Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

startet opp RC bensin bilen i kveld.

helt ny motor som faren min hadde spandert,thanks :new_woot: .

har glemt hvor lenge motoren skal kjøres inn men det holder nok

med litt vanlig kjøring på en tank eller to, med andre ordre ikke full guffe med en gang.

blir nok litt racing i morgen mot en kompis i morgen.

vurderer litt trimming men er ikke god på det området, :hmm:

så om noen vet om noen tips så er det fett.

skal prøve og laste opp ett videoklipp eller to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rbr - hva legger du i "trimming"?

Angående innkjøring, er det litt frem og tilbake ut ifra hvem du spør.

Jeg lar den gå 1 tank fritt, uten motstand på hjulene.

1 tank på flat asfalt bare såvidt det flytter seg.

Så en tank med halv gass.

Etter det er det kortere perioder med mer gass, før det har gått et par tanker til, og jeg kjører den hardere.

Men igjen, søker du i google, vil du minst finne 10 forskjellige måter å gjøre det på.

Eneste som er felles, er vel at nye motorer trenger å kjøres inn, så metallet finner sin form før du kjører den hardt.

Ah, veldig pent! Mangler bare noe stilige felger i krom med tilhørende dekk. :D

http://www.hpieurope...=en&partNo=3286 :D

Her har du et slikt sett (eller en kopi i det minste) på 4 dekk for drøyt 40 kr.

Butikk du har brukt før?

Var billig i det minste, hvordan er det med frakt?

Da var camaro body ferdig. Ble veldig mørke vinduer, da jeg glemte å maskere disse før jeg la første strøket, men dette er som nevnt mitt bashe karosseri (se skade bak etter tur ned en trapp).

Bilder må til, alt for få bilder i tråden om dagen, så jeg spammer inn 3 bilder til av sprint2 bodyen. Ble raceing grønn, da det var det jeg hadde igjen nok av til å kjøre kun 1 farge.

post-86587-1271543885,067_thumb.jpg

post-86587-1271543885,6388_thumb.jpg

post-86587-1271543886,18_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det ble ikke så gale det, lain. Du legger knapt merke til det uansett når du er ute å kjører. :]

Bilder er alltid velkomne, og jeg oppfordre flere til å poste bilder av modellene sine.

Ah, veldig pent! Mangler bare noe stilige felger i krom med tilhørende dekk. :D

http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=3286 :D

Her har du et slikt sett (eller en kopi i det minste) på 4 dekk for drøyt 40 kr.

Det er bare 2 felger i en pakke, så man trenger 2 sett. Dekk og innlegg kommer i tillegg, og da er det bare knapt man kommer under momsgrensen.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Skal kanskje kjøpe meg en (brukt)driftebil. Hva burde jeg da gå for av en ny tt01-r til 1200 kr, en brukt tb02d med hop-ups som jeg sikkert kan prute litt ned fra 1500 kr, en yokomo yr4-m2 pro til 700 kr eller en nesten ubrukt sprint 2 som har noe feil med det ene hjulet til 800 kr?

Endret av ΣΙΝΔΡΕ
Lenke til kommentar

Butikk du har brukt før?

Jada, handlet hos disse før. Seriøs butikk. Frakt er som fra andre Hong Kong butikker; enten vanlig pakke eller du kan velge EMS (og UPS ved enkelte anledninger).

Det er bare 2 felger i en pakke, så man trenger 2 sett. Dekk og innlegg kommer i tillegg, og da er det bare knapt man kommer under momsgrensen.

Nei, det er fire dekk i ei pakke. Det virker som de kun selger med fire i pakka, jeg sitter her med dobbelt opp ihvertfall. :p Til drifting har de jo T-drift dekk som jeg (og en hel haug andre) bruker, og da får man jo et sett dekk og felg for langt under hundrelappen.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med Tamiya DF03Ra? Sikler litt på en med Lancia Delta Integrale eller Lancer Evo X Karosseri

Har en med rallysetup og knastedekk stående under pulten her. Kjøpte den rett før jul for å kose meg på det glatte føret og i andre skitne terreng.

Nå som det har vært bart en stund, har du fått testet bilen noe mer? Hvor god er den onroad i forhold til de andre bilene du har?

Lenke til kommentar

Butikk du har brukt før?

Jada, handlet hos disse før. Seriøs butikk. Frakt er som fra andre Hong Kong butikker; enten vanlig pakke eller du kan velge EMS (og UPS ved enkelte anledninger).

Nei, det er fire dekk i ei pakke. Det virker som de kun selger med fire i pakka, jeg sitter her med dobbelt opp ihvertfall. :p Til drifting har de jo T-drift dekk som jeg (og en hel haug andre) bruker, og da får man jo et sett dekk og felg for langt under hundrelappen.

Alle hjulene/felgene/dekkene/innleggene jeg har handlet fra HPI har kommet i par. Antagelig for at mange karosserier krever større offset bak enn foran. Men 4 felger for 40 spenn er jaggu ikke gale!

Mener bilen min skal ha forskjellige dekk foran og bak, men har kanskje ikke så mye å si?

Kanskje ikke så viktig ved drifting, men ved racing, spesielt på asfalt, så har man som regel litt hardere dekk foran for å unngå at bilen blir overstyrt.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mest på bredden på dekkene. Målte i sted, og det er bredere dekk bak enn foran. Regner med at jeg må ha andre felger bak også da.

Alt sånn er så enkelt på savage ^^

Men ja, det var billig ifra HK shappa, så siden flyene har lettet igjen, kan det være aktuelt å bestille ifra der. Billige ferdig lakka karosseri også.

Venter fortsatt på 2.4hz radio ifra usa, regner med at den har blitt forsinket pga island blowup 2010, håper jeg får den snart, føler meg ikke trygg på fm radio i byen (parkeringsplass o.l.)

Lenke til kommentar

Man må ikke ha bredere hjul bak, men om du ikke har det så må du kanskje kompensere med offset. Jeg har aldri brukt brede hjul bak. Alle mine er 26mm. Er ikke noe poeng å ha bredere hjul bak med mindre du på død og liv må ha de aller mykeste dekkene, og hvis bilen da er overstyrt.

Hva slags radio har du bestilt?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

fikk en til jul i 2008^^ hehe, kjørte den litt forsiktig men den ville bare ikke leve lenger, den ville ikke svive på tomgang etc, og jeg gidde opp og finne perfekt forhold mellom bensin og luft..

Any advice? skal få skrevet inn hvilken rcbil det er iløpet av morgendagen:)

Lenke til kommentar

Man må ikke ha bredere hjul bak, men om du ikke har det så må du kanskje kompensere med offset. Jeg har aldri brukt brede hjul bak. Alle mine er 26mm. Er ikke noe poeng å ha bredere hjul bak med mindre du på død og liv må ha de aller mykeste dekkene, og hvis bilen da er overstyrt.

Hva slags radio har du bestilt?

Greit å vite, får vel måle, evt google, hva som passer på min bil, så jeg har det klart til jeg trenger nye dekk. Evt bare bestille 4stk + felger ifra hongkong, kan være like greit å ha på lager nesten til den prisen.

Jeg har bestilt en radio lik den jeg kjøpte til savage, trenger ikke no fanzy futaba radio, så for 800 spenn får du denne ifra towerhobbies.

http://towerhobbies....s/towj0224.html

Hadde også en kuppong kode, så sparte vel 5dollar til eller no.

Prøvde å finne igjen reviewn jeg skrev på den, men hadde den vist bare på engelsk.

Edit:

A monkey asked if anyone could do a review of the TowerHobbies 2-Channel 2.4GHz Spread Spectrum Radio.

I "needed" a 2.4Ghz radio, so I jumped at the chance to have an excuse to get one. I bought the pack with a high torque servo, so I could change out the weak servo I currently used on my steering.

First, some raw data from the site:

This is the Tower Hobbies 224 2.4GHz 2-Channel Spread Spectrum Radio System.

FEATURES: Transmitter can bind to multiple receivers Tiny lightweight BEC receiver (TOWL0224) with internal antenna Built-in fail safe Steering and throttle trim and servo reversing Steering rate adjustment Power LED with low battery indication One year limited warranty

INCLUDES: Tower Hobbies 224 2.4GHz 2-Channel Transmitter and Receiver, 4-cell battery holder and instruction manual

REQUIRES: AA Cells: Four for transmitter Servos of modeler's choice with "J" type connectors

SPECS:

Transmitter;

Channels: 2 Frequencies: 2.403 - 2.480GHz

Modulation: Spread spectrum

Input Power: 4 AA alkaline, NiCD or NiMH cells

Output power: < 0.1W Power on indicator: red LED

Antenna: Non-removable, folding

Receiver;

Channels: 2

Receiving Frequencies: 2.403 - 2.480GHz

Modulation: Spread spectrum

Input Power: 4 AA alkaline, NiCD or NiMH cells (4.8-6.0V)

Dimensions: 1.77 x 0.98 x 0.5" (45 x 25 x 13mm) Weight: 0.25 oz (7g)

The package:

I got the pack in the mail, just over a week after I ordered it (USA-Norway). It was well packed in its own box, and needed no extra padding for shipment. I ordered the kit with a ht servo, which came in its own bubble wrap envelope.

pack.jpg

As shown, it comes with the receiver and a battery box. You can exchange the battery box with a battery pack or another box of your liking.

The radio holds 4AA batteries, so does the included battery box for the receiver.

First thoughts:

My initial thoughts when I took it out of the box, was how small and light it felt. I have been using a Futaba Megatech 3PK 2,4Ghz before, and the Futaba feels and looks a loot more bulky (its heavier too, with batteries).

It has a more of plastic feel to it then the futaba, but it still feels solid. It sits well in my hand (big hands) and wheel has good resistance (something I like). The radio has no screen, but after my first few minutes tinkering with it, I don't really miss the screen from the futaba.

It comes with the normal st.trim, th.trim and a st.rate so you can fine tune your servos. It also have the 2 buttons to change directions if needed (st and th).

radio.jpg

Manual:

The manual wasn't much (see first picture), but turns out it really don't need a big manual either. Mostly because you don't get all the fancy options from higher priced radios. What you really need the manual for, is to know how to bind your radio to the receiver. And on this point, it delivers all you need.

It also have the usual information about features, how to insert your batteries, what every switch does, and how to tell if you are getting low on power. The manual also show in detail what is what on the receiver.

Finally it has a short phrase about electronic speed control, how to do a full system check and the troubleshooting guide.

All in all, a short but well thought out manual, that should be enough for most people.

Binding:

After putting in some batteries, I went on to bind the radio to the receiver. I screwed up at first, but that was my fault for not reading the manual well enough, and mixed up what the led on the receiver should show (blink, solid, off).

But as soon as I reread the manual, I pushed the bind button again, waited for the right light, and the radio was in control. I connected the servo I bought in the kit, and tested that everything worked.

I went trough all the settings I could think off, adjusting the trim, direction and rate. All seemed to work without a problem. I also did a quick "failsafe" test, and turned the radio off, and the servo turned into its neutral position.

Short summery:

It looks like a proper radio. It feels a bit plastic, but solid. It performs the basic tasks as promised (in initial tests), and looks like it can be a very good bang for your buck.

Thats it for my first impression. Next up will be fitting it in my SavageX, and abuse it until it either brakes, or I go bored of trying.

Use and testing while driving:

Range:

Have to say I am impressed by the range. In line of sight, I had control of the car at 280 or so meters, thats about 900+ feet. I have to admit there was a bit of lag, but nothing that made the car control difficult, the biggest problem was that I had a hard time seeing how close it was to other stuff.

I would have moved back even longer, if I could that is. There is a limited of places where I can get longer away, see the car, and can drive it safely.

All in all, I would say good operating distance in line of sight is about 150-200 meters (650feet), since there was little or no lag as far as I could tell. And seeing your car is nice too, if you like to move at a higher speed at least.

Interference:

This one is a bit hard for me to test. Driving behind parked cars and other metal objects seems to work without problems, and I have had no glitches as of now, but that don't mean it can't get them.

I will report back in after a longer period of use, like I said, no problems yet, but with the right kind of noise, there might be issues.

Battery life:

I use "cheap" 1.5V AA batteries that comes at my local store in packs of 30. There is no batteries in the pack from TH.

The radio uses 4AA batteries. The receiver box that comes with the radio also takes 4AA batteries. I use the HPI battery pack on my car instead of the optional 4AA pack.

I am still on my first pack of batteries, think its close to 8 hours of use now. This includes the building of the car, the setup of the radio/receiver and the tuning of the car.

I wouldn't be surprised if the lamp starts to blink soon (indicates low battery), but unsure what you should expect from it. In my mind, less features should mean less power used, but as I wrote, my mind ;)

I will come back and report battery life as soon as I get through a few packs.

After some use:

I have to say, the "cheap feel" creeps in a bit, the plastic feels almost to light (sounds stupid right) and I don't think I would drop it to the ground any number of times. Still, it sits well in the hand, and I like the steering wheel. It feels solid and responsive, and fits my hand/fingers well.

About the cheap plastic feel, its hard to describe, its not something I think about when in use, its more when I put it up against my original HPI fm radio and the Futaba 3PK radio it comes short. I don't think most people, at least not those that go for a cheap starters 2.4ghz radio, would care.

Verdict so far:

I would give it a 7/10. Don't get me wrong, I think it's a very good radio, and people that are thinking about getting a 2.4ghz system should check it out. Its cheap, its well (enough) made, has great range and seems to have okay battery life so far. It's easy to set up, and easy to use, the lack of buttons and whatnot, makes it good for what it is. A good beginners radio on the 2.4Ghz band.

Was it worth the 100usd I paid for it (with HT servo)?

No question about it.

Final note, I would like to have the battery part and a bit more testing of the interference done before writing this.

But as it seems I will not have the time to drive much in the weeks to come, I think its a good start to post what I have.

If anyone has any questions, or like me to test something out, let me know, I will see what I can do.

Sånn for å legge til litt, så er kontrolleren veldig batterigjerrig.

Endret av lain
Lenke til kommentar

terry94: Hvis du ikke gidder å finne riktig blanding, så kan du likegodt selge bilen. Det finnes ingen fasitsvar da alle motorer er forskjellige. Derimot finnes det beskrivelser, i håndboken din for eksempel, så forteller og viser hvordan du skal stille inn motoren.

Det er mange ting som kan resultere i at motoren ikke går på tomgang. Det kan være alt fra dårlige innstillinger på forgasseren til lekkasjer eller skader. Hvis dette er en ny motor er det antagelig bare dårlig innstilt forgasser.

lain: Du må gjerne poste omtalen likevel, evt. link til omtalen.

Fordelen med "computer-sendere" er at du kan lagre flere oppsett til samme bilen, eller til forskjellige biler. Også kan du som regel stille EPA (End Point Adjustment), noe som er utrolig greit da du slipper å fikle nedi bilen så mye.

Jeg kjøper slike sendere fordi de gjør livet enklere, men som en "basher" så trengs det vel egentlig ikke.

Red.: Flott omtale! Den er tilsynelatende akkurat slik jeg så den for meg. :]

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Nå har jo noen produsenter begynt å sende med 2,4GHz-sendere med modellene sine. Men man kan ikke sammenligne disse med 27MHz-sendere. Fordelene er hovedsakelig at du får mye lengre rekkevidde, mindre eller ingen glitch og opptil (om ikke over) 79 innebygde kanaler som senderen skifter imellom når det trengs. Du trenger altså ikke å bekymre deg for å kjøre på samme frekvens som andre.

Lenke til kommentar

Men hvordan får man så lang rekkevide uten en svær antenne som de "vanlige" radioene har, er det frekvensen som er så mye bedre at den rekker så mye lengere, og et tillegs spørsmål, kan den forstyrre andre ting som går på 2.4 Ghz (Hadde et minikamera festet til bilen som gikk på 2.4 Ghz)

Lenke til kommentar

Walkie Talkie ligger på 27 og 40MHz FM/AM og kan rekke rundt hele jorden, og er vel kanskje hovedgrunnen til at eldre typer sendere ofte har ganske kort rekkevidde (min 40MHZ AM-sender har mye lengre rekkevidde enn min dyrere 27MHz FM-sender). 2,4GHz blir ikke brukt i så stor grad som de andre frekvenser, og derfor får du lengre rekkevidde. I tillegg har 2,4GHz-sendere mange innebygde kanaler den skifter imellom hvis det skulle oppstå forstyrrelser på en av dem.

Lenke til kommentar

Nåja. 2.4GHz båndet er okkupert av langt flere enheter enn 35MHz og 27MHz frekvensene:

- blåtann

- wlan

- trådløse telefoner

- zigbee

- trådløse værstasjoner

- videooverføringer

Pr definisjon så har lavere frekvens lenger rekkevidde med samme sendeeffekt når det ikke er fri sikt. Dvs at med 10mW sendeeffekt så vil 35MHz båndet ha lenger rekkevidde enn 2.4GHz. I Norge har en 35MHz(og 27MHz for den del) sender ikke lov til å sende på mer enn 100mW mens en 2.4GHz analog sender ligger på maks 10mW(Spektrum radioer for eks). 2.4GHz FHSS sendere har maks 100mW sendeeffekt(FASST eller Jeti for eks). Dette er maks grenser for hva radioutstyr har lov å sende med i Norge.

Men i fri sikt derimot så er rekkevidden noelunde det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...