Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hvite flyet er hjemmelagd, bygd av depron etter tegninger og egne modifikasjoner. Utstyret i den har vel en totalverdi på 2000 elns. Det er IKKE ett nybegynner-fly.

 

Rundt side 5 i denne tråden er det to forskjellige nybegynnerpakker, en Pico-stick, og en Easy Star. Har du ett stort område å fly på, gå for Easy star. Har du ett mindre område å fly på (parkeringsplass elns), gå for pico stick :thumbup:

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Åhåhå.. Her kommer det kanskje en ny diskusjon. :)

 

Jeg kan iallefall svare på noen av spørsmålene dine.

 

Når du skal begynne med modellfly så må du ha deg en radiostyring med minst tre kanaler, men aller aller helst 4 kanaler. Det er også en veldig lur ting å kjøpe seg litt avansert radio av type computer når man først skal starte. Da slipper man å kjøpe ny når man begynne å skal gå litt mer avansert.

 

En grei avansert radio som har blitt anbefalt er "HiTec Optic 6". Det er en avansert radio til en ikke så alt for ille pris.

Denne radioen koster 1495 for bare senderen på xmode.no.

 

Så bør du velge et fly som er lett å starte med. Det hvite flyet på bildene der oppe er for de litt viderekommene vil jeg mene. Også var det vel snakk om at det er hjemmelagd, så det er ikke noe man får kjøpt, selvom man får svært lignende fly da.

Desverre kan ikke slike kjøpefly sammenlignes med en kunstners verk. ;)

 

Selv er jeg svært overbevist om at Multiplex's Easy Star er et meget godt nybegynnerfly. Grunnen til den påstanden (som Psykopatisk Kaffelefse ikke kommer til å være enig med av en eller annen grunn :roll: ) er blant annet den meget gode omtalen som det har fått på RC Groups som er et stort RC Forum. I tillegg ble det gjort en test for en liten stund siden der også Easy Star var det flyet som kom best ut. Testen finner du her og hvis du ikke gidder å lese hele greiene så er oppsummeringen her.

 

I tillegg så har jeg personlig veldig god erfaring med fly fra Multiplex. De er lette å bygge, flyr utrolig bra, og når du krasjer så er de utrolig lette å fikse.

Easy Star er produsert i et skumlignende stoff kalt Elapor® eller EPP. Dette er et meget sterkt stoff. Men når du skulle greie å skade det, f.eks. knekke en vinge så er det lagd massivt og du får da en utmerket limflate for å fikse på. :thumbup:

 

Easy Star kan også modifiseres mye om du skulle bli lei av egenskapene til flyet slik det er i utgangspunktet. Du kan bygge større ror, sette inn større motor, montere balanseror slik at man kan fly mer "avansert" og i tillegg så har det vist seg å være en utmerket plattform for luftfotografering ved å montere et kamera ombord.

 

Her er den første av nå 21 tråder om Easy Star. Det er 21 offesielle tråder på RC Groups om den da vBulletin forumet av en eller annen grunn ikke vil ha mer enn 500 innlegg i hver tråd.

Det gir da ikke mindre enn ca 10 500 innlegg om Easy Star, med folk som kommer og sier hvor fornøyd de er, og masse forskjellige modifikasjoner som er blitt gjort.

 

Derfor vil jeg trygt påstå at det er et godt fly å starte med. Skulle jeg selv startet ifag med modellfly så ville det uten tvil blitt mitt første fly, jeg anbefaler også den til alle andre som skal starte med det (deriblant min yngre bror på 11 år).

 

easystar.jpg

Ja, se på ... flyet ja... Det er Easy Star det der. :dribble:

 

Editer:

Edit 1 - litt sen der :blush:

 

Edit 2 - Her er en side med bilder, video og masse modifikasjoner + linker og annen info om Easy Star som kan hjelpe. :p

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Lokker ham med babes og no Explorer :p

 

Er helt enig med at Easy star er ett godt nybegynnerfly, som man kan vokse i, og gjøre mye gøy med. Men hvis du har plassmangel, gå for en Pico Stick. Den kan fly i gangfart, og gir deg nok av tid til å korrigere for eventuelle feil du gjør. Den tåler en god del, og er utrolig lettflydd. En ting som Explorer påpekte er at manualen til Pico Sticken ikke gjør mye mer enn å vise hvordan flyet skal bygges, noe jeg er enig i. Hvis du går for denne, spør derfor om hjelp til flyging her, og les nybegynner-guiden til Einar Brandt, som virkelig går nøye innpå hvordan ett fly flyr, radioinnstallasjon og mye mer.

 

http://home.online.no/~ei-bran/nybeg/nybeg_index.htm

 

En ting til, hvis du kjøper Optic'en, som er en utmerket kontroll, gå for pakken med micro-r/c utstyr. Den koster 2200, men du får med 4 servoer, og en skikkelig mottaker.

Lenke til kommentar
Den så ganske syk ut, Hvilken motor står det i den?

Det står en Hyper 8-port 3,5 ccm motor i den med 2,5 hk @ 38000 rpm.

Skikkelig heftig lyd i den også :p

 

Kjøpte den for et år siden, og det var da dette bilde ble tatt. Nå ser den egentlig mye fetere ut, men på grunn av filmopptak i det siste har jeg ikke orka å vaske den.

 

Kan legge ut nye bilder når jeg har vaska den. Skjer vel i løpet av noen dager. Bare at det tar så lang tid, må jo demontere heeele bilen. Også kommer dette fuelsølet i tillegg.

 

Men men - det er jo artig da :D

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen Explorer og Psykopatisk Kaffelefse:thumbup:

 

Jeg veldig lyst til å begynne med fly, men har ikke så mange steder å fly på. Så jeg vil ikke legge så mye penger i det... HiTec Optic 6 radioen var ikke så dyr, og Easy Star virker som et ålreit fly å begynne med. Så jeg vurderer om jeg skal kjøpe det.

 

Drømmen min har lenge vært å konvertere en Guillow Fokker DR-1 Triplane til en radiostyrt slowflyer. Det ser ikke så vanskelig ut, og jeg vet at har blitt gjort før av en på RC Groups men finner det ikke igjen. Men jeg trenger en del trening først for det er et vanskelig fly. Jeg har begynt å elske Guillows modellene etter å ha blitt nesten ferdig med en Spitfire derfra, de er ikke så dyre og har akkurat passe mengde detaljer (trenger foresten en 1,5 tommers spinner med 3 eller 4 blads propell til den, noen som vet hvor det kan kjøpes?).

Endret av PC Bjørnen
Lenke til kommentar
Takk for informasjonen Explorer og Psykopatisk Kaffelefse:thumbup:

 

Jeg veldig lyst til å begynne med fly, men har ikke så mange steder å fly på. Så jeg vil ikke legge så mye penger i det... HiTec Optic 6 radioen var ikke så dyr, og Easy Star virker som et ålreit fly å begynne med. Så jeg vurderer om jeg skal kjøpe det.

 

Drømmen min har lenge vært å konvertere en Guillow Fokker DR-1 Triplane til en radiostyrt slowflyer. Det ser ikke så vanskelig ut, og jeg vet at har blitt gjort før av en på RC Groups men finner det ikke igjen. Jeg har begynt å elske Guillows modellene etter å ha blitt nesten ferdig med en Spitfire derfra, de er ikke så dyre og har akkurat passe mengde detaljer (trenger foresten en 1,5 tommers spinner med 3 eller 4 blads propell til den, noen som vet hvor det kan kjøpes?).

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! :omg::eek:

 

Nice fly da

Lenke til kommentar

Hehe

 

Da jeg begynnte på det ville jeg bare ha noe å bygge på :dremel: og bygde det som et vanlig modellfy uten å tenke over det. Men som sagt har jeg prosjekt "Fokker DR-1 slowflyer" i bakhodet...

Den skal fly :w00t: (etter å trent litt med et enklere et først da selvfølgelig)

 

flyet

Tråden i RC Groups jeg tenkte på

Artige videoklipp av diverse fly

Endret av PC Bjørnen
Lenke til kommentar
Hvor kan en finne brukt R/C utstyr. Kunne tenkt meg å testet et rimelig helikopter før jeg evt. velger å legge noen kroner i heftigere utstyr... Egne bruktmarked? Og på en skala fra 3 til 17, hvor vanskelig er det å fly et slikt helikopter?

www.rcmarked.no :thumbup:

Når det gjelder helikopter, de er ikke veldig lett å fly. Tørrfisk vet sikkert mer om det, siden han er i samme situasjon som deg.

 

Men da jeg begynte var det vanskelig de første batteriene, så begynte det å løsne. Men hadde flydd en del modellfly før det, noe som hjalp en del...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...