Deppss Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Vet ikke om det ble missforstått, men... jeg har ikke tenkt å ha to motorer, jeg sa at det originale oppsettet har 2 børstemotorer (550), og har lyst til å konvertere den til børsteløs. Derfor, før jeg begir meg ut på det selv, spurte jeg om noen har noen erfaringer med det. Har vurdert Mamba Monster fra Castle Creations, 2200kV. Jeg vil nødig anbefale 2 av de motorene der med mindre du skal trekke en bil på godt over ett tonn... Jeg ville ha spurt Traxxas om hva som burde forsterkes når du setter i et monster som har mer krefter enn en moped... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg har erfaring med børsteløs konvertering av EMAXX, som jeg er ganske sikker på har samme drivverk som E-REVO. Det som er svakest er drivakslingene. Det neste som vil slite er differensialene. Drivakslingene får du i stål men differensialhuset (det ytterste) fant jeg kun i plast. Dette gir etter (plast er mykt) tannhjulene hopper over og tennene knekkes av. Jeg knerta én differensial på ca. annenhver kjøretur. Til tider knakk selv ståldrivakslingene også. Dekk gikk i oppløsning eller opp i liminga. Dette var et oppsett på ca. 1700-2000 watt (5000 watt peak). Noe som ikke er unormalt for kraftige børsteløse sett. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Av ren nysjerrighet, går det å sette softstart i ESCen og eventuelt change speed rate slik man kan i Castele Creation sine fly ESCer? Tror dette er funksjoner som er gull verdt i et biloppsett der motoren er kraftig nok til å rive den i stykker. I større helioppsett har dette noe for seg der motoren på den ene siden er kraftig nok til så strippe drev samtidig som det ved gjevnt lastpådrag tåles motorens fulle kraft. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Takk for gode tips så langt! Blir nok bare en motor ja, ikke to. Det er det som har vært planen hele tiden. Selv om det sikkert hadde vært råstilig med to, i noen sekunder... Et av salgsargumentene til E-Revo er at den er "Brushless ready", mtp. forsterkninger i drev etc. Men det står ingen steder hvor stor motor som anbefales. Har funnet et hundretalls selgere av Mamba Monster på eBay, så det blir vel å bestille en etterhvert Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Av ren nysjerrighet, går det å sette softstart i ESCen og eventuelt change speed rate slik man kan i Castele Creation sine fly ESCer? Tror dette er funksjoner som er gull verdt i et biloppsett der motoren er kraftig nok til å rive den i stykker. I større helioppsett har dette noe for seg der motoren på den ene siden er kraftig nok til så strippe drev samtidig som det ved gjevnt lastpådrag tåles motorens fulle kraft. På MGM-ESCene jeg hadde kunne man gjøre dette. Måtte selv sette ned "responsen" en god del. Hvis ikke gikk den bare rundt alikevel. Mindre startstrøm gjorde at batteriene varte litt lengre og motor og ESC gikk ikke så varme så fort heller. En jeg kjenner kjøpte EMAXX, en schwær Neu 1521(1Y), en MGM 120A 40V ESC, 10S LiPo og satt responsen til det kjappeste. Han rakk knapt å gi full gass før akslingene ble pulverisert. http://www.neumotors.com/Site/1500_series.html Endret 26. juli 2010 av sedsberg Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Av ren nysjerrighet, går det å sette softstart i ESCen og eventuelt change speed rate slik man kan i Castele Creation sine fly ESCer? Tror dette er funksjoner som er gull verdt i et biloppsett der motoren er kraftig nok til å rive den i stykker. I større helioppsett har dette noe for seg der motoren på den ene siden er kraftig nok til så strippe drev samtidig som det ved gjevnt lastpådrag tåles motorens fulle kraft. Dette kan du på de fleste programmerbare regulatorer. Ikke bare er dette greit å ha mtp skade som kan oppstå i drivverk, men det beskytter også batteriene. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Da er det fanatsiske lipo hellvete i gang... Det gode er at at bilen gikk en "smule" bedre enn før... da mener jeg at det ikke er bare bare meie gassen i bånn før jeg slipper hellvete løs... Men... Det er jo et helsikke å putte batteriene i lipo baggen når jeg skal lade de, med mindre jeg putter ladern også inn der. så glemte jeg å kjøpe AC-kabel til laderen da... så da måtte jeg ta i bruk det ene batteriet til bilen til far.. Når jeg batteriene ble tomme for strøm, er det ikke snakk om effektredusering nei... "Jeg stopper her, ingen men!" så må jeg slite med å få bilen hjem da... noen som vet hvor kan jeg få tak i en AC-kabel/230v>12v til ladern for en billig penge? Har en iMax B6 Twin Endret 27. juli 2010 av Deppss Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Kjører du til bilen stopper? Da håper jeg inderlig det er LiPo-cutoff-en som gjør at bilen stopper, og ikke det at batteriene er skåltomme. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Det er cut-off på den, men jeg synses at den kunne redusert effekten i noen min. istedenfor slakte strømtiltørslen helt. Endret 27. juli 2010 av Deppss Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Kan du ikke legge inn soft cut i ESCen da? Men uansett har du ladet ut batteriet for langt om du har nådd LVC. Joda spenningene r fortsatt høy nok men nye lipo batterier holder høy spenning omtrent til den bitre slutt. Regner med du putter 90-100% tilbake av kapasiteten på batteriet når du lader og da er allerede skaden skjedd. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Er Batteriene skadet når cut-off slår inn? har ikke peiling hvor mye strøm laderen legger tilbake. Satte den på "lipo balance, 1A lading og og 2s batteri. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Som hovedregel skal man aldri tømme et batteri mere en 80% av kapasiteten. Dette for å gi pakken et langt og godt liv. Spesielt om pakken tømmes mye når den er ny tar den lett skade av dette. Du vil merke det ved at ytelsen fort faller. Et batteri som har blitt behandlet pent i begynnelsen tåler tømming bedre men redusert ytelse kan fremdeles bli resultatet. Høres dåg merkelig ut om ikke laderen forteller hvor mye strøm den putter tilbake i pakken. Endret 27. juli 2010 av perpyro Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Det sto noe med 1200++ noe som jeg tror er hvor mye den putta inn, før den begynte i pipe. da hadde det gått 2 timer. Laderen er en iMax B6 Twin Er batteriene skadet når de hadde minimum 7v(2s)? Endret 27. juli 2010 av Deppss Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Og hvor mange mAh er batteripakken på? Står skrevet på den. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) de er på 4000 mah Laderen sto å blinka "Time"...? Endret 27. juli 2010 av Deppss Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Lader du 4000mAh pakker på 1A? Det vil jo ta 4 timer å fullføre om du har kjørt batteriet ut. Konservativ lading gjør man på 1C som i dette tilfellet er 4A og tar under timen. Men ville ha tatt en titt i manualen for å finne ut av hva "Time" betyr. For LVC og en 4000mAh pakke som kun tar tilbake 1200mA betyr noe muffens. Er dette gammelt eller nytt batteri og hvilket fabrikat? Endret 27. juli 2010 av perpyro Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Det er nok jeg som har rotet det til... Etter det jeg har skjønt så stoppet den å lade på grunn av tidsbegrensing. Det er nytt batteri fra "Desire Power" Det enkleste for jeg nå er vel å lade ut batteriene og så lade de på nytt igjen...? Jeg lader de med 1A for å være jævelig snill mot batteriene... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Sykling av LiPo batterier er helt unødvendig ettersom disse ikke har noen form for memory effect. Å lade med 1C er mere en nok for å være snill med det, for det kan lades med høyere ladestrøm også. Eldre typer LiPo batterier blei anbefalt å belaste forsiktig de 3-5 første gangene før man startet å bruke de skikkelig. Hyperion 3G trenger derimot ikke dette og regner med andre typer siste generasjon LiPo ikke trenger det heller. Jeg gjør dette med mine kina pakker og de holder lenge. Lenke til kommentar
Deppss Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 da lader jeg de med 1C neste gang da. Burde jeg lade ut batteriene siden oversikten over hvor mye strøm jeg har putta inn er helt innkrølla? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Nei, du vet du allerede har putta 1200mA i de så det er bare å legge til sluttresultatet for laderen vil starte å telle fra 0 når du stater igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå