Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Greit, har et lite spørsmål. Kanskje noen som husker flyet mitt, J-3 Grasshopper heter det, et lite enkelt nybegynerfly. Tuppen brakk av og jeg måtte kjøpe ny motor og litt andre diverse småskader.

 

Uansett, for ordens skyld: Jeg har en bryter på flyet som setter av og på selve strømmen og en rød knapp som setter på motoren. På fjernkontrollen har jeg en bryter som skrur av og motoren, altså den som gjør av propellen rører på seg, som i teorien skal fungere etter at jeg har trykket på den røde. Men, når jeg trykker på knappen på fjernkontrollen går propellen ca. en halv omdreining rundt, og så stopper den. Holder jeg inne den røde knappen på flyet samtidig går propellen for fullt.

 

Snakket med Hobbyland-personen over telefon, han sa at det var den røde bryteren som ikke fungerte. Men er ikke helt sikker på om han forsto meg ordentlig, noen som kan bekrefte det eller si meg hva som er galt?

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit, har et lite spørsmål. Kanskje noen som husker flyet mitt, J-3 Grasshopper heter det, et lite enkelt nybegynerfly. Tuppen brakk av og jeg måtte kjøpe ny motor og litt andre diverse småskader.

 

Uansett, for ordens skyld: Jeg har en bryter på flyet som setter av og på selve strømmen og en rød knapp som setter på motoren. På fjernkontrollen har jeg en bryter som skrur av og motoren, altså den som gjør av propellen rører på seg, som i teorien skal fungere etter at jeg har trykket på den røde. Men, når jeg trykker på knappen på fjernkontrollen går propellen ca. en halv omdreining rundt, og så stopper den. Holder jeg inne den røde knappen på flyet samtidig går propellen for fullt.

 

Snakket med Hobbyland-personen over telefon, han sa at det var den røde bryteren som ikke fungerte. Men er ikke helt sikker på om han forsto meg ordentlig, noen som kan bekrefte det eller si meg hva som er galt?

Hmmm... tror jeg ville tatt med meg flyet og vist til mannen bak skranken.

Lenke til kommentar
Mange flotte fly her(har ikke sett igjennom hele tråden enda).

 

Men jet-flyene er det råeste av alle. Her er det altså snakk om ordentlige jet-motorer. Jet drevende fly går mellom 3-4hundre km/t. Tyske Graupner har jet fly, og derfor en hastighetsmåler, denne måler helt opp til 5(!!!)hundre km/t  :p  :thumbup:

Når vi snakker om jet-fly, her er et bildejeg tok på modellflystemne på Notodden i år.

 

Får så sykt lyst til å bruke masse penger når man ser så tøffe fly.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

broren min har begynt å lage ett nytt fly fra bunnen nå.

Først prøvde han å lage en jet motor med en 380 turbo motor på en pc-vifte og en pepsi flaske som rør. Men det funka ikke akkurat helt bra.

 

Er det noen som vet hvordan en skal lage en jet motor til å bli mer effektiv en vanlig propell?

 

Og kan noen gi litt råd når det gjelder å bygge fly? Han vil ha balanseror og må lage det ut fra en servo. Servoen har bare en stang ut til siden, så han må lage en mekanisk finulitet.

Han har nå begynt med bunn og vegg av kryssfiner til kroppen som han skal lage hul i for å minke vekta.

Vingene skal bli trekt med rema 1000 poser.

 

Målet er vel å lage ett fly uten å kjøpe noe.

Lenke til kommentar

Heh, ja lykke til for han. Kryssfiner er veldig dårlig å bygge i da det er veldig tungt, selvom han skulle hulle ut delene for å få ned vekt.

Balsa er såpass billig at det lønner seg stort å bruke. Også, når det gjelder servo så er det letteste å bare bruke to servoer for balanserorene på slike fly, ellers så går det ann å ha et rorhorn som stikker ut på begge sidene. Når ene delen av rorhornet går frem så vil jo andre delen bli dratt tilbake.

 

Å bruke en PC-vifte for ducted fan tror jeg blir veldig vanskelig. Tror ikke en pc-vifte vil greie å blåse noe luft når turtallet blir såpass høyt (ducted fan har ofte turtall på 20-40 000 rpm). Også her vil jeg mene det er greiest å kjøpe en DF-vifte så slipper man å plages med det.

I tillegg vil det vanskelig la seg gjøre å få like høy effektivitet av ducted fan. Saken er at arealet/diameteren på viften er såpass mye mindre enn en propell at den gir ikke like mye skyvekraft. Det du henter det tilbake med er det at luften har meget høy hastighet gjennom viften på grunn av det høye turtallet.

 

Men, det er jo godt mulig at det faktisk kan virke, og det vil jo bli meget stilig!

Lenke til kommentar
broren min har begynt å lage ett nytt fly fra bunnen nå.

Først prøvde han å lage en jet motor med en 380 turbo motor på en pc-vifte og en pepsi flaske som rør. Men det funka ikke akkurat helt bra.

 

Er det noen som vet hvordan en skal lage en jet motor til å bli mer effektiv en vanlig propell?

 

Og kan noen gi litt råd når det gjelder å bygge fly? Han vil ha balanseror og må lage det ut fra en servo. Servoen har bare en stang ut til siden, så han må lage en mekanisk finulitet.

Han har nå begynt med bunn og vegg av kryssfiner til kroppen som han skal lage hul i for å minke vekta.

Vingene skal bli trekt med rema 1000 poser.

 

Målet er vel å lage ett fly uten å kjøpe noe.

En pc-vifte er ihverfall ubrukelig som ducted fan. En av grunnene er at den er beregnet for rundt 3000RPM, men skal du ha litt ytelse i ett ducted fan-system må du opp i 30-40000RPM. Pc-viften er rett og slett ikke designet for høyere turtall, noe som kan medføre at den sprenger. I tillegg vil mest sannsynlig skape mye turbulens, noe som er ett nei-nei i ett ducted fan system. Men det din bror kan gjøre er å gå for en slik en: http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=2792

 

Er ikke ekspert på bygging av ducted-fan, men litt har eg fått med meg. Røret må være så rent og glatt som mulig. En myte er at når luften har passert viften, kan den slippe ut i det fri. Dette taper du mye effekt på! La derfor røret forsette ett stykke forbi viften.

Innsuget skal ha en leppe, som ser noelunde slikt ut:

 

(____________

 

____________

(

 

Dette for å få en renere luftstrøm mot viften. Hvis den bare var en skarp kant, ville luften som kom inn i røret være ett kaos av luftstrømmer i forskjellige retninger, noe som gjør at enda mer effekt går tapt.

 

Som explorer sier, dropp kryssfiner. Hvis han allikavel skal bruke kryssfiner, lag en ramme istedetfor plater, og trekk kroppen med rema-poser også :p

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Så det nå. Men ville ikke gått for den uansett. Dragonfly er ikke kjent som ett kvalitetsmerke, og det er såvidt jeg vet ingen forhandlere i Norge (resveredeler og slikt). Det er heller ikke ett nybegynnerhelikopter, og krever en god del fininstillinger. Siden det er CCPM, dvs at du har tre servoer som styrer swashplaten. Skal du f.eks gå framover, må de to framste servoene trekke swash-platen til seg, mens den bak må dytte den fra seg. Skal helikopteret opp må alle servoene bevege seg oppover. Hvis det er litt slark, eller forskjell i servoene, får du ett helikopter som flyr ræva.

 

Men som helikopter nr. 2 passer det fint :woot:

Lenke til kommentar

da vet vi mer om ducted fan ialefall.

Han har nå endra planene litt.

 

Jeg får ikke lov til å legge ut bilder :)

Det er en halvmeter i vingespenn 30 cm langt ca.

vinge fra j3 club fly elns.

balanseror og hele vinga bak blir høyderor.

kansje 2 cm mellom bakvinge og frontvinge.

Bakvinga er en rame av balsa og trekkt av byggningsteip.

 

Jeg får lov til å legge ut video og bilder om flyet funker :)

Flyet blir litt hasverklagd. Flymakeren har ikke hatt tid til å ete i dag en gang :p

 

og propelen er bak. 380 turbo motor.

 

det som gjennstår er balanseror og lage en front som fester frontvingen bedre, og feste innmaten.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...