Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Programmeringsmulighetene på Eurgle senderen er så som så. Flere av de virker å være en bløff. Virker litt sensitiv for forstyrrelser også, samt at styringa er lite presis, noe som er temmeliig irriterende, ihvertfall hvis man kjører touring. Spektrum DX3E starter vel på rundt 500,-, men har da ingen programmeringsmuligheter (som er kjekt å ha). Ellers så får man jo billige Traxxas 2,4GHz radioer på eBay som jeg heller ville valgt framfor Eurgle radioen.

 

Angående børsteløst er ikke det noe spesielt dyrere enn en børstekombo. Ca 600,- inkl frakt for en Hobbywing kombo med programmeringskort og gode programmeringsmuligheter. Ytelsen og virkningsgraden er mye bedre, samt at det ikke er noe vedlikehold i forhold til en børstemotor.

 

Se etter en servo som klarer 7-8kg og er raskere enn 0,25s.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slik type sender du da tenker på?

TRAXXAS

 

det følger jo etter som jeg har skjønt med en 540 motor(går utifra at det er børstemotor) som trenger en esc?

trenger da bare noe enkelt for å få den til å gå..link?.

har da senere tenkt til å kjøpe en litt mer ålreit børsteløs(og skjønt det sånn at da må jeg også ha en ny og bedre esc)

 

og når det gjelder servo, er det standard størrelse på dem?

null peiling på det :whistle: noen linker på hva som passer??

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Hei, jeg har nå tenkt til å kjøpe en nitro bil, og har sett litt på sånne monster trucks, siden jeg skal bruke den mest til gress/grusbaner.

Har ikke så veldig mye erfaring utenom å ha prøvd en venn av meg sin.

 

Vil veldig gjerne bestille fra en norsk side, og prisklassen er mellom 2-3000kr.

Noen som har noen forslag? :)

Lenke til kommentar

Har du noen til å hjelpe deg? Nitro er klundrete, spesielt disse motorene som følger med billige RTR biler. Dette har nok vært hobbydreperen for mange.

 

slik type sender du da tenker på?

TRAXXAS

 

det følger jo etter som jeg har skjønt med en 540 motor(går utifra at det er børstemotor) som trenger en esc?

trenger da bare noe enkelt for å få den til å gå..link?.

har da senere tenkt til å kjøpe en litt mer ålreit børsteløs(og skjønt det sånn at da må jeg også ha en ny og bedre esc)

 

og når det gjelder servo, er det standard størrelse på dem?

null peiling på det :whistle: noen linker på hva som passer??

Den radioen jeg tenkte på ja.

 

Det jeg mente angående motor/regulator var; hvorfor bruke 200,- på en regulator når du kan få en børsteløs kombo for bare 400,- mer, inkludert frakt? Ikke bare er en børsteløs motor vedlikeholdsfri, men ytelsen er langt større, noe som igjen gjør det mye mer moro. LiPo batterier gir langt bedre ytelse og kjøreglede enn de gamle nikkelbatteriene, men krever (kanskje ikke krever, men man bør ha det så man ikke ødelegger batteriene) i gjengjeld LVC (low voltage cutoff) slik at man er sikker på at man ikke tapper batteriene og ødelegger disse helt. Dette er det svært få børsteregulatorer som har innebygd, og en løs en koster fort $20. Programmeringsmulighetene på børsteløse regulatorer er også en stor fordel. Man bør også ha innebygd BEC (strømforsyning til mottaker og servo) i regulatoren, slik at man ikke ødelegger mottaker og servo ved at man kjører kjørebatterispenninga rett på disse (slik som ved de fleste Tamiya børsteregulatorene). LiPo batterier er heller ikke noe dyrere enn nikkelbatterier om man handler fra utlandet, så dermed er det heller ingen grunn til og ikke kjøpe det.

 

Angående servo så har RCMart en del. Her har du helt vanlige servoer, her noen raske, og her noen sterke. Dette kan nok være en grei servo for en buggy.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

tusen takk for utfyllende svar..

 

nå viser det seg at ene kollegaen min har en ny ubrukt esc til en 540 motor liggende, så da drøyer jeg det børsteløse litt frem til jeg kan kjøpe en skikkelig børsteløs med en god esc som har programeringsmuligheter og innebygd BEC, samt en LVC..

 

servo og batteri bestiller jeg den dagen bilen ankommer.. Den bestilte jeg i stad :w00t: :w00t:

 

grunnen til at jeg ikke bestiller det enda er for ikke å bruke alt for mye på engang, så holder kona seg blid :love::thumbup:

 

samt at det å bygge den opp går det sikkert en del tid til da jeg er perfeksjonist og vil gjøre det ordentlig og i fred(altså det må skje på kvelden etter 9 da ungene er i seng, så vil ta meg noen dager å bygge den om jeg regner 1,5 - 2 timer om dagen..) samt jeg ikke får holdt på hver kveld da fruen også trenger litt kosetid :p men jeg skal nok få det til..Morro med småprosjekter :w00t: :w00t:

Lenke til kommentar

Har en gammel MadCap EL buggy, som kom i 1989. Har vært brann og ståhei i den gamle regulatoren, og batteriet var døtt. Har satt den sammen fra litt deler jeg fant rundt forbi så den er komplett, i tillegg til å ha montert motor + regulator fra en Kyosho TF5. Stock altså. Må bare kjøpe en male Dean connector i morgen så bilen passer med batteriene mine, så skal det bli morro å kjøre igjen med den! :new_woot:

Lenke til kommentar

driver da nå å kikker på sender

 

og ender vel da opp med en type traxxas som er nevnt høyere opp her

 

men er jo så mange forskjellige navn der ute, og alle ser jo helt like ut..

 

noen som kan si meg forskjellen på disse to f.eks

 

1. http://cgi.ebay.com/Traxxas-Revo-3-3-T-Maxx-3-3-2-4-Ghz-Radio-Receiver-/160466152390?pt=Radio_Control_Parts_Accessories

 

2. http://cgi.ebay.com/Traxxas-RUSTLER-TQ-2-4-GHZ-RADIO-Transmitter-LINK-/330461502872?pt=Radio_Control_Parts_Accessories

 

takker for svar.

 

bil er blitt bestilt.. en Tamiya Keen Hawk :w00t: :w00t:

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Hei, jeg har nå tenkt til å kjøpe en nitro bil, og har sett litt på sånne monster trucks, siden jeg skal bruke den mest til gress/grusbaner.

Har ikke så veldig mye erfaring utenom å ha prøvd en venn av meg sin.

 

Vil veldig gjerne bestille fra en norsk side, og prisklassen er mellom 2-3000kr.

Noen som har noen forslag? :)

Vil anbefale å se på biler av HPI eller Traxxas eller noen av de andre "store" merkene, og ikke kjøp noen av de "billig" merkene, da blir det fort bare mer frustrasjon enn glede.. snakker av erfaring :yes:

 

Om du sier litt mer om hvilken type bil og slikt osv. du er ute etter så kan jeg kanskje hjelpe deg ;) Mye bakker og hopp eller bare flatt?

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar

lurte på om noen kunne hjelpe meg med hvilken type lader som er bra..

 

har hørt imax er bra, men er flere typer der:

 

- imax B5

- imax B6

- imax B6ac

 

 

noen som kan si forskjellen på disse?

 

jeg skal i første omgang lade vanlige nimh batterier, men har etterhvert tenkt å anskaffe børsteløs og 3S lipo (4000-5000 mah)

 

greit å ha en lader som ikke trenger å bli bytta ut.. :thumbup:

Lenke til kommentar

B5 er gammel, B6 trenger strømforsyning og B6AC har innebygd strømforsyning. Det finnes også en drøss kopier av Imax'ene, som blant annet selges av Elefun og andre norske og internasjonale butikker. For å se om det er et genuint SkyRC produkt kan du sjekke her. Når det er sagt så husk at denne lader med maks 50W og lader ut ved maks 5W, så den er ikke anbefalt på batterier med høy spenning og høy kapasitet. Spesielt utladning vil da ta en evighet.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen anbefalinger til RC biler mellom 3-4000kr?

 

Titta mye på nitro biler i starten, men etter å lest mer om elektriske/børsteløse så har jeg begynt å vurdere de mer, dog så lenge bilen går godt, samt kan kjøres litt offroad(gress, grus, sand) og kan brukes når været ikke alltid er så pent, samt litt om vinteren så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen anbefalinger til RC biler mellom 3-4000kr?

 

Titta mye på nitro biler i starten, men etter å lest mer om elektriske/børsteløse så har jeg begynt å vurdere de mer, dog så lenge bilen går godt, samt kan kjøres litt offroad(gress, grus, sand) og kan brukes når været ikke alltid er så pent, samt litt om vinteren så er jeg fornøyd.

Traxxas Slash 4x4, eller Traxxas Rustler VXL, kanskje? Begge disse kan kjøres offroad, or veldig raske hvis du bruker 11,1 volt LiPo.

Lenke til kommentar

Har en metallicblå børsteløs motor (står ingenting på den, kjøpte brukt) og en Novak brushless ESC i lik farge, hvordan er dette settet i forhold til annet ute? Det som irriterer meg er at ved veldig lite kraft fra motoren så står tannhjulene på motoren og drevet (?) og bare dirrer før jeg gir mer gass. I tillegg, når bilen har lite strøm igjen så kan jeg kun ta i bruk 1 funksjon av gangen; om jeg svinger og så gasser så må jeg slippe gassen igjen før jeg kan benke opp bilen. I tillegg sluker den batteri, men det er vel ikke rart ettersom jeg har et 7V 2200 miA. Bilen er btw en Kyosho TF5 :)

 

En ting til, når en nitro bil "ikke starter". Hva er liksom de første og mest basic stegene / sjekkene man gjør? Tenker når man ikke har kræsja bilen eller noe men at den bare ikke fungerer.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...