Mr. A Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Men kan størrelsen på cellene variere eller er det en standard Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Den fysiske størrelsen vil variere litt, spesielt når kapasiteten er forskjellig. Lenke til kommentar
vegham Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Min første RC-bil! Har tenkt og gå til inkjøpp av en RC-bil (Off Road Buggy), den skal i hovedsaken brukes til og kjøre på grusveger og lett terreng bare for morro og lek, ikke noe konkuranse! Har lett litt rundt og sett litt på denne: http://www.amainhobbies.com/product_info.p...-Road-Buggy-RTR Syntes denne virket sprek, solid og ser tøff ut, og siden den er ferdig bygget med fjernkontroll passer dette bra til meg tror jeg! Noen meninger om valget? Men er dette en litt for dyr bil til bare leketøy, eller er det vert og legge ned såpass med penger hviss en skal ha noe holbart noe som man kan ha noe år og tåler en trøkk? Hvordan er denne nettbutikken egentlig, erfaringer? Leveringstid? Frakt kostnader? Totel prisen levert på døra i norge? Hva trenger jeg ekstra for att dette skal vere plug and play? Batterier, lader? Takker for eventuelt hjelp! Når du kjøper noe sånt må du tenke på tilgang på reservedeler og plasser å få hjelp. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Min første RC-bil! Har tenkt og gå til inkjøpp av en RC-bil (Off Road Buggy), den skal i hovedsaken brukes til og kjøre på grusveger og lett terreng bare for morro og lek, ikke noe konkuranse! Har lett litt rundt og sett litt på denne: http://www.amainhobbies.com/product_info.p...-Road-Buggy-RTR Syntes denne virket sprek, solid og ser tøff ut, og siden den er ferdig bygget med fjernkontroll passer dette bra til meg tror jeg! Noen meninger om valget? Men er dette en litt for dyr bil til bare leketøy, eller er det vert og legge ned såpass med penger hviss en skal ha noe holbart noe som man kan ha noe år og tåler en trøkk? Hvordan er denne nettbutikken egentlig, erfaringer? Leveringstid? Frakt kostnader? Totel prisen levert på døra i norge? Hva trenger jeg ekstra for att dette skal vere plug and play? Batterier, lader? Takker for eventuelt hjelp! Når du kjøper noe sånt må du tenke på tilgang på reservedeler og plasser å få hjelp. Plasser og få hjelp? Mye skruing på disse bilene? Reservedeler er vell lett og få tak i virker det som. Endret 17. februar 2010 av mX mann Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Velger man et produkt fra et kjent merke er ikke deletilgang noe problem. Hvor mye skruing det blir kommer jo helt an på kvaliteten på produktet og hvordan man kjører. Ekstern hjelp er ikke så stort behov, ettersom det meste av informasjon finnes på nett. Opplever man et problem kan man nesten garantert finne/få et svar på nettet. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Velger man et produkt fra et kjent merke er ikke deletilgang noe problem. Hvor mye skruing det blir kommer jo helt an på kvaliteten på produktet og hvordan man kjører. Ekstern hjelp er ikke så stort behov, ettersom det meste av informasjon finnes på nett. Opplever man et problem kan man nesten garantert finne/få et svar på nettet. Det var det jeg gikk utifra også... Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hvis noen i drammensområdet vil ha en ansmann (troooor jeg) lader som jeg kjøpte for 500,- gratis, er det bare å sende meg en PM. Jeg har ikke bruk for den. Lenke til kommentar
RC-man Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Skjønner ikke hva som skulle være i veien med deletilgangen på kyosho deler i norge??! Er jo MANGE Rc-butikker i Norge som selger Kyosho da. Det er jo et stort og anerkjent merke!! Er jo ikke mye skruing på en 1/8 elektrobuggy skulle man tro. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 HPI har stor deletilgan etter min erfaring, spesielt savage har dem mange deler og kit til, sikkert mange andre biler og, har sett en del kit og ekstradeler til baja og rundt omkring. Lenke til kommentar
lain Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Fine med f.eks savage, er at du har veldig god tilgang til "dyrere" deler på ebay også. Om man har tid til å vente en uke eller to på at de kommer på dør. Jeg har kjøpt f.eks batteriboks (3stk til under 200 spenn) og alu potte til min savage der jeg har spart noen hundre spenn. Greit å være klar over, om man ikke skal kjøre bil igjen raskt. Lenke til kommentar
RC-man Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) Er MANGE , MAAANNGGE(!) rc-biler man kan handle MASSE BILLIG og DYRE hop-ups til overalt. Både i Norge og utlandet. Eksempler: Kyosho Inferno, HPI Savage, HPI wheely king, HPI Hellfire med flere, Traxxas T-maxx,Revo, E-revo, E-Maxx, slash, Mini slash og revo og MANGE andre, dette er bare noen få av de det er MASSE deler til i ENORME MENGder til. Deletilgangen er god på de fleste merker som : HPI,Traxxas, Kyosho, Tamiya (varierer litt da..).. disse er det det er Best deletilgang på i Norge, men i utlandet er jo Ofna, Hobao, Mugen osv bra med deletilgang. HSP og andre Hongkong merker har mange forhandlere deler til. Jeg personlig anbefaler også å kjøpe fra utlandet. For eksempel koster jo en Traxxas Slash ca. 200 dollar, det er halv pris av i Norge, selv om man må betale noen kroner i frakt, toll og moms, sparer man MYE,. Endret 21. februar 2010 av RC-man Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Traxxas Slash får du da for under 2000,- hos Micromonsters. Så den blir det jo dyrere å kjøpe fra utlandet. $200 for bilen og $50 (minimum) i frakt utgjør jo 1500 kr. Så kommer 375 kr i moms og 217 kr i fortollingsgebyr. Og vips, så ender man opp med mer enn det den koster her til lands. Men ja, i de fleste tilfeller sparer man penger. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Er dette en god radio i bruk sammen med HPI Sprint 2 drift oppsett? http://www.amainhobbies.com/product_info.php/products_id/158025/n/Spektrum-DX3E-DSM-3Ch-Surface-Radio-w-S200-Servo Kan man bare bytte til Li-Po batteri på en bil som er kjørt med nihm/nicad fra starten av? Eller trenger man noe ekstra elektronikk gor og kunne bruke Li-Po? Endret 23. februar 2010 av mX mann Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Så lenge spenningen ikke overstiger hva EXC-en din takler, så er det bare å slenge i LiPo. Bare husk hva som er blitt sagt her så mange ganger nå, og det er at LiPo-batterier tåler ikke å synke under en viss spenning. Så hvis du ikke har LiPo Cut-Off innebygd i ESC-en din, så bør du kjøpe en ekstern. Jeg hørt at enkelte av Spektrums radioer har relativt kort rekkevidde, til tross for at de bruker 2,4 ghz-systemet. Den fungerer sikkert fint til drifting, men personelig ville jeg heller gått for Futaba. Lenke til kommentar
mX mann Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Har god erfaring med Amainhobbies. Har selv en Traxxas Slash 4x4 Platinum Edition på vei derfra nå. For å få endelig pris lager du deg en bruker, logger inn og legger det du skal ha i handlekurven. Deretter går du videre mot betaling, og der får du opp fraktalternativer og pris på disse. Så tar du den totale prisen med frakt og multipliserer med 1,25 (som er momsen her i landet), og legger til fortollingsgebyret til speditøren (217,- hos Posten). Moms og fortollingsgebyr betaler du på postkontoret ved henting eller på ettersendt faktura til evnt UPS. Hva du trenger for å få den komplett står på sida der: Required For Operation: * AA- Batteries x8 * 7.2NiMh Stick Pack (3300mAh or higher) w dean style plugs 1 or 2 pks * 2S- 1P Lipo with deans style plugs 1 or 2 packs * 3S- 1P Lipo with deans style plugs 1 pack only* * Proper charger for proper type of battery Det du altså trenger er batterier til senderen, kjørebatteri og lader til dette. Både regulator og motor skal tåle 4S LiPo, men veit ikke om batteriholderen har plass til det. Bilen bør gå bra med 3S LiPo også. Batterier og lader (med evnt ekstern strømforsyning) får du kjøpt billig hos Hobbyking. Jeg bruker selv denne laderen (som trenger ekstern strømforsyning) og dette batteriet, og er godt fornøyd med det. Du trenger også plugger (f.eks. Deans) til å lodde på ledningene. Når det kommer til valg av batteri, Hva ville det beste vere, 2S eller 3S Lipo. Forskjellen er spenningen di gir fra seg (Volt) hviss jeg har forstått dette riktig! Endret 4. mars 2010 av mX mann Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 En LiPo-celle har en nominell cellespenning på 3,7V. Høyere spenning gir høyere turtall på motoren (hvor mye avhenger av kV-rating til motoren). I tillegg til at hastigheten øker vil også kjøretid i de fleste tilfeller økes dersom man sammenlikner to batterier med samme kapasitet, fordi man ikke vil kjøre like mye med bånn gass. Gå for så mange celler i serie som systemet tåler og som det er plass til. Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Hei! Får vel legge ut litt om min RC hobby også da, siden dette er den store RC tråden Jeg har vokst opp med modellfly da faren min har vært ivrig modellflyentusiast (Og fortsatt er...). Da jeg var 12 år gammel (11 år siden) bygde jeg (med litt hjelp selvsagt) mitt første modellfly - en Grokker III, som er en "amatørkonstruksjon" som er velkjent i modellflymiljøet. Den ble utstyrt med en Cox Babe Bee .049 motor som ble kjøpt i Strømstad husker jeg Denne motoren har ingen gassregulering eller noe. Men flyet fløy med en 2-kanals Futaba radio, og hadde noen turer i lufta (Flyet kan sees på et av de nedre bildene, da det fortsatt er i live i dag!) Etterhvert avanserte jeg opp til en trainer. Da var jeg ca. 16 år gammel. Denne har hatt mange timer i lufta. Jeg startet samtidig på et byggeprosjekt som jeg kommer nærmere innpå senere. Holdt på med flyving en stund, og etterhvert ble det jo andre ting som ble mer interessant (Fikk jo førerkort, kvinnfolk osv.). Pauser i hobbyen er vel naturlig. For et års tid siden (Da var jeg 22 - 10 år etter min modellflydebut) våknet interessen til live igjen. Min "svigerfar" hadde også samme interesse, og det er jo praktisk mtp. at vi jobber sammen og bor 30 meter unna hverandre. Så han har arvet min gamle trainer, og jeg har økt samlingen betraktelig Her kommer noen bilder av mitt nyeste fly, KMP Taylorcraft ARF. Modellen er ca. 175 cm i vingespenn og utstyrt med en Turnigy 380kV elektromotor, 5 cell 4900mAh lipo batteri. Radioutstyr er HiTec 2.4Ghz (Aurora sender, Optima 9ch mottaker). Dette gjør flyet veldig sprekt. Det drar vertikalt uten problemer om man skulle ønske å fly litt sportslig Dette er forøvrig mitt første "store" elektrofly. Det store byggeprosjektet pr. dags dato er en Cosmic Wind i skala 1/2.6 Dette ble påbegynt for 5 - 6 år siden og satt litt på hylla en god stund. Jeg har nå tatt det fram igjen og har planer om å gjøre det ferdig i år. Modellen blir 203cm i vingespenn (Som tilsier et fullskalaen er veldig liten, bare 539cm) og utstyrt med en Moki 2.10 (35ccm) motor. Tanken om å bytte denne til en to- eller firesylindret boxermotor fra OS har slått meg, men vi får se Denne er bygget etter hjemmelagde tegninger som faren min har tegnet på 80-tallet en gang. Derfor blir den rimelig unik når den blir ferdig Alt av servoer, rorhorn, halehjul, eksosanlegg og annen hardware er alt ferdiglagd og prøvemontert. Nå gjenstår siste finish på kropp og vinge før jeg skal dekke modellen med tynn glassfibermatte og lakkere den PS: Det er ikke motoren som er liten, det er spinneren som er stor 140mm bakplate. Propellen er 20x10 Og slik blir den når den er ferdig (Fullskala på bildet). Ellers har jeg et lite variert utvalg av modeller å fly med. Her er hobbyrommet Småflyene på veggen Nr. to fra høyre er den berømte Grokker III som var mitt første modellfy. Jeg vurderer og elektrokonvertere dette og fly med det. Flyet helt til høyre er en speedmodell jeg overtok etter faren min. Jeg hadde første turen med dette i går (7/3-2010) og det var en meeeeeeget rask modell De to til venstre er elektromodeller. Triplanen (Nr. 2 fra venstre) er ikke ferdig. Endret 7. mars 2010 av LarsFromasj Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Dette er kanskje et noob spørsmål, men hva har antall turns å si for en elektromotor? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Motorer som oppgies i turns er av den gamle typen DC motor som først såg dagens lys for kjempe lenge siden med børster med virkningsgrad rundt 70-75% Turns forteller hvor mange viklinger det er i rotoren og bestemmer turtallet på motoren. Jo lavere turns jo høyere turtall har den. Dette kommer da på bekostning av moment der alternativet er å lage viklingene tykkere slik at man for mere power gjennom den og større moment i motoren. Det jeg anbefaler alle som skal gå el veien er å gå for børsteløse motorer. Dette er frekvensstyrte motorer med virkningsgrad på rundt 85% og det er ingen andre bevegelige deler her en lagrene som holder akslingen. Disse motorene er sterke og pålitelige og oppgies i KV istedenfor turns. Når man har lagret kraften såm brukes i batterier mener jeg det er viktig at mest mulig av den lagrede kraften i batteriene går til å dra rundt motoren istedenfor å varme den opp og børsteløse motorer er best til å få mest mulig kraft til å dra rundt akslingen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Da var det som jeg trodde da. Børsteløse motorer koster en del mer da, derfor jeg har kikket på børstemotorer. Takk for svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå