Gå til innhold

Den store R/C-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motoren skal brukes i et eventuelt prosjekt for å bygge om en nitrobil til el-drift. Dette er en 1:8 buggy, så trenger en motor med litt krefter.

Jeg vet det er enklere og kanskje til og med billigere å bare kjøpe en el-buggy, men prosjektet mitt er mer for morro, en utfordring for meg selv, liker å mekke på ting.

Det var visst ikke så dyrt som jeg trodde for børsteløse motorer, så da satser jeg på børsteløst.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

KV står for antal omdreininger per volt, uten motstand. Så en 3500 KV-motor vil for eksempel levere ca 42.000 omdreininger på ett nyoppladet 11,1 volt LiPo-batteri.

44100 RPM med et nyoppladet 11,1V LiPo batteri. ;)

Høyere KV betyr som sagt høyere turtall per volt, men også høyere strømforbruk og dermed også høyere varmeutvikling. Lavere KV (tilsvarende høyere antall turns) gir en sterkere motor med lavere strømforbruk o varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Vet du hva "KV" står for?

Edit: Dere gjør det veldig surrete syns jeg. Hadde jeg vært en amatør så hadde jeg vel kanskje ikke skjønt en dritt av dette... xD

Tar man det rent teoretisk, er batteriet på 11,1V så er det på 11,1V.

I praksis så er det noe forskjeller på turtallet fra eier til eier... :thumbup: (spørs hvordan eiern lader batteriet)

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Tar man det rent teoretisk, er batteriet på 11,1V så er det på 11,1V.

I praksis så er det noe forskjeller på turtallet fra eier til eier... :thumbup: (spørs hvordan eiern lader batteriet)

11,1V er middelspenningen under utladningssyklusen. Det starter på ca. 4,2V per celle og er utlada ved ca. 3V per celle (om jeg ikke husker feil).

Lenke til kommentar

Sellespenningen skal aldri under 3V pr. selle.

Dropper den under dette vil batteriet ta permanent skade av det.

En godt tommelfingerregel er å ikke tømme batteriet mere en 80% av dets påstemplede kapasitet.

Følger men denne "regelen" sikrer man pakkene sine lengst mulig liv.

I tillegg må batteriene ikke lagres tomme eller fulladet da de også tar skade av det.

For å oppnå dette kan man enten bruke laderens lagringsfunksjon om den har dette eller man lader opp batteriet fullt opp og setter timeren til rundt halvparten av det man bruker og kjører/flyr opp strømmen til pakken er rundt halvfull.

Lenke til kommentar

Får spørre her heller. Selvsagt fant eg denne tråden etterpå...

Har bestilt meg et E-sky Lama v.3. Så etterpå ser eg at simulator finnes også, og at noen inkluderer dette i pakken...

Har den kontrolleren eg får med mitt helikopter utgang for USB? Ser i de pakkene der simulatoren er inkludert så står det USB kabel...

Noen som har dette og vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...