Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så for 6-800kr ville man fått omtrent det samme i en norsk butikk?

Nei. For 6-800kr. ville man sikkert fått omtrent det samme i en annen utenlandsk butikk. Regn med sikkert det dobbelte i Norge.

 

Det jeg regnet med. Derfor jeg kikker på eBay og ikke i norske butikker :p

 

Fant et lignende sett, men med 5.5T motor og littegrann billigere. Er det noe jeg heller bør gå for?

Lenke til kommentar

Hobbywing er gode saker. De selges også under andre navn, some Turnigy og Speedpassion. Bruker selv eZRun 80A ESC'en sammen med Velineon 3500 motor i Slashen, og den motorcomboen med 60A ESC og 5,5T motor i Losi XXX-S'en som brukes til touring og drifting. Sistnevnte ga jeg vel 570,- for inkludert frakt. Kineserne merker også som gave og med lav verdi, så du slipper å tenke på moms og fortollingsgebyr.

 

Hobbywing eZRun motorene med hele turns er 380 motorer i 540 skall, så de kan være noe svakere enn de ekte 540 med halve turns (5.5, 8.5 etc).

 

Til bruk sammen med 2S LiPo vill jeg nok gått for 5,5T, eller 8,5T for bruk sammen med 3S. Ved bruk av 3S må vifta byttes eller kobles til BEC.

Lenke til kommentar

Hva er det verste som kan skje hvis jeg kjører 3S på en 5,5T? At jeg kan steke juleribbe på motoren etterpå? Kan det forhindres ved å begrense throttle til rundt 2/3 på kontrollen?

 

Husker her om dagen da jeg kjørte 10,8V i en gammel 17T 7,2V børstemotor i bilen. Til slutt smeltet loddetinnet til den ene ledningen fra fartsregularoren, og det luktet svidd kobberisolasjon. :p

Lenke til kommentar

Noen som har god peiling på nitromotorer? Etter haugevis av småproblemer trodde jeg at jeg endelig skulle få testet Savage-en med hjulene som ble kjøpt inn før påske, men NEIDA! Motoren hadde svært store problemer med å gå på 25%, så jeg prøvde 16%. Da startet den veldig lett, og lot seg kjøre rundt i veldig lav fart. Men så fort jeg økte turtallet spyttet den en en sky med eksos, også stoppet den tvert. Jeg stilte på HS-nålen, hele veien fra flush til 3 runder inn, men motoren oppførte seg stort sett likt uansett.

I tillegg så ville den enkelte ganger (da den ble varm og god) svive på høyt turtall etter at jeg slapp gassen. Det er nesten som bilen får veldig mye drivstoff når jeg gasser ca 1/4.

 

Noen som aner hva problemet kan være?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Hva er det verste som kan skje hvis jeg kjører 3S på en 5,5T? At jeg kan steke juleribbe på motoren etterpå? Kan det forhindres ved å begrense throttle til rundt 2/3 på kontrollen?

Motor limiten på ESC'en er 8,5T ved 3S. Du kan jo risikere at effekten blir for stor i forhold til det den er beregnet for, slik at den tar skade. Ellers vil jo vifta fort ta kvelden hvis du ikke bytter den eller kobler den til BEC.

 

Hvis du vil kjøre med 3S så kjøp heller 8,5T. Du vil få samme turtall, samt lenger kjøretid. Å begrense throttle ser jeg ikke helt poenget i da vekta er litt høyere, men mulig det vil fungere.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Noen som har god peiling på nitromotorer? Etter haugevis av småproblemer trodde jeg at jeg endelig skulle få testet Savage-en med hjulene som ble kjøpt inn før påske, men NEIDA! Motoren hadde svært store problemer med å gå på 25%, så jeg prøvde 16%. Da startet den veldig lett, og lot seg kjøre rundt i veldig lav fart. Men så fort jeg økte turtallet spyttet den en en sky med eksos, også stoppet den tvert. Jeg stilte på HS-nålen, hele veien fra flush til 3 runder inn, men motoren oppførte seg stort sett likt uansett.

I tillegg så ville den enkelte ganger (da den ble varm og god) svive på høyt turtall etter at jeg slapp gassen. Det er nesten som bilen får veldig mye drivstoff når jeg gasser ca 1/4.

 

Noen som aner hva problemet kan være?

 

Regner med at du har rent luftfilter når du driver å stiller den inn?

Ellers vil den gjerne ikke få nok luft når du gir gass.

Problemet kan være for mye olje i filteret også, merker at det tar litt kjøring før min bil går godt igjen etter bytte av filter.

Lenke til kommentar

Satte på helt nytt filter, men jeg kan prøve å klemme ut litt av oljen.

 

Red.: Prøvde å klemme ut littegran, men det hjalp ingenting. Prøvde uten filter også, men det hjalp heller ingenting.

 

Da tanken var praktisktalt tom for 16%, så fylte jeg på 25% igjen. Men da ble den enda mer kranglete.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Hva er det verste som kan skje hvis jeg kjører 3S på en 5,5T? At jeg kan steke juleribbe på motoren etterpå? Kan det forhindres ved å begrense throttle til rundt 2/3 på kontrollen?

Motor limiten på ESC'en er 8,5T ved 3S. Du kan jo risikere at effekten blir for stor i forhold til det den er beregnet for, slik at den tar skade. Ellers vil jo vifta fort ta kvelden hvis du ikke bytter den eller kobler den til BEC.

 

Hvis du vil kjøre med 3S så kjøp heller 8,5T. Du vil få samme turtall, samt lenger kjøretid. Å begrense throttle ser jeg ikke helt poenget i da vekta er litt høyere, men mulig det vil fungere.

 

Det er sant. 3S og 8,5T hvis jeg ønsker litt lengre kjøretid, og 2S og 5,5T hvis jeg ønsker litt mindre vekt. 3S og 5,5T er ikke bra :)

 

Er det noen spesielt bra butikk folket handler LiPo fra? Har hørt at Norwegian Modellers er en butikk man bør styre unna på det meste.

Lenke til kommentar

Najs najs.. Er denne laderen grei? Jeg har en slik akkurat nå, men skal man ha noen skikkelige batterier, så er ikke en jalla-lader så fristende.

 

Jeg ser at HobbyCity har lager bl.a. i Tyskland. Blir varene sendt derifra, siden det er nærmeste lager, eller blir noe sendt fra Kina og noe fra statene osv.? Som om ikke askeskyen er en stor nok sinke, så er Kina på andre siden av kloden :p

Lenke til kommentar

Er det noen spesielt bra butikk folket handler LiPo fra? Har hørt at Norwegian Modellers er en butikk man bør styre unna på det meste.

Hobbyking som nevnt har jeg handlet mine batterier og ladere fra. Hos Norwegian Modellers har jeg ikke handlet LiPo, men noe annet, og jeg har ikke noe å utsette på dem.

 

Najs najs.. Er denne laderen grei? Jeg har en slik akkurat nå, men skal man ha noen skikkelige batterier, så er ikke en jalla-lader så fristende.

 

Jeg ser at HobbyCity har lager bl.a. i Tyskland. Blir varene sendt derifra, siden det er nærmeste lager, eller blir noe sendt fra Kina og noe fra statene osv.? Som om ikke askeskyen er en stor nok sinke, så er Kina på andre siden av kloden :p

Den laderen er helt kurant den. Bruker den selv. Er i og for seg samme lader som Imax,Vista Power etc. Til denne må du ha ekstern strømforsyning. Den til $40 er bra.

 

Skal du bestille fra Tyskland er varene dyrere, samt at alt du legger inn i bestillinga må bestilles derfra. Tviler på at det går noe særlig raskere. Velger du EMS frakt fra Kina har du det som regel innen ei uke.

Lenke til kommentar

Satte på helt nytt filter, men jeg kan prøve å klemme ut litt av oljen.

 

Red.: Prøvde å klemme ut littegran, men det hjalp ingenting. Prøvde uten filter også, men det hjalp heller ingenting.

 

Da tanken var praktisktalt tom for 16%, så fylte jeg på 25% igjen. Men da ble den enda mer kranglete.

 

 

Du tuner om hver gang du bytter bensin regner jeg med?

Om du har mulighet til å måle temp på motoren, kan det være en ide og se hvor varm den blir.

 

Veldig vanskelig å si noe særlig om sånne "feil" uten å ta på den selv.

Lenke til kommentar

Jeg stilte en hel del på forgasseren både når den gikk på 25% og 16%. Har en asfaltbil som har mer eller mindre samme problemene. Det er ikke innstillingene som er gale tror jeg. Da jeg testet min gamle V-One S i dag så var den vrien å starte på 25%, men veldig enkel å starte på 16%. Men når motoren var i gang, og jeg gasset så holdt den på turtallet helt til jeg praktisk talt bremset.

 

Tror det har med slitasje å gjøre. Er kanskje på tide med nytt stempel og sylinder.

Lenke til kommentar

Er forgasseren "løs og ledig"?

Hvis den holder gassen når du slipper den så kan det jo virke som gasseren henger eller at servoen muligens ikke er helt god.

Prøv og slide tønna ut og inn med fingrene og se om glir fint ut og inn.

Evnt ha i et par dråper med after run oil.

Eller ta løs hele gasseren og gjør godt rent. WD-40 og trykkluft er ikke farlig.(evnt crc 556)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...