Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Takk for gode tips. Nå såg eg at eg har fått tilsendt en upgrade del som eg har ventet på. Så da håper eg alle skruer er med og at eg skal klare å få sentrert alt skikkelig. Så får eg ta det derifra tenker eg.

 

har bestilt backup tannhjul og den hovedakslingen.

 

Dritt at det skal være så lett å ødelegge. Gjengene er jo en historie for seg selv. Har skrudd MYE skruer og fingjengede saker tidligere, men denne aluen som de bruker her er jo som smør. Blir å bruke litt Locktite for å slippe å skru sondt gjengene mer.

 

Hvilken Locktite bruker dere? Må ha en som er grei å få opp igjen. Gamlingen hadde et tips, skal se om eg får tak i den i butikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker loctite 243 på metall i metall.

Jengelås i en eller annen form er en dyd og nødvendighet når skruer skal sitte i aluminium eller stål for uten løsner det på første turen, noe jeg lærte på den harde måten.

 

Hvilken oppgraderinger er det du har fått tak i?

Lenke til kommentar

Ser du sliter med å få lamaen vibrasjonsfri.

Det er dåg mulig men det er utrolig lett å bøye en aksling så er man der igjen.

Foruten krasj er problemet ringen som låser akslingen på plass mot det øvre mastlageret i ramma.

Denne har en settskrue som låser ringen fast i akslingen.

Ettersom akslingen er hul og ganske tynnvegget så lager skruen en liten bulk i akslingen når man drar til som i sin tur bøyer akslingen litt.

Det er derfor det virker som alle akslinger er bøyde fra fabrikk.

De er altså ikke det men blir bøyd under installasjon.

Du kan prøve å snu ringen 180 grader og skru den til på nytt for da har du laget en ny bulk som bøyer akslingen en smule den andre veien.

 

Finnes det ingen upgrade kit som ikke har hul aksling, dette vriker som en del man virkelig ikke burde spare på vekten med.

Lenke til kommentar

Du slipper ikke unna hul ytteraksling på et coaxialt helikopter.

Det er tross alt to rotorer på samme aksling som skal gå hver sin vei og da er en aksling inni en annen løsningen.

Personlig liker jeg Blade mSR mye bedre en Lama for den er alt en Lama ikke er.

mSR kan flyes fra verandaen og flyes raskt og tight i vind som ville fått en lama til å blåse bort i tillegg som den kan hovre hands off.

mSR er i tillegg mye lettere og av den grunn tåler krasj mye bedre en lamaen gjør og sist men ikke minst så har mSR karbon aksling så den bøyes aldri.

Min har blitt fløyet hardt og mye og jeg har fortsatt originale blar og aksling.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til motor til easystar?

Jeg kan bygge opp litt for å få plass til større propell. Tenkte 6.5" til 7"

 

det bør gå fint med en vekt på 1300gram, og kunne fly rolig.

 

Skal bruke 2500mAh 3s, montere på floats og gopro HD hero camera. Bare som onboard.

 

Jeg har funnet motorer som kanskje kan være brukbare men jeg vil ikke kjøpe fra utlandet,,for jeg vil ha det så fort som mulig.

 

Jeg har tenkt på denne: http://elefun.no/p/prod.aspx?v=10898&i=104&

Lenke til kommentar
i tillegg som den kan hovre hands off.

 

Tsssss. Hovrer da handsoff på Lamaen når den funker. Lett.

 

Verre nå.

 

Men tror du virkelig mSR'en din hadde tålt en høyde like høyt som en 4 etasjers blokk rett ned i en sandkasse? Har mine tvil. Synest faktisk lamaen kom rimelig godt ifra det fallet der eg.

 

Hva ligger Blade mSR på i pris forresten?

Lenke til kommentar

Har drivd å sett litt etter små, elektriske helikoptre etter at begge Silverlit PicooZ'ene mine er døde. For de som ikke har hørt om de så er det små mikro-helikoptre som flys inne i stua el. 2-kanals og veldig primitive. Har lyst på noe lignende, bare litt mer profft. Kan noen av disse være noe for meg?

 

E-Sky Lama v3

http://www.rcbutikken.no/product_info.php?cPath=40&products_id=144

 

Nine Eagle Solo Pro

http://www.rcbutikken.no/product_info.php?products_id=1543

 

E-Sky Honey Bee

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=15138&i=17

 

 

Hvis ikke, har du/dere noen andre å anbefale?

Lenke til kommentar

 

Men tror du virkelig mSR'en din hadde tålt en høyde like høyt som en 4 etasjers blokk rett ned i en sandkasse? Har mine tvil. Synest faktisk lamaen kom rimelig godt ifra det fallet der eg.

 

Hva ligger Blade mSR på i pris forresten?

Hvorvidt en mSR hadde kommet uskadd fra et fall på 12 meter med landing i sand kan man jo bare spekulere i men en ting er sikkert og det er at Lamaen ville vært totalvrak.

Min falt fra 9 meter i fjor og landa på grusen.

Ramma inklusiv Xtreme landingsstellet knakk da i tillegg til bøyde akslinger osv.

Forskjellen er at med mSR er det ingenting som heter bladestrike, deathroll eller flybarstrike så falle i bakken gjør den ikke alikavel med mindre du slipper gassen og lar den falle.

Selv etter en tur i veggen høyt oppe kan den berges så lenge det er litt høyde å rette opp på og ikke vitale deler i rotorsystemet er ødelagt, noe det skjeldent blir om man kun dulter borti noe.

 

Men senest i dag krasja jeg full gass i plenen med god fart forover.

Kom ut av en tail inn funnel og greide ikke å rette opp før plena hoppa opp og traff den så canopyen spratt bortover.

Var bare å sette på canopyen, rette opp batteriet og ta av igjen.

 

Prisene på Blade mSR her på berget er 1398.-for RTF versjonen og 1098.- for BNF versjonen om du har Spektrum, JR eller Eflite radio fra før.

Lenke til kommentar

Hvorvidt en mSR hadde kommet uskadd fra et fall på 12 meter med landing i sand kan man jo bare spekulere i men en ting er sikkert og det er at Lamaen ville vært totalvrak.

Min falt fra 9 meter i fjor og landa på grusen.

Ramma inklusiv Xtreme landingsstellet knakk da i tillegg til bøyde akslinger osv.

 

Vel, min ble ikke totalvrak. To blader røyk. Stabilisator saken fikk en bøy. Innershaften med festet til bladfestene røyk. Pluss halen.

 

Ellers alt vel...

 

Men du må huske på en ting: Det er ikke poenget å gjøre det så lett som mulig å fly med en Lama. Poenget med en Lama er å lære å fly. Uten at det koster 2000 kroner pr. krasj. Eg kjøpte lamaen, på impuls, for å lære å fly i alle retningene før eg kjøper meg et 6 kanals og lærer meg å fly skikkelig. Et godt 6 kanals helikopter vil eg tro man klarer å justere inn med en del øvelse til å fly stabilt. At lamaen vingler litt og ikke er rett fram er da ikke negativt i sånn øyemed? ;)

 

Men helt klart, eg er ingen nerd som liker å tro at de tingene eg har er bestest i hele verden. Tvert om: Eg vet godt at lamaen er kjip og relativt dårlig. Derfor eg kjøpte det. Når eg krasjer kan eg bruke noen få lapper på billige deler fra hongkong. Tro meg: Intet helikopter ville vært flybart etter den krasjen eg klarte å få til med lamaen. Noe annet tror eg ikke på.

 

Prisen på lamaen ble 620 kroner inkl. radio. Så det sier seg selv at det er i en annen prisklasse. ;)

 

Gromit: Tror kanskje eg hadde valgt et annet helikopter om eg hadde kjøpt en gang til. Honey bee har eg hørt mye bra om, og perpyro skryter jo veldig av mSR helikopteret hvis du kan legge til noen ekstra kroner?

Lenke til kommentar

Hvilken oppgraderinger er det du har fått tak i?

 

Kjøpte først en vanlig silver metal upgrade, men bestilte en ultimate performance pack. <--- De er gode til å finne på spenstige navn :D

 

En slik:

 

Husker ikke om det var her eg bestilte den. Denne fjerner hvertfall bladestrike problemene, og skrytelista sier at vind vil bli mindre et problem når man justerer inn stabilisator vektene. Dog blir det jo da mer følsomt og vrient å styre. Så eg kommer nok til å kjøre med de helt ute nå.

 

Så til dagens aldri så lille flause:

 

Eg skrudde den første upgrade saken feil sammen. Meeeget mulig problemene stammer derfra ilag med problemene med den forsvunnede skruen.

 

Se vedlagte bilde. De innringede delene klarte eg å sette feil. I del nummer to er det spor som skruene på del nummer 1 skal skrues inn i for å låse rotasjonen på del 1. I et mongosvakt øyeblikk (ikke spør hva som har skjedd) så klarte eg å sette del 1 opp ned. Dermed måtte eg skru til skruene så hardt for å hindre rotasjon. Det ble jo bare ikke bra nok. Pluss av denne swasjplaten også ville til å ta oppi del 1 i visse ekstreme tilfeller.

 

Nå har eg derimot montert sammen ultimate saken. Alt ser meget mye bedre ut. Skal ta meg en liten testrunde før eg setter skruene inn med locktite.

 

loctite 243 sier du perpyro: Er denne sånn "sett inn skruen og ikke engang tenk på å noengang få den opp igjen" eller mer sånn " sett inn skruen for å styrke gjenger og hindre utskruing, men mulig å få opp igjen" stoff?

 

Eg tror eg står over å sette inn noen av skruene med loctite som limer fast alt forever. En krasj så har man jo da et kjempeproblem isåfall.

Har dere noen mening angående dette?

 

Eg blir irritert når eg tenker på den feilmonteringen ass :(

post-116546-1273874842,7702_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Såg ut som et greit sett men bladholderne som følger med er søppel.

Har prøvd å få alu bladholdere i tilsvarende utførelsen til å funke men endte med endeløs TBE før jeg ga opp og monterte plastholdere igjen som for øvrig fikset problemet kopmplett.

 

Loctite 243 er en jengelim beregnet for å få opp igjen.

Er såkalt medium trength og lar seg skru opp med verktøy.

Den sitter løsere en biltema sin loctite som er nærmere Loctite 270 som er et jengelim for mere permanent festing.

Hart brukt den på både lama og Trex 450 med hell.

 

Jeg laga meg egen flybar der jeg kappa vekk de originale vektene og benyttet hjulstoppere som vekter i stedenfor.

Testa med vektene helt ytterst til midt på stanga men fant ut at med vektene lengere inn var det lettere å få lagt heliet over på sida uten muligheter for å rette opp igjen.

Jeg må jo si at jeg testa dette med standar lengde inneraksling med alu topp så mulig du kommer ut av det når bladestrike og flybarstrike ikke er et tema lengere.

 

Skriv gjerne hvordan delene funker med tanke på manøvreringsevne og stabilitet for jeg har fortsatt vraket av V3en og en pent brukt V4 på hylla.

Lenke til kommentar

Loctite 243 skal prøves. Gamlingen tror det var den han tenkte på. (Har besøk i helga og han er mer interessert i få til helikopteret enn meg :)

 

Eg har heldigvis tatt vare på de gamle plastdelene, så eg har også muligheten til å bruke de gamle bladholderne. Hiver ingenting som ikke er ødelagt. Egentlig ikke da heller, da tar eg hvertfall vare på alt av skruer. For det får man bare ikke nok av.

 

Hva var problemet med bladholderne? Greit å vite slik at eg skjønner hva som kan være galt. TBE?

Lenke til kommentar

Ettersom Lamaen er et selvstabiliserende helikopter der balansestanga på toppen står for balanseringa kan man ende opp med at heliet overkompenserer stabiliseringa og man ender opp med at istedenfor å hovre på et sted så beveger det seg rundt i sirkler.

Dette har fått forkortelse TBE som står for Toilet Bowl Effect.

Med alu bladholdere fikk min Lama TBE fra helvete uten at noe av det jeg gjorde hjalp.

 

Blade mSR fikk også dette etterhvert uten at jeg hadde bytta noe som helst men det forsvant etter å ha dynka hele rotorhodet i silikonspray.

Så om du skulle plages med dette på lamaen så prøv å smøre delene, det kan hjelpe.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Aaaaaah. Nydelig. I går kveld monterte eg sammen upgrade turbo settet som sagt, men fikk jo ikke testet det.

 

Nå var det helt nydelig stabilt.

 

Ja, å smøre delene vil eg tro kan være viktig innimellom. Får hvis en av disse kulestagholderne blir trege vil ikke sentripetalkraften klare å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd å fly mye med det enda. Men hovret i stua uten noen som helst problemer.

 

Må jusse litt på "fram/tilbake" og "sideveis". Måtte ta mye på kontrolleren for å hindre det å sige fremover og til høgre. Men det er jo en litt langsiktig prosess.

Lenke til kommentar

Trenger litt batteriinfo nå.

 

Har originalladeren til esky enda. Skal kjøpe en ny og bedre på sikt, men har ikke det enda.

 

Har to typer batterier, et 7,4V 800mA og 900mA. Så har eg fått tak i et på 1200mA.

 

Er det noe spesielt eg bør tenke på ved lading av sistnevnte? Tenker sålenge spenningen er rett så vil hvertfall ikke den originale laderen levere for mye strøm til 1200mA batteriet? Heller motsatt vel? Siden den gir en gitt strøm i 1 time og så slutter?

 

Laderen registrerer også når et batteri er fullt vil eg tro, for eg puttet i et nå, det ladet i noen minutter og eg vet at det var fulladet for noen dager siden.

Lenke til kommentar

900mAh er midt i blinken men 1200 kan sikkert fungere det også men misstenker at det kan bli en smule tungt.

 

Når det kommer til lading så skal du ikke bekymre deg nevneverdig om det for det eneste du ender opp med er at det tar lengere tid å lade batteriet på 1200mAh en det på 800/900 mAh.

Ser at laderen gir ut 0,8A så det går helt fint.

 

Kjekt at du slapp TBE med alu bladholdere men bare vær klar over at disse knekker lettere en de i plast.

Men så lenge det fungerer så kos deg med bling bling delene dine.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Good. Takk for kjapt svar.

 

Synest og 900mA batteriene er best. Helt nydelig ytelse mye lengre enn 800mA. Merker det spesielt når eg kjører med sånne training kuler under og det blir litt tyngre.

 

Største problemet med 1200mA batteriet er at det er litt for langt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...