Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Farten avhenger jo litt av dreving også. Skal du ha så mye fart som mulig?

 

5700kv tilsvarer vell 6.5T hvis jeg ikke tar feil. 6,5T og opp blir vell anbefalt til off-road buggy biler, så jeg ville nok ha gått litt nedover i turn ettersom det er en on-road bil.

 

Dog du kan jo som regel kjøre på med mere volt på høyere turns, ettersom de ikke blir så varme som med 3,5 og 4,5 turn motorer. Så hvis du skal kjøre max 7,4V, altså 1s lipo så ville jeg anbefalt alt fra 3,5 til 5,5 turn motor på den bilen der, hvis ikke må du vell til med noen mods for å få plass til mer batteriplass.

 

http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_222/products_id/34267/n/LRP-Vector-X-12-Brushless-Motor-30T

Denne kan jo være morsom.

11,600kv og 3Turn motor. ^^

 

Dog kjøretiden blir jo kortet ned betraktelig, så da må du nok ha med flere pakker også på banen, eller der du kjører for å lade opp.

 

Og ja, det blir litt mer morsomt med Lipo/Life batterier ettersom de klarer å levere endel mer "punsh" kontra vanlig nimh batterier.

 

a123 batterier begynner jo å bli mer og mer inn nå, så hvis du har muligheten kan du jo også bruke 2s 6,6v batterier av denne typen. De tåler alt kontra hva lipo gjør som faktisk kan eksplodere om de brukes feil. a123 batterier kan du hoppe på og sage i to uten at det gjør noenting angående sikkerhet. De kan du også lade med 10amps, noe som jo gjør ladetiden til en ikke så altfor "kjip" greie.

 

Har du to eller tre a123 batterier og en lader du kan koble til bilen, eller kontakten nede på banen så kan du kjøre kontinuerlig ettersom det tar kun 10-15min å lade de, kontra Lipo som helst må "kose" seg oppover med balansering og diverse, noe som dobler tiden.

 

Skal du kjøpe en ny lader så anbefaler jeg en computerlader. Sørg for at den støtter både life og lipo batterier slik at du ikke må kjøpe noe nytt neste gang du vil oppgradere litt.

 

Selv har jeg og en kamerat spleiset på denne:

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=12460&i=70&

 

Dette kun for å kunne lade to batterier om gangen. :)

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

LRP er ikke akkurat et ukjent merke, så man blir nok ikke lurt om man kjøper en av disse.

Er man nysgjerrig så er det jo ikke verre en å ta en liten kikk på youtube for referanser.

 

F.eks:

 

 

Angående specs så finner man ikke et så utfylt svar selv på hjemmesidene deres. Jeg har ikke erfaring med de selv, jeg har kun erfaring med Novak ESC og motorer som jeg har brukt på min off-road Team Associated B4. Anbefaler absolutt de også, særlig nå som de akkurat har oppgradert. Med min 5,5T (ja jeg vet, alt for mye sprut for en off-road, men morsomt er det :)) så kjører jeg i ca 12-13 minutter før det er slutt. Dette dog på bane, så der er det jo ikke full gass konstant slik man kanskje gjør på parkeringsplasser o.l. Kjører med et 5000mah 25c Lipo batteri. Med 2s 2300mah a123 batteriene så kjører jeg i omtrent like lenge.

Lenke til kommentar

Isåfall limiterer du deg kraftig i forhold til hvilke motorer du kjøper hvis du er nødt til å ha så mye data på dem for å kunne kjøpe.

 

Novak:

http://www.teamnovak.com/products/brushless/ballistic_motors/index.html

 

Castle Creations/NeuMotors:

http://www.castlecreations.com/products/neumotors/nm2200.html

 

Epic Trinity:

http://www.teamepiconline.com/shop/item_new.asp?item=TRI10550

 

Tekin:

http://www.teamtekin.com/blmotors.html#redline

 

LRP:

http://www.lrp.cc/en/products/electric-motors/car/produkt/vector-x12-brushless-modified-85t/details/

 

Speed Passion:

http://www.speedpassion.net/en/productDetails.asp?p=13850V3

 

Team Losi med sin Xcelorin motorer:

http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB9400

 

Team Orion:

http://www.teamorion.com/news/ca40/newsid/308

 

Dette er altså de produsentene som selger mest motorer til slike biler, ingen av dem gir slik utfyllende informasjon som du såvist krever for å stole på dem.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Etter å ha tittet på linkene så er det Epic Trinity, Speed Passion og Xcelorin som ikke oppgir data på motorene.

 

Ekstra skeptisk blei jeg på Speed Passion for de oppga effektivitet til 120%

Den lader faktisk batteriet mens man kjører.

Neu er anerkjent på flere områder en bare bil og opererer med de mest effektive motorene på opp til 93% virkningsgrad.

 

Jeg finner det i det hele tatt merkelig og kjøpe en motor der ikke engang maks kontinuerlig effekt er oppgitt.

Kanskje motoren jeg allerede har er bedre.

Lenke til kommentar

Spørs hvilke data du var ute etter.

 

Ja, er forsåvidt enig at Speed Passions 120% effektivitet skurrer litt. Det ligger noen rykter ute at ESC'ene dems ikke helt er de beste heller, skal være varsom for å ikke brenne de, men motorene er nogen lunde konkurransedyktige.

Skulle jeg kjøpt motor nå så ville det vært fra enten Novak,Neu,LRP eller Tekin, der jeg setter Novak,Neu og LRP som første valg (ettersom det er de jeg har sett live). Alle blir brukt flittig i konkurranser.

 

Er jeg heldig så får jeg pakken fra Amainhobbies idag, så da får jeg jo også førstegangs erfaring med Neu Motors, så det kan bli spennende.

 

Får se om jeg får tatt en liten film med 8ight-t bilen med det nye oppsettet (Mamba Monster ESC, 2200kv bs) på bane iløpet av helgen. ^^

 

EDIT: Hva slags motor har du? Samt bil?

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Helikoptere har jeg ikke så mye peil på. Har kun kjøpt én "ordentlig" før som gikk rett i husveggen etter at jeg skulle prøvekjøre den. Trudde gassen var på venstre siden som den pleier å gjøre, men det var selvsakt sone 2 kontroller(hvis jeg husker riktig), så der hadde jeg halv gass idet jeg tok på strømmen... ^^

 

Det blir jo litt forskjell å sammenligne motorer som er tilpasset helikopter flyging samt motorer tilpasset bil dog. Det kjøres vell med høyere turn/lavere kv RPM/v for en mer stabil torque vil jeg tru på helikoptere?

Lenke til kommentar

På heli ligger vi motormessig fra 450 størrelse og oppover fra 4400KV og nedover til under 500KV.

Turtallet på motorene ligger på 25000 til 40000 rpm avhengig av størrelse på heliet og de største ligger på lavest turtall.

Forskjellen lastmessig er at motoren i et heli ligger tett opp til maks turtall hele tiden gjerne med en governor som mater etter throttle etterhvert som belastnigen stiger.

En rotordisk på 1,6 meter greier fint å laste en 3,5KW motor hardt når rotorturtallet skal holde 2000 rpm uansett last.

Neu brukes også i helikoptersammenheng og har et meget godt rykte på seg der så du blir nok ikke skuffet over pakken du får.

De er rå men litt tunge.

Lenke til kommentar

Ja, jeg la merke til vekten på de kontra Novak som jeg tentke på å kjøpe først. Men siden bilen er en orginal nitro bil som jeg kun skal konvertere over til børsteløs så vil vekten være omtrent korrekt med tanke på balansering og slikt når den er i lufta samt den (pakkeløsningen på MMM/Neu) tåler 6s lipo kontra 4s hvis jeg engang kunne tenke meg å oppgradere/prøve 6s så da falt valget på den comboen.

 

Er somregel bedre med en baktung bil kontra en fortung bil når det gjelder det å få god kontroll over den når den er i lufta.

 

På min B4 1/10 buggy så måtte jeg faktisk sette på et lite lodd bak for å ikke få den til å "stuke" så mye sånn når det gjelder min kjørestil.

Lenke til kommentar

Hei folkens

 

Prøvde elbilen til en kollega her om dagen, og nå er jeg bitt :cool:

 

så driver å finner en jeg har lyst på selv.

 

Har hittil kikka på en Tamiya Keen hawk til snaue 1000lappen fra rcmart.com(skjønt at tamiya er lett å få tak i deler til, og det har dem visst på hobbymann i drammen)

 

men det jeg da lurer på, er hva er det som er ålreit å kjøpe til:

trenger som jeg skjønner sender, mottaker, esc, servo,batteri og lader?

 

det trenger ikke å være noe superdyre greier, men noe som holder og virker i lengden(eneste er at jeg etterhvert kunne tenkt meg børsteløs da :thumbup: )

 

 

takker for tips og anbefalinger som måtte komme :D

 

 

EDIT: er dette en grei sender/mottaker: Eurgle 2.4Ghz 3Ch?

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Eurgle ville jeg nok styrt unna. Ville nok heller godt for en Spektrum radio. Kvaliteten og presisjonen kan på ingen måte sammenliknes. Ellers vil jeg anbefale deg å besøke Radiostyrt.no. Kan like gjerne lønne seg å kjøpe noe brukt. Det er ikke alltid det lønner seg å kjøpe billig. Det kan det fort bli dyrt.. Hobbywing lager gode og billige motorkomboer (eZRun). LiPo batterier og ladere finner man billig hos Hobbyking. Bluebird har billige og gode servoer, og disse forhandler både Hobbyking og RCMart.

Lenke til kommentar

Eurgle ville jeg nok styrt unna. Ville nok heller godt for en Spektrum radio. Kvaliteten og presisjonen kan på ingen måte sammenliknes. Ellers vil jeg anbefale deg å besøke Radiostyrt.no. Kan like gjerne lønne seg å kjøpe noe brukt. Det er ikke alltid det lønner seg å kjøpe billig. Det kan det fort bli dyrt.. Hobbywing lager gode og billige motorkomboer (eZRun). LiPo batterier og ladere finner man billig hos Hobbyking. Bluebird har billige og gode servoer, og disse forhandler både Hobbyking og RCMart.

 

takk for svar..

 

selve bilen ønsker jeg å kjøpe ny, da jeg elsker å skru på alt mulig å duppedingser(egentlig alt som kan skrus) :thumbup: og siden bilen da må settes sammen selv så kan det jo bli artig :w00t: også lærer man litt om dette i samme slengen

 

 

er på den radiostyrt.no jeg fant frem til den senderen skjønner du.

er en lang tråd om den der, og virka jo helt ålreit, også med tanke på pris, snaut 500kr inkludert frakt til norge.

http://forum.radiostyrt.no/vb/showthread.php/41285-Grisebillig-2-4-ghz

Lenke til kommentar

Den er billig med tanke på at det er 2.4 ghz og man har programmeringsmuligheter, men selve kontrollen i seg selv er ikke noe god i det hele tatt. Slarkete og  plastic fantastic. Spytt litt mer penger i radio med en gang, i stedet for å kjøpe en senere når du er bitt av basillen :p

 

 

 

 

Hvis du ønsker å skru sammen bilen selv er det vel kun Tamiya som har byggesett. Er det offroad du ønsker, og da buggy? Keen Hawk er Df03 chassis som er et populært rimlige chassis å starte med. Rcmodel.hk, rc-mushroom.com, og stellamodels.net er også greie Hong Kong baserte sider.

 

 

Lenke til kommentar

Den er billig med tanke på at det er 2.4 ghz og man har programmeringsmuligheter, men selve kontrollen i seg selv er ikke noe god i det hele tatt. Slarkete og plastic fantastic. Spytt litt mer penger i radio med en gang, i stedet for å kjøpe en senere når du er bitt av basillen :p

 

Hvis du ønsker å skru sammen bilen selv er det vel kun Tamiya som har byggesett. Er det offroad du ønsker, og da buggy? Keen Hawk er Df03 chassis som er et populært rimlige chassis å starte med. Rcmodel.hk, rc-mushroom.com, og stellamodels.net er også greie Hong Kong baserte sider.

 

er Keen Hawk jeg har sett på også(om du ser førsteposten min :thumbup: )

godt å høre det er en god modell å starte med da.

ja kanskje jeg bør se ann denne spectrum kontrollen også, er det sånn at det pleier å følge med mottaker når man kjøper seg sender?

 

edit: slik at de starter fr 1500 og oppover de spektrum senderne?

 

har frue og barn i huset så det bør helst ikke koste all verden dette, virker ikke så dyrt om man kjøper litt og litt vettu.. så tenkte at om den billigkontrollen er grei nok for å komme igang så er det jo greit.. så kan jeg på sikt (og over tid) skaffe med børsteløs og bedre sender :thumbup: å bruke 5-6000 med engang høres liksom så mye ut fremfor 1000 i måneden til en ting der og en ting der, sluttresultatet blir nok greit for det..

 

men noen tips på ossen servo som er ålreit å ha? kanskje greit å ha i tankene att jeg ønsker å oppgradere til børsteløs senere(om det har noe å si da?)

 

 

uff, dette ble langt gitt :tease:

Endret av tanngarden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...