i dag som tåler mer enn 5C, flertallet ligger på 1C og 2C. Desto høyere ladestrøm, desto mer slitasje og kortere levetid blir det på batteriene også.

Lenke til kommentar

Mener selvfølgelig kontakter. Altså at man kjører 3s+3s i samme batteri.

 

Det er vell en stund siden man lagde 1-2C batterier? Isåfall må det være rimelig billig opplegg hvis man går ut med det nå.

 

De fleste batteriene som blir anbefalt gjennom castle creations er hvertfall fra 5 til 6C. Samt endel av dem kjører jo 300+ cycle garanti på batteriene sine, så da trur jeg at man har kommet såpass langt i teknologien at det ikke akkurat skader å lade med såpass mye når man først har garanti på det. Mine batterier er vell gått enn 20-30 cycles på nå, og de blir bare bedre og bedre.

 

Jeg bruker en Hyperion 0606i, den har også integrert powersupply. Brukes til alt her i huset, fra å lade enkeltceller til verktøybatterier og bilen nå på vinteren ;) Den kan også gå på 12v, slik at man kan lade i felten med et "bærbart" 12v batteri.

Har samme laderen. Den er fin nok, men kunne vært kraftigere. Når jeg lader mine 11,1 volt LiPo-batterier så klarer den bare å lade på ca 4,45A, selv om den er oppgitt til å klare 6A.

 

 

o(O)phus, er DUO3 og DUO3+ to forskjellige ladere?

 

Hmm, det vet jeg ikke. Det jeg mente er at jeg har DUO laderen. Altså ikke DUO3.

Min versjon har jo gått ut av produksjon for et år tilbake eller så.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...