Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Har du lipo batteriene dine i en liposekk når du lader de? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Ja har det. Vil nødig svi av hele leiligheta om noe skulle gå galt. Vi snakker tross alt om potensiall ustabil kjemi sammen med elektronikk. Noe kan feile i kjeden og da er røyk i hele leiligheta mye bedre en nedbrent leilighet. Når det er sagt er lipo branner skjeldne men forekommer desværre. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Og ikke sett på lading av LiPo uovervåket. Følg med på ladeprosessen og stopp den om det kommer merkelige lyder eller lukter. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Da tror jeg vel at er i boks bortsett fra AC>DC/230>12v converter... jeg ser for meg en bombe på 100 gram blåser av taket, sånn som er få film... xD men da føler jeg at jeg overdriver... Edit: Begynner å bli mektig lei av de spørsmåla som raser ned i hue mitt... Hvordan skal jeg lade batteriene når de er forskriftmessig tomme? 4000mah 7,4V/2S 30C Endret 27. juli 2010 av Deppss Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Om de er forskriftsmessig tomme eller bare litt brukte kan du sette de på lading på 2S 1C (4A) Værre er det ikke. Hva brann anngår så eksploderer ikek LiPo pakker med noe kraft, det er den intense kjemiske brannen som er problemet og fort kan brenne ned et hus om underlaget eller noe i umiddelbar nærhet er brennbar. LoPo posen tåler denne brannen og skal holde den inni posen til pakken er utbrent, men det vil komme stikkflammer ut på siden av borrelåsen og posen vil bli meget varm så å være hjemme når man lader er nok ingen dum ide. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Da har jeg et lite problem når det gjelder den posen da, og det er at den må være åpen når jeg lader batteriene... balanserings ledningene er så forbanna korte... Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Kan du ikke plassere posen like ved laderen slik den rekker bort? Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Hvis jeg skal ha gjøre det så må jeg ha halve laderen inni posen. ledningene er bare 5cm lange... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg bruker aldri LiPo-bag. Lader de mens jeg er i nærheten eller lader de utendørs. I tillegg har laderen temperatursensor. Og på ESC-ene jeg hadde før kunne jeg velge om LiPo-cutoff skulle bryte helt eller bare redusere gassen. Poenget med dette var hvis den var brukt i båt så skulle man kunne kjøre tilbake til land hvis batteriet ble tomt. Noe som av og til kunne være forvirrende var at jeg ikke alltid kunne vite om den reduserte effekten pga. lav batterispenning eller overoppheting. Var av og til jeg tok feil og fant ut at batteriet ikke var halvveis oppbrukt en gang. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Hvis jeg skulle hatt temp.sensor i båten min og litt avansert mikk makk.. så hadde jeg endt opp med dette... xD http://www.youtube.com/watch?v=WYT-abszT3Y&feature=related Vet du om en omformer(230->12v) som passer til denne laderen? Endret 27. juli 2010 av Deppss Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Til en slik lader trenger du en omformer/adapter som kan levere en del strøm... Si at du skal lade et 7-cellers 8,4v 4000mAh batteri, trenger du en konstant strøm på mellom 30-40 watt ved 12v. En slik som dette kan jo fungere? Bare klipp av ledningen og monter en passende kontakt, så har du vel det du trenger. Endret 27. juli 2010 av magnusalex Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Kan du ikke legge inn soft cut i ESCen da? Men uansett har du ladet ut batteriet for langt om du har nådd LVC. Joda spenningene r fortsatt høy nok men nye lipo batterier holder høy spenning omtrent til den bitre slutt. Regner med du putter 90-100% tilbake av kapasiteten på batteriet når du lader og da er allerede skaden skjedd. Man har jo ikke ladet batteriene ut for langt når man når LVC, det er jo derfor man har funksjonen. LiPo batterier har som regel mye høyere kapasitet enn det de er merket med, nettopp fordi man av sikkerhetsaspekter ikke skal lade de helt opp og helt ut. Jeg bruker aldri LiPo-bag. Lader de mens jeg er i nærheten eller lader de utendørs. I tillegg har laderen temperatursensor. Det hjelper fint lite når LiPo branner er så eksplosive som de er. Man vil nødig rekke å foreta seg noe før det er for sent, og med en slik eksplosiv brann er det ikke bare å ta tak i pakke å hive den ut heller. For de som er litt usikre angående LiPo så har jeg skrevet en liten guide/FAQ her. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Til en slik lader trenger du en omformer/adapter som kan levere en del strøm... Si at du skal lade et 7-cellers 8,4v 4000mAh batteri, trenger du en konstant strøm på mellom 30-40 watt ved 12v. En slik som dette kan jo fungere? Bare klipp av ledningen og monter en passende kontakt, så har du vel det du trenger. Vi har en sånn en i huset. Den leverer max 5,8A men den hører til det mobile kjøleskapet, så da kan jeg ikke klippe i den... Endret 27. juli 2010 av Deppss Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg sitter her å leker med tanken på å lage 2 stk sumpbåter sammen med broderen. Og i den forbindelse så trenger jeg ett par motorer, og to vanntette ESC-er. Trenger jeg en spesiell type motor for å kunne sette propell på den, og hvor mye skyvekraft bør jeg ha? Jeg antar (vill gjetning med andre ord ) at båtene vil veie rundt 1,5 kilo, og da trenger jeg vel litt mer skyvekraft enn ett 1,5 kilo tungt fly. Hvor kraftige motorer bør jeg bruke, og hvordan finner jeg riktig propell? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Kan du ikke legge inn soft cut i ESCen da? Men uansett har du ladet ut batteriet for langt om du har nådd LVC. Joda spenningene r fortsatt høy nok men nye lipo batterier holder høy spenning omtrent til den bitre slutt. Regner med du putter 90-100% tilbake av kapasiteten på batteriet når du lader og da er allerede skaden skjedd. Man har jo ikke ladet batteriene ut for langt når man når LVC, det er jo derfor man har funksjonen. LiPo batterier har som regel mye høyere kapasitet enn det de er merket med, nettopp fordi man av sikkerhetsaspekter ikke skal lade de helt opp og helt ut. Selv om man har LVC og den kutter på f.eks. 3,1V pr. selle så kan man fortsatt ende opp med å bruke for mye av kapasiteten. Og nei oppgitt kapasitet er ikke nevneverdig mere en det pakken er merket med. For de som faktisk tømmer pakkene sine helt så hender det at de putter tilbake det samme som pakken er merket med og i værte fall 100-200mA mere avhengig av pakkens kapasitet. Bruker selv 2150-2200 mAh 4S pakker og for de som har prøvd så går det 2200-2250 tilbake i et helt tomt batteri. Jeg ser i hvertfall at jeg tar livet av batteriene til Blade mSR fort om jeg flyr til LVC kutter, noe jeg gjorde en del til å begynne med, nå flyr jeg selv denne på timer. LVC slik de er satt opp fra fabrikk er siste skanse får avgrunnen, gjerne på ei hylle litt rett nedenfor stupet. Hadde man kunne satt den på 3,4V eller deromkring ville man kunne brukt den istedenfor timer. 3,1V er i hvertfall for lavt etter min erfaring. Endret 28. juli 2010 av perpyro Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Den oppgitte kapasiteten er som regel rundt 80% av cellekapasiteten, så da holder man seg greit innenfor. Så lenge man har LVC på rundt 3,2V er det ingen fare, denne kan man jo uansett stille inn selv de fleste steder. Opplading med høy strøm tærer mer på batteriet fremfor å tappe det med oppgitt kapasitet, derfor bør man ikke lade med en ladestrøm oppimot det som produsenten har satt som maks. Derfor er 1C (og gjerne mindre ladestrøm om man ikke har det travelt) en god tommelfingerregel. Etter et sted mellom 50-70 sykler med mitt 3S 5Ah billigbatteri merker jeg ingen forskjell i ytelse med LVC på 3,2V. Da har jeg stort sett ladet på 0,5-1C. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Den oppgitte kapasiteten er som regel rundt 80% av cellekapasiteten, så da holder man seg greit innenfor. Har du noe dokumentasjon på dette? For jeg har på det motsatte hva kapasitet gjelder. http://www.kongpower.com/faq_en/show.asp?MsgID=16&page=1&srhTxt01=&srhTxt02= Nå er Kong Power litt spesielle når det komemr til overutlading men gir alikavel en pekepinn på hvor stor virkelig kapasitet er sammenlignet med påstemplet. Lenke til kommentar
herrthf Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 fant fram en nitro tamiya bil som har stått noen år og bare støvet ned så gjikk eg over den så marka eg at det ikke er noe motstant i startsnora er litt i begynelsen så er det ingenting så er det litt på slutten igjen. noen som vett hva det kan var? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 fant fram en nitro tamiya bil som har stått noen år og bare støvet ned så gjikk eg over den så marka eg at det ikke er noe motstant i startsnora er litt i begynelsen så er det ingenting så er det litt på slutten igjen. noen som vett hva det kan var? Kan være flere ting, feks at toppen av motoren ikke er skikkelig på eller at den mangler glødeplugg eller at den ikke er skrudd skikkelig fast. du burde dra i snora å høre om du kan høre luft sipe ut noen steder. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Har du noe dokumentasjon på dette? For jeg har på det motsatte hva kapasitet gjelder. http://www.kongpower.com/faq_en/show.asp?MsgID=16&page=1&srhTxt01=&srhTxt02= Nå er Kong Power litt spesielle når det komemr til overutlading men gir alikavel en pekepinn på hvor stor virkelig kapasitet er sammenlignet med påstemplet. Det vil jo selvfølgelig variere fra produsent til produsent, men jeg har lest at det er vanlig praksis å merke pakka med lavere kapasitet (den kapasiteten man kan dra nytte av uten å skade batteriet) enn det cellen er på. Dette stemmer godt overens med de åtte LiPo batteriene jeg har også. For de som ikke setter seg så godt inn i ting så det jo være farlig om man tror at batteriet ikke er fulladet fordi man ikke får inn oppgitt kapasitet. Da kan man jo overlade batteriet og risikere at huset brenner ned. Eller at man blir misfornøyd dersom man bare får inn 1,6Ah i et batteri merket med en kapasitet på 2Ah. fant fram en nitro tamiya bil som har stått noen år og bare støvet ned så gjikk eg over den så marka eg at det ikke er noe motstant i startsnora er litt i begynelsen så er det ingenting så er det litt på slutten igjen. noen som vett hva det kan var? Virker som dårlig kompresjon. Sjekk om glødepluggen er skikkelig fastskrudd og at pakningen rundt er i orden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå