Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finner stadig nye ting her på hw-forumet, oppdaget denne tråden først idag :)

 

Jeg er amatørpilot som flyr det meste av billige elektro "dingser" jeg kommer over, det jeg har som er flyvedyktig nå er en Piper J-3(med store mengder av ducktape på, bruker kraftigere batteri enn standard), en Eastern Dragon(radiostyrt fugl) samt et E-Sky Twister helikopter.

 

Helikopteret har jeg akkurat har krashet etter at jeg klarte og få antenna til å vikle seg inn i rotoren, venter på nye deler til den nå. Anbefaling fra meg er å klippe av antenna da du får bra signaler ganske langt uansett(manualen advarer mot dette dog).

 

Skal poste noen bilder etterhvert, har også noen prosjekt på gang som jeg vil vise fram :)

 

Forresten noen her som vet om en modellflyklubb for folk som liker å fly billige elektrofly? (hvor fokuset er på å ha det morro og ikke å ha den sprekeste motoren)

 

(edit:bilde av skaden på helikoptret mitt)

post-58-1120483739_thumb.jpg

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Hey Civilix. Først nå du oppdager tråden, skremmende :p

 

Uansett, er sikkert en lokal modellflyklubb i området der du bor du kan melde deg inn i. Er garantert noen som flyr billige elektromodeller der.

Her i Bergen har vi Bergen Modellflyklubb. Om høsten arrangeres det indoor-møter, hvor vi flyr billige elektromodeller inne i en hall. Utrolig morro med 10 fly i luften samtidig (les: krasj :D )

 

Men en ting jeg ikke anbefaler er å redusere antennen. Selv om det kan virke som det funker greit, er rekkevidden sterkt redusert, og motakkeren mer sårbar for elektrisk støy. Det du kan gjøre er å teipe antennen langs halebommen, eller snurre den rundt en av skidsene.

 

Selv driver jeg og mekker på en Messerchmitt no, har fått lagd ny firewall tilpasset motoren, lagt inn linker/rorhorn, montert servoer, og nå venter jeg på at limen skal tørke på det nye vingefestet. Så det blir kanskje en jomfrutur idag, med påfølgende krasjbilder :woot:

Lenke til kommentar
Men en ting jeg ikke anbefaler er å redusere antennen. Selv om det kan virke som det funker greit, er rekkevidden sterkt redusert, og motakkeren mer sårbar for elektrisk støy. Det du kan gjøre er å teipe antennen langs halebommen, eller snurre den rundt en av skidsene.

Ganske riktig som du sier så burde man ikke klippe antennen nei, jeg gjorde det fordi det var letteste måten å få den ut av rotoren. Blir nok å tape på ny antenne etterhvert, men i mine nåværende flyvelokaler fungerer det upåklagelig mtp. signaler.

 

Faktisk sier manualen at man alltid må ha antenna hengende løst under helikoptret for at man skal fly, å snurre deb rundt en av skidsene nevnes spesiellt som fy-fy.

 

Legger også med et bilde av flyet mitt, legg merke til duckttape detaljene :p . Snuten ble brekkt tvers av i en stygg ulykke, men nå flyr flyet som en drøm igjenn.

 

Dette flyet skal offres når jeg får ferdig mitt neste prosjekt da.

post-58-1120505968_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nei, er ikke ideelt å snurre den rundt en av skidsene, men funker bedre enn å klippe antennen :p

Hva er det neste prosjektet da?

 

Nå er ihverfall Messerschmitten ferdig, får flydd den imorgen. Vekten kom på ca. 600g, så veldig lett er den ikke, men motoren drar den ihverfall vertikalt :D

 

Hvis den flyr bra skal jeg spandere litt penger på å fikse det kosmetiske, og slenge inn opptrekkbart understell :D

post-58-1120507101_thumb.jpg

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Her var de bildene jeg lovet. Ble litt forsinket:blush:

bilde1036vm.th.jpg

 

bilde1051ep.th.jpg

 

Er mobilbilde, så kvaliteten er jo så som så....

 

Var ikke så lett å "kaste" flyet opp i luften, så fikk aldri testet det skikkelig.. Men skal få en kompis til å hjelpe meg med line, så da skal vi få fart på flyet håper jeg :)

Endret av ikkeno
Lenke til kommentar

Etter at jeg på en måte krasjet Pittsen i forgårs (en litt for lav roll) måtte jeg bygge meg en ny Shockflyer i går. Her er resultatet :thumbup:

Mangler litt dekor og sånn, men det kommer. I tillegg må jeg stive av vingen litt mer, men det er ikke noe prob å fikse.

Så her har du ett 3d-fly for 50 kroner bygget på ett par timer, blir ikke mye billigere enn det :love:

post-58-1120649784_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Okey, hadde fikset Messerchmitten opp fra den forrige krasjen. Dvs ny firewall og nytt vingefeste. Nyladede batterier, fint vær, lite vind. Stod på en bakketopp med en fotballbane under oss. Fikk en kompis til å kaste den for meg. Fullt turtall, han kastet, flyet gikk nedover i en svak bane. Etter 10 meter elns tipstallet det skikkelig, Det tok 2 sinnsykt raske roller, før den traff bakken under oss vertikalt.

Krasjen knuste deler av fronten, vingefestet, og løsnet en av magnetene i Axi'en

 

Uansett, når jeg kom hjem med ett vraket fly, ribbet jeg den for utstyr, gikk ut, og kastet den fram og tilbake med en kompis. Etter at den var skikkelig vrak, lagde vi oss ett fint bål :D

post-58-1120839198_thumb.jpg

Lenke til kommentar
jeg har problemer med å få flyet ned. Jeg prøver å lande men flyet flyr for fort. Jeg kan ikke peke nesa ned i bakken for å lande heller.

 

Jeg slår av motoren ja.

Det var vel et seilfly du har ja..

 

Slike fly sliter ofte med akkurat det. De flyr for godt. Har sett folk på RC Groups som har hatt slike problemer med MPX's Easy Glider (lignende fly som det du har), der flyet ikke vil komme ned.

Hvis du har klappropell så er det vanskelig å montere regulator med revers også vil jeg tro, men det kan være verdt et forsøk. Ellers er det vanligste (hvis du har to balanserorsservoer) å legge inn en miks som flytter begge rorene opp som spoilere og da bryter løftet på vingene. Dette krever dog litt mer avansert radio (computerradio), og kan bli vanskelig uten.

 

Ellers så får du bare bruke en lang landingsstripe, slik at flyet har god plass til å stoppe på. :)

Lenke til kommentar

Døgnrytmen min er helt ute å kjøre for tiden. Måtte ha noe å gjøre på, så snekret sammen ett Thrust-vectoring system til en hjemmelagd Shockflyer.

Bildene forklarer vel ganske godt hvordan det er bygd, er ikke noe avansert.

En link til den vertikale delen av motorfestet, mens den horisontale delen fungerer som hengsel. Gir meg alstå thrust vectoring på pitchen.

Var litt bekymret for at det ikke ville tåle påkjenningene, men ser ikke noe problemer etter ett batteri ihverfall.

 

Mikset systemet inn sammen med høyderoret. Gir jeg opp-høyderor, pitcher den proppellen oppover. Får noen ganske syke looper, og snap-rollene er blitt ganske hissig og. Men det kuleste var å kunne "vinke" med flyet under hover

 

Imorgen skal jeg prøve det motsatte. Gi opp-høyderor, mens proppelen pitcher nedover. Håper å kunne få flyet til å stige/synke mens det ligger horisontalt

 

btw, den lille skaden har ingenting med thrust vectoring-systemet å gjøre, er fra en tidligere hard landing :ermm:

post-58-1120872894_thumb.jpg

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...