Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

For de som ikke setter seg så godt inn i ting så det jo være farlig om man tror at batteriet ikke er fulladet fordi man ikke får inn oppgitt kapasitet. Da kan man jo overlade batteriet og risikere at huset brenner ned. Eller at man blir misfornøyd dersom man bare får inn 1,6Ah i et batteri merket med en kapasitet på 2Ah.

Huff og huff, høres ut som du har en farlig lader.

Normal prosedyre for computerladere er å sette ladestrømmen og ikke mere en fabrikanten anbefaler og antall seller før man trykker start.

Nå vil laderen lade til cellespenningen er 4,2V og holde den der inntil pakken er ferdig balansert, så er den ferdig.

For billige lipo ladere så lader de gjennom balanseringspluggen og de stopper på 4,2V sellespenning så ingen fare for overlading der heller.

Bruker du en annen prosedyre for å lade lipo pakkene dine er vel det ditt problem for du befinner deg i konstant fare for runaway lipo med påfølgende brann.

Ved lading av lipo på lipo ladere vet alltid laderen best når batteriet er ferdig.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fant fram en nitro tamiya bil som har stått noen år og bare støvet ned så gjikk eg over den så marka eg at det ikke er noe motstant i startsnora er litt i begynelsen så er det ingenting så er det litt på slutten igjen. noen som vett hva det kan var?

Sjekk enveislageret i snorstarten. Rengjør det om det trengs.

Lenke til kommentar

får se om eg får tid i kveld, fant også fram min mini inferno eg kjøpte for noen år siden den var det ikke liv i det hele tatt så skal lada batteriet nå. noen som vett om nettbutikk som de har billige deler til mini inferno trur servoen er ødelagt?

Lenke til kommentar

den gikk på frem og tilbake men når jeg prøver og svinge med den kommer det en "knirke" lyd fra servoen akkuratt som tannhjulene ikke treffer hverandre skikkeligt. men vist eg kjøper fra ebay blir det dyr frakt og toll da?

Lenke til kommentar

Huff og huff, høres ut som du har en farlig lader.

Normal prosedyre for computerladere er å sette ladestrømmen og ikke mere en fabrikanten anbefaler og antall seller før man trykker start.

Nå vil laderen lade til cellespenningen er 4,2V og holde den der inntil pakken er ferdig balansert, så er den ferdig.

For billige lipo ladere så lader de gjennom balanseringspluggen og de stopper på 4,2V sellespenning så ingen fare for overlading der heller.

Bruker du en annen prosedyre for å lade lipo pakkene dine er vel det ditt problem for du befinner deg i konstant fare for runaway lipo med påfølgende brann.

Ved lading av lipo på lipo ladere vet alltid laderen best når batteriet er ferdig.

Hvor har jeg nevnt noe om min lader? Dersom man kjøper seg et 5Ah batteri, tømmer det og lader det opp igjen, og bare får inn 4Ah, så kan man jo begynne å lure dersom man ikke har peiling og veit grunnen. Det er heller ikke noe problem å tvinge inn mer strøm på et batteri, uansett hvilken (computer)lader man bruker.

 

Hva jeg kan/veit angående LiPo finner du ut ved å lese FAQ/guiden jeg har skrevet som jeg linka til for noen innlegg siden.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hvor har jeg nevnt noe om min lader? Dersom man kjøper seg et 5Ah batteri, tømmer det og lader det opp igjen, og bare får inn 4Ah, så kan man jo begynne å lure dersom man ikke har peiling og veit grunnen. Det er heller ikke noe problem å tvinge inn mer strøm på et batteri, uansett hvilken (computer)lader man bruker.

 

Hva jeg kan/veit angående LiPo finner du ut ved å lese FAQ/guiden jeg har skrevet som jeg linka til for noen innlegg siden.

Har man ikke peiling så leser man manualen.

Produsenten skal i hvertfall ikke trenge å skrive på missvisende kapasitet for å ta hensyn til folk som ikke vet sitt eget beste.

Og setter du laderen din på NiMe/NiCd eller PB for å lade LiPo batterier så er det helt på egen risk.

Husk, den siste idioten er enda ikke født.

Anyway etter å ha brukt LiPo batterier ukentlig i 2 år og lest, diskutert emnet på amerikanske forum så er du den første som sier at faktisk kapasitet er større en oppgitt og at det er OK å kjøre til LVC slår inn, men jeg bedriver heliflyging med mine pakker og ikke bilkjøring og har forstått at helifolk er mye mere nøye med pakkene sine en det bilgutta er for vi hardkjører batteriene våre under hele flyturen mens med bil foregår belastningen i kortere pulser der tap i kontinuerlig ytelse ikke merkes så lett.

 

For min del følger jeg 80% regelen og pakkene mine lever lenge uten å hverken tape seg nevneverdig eller blåse seg opp.

Lenke til kommentar

Har man ikke peiling så leser man manualen.

Produsenten skal i hvertfall ikke trenge å skrive på missvisende kapasitet for å ta hensyn til folk som ikke vet sitt eget beste.

Og setter du laderen din på NiMe/NiCd eller PB for å lade LiPo batterier så er det helt på egen risk.

Husk, den siste idioten er enda ikke født.

Anyway etter å ha brukt LiPo batterier ukentlig i 2 år og lest, diskutert emnet på amerikanske forum så er du den første som sier at faktisk kapasitet er større en oppgitt og at det er OK å kjøre til LVC slår inn, men jeg bedriver heliflyging med mine pakker og ikke bilkjøring og har forstått at helifolk er mye mere nøye med pakkene sine en det bilgutta er for vi hardkjører batteriene våre under hele flyturen mens med bil foregår belastningen i kortere pulser der tap i kontinuerlig ytelse ikke merkes så lett.

 

For min del følger jeg 80% regelen og pakkene mine lever lenge uten å hverken tape seg nevneverdig eller blåse seg opp.

Nå står det vel som regel ikke i manualen til laderen at man ikke kan benytte seg av pakkens merkede verdi. Du ser heller ikke grunnen til at produsenten merker pakka med en lavere verdi?

 

Du må gjerne forklare meg hvorfor man har LVC hvis man ikke skal bruke det. Og gjerne også hva som er forskjellen på å kjøre/fly til LVC slår inn på f.eks. 3,5V/celle og der man avslutter selv på feelingen rundt 3,5V/celle. Jeg har satt mine LVC'er til 3,2V/celle, og da får jeg uten problem inn merket kapasitet på alle mine batterier, og enda har jeg fremdeles totalt 0,5-0,6V (under hard belastning) å gå på før det blir risikabelt.

 

er dette en bra bil: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23476322

finnes det mye deler til dem og er det god kvalitet?

God kvalitet og deletilgang. Men prisen der var da noget drøy. Koster jo ikke akkurat mye mer ny om man kjøper i Norge (som jo er en del dyrere enn å kjøpe fra USA og Hong Kong), samt at børstemotorer blir slitt etterhvert..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

er dette en bra bil: http://www.finn.no/f...nnkode=23476322

finnes det mye deler til dem og er det god kvalitet?

 

Var jeg deg ville jeg heller kjøpt en Sash 4x4. Det er enkelt å få deler til den og mange 3. parts merker som lager hop-ups og diverse annetr. Bilen har børsteløs motor og 4wd så den både kjører fortere og kommer seg bedre frem. Her er det en som har to pent brukte til salgs med 2.4 ghz radio

http://forum.radiost...g-2-4-ghz-radio

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar

er dette en bra bil: http://www.finn.no/f...nnkode=23476322

finnes det mye deler til dem og er det god kvalitet?

 

Var jeg deg ville jeg heller kjøpt en Sash 4x4. Det er enkelt å få deler til den og mange 3. parts merker som lager hop-ups og diverse annetr. Bilen har børsteløs motor og 4wd så den både kjører fortere og kommer seg bedre frem. Her er det en som har to pent brukte til salgs med 2.4 ghz radio

http://forum.radiost...g-2-4-ghz-radio

er pengene det står på :p hadde eg hatt penger kunne eg ha tatt en av dem :p men er det sånt at den andre der er dårlig. og det går vell evnt og bytte til børsteløs motor?

Endret av herrthf
Lenke til kommentar

Nå står det vel som regel ikke i manualen til laderen at man ikke kan benytte seg av pakkens merkede verdi. Du ser heller ikke grunnen til at produsenten merker pakka med en lavere verdi?

 

Du må gjerne forklare meg hvorfor man har LVC hvis man ikke skal bruke det. Og gjerne også hva som er forskjellen på å kjøre/fly til LVC slår inn på f.eks. 3,5V/celle og der man avslutter selv på feelingen rundt 3,5V/celle. Jeg har satt mine LVC'er til 3,2V/celle, og da får jeg uten problem inn merket kapasitet på alle mine batterier, og enda har jeg fremdeles totalt 0,5-0,6V (under hard belastning) å gå på før det blir risikabelt.

Det står i manualen hvordan man skal lade batterier, det er det som er viktig.

Om jeg starter ladeprogrammet for lipo på et fulladet batteri så kutter laderen fort.

Jeg kan gjøre dette mange ganger uten noe fare for laderen setter kun på 4,2V og når pakken allerede er der så kutter den.

Og nei jeg ser ikke noe grunn til at produsentene skulle merke pakkene med lavere kapasitet en de har, for hadde pakken høyere kapasitet kunne de pent merket den med høyere verdi og tatt seg bedre betalt for den.

En del av det frie markedets mørke side.

 

Det står faktisk minimum sellespenning på batteriene og om jeg husker rett så sto det noen ord om 80% regelen på Kong Power pakkene jeg brukte før.

 

Kan du programere LVC til 3,5V så har du et ganske så trygt oppsett mens 3,1-3,2V er hva jeg anser som siste skanse dersom man glemmer timeren.

Og kjøre dit gjenntatte ganger skader batteriene over tid, been there done that.

 

Mulig pakkene i biler er såpas overdimensjonerte med tanke på kapasitet at et halvslapt batteri ikke merkes nevneverdig på ytelsen til en bil mens for ting som skal være i lufta er vekt et viktig tema.

Å fly som en murstein er et uttrykk brukt om tunge flymaskiner og tunge overdimensjonerte pakker går ikke sammen med ytelse om man vil ha noe som flyr kvast, og redusert ytelse i et missbrukt batteri merkes utrolig fort da kreftene bare renner av halveis uti flyturen.

 

Men nå hopper jeg av denne diskusjonen for her er ikke mere å diskutere.

Jeg står på mitt og du på ditt og videre diskusjon fører ingen steder.

Lenke til kommentar

er dette en bra bil: http://www.finn.no/f...nnkode=23476322

finnes det mye deler til dem og er det god kvalitet?

 

Var jeg deg ville jeg heller kjøpt en Sash 4x4. Det er enkelt å få deler til den og mange 3. parts merker som lager hop-ups og diverse annetr. Bilen har børsteløs motor og 4wd så den både kjører fortere og kommer seg bedre frem. Her er det en som har to pent brukte til salgs med 2.4 ghz radio

http://forum.radiost...g-2-4-ghz-radio

er pengene det står på :p hadde eg hatt penger kunne eg ha tatt en av dem :p men er det sånt at den andre der er dårlig. og det går vell evnt og bytte til børsteløs motor?

Rustleren er grei å oppgradere til børsteløs motor. Man får ferdige sett som passer så og si rett inn. Ved _veldig_ kraftige børsteløse sett må noen oppgraderinger foretas.

 

Jeg hadde en Novak HV4.5 i min rustler og måtte oppgradere det meste. Dog var denne motoren beregnet på store monster trucks.

Lenke til kommentar

Fant denne interessange artikkelen som omhandler roboter som kontrolleres via internett.

http://www.pcworld.com/article/131237/build_your_own_internetcontrolled_robots.html

 

Har lyst å kjøpe delene som trengs og gi det et forsøk :)

 

Men har null erfaring med slikt. Så da er jeg interessert i å bli med i en klubb eller noe, sammen med andre mennsker som liker å bygge ting. Tenker det er en fin måte å lære på. Finnes det noe slikt?

 

Har opprettet denne tråden om evnet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248626

Lenke til kommentar

hei jeg kjøpte en Esky lama v4 for noen år siden, men har ike flydd siden alle bladene knakk. Sitter her og vurderer å fly igjen, men da med xtreme deler for mer robusthet og ytelse.

Har desverre ikke mye peiling på deler og slikt.

 

så jeg lurte på om noen kan liste opp ALLE deler man kan bytte ut på Lama'en min?

Alt fra Motor -> Batteri evt noen ting som burde kjøpe flere av, blader er vel et must.

 

Gjerne også en netside som ikke er altfor ille på priser, fordel om siden har alle delene slik at jeg kan bestille alt i en bestilling.

 

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...