Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Noen som har en anbefaling til en offroad bil? Blir muligens bil nr.2. Har for øyeblikket en Rustler VXL, men kunne tenkt meg en bil som er litt mer bane vennlig samt har firehjulstrekk, titta litt på slash 4x4, men har hørt at ikke det er den "beste" banebilen heller, dog er vel ikke akkurat på jakt etter det beste, er vel egentlig bare mer interessert i å få testa 4wd.

Edit: Og ja, helst børsteløst.

Skal du ha en banebil for en billig penge så anbefaler jeg å gå på radiostyrt.no forumet for å kjøpe en bil brukt. Da får du mye for pengene, og folk flest der inne holder orden på sakene sine.

Jeg fikk en Losi 8ight-Truggy for 3000kr, en nydelig bil for bruk i/på bane. Har ikke ødelagt én eneste del på den til nå, og jeg har hatt noen kræsjer med mamba monster oppsettet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har en anbefaling til en offroad bil? Blir muligens bil nr.2. Har for øyeblikket en Rustler VXL, men kunne tenkt meg en bil som er litt mer bane vennlig samt har firehjulstrekk, titta litt på slash 4x4, men har hørt at ikke det er den "beste" banebilen heller, dog er vel ikke akkurat på jakt etter det beste, er vel egentlig bare mer interessert i å få testa 4wd.

Edit: Og ja, helst børsteløst.

Hva med E-Revo brussless? :p det er vel en av de verste man kan å tak i som RTR bil...

Har vurdert det, og det er vel bilen jeg aller mest kunne tenkt meg, men den er nå ganske så dyr, og vet helt om jeg syns det er verdt det, og der blir vel deler ekstra dyrt også sikkert om noe skulle gå istykker.

En kar som solgte en Habao Hyper ST til en kamerat fortalte om engang han hadde krasjet den bilen mot en E-Revo. Hyper ST'en hadde kun brukket en bærearm, mens E-Revo bilen var i 1000 biter. Den skal vist ikke tåle allverden om man først er ute med et uhell. Så for verdien så syns jeg man får mere for en "ordentlig" bil som er beregnet på løp og slike ting. De bilene er så sinnssykt mye bedre lagd, og det merker man. Det koster kanskje litt mer i starten, men det tjener du inn på mangelen av deler som må kjøpes til dem. Kjøper du en Traxxas bil så går dem i stykker omtrent annenhver dag.

Jeg har dog hørt positive ting om mini E-revo'en dog, den skal vist takle litt av hvert.

EDIT: Sorry for dobbelpost.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe spes om holdbarheten på E-Revo, men slik jeg har forstått det så er det jo nettopp holdbarhet Traxxas er kjent for, jeg har hvertfall sett en del videoer hvor folk basher noe jævlig med Rustler'n og Slash'en og det er utrolig at de ikke går i stykker, er jo ting som går i stykker etthvert såklart, så ikke misforstå meg. Men ja når det kommer til banekjøring så er vel ikke Traxxas det beste merke, men det er ikke så viktig for min del, det er heller holdbarheten jeg er ute etter, også regner jeg med at Slash'en er litt enklere å kontrollere enn Rustler'n i og med at den har firehjulstrekk.

Edit: Sett Losi 8ight-Truggy'en, fin bil, men den er vel opprinnelig en nitro bil? Så da må den vel konverteres til børsteløst, det koster jo litt det også, men hadde jo vært en mulighet, men som sagt så falt valget på en Slash.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Ja, jeg så at han allerede hadde kjøpt seg bil.

Men nei, er ikke så enig med deg angående hvor holdbare Traxxas er kontra andre merker som blir brukt til litt mer seriøse ting. Er nok en grunn til at man ikke finner Traxxas biler på toppen av resultatlistene når det gjelder løp, eller i deltagerlistene i det hele tatt.

EDIT: HPI og Traxxas osv er jo kjent for å lage "basher" biler,samt de er relativt billige og dermed ser man også mange videoklipp av de på nettet. Jeg har jo en HPI Savage selv, samt en kamerat har en Traxxas T-MAX 3,3 samt en annen en Traxxas Slash 4x4 med 3,3 motoren. Så de er da morsomme, men når det gjelder holdbarhet så har de nullsjans mot andre merker som Losi, Hobao, Team Assosiated osv osv.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Da er vi nok uenige gitt, dog nå har jo ikke jeg noe annet kjennskap til RC biler enn Traxxas, men allikevel ta en titt på denne videoen:

spesielt hoppet fra klippen er ganske så utrolig vil jeg si, at den overlevde altså.

Grunnen til at du ikke ser Traxxas på toppen i konkurranser har vel heller noe med hvordan bilene er bygd, når det kommer til short course biler, og slash 4x4 så har jeg fått det med meg slik at Slash'en har høyere bakkeklarering, og et høyere tyngdepunkt eller noe slikt, noe som gjør at bilen er litt lettere å velte i svinger.

Edit: Forresten så har ikke jeg tenkt til å behandle bilen min i nærheten av hva du ser i videoen, men syns det gir et fint innblikk i hvor mye bilen tåler, såklart så er vel noen mer uheldige enn andre.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Jeg sier jo ikke at bilene til Traxxas er som is å regne med når en tenker på holdbarhet. Jeg sier bare at Traxxas ikke holder stand til andre biler som blir brukt i løp osv. Dette sier jeg av egen erfaring. Filmer på youtube og slikt må en jo ta med en klype salt. Det handler for det meste om tilfeldigheter. Bilen landet på taket kontra bærearmene osv, og da går det jo selvsakt som regel greit.

Og du har helt rett i at måten de har laget bilene er grunnene for at de ikke legger seg på toppen av resultatlistene. De er rett og slett for kjipe med både materialet samt kvaliteten på delene. Og det er jo slik de også tjener penger på bilene sine. De tjener ikke stort på bilene i seg selv når de blir solgt, men delene folk må ha for å vedlikeholde dem.

Traxxas Slash er en short course bil, og det finnes mange andre merker som kjører samme type bil, og ja det blir arrangert løp med short course biler.

http://www.amainhobbies.com/index.php/cPath/1_44_1171/n/RC-Cars-Trucks-Kits-Electric-Short-Course-Kits

http://www.rcshortcourse.com

Fordelen med Traxxas er jo selvsakt at deler er lett tilgjengelig, samt at det er ganske billig. Men skal man ha en bil som er laget for banekjøring, så ville jeg gått for noe annet.

Traxxas eller HPI er jo fine merker for personer som er nye til hobbyen og som trenger et utgangspunkt. Men når man så har lyst på en bil nummer 2 eller 3, så anbefaler jeg å kjøpe noe nytt. Man vil bli overrasket over hvor mye bedre man faktisk kan få det.

Min HPI Savage var jo min første bil, og den tålte alt tenke jeg.. Det helt til jeg fikk min Losi 8ight-T. De samme tankene sitter min kamerat med som hadde sin Traxxas T-MAXX som sin første bil. Han er nå eier av en 8ight-T 2.0 samt en Habao Hyper ST og vi forlater banen/sandtaket/grusplassen med nye overraskelser, og et større smil for hver gang angående de bilene, det mens vi må pakke HPI og Traxxas bilene ned i kassa i deler. Så kveldene går fremdeles på det å mekke på våres HPI og Traxxas biler, mens de andre bilene som tross alt har fått mest bank sitter og hviler i hyllen klar for å herjes med neste dag.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

dersom du kjøper en Titan 775 (Summit-motoren) billig på eBay (får de til rundt 200 kr med frakt), har du en bil som går bra til å være børsteoppsett

Er du sikker på at 775 motoren er bedre enn 550 motorene? :hm:

Det høres litt rart ut siden 775 motorer er lagd for klatring og 550 motorene er lagd for fart...

Jepp, uten tvil. Har selv en E-Revo og en E-Maxx med Titan 775. Omtrent samme toppfart, men en sykt mye bedre aksellerasjon. Tar wheelies uten problem! :)

E-Revoen har senere fått Mamba Monster, men som en billig og enkel oppgradering er 775 verdt hver eneste krone.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så at han allerede hadde kjøpt seg bil.

Men nei, er ikke så enig med deg angående hvor holdbare Traxxas er kontra andre merker som blir brukt til litt mer seriøse ting. Er nok en grunn til at man ikke finner Traxxas biler på toppen av resultatlistene når det gjelder løp, eller i deltagerlistene i det hele tatt.

EDIT: HPI og Traxxas osv er jo kjent for å lage "basher" biler,samt de er relativt billige og dermed ser man også mange videoklipp av de på nettet. Jeg har jo en HPI Savage selv, samt en kamerat har en Traxxas T-MAX 3,3 samt en annen en Traxxas Slash 4x4 med 3,3 motoren. Så de er da morsomme, men når det gjelder holdbarhet så har de nullsjans mot andre merker som Losi, Hobao, Team Assosiated osv osv.

Tullball. Over dammen er Traxxas gigantiske, og de er veldig godt representert på løp. Tror du de hadde vært det om de lagde biler av dårlig kvalitet, og ikke var seriøse? Sjekk på litt andre forum også, så ser du hvilke erfaringer folk har med Traxxas og kvaliteten.

Kameraten din har en nitrokonvertert Slash da eller? På biler beregnet for bashing er jo kvaliteten det største fokuset. Det ser jeg godt på Slashen min som jeg kun har tatt èn hub på, på over et år. Samt at karosseriet har sett sine bedre da.

Lenke til kommentar

Nå må du slutte å tulle. Du må gjerne finne frem linker fra stevner over dammen som ikke kun er sponset av Traxxas der de bilene står på toppen av rangeringen.

Du kan jo starte å leite her:

http://www.roarracing.com/

http://www.ifmar.org/

Den eneste bilen Traxxas har som man kan se i seriøse løp er nettopp Short Course bilen deres. Dette handler dog mer om hvor ny denne klassen er samt hvor kjapt ute Traxxas var med å lage en slik bil.

Og nei, den er ikke nitrokonvertert. Den blir solgt med 3.3 motoren til Traxxas.

Hvorfor skulle Traxxas være mer aktuell over dammen enn her borte igrunn? Man ser jo flere Traxxas forhandlere her i Norge kontra andre forhandlere, og selv av den grunn så finner vi de samme resultatene når det gjelder løp på bane. Ingen seriøse NM førere fører Traxxas i sin lineup, og det med god grunn.

Uansett, nå må du ikke missforstå hva jeg mener. Jeg sier ikke at Traxxas er et dårlig merke. Jeg sier bare at hvis en skal satse på å kjøre litt på bane og lignende, altså om man ønsker en bil som kan være kjapp på bane samt som tåler over gjennomsnittet mye så burde man velge noe annet. Dog det koster selvfølgelig en tusenlapp eller to ekstra.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
Filmer på youtube og slikt må en jo ta med en klype salt. Det handler for det meste om tilfeldigheter. Bilen landet på taket kontra bærearmene osv, og da går det jo selvsakt som regel greit.

Så alle videoene på Youtube viser tilfeldigheter? Neppe!

Og du har helt rett i at måten de har laget bilene er grunnene for at de ikke legger seg på toppen av resultatlistene. De er rett og slett for kjipe med både materialet samt kvaliteten på delene. Og det er jo slik de også tjener penger på bilene sine. De tjener ikke stort på bilene i seg selv når de blir solgt, men delene folk må ha for å vedlikeholde dem.

Tull igjen! Med så mye forskjellige hop-ups som er å få tak i, tror du da de beregner å tjene masse på deler? Tror du i det hele tatt noen ville kjøpt bilene hvis de var av dårlig kvalitet, eller at så mange selskaper ville lagd hop-ups til dem?

Fordelen med Traxxas er jo selvsakt at deler er lett tilgjengelig, samt at det er ganske billig. Men skal man ha en bil som er laget for banekjøring, så ville jeg gått for noe annet.

Når det kommer til banekjøring må man jo skille klassene fra hverandre. Det er jo klart at en buggy drar fra en SC på en buggybane.

Hvorfor skulle Traxxas være mer aktuell over dammen enn her borte igrunn? Man ser jo flere Traxxas forhandlere her i Norge kontra andre forhandlere, og selv av den grunn så finner vi de samme resultatene når det gjelder løp på bane. Ingen seriøse NM førere fører Traxxas i sin lineup, og det med god grunn.

Uansett, nå må du ikke missforstå hva jeg mener. Jeg sier ikke at Traxxas er et dårlig merke. Jeg sier bare at hvis en skal satse på å kjøre litt på bane og lignende, altså om man ønsker en bil som kan være kjapp på bane samt som tåler over gjennomsnittet mye så burde man velge noe annet. Dog det koster selvfølgelig en tusenlapp eller to ekstra.

Slash har aldri blitt solgt med noe annet enn elektromotor.

Fordi Norge er lite, og RC i Norge er lite. Nå er det jo ikke akkurat mange klasser det kjøres i offroad NM, Bandit er vel det eneste som man kunne stilt med. Siden det ikke er noen hardcore konkurransebil, så er det jo ikke så rart man ikke ser den på så mange lister.

Nå skriver du at du ikker sier Traxxas er et dårlig merket, men lenger opp skrev du

Kjøper du en Traxxas bil så går dem i stykker omtrent annenhver dag.

Så de er da morsomme, men når det gjelder holdbarhet så har de nullsjans mot andre merker som Losi, Hobao, Team Assosiated osv osv.

Jeg sier jo ikke at bilene til Traxxas er som is å regne med når en tenker på holdbarhet. Jeg sier bare at Traxxas ikke holder stand til andre biler som blir brukt i løp osv. Dette sier jeg av egen erfaring.

Så du sier ikke at Traxxas er dårlig?

Lenke til kommentar

Det at du i det hele tatt gidder å diskutere Traxxat mot andre annerkjente merker som faktisk blir brukt i konkurranser er for meg ganske tåpelig. Det viser vell kun at du kun har erfaring med Traxxas aleine.

De fleste av youtube filmene er tilfeldigheter ja, og Traxxas gjør det ikke noe bedre der enn noen annet merke, så lenge du ikke finner frem merker som lager stort sett leketøy for barn.

Se på HPI, Team Assosiated, Team Losi, Kyosho, XRay osv osv. Alle kan lage filmer hvor de "basher" slik at det ser spennende og imponerende ut.

(Annbefaler å se på xxxmain sin Youtube kanal forresten om man elsker "bashing" og generell knusing av biler.)

Angående klasser og lignende, SELVFØLGELIG snakker jeg om å kjøre riktig bil til riktig klasse. Man kjører jo Short Course biler i en SC klasse. Poenget mitt er jo at man aldri ser folk kjøre Traxxas biler i noen av de andre klassene bortsett fra SC klassene samt NASCAR klassene (kun poppulært i USA), og det er jo selvsakt en grunn til det.

Team Assosiated er nå kommet med sin SC8e og jeg skal love deg at du kommer til å merke og kjenne forskjell om du noengang får prøve den kontra Slash/Slayer.

Hop ups lages jo pga de originale delene til bilen har vært dårlige, og ja, dermed lager diverse firmaer bedre deler til en bil som fortjener de delene fra starten av.

Grunnen til at de mer anerkjente merkene ikke trenger hop ups i hytt å pine til hele bilen er jo at bilen er godt laget fra grunnen av, og kommer det hop ups så er det som regel fra fabrikanten selv.

Og selv om RC Norge er lite så har vi ikke noe mindre tilgang til RC biler, så det argumentet der skjønner jeg lite av. De fleste som kjøper RC for å konkurrere med kjøper fra utlandet.

Og ja, jeg sier ikke at Traxxas er et dårlig merke. Det er et flott merke for de som ønsker å starte med hobbyen. Men som jeg har sakt hele tiden, han nevnte at han ville ha en bil som kunne egne seg på en bane og da sier jeg at det finnes så utrolig mye bedre alternativer der ute kontra hva en Traxxas får til til det formålet.

Du er hjertelig velkommen til å komme teste min bil hvis du bor i nærheten av Vestfold.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Jeg tør å gjette på at han har litt den samme innstillingen som meg. Jeg kjører selv Traxxas, kjører ALDRI løp - bare på grustak, bmx-baner og lignende plasser. Hopper, basher, speed-runs, og så drar jeg hjem for å bytte ut deler som har gått i stykker. Jeg valgte Traxxas av den enkle grunn at jeg synes de ser kule ut, deler er billige og lett tilgjengelige, det finnes en mengde option-parts man kan bruke både penger og tid på om man har lyst, osv osv.

Alt grunner i hva man legger i det. "Kulhetsfaktor" og bruksområder er subjektive meninger, og kan i så måte heller ikke diskuteres, eller hva?

Legg vekk stridsvognene og ha det gøy med bilene dere har i stedet! Blir mye morsommere :)

Lenke til kommentar

har det noe og si om det kommer sorpe eller vann i motoren og servoen ? sikkert domt spørsmål for dere som kan med dette her :p

Heisann, ja.. Det er veldig dumt at motor og servo får vann i seg.. De tåler desverre ikke vann og vil da lide en plutselig død. :-(

okey:P blir ikke någe sorpe tur på meg da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...