Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min første RC-bil!

 

Har tenkt og gå til inkjøpp av en RC-bil (Off Road Buggy), den skal i hovedsaken brukes til og kjøre på grusveger og lett terreng bare for morro og lek, ikke noe konkuranse!

 

Har lett litt rundt og sett litt på denne:

 

http://www.amainhobbies.com/product_info.p...-Road-Buggy-RTR

 

Syntes denne virket sprek, solid og ser tøff ut, og siden den er ferdig bygget med fjernkontroll passer dette bra til meg tror jeg! Noen meninger om valget?

 

Men er dette en litt for dyr bil til bare leketøy, eller er det vert og legge ned såpass med penger hviss en skal ha noe holbart noe som man kan ha noe år og tåler en trøkk?

 

Hvordan er denne nettbutikken egentlig, erfaringer? Leveringstid? Frakt kostnader? Totel prisen levert på døra i norge?

 

Hva trenger jeg ekstra for att dette skal vere plug and play? Batterier, lader?

 

Takker for eventuelt hjelp!

Når du kjøper noe sånt må du tenke på tilgang på reservedeler og plasser å få

hjelp.

Lenke til kommentar
Min første RC-bil!

 

Har tenkt og gå til inkjøpp av en RC-bil (Off Road Buggy), den skal i hovedsaken brukes til og kjøre på grusveger og lett terreng bare for morro og lek, ikke noe konkuranse!

 

Har lett litt rundt og sett litt på denne:

 

http://www.amainhobbies.com/product_info.p...-Road-Buggy-RTR

 

Syntes denne virket sprek, solid og ser tøff ut, og siden den er ferdig bygget med fjernkontroll passer dette bra til meg tror jeg! Noen meninger om valget?

 

Men er dette en litt for dyr bil til bare leketøy, eller er det vert og legge ned såpass med penger hviss en skal ha noe holbart noe som man kan ha noe år og tåler en trøkk?

 

Hvordan er denne nettbutikken egentlig, erfaringer? Leveringstid? Frakt kostnader? Totel prisen levert på døra i norge?

 

Hva trenger jeg ekstra for att dette skal vere plug and play? Batterier, lader?

 

Takker for eventuelt hjelp!

Når du kjøper noe sånt må du tenke på tilgang på reservedeler og plasser å få

hjelp.

 

Plasser og få hjelp? Mye skruing på disse bilene? Reservedeler er vell lett og få tak i virker det som.

Endret av mX mann
Lenke til kommentar

Velger man et produkt fra et kjent merke er ikke deletilgang noe problem. Hvor mye skruing det blir kommer jo helt an på kvaliteten på produktet og hvordan man kjører. Ekstern hjelp er ikke så stort behov, ettersom det meste av informasjon finnes på nett. Opplever man et problem kan man nesten garantert finne/få et svar på nettet.

Lenke til kommentar
Velger man et produkt fra et kjent merke er ikke deletilgang noe problem. Hvor mye skruing det blir kommer jo helt an på kvaliteten på produktet og hvordan man kjører. Ekstern hjelp er ikke så stort behov, ettersom det meste av informasjon finnes på nett. Opplever man et problem kan man nesten garantert finne/få et svar på nettet.

 

Det var det jeg gikk utifra også...

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som skulle være i veien med deletilgangen på kyosho deler i norge??! Er jo MANGE Rc-butikker i Norge som selger Kyosho da. Det er jo et stort og anerkjent merke!! :yes:

Er jo ikke mye skruing på en 1/8 elektrobuggy skulle man tro. :hmm::nei:

Lenke til kommentar

Fine med f.eks savage, er at du har veldig god tilgang til "dyrere" deler på ebay også.

Om man har tid til å vente en uke eller to på at de kommer på dør.

 

Jeg har kjøpt f.eks batteriboks (3stk til under 200 spenn) og alu potte til min savage der jeg har spart noen hundre spenn.

Greit å være klar over, om man ikke skal kjøre bil igjen raskt.

Lenke til kommentar

Er MANGE , MAAANNGGE(!) rc-biler man kan handle MASSE BILLIG og DYRE hop-ups til overalt. Både i Norge og utlandet. Eksempler: Kyosho Inferno, HPI Savage, HPI wheely king, HPI Hellfire med flere, Traxxas T-maxx,Revo, E-revo, E-Maxx, slash, Mini slash og revo og MANGE andre, dette er bare noen få av de det er MASSE deler til i ENORME MENGder til. Deletilgangen er god på de fleste merker som : HPI,Traxxas, Kyosho, Tamiya (varierer litt da..).. disse er det det er Best deletilgang på i Norge, men i utlandet er jo Ofna, Hobao, Mugen osv bra med deletilgang. HSP og andre Hongkong merker har mange forhandlere deler til.

 

Jeg personlig anbefaler også å kjøpe fra utlandet. For eksempel koster jo en Traxxas Slash ca. 200 dollar, det er halv pris av i Norge, selv om man må betale noen kroner i frakt, toll og moms, sparer man MYE,.

Endret av RC-man
Lenke til kommentar

Traxxas Slash får du da for under 2000,- hos Micromonsters. Så den blir det jo dyrere å kjøpe fra utlandet. $200 for bilen og $50 (minimum) i frakt utgjør jo 1500 kr. Så kommer 375 kr i moms og 217 kr i fortollingsgebyr. Og vips, så ender man opp med mer enn det den koster her til lands. Men ja, i de fleste tilfeller sparer man penger.

Lenke til kommentar

Så lenge spenningen ikke overstiger hva EXC-en din takler, så er det bare å slenge i LiPo. Bare husk hva som er blitt sagt her så mange ganger nå, og det er at LiPo-batterier tåler ikke å synke under en viss spenning. Så hvis du ikke har LiPo Cut-Off innebygd i ESC-en din, så bør du kjøpe en ekstern.

 

Jeg hørt at enkelte av Spektrums radioer har relativt kort rekkevidde, til tross for at de bruker 2,4 ghz-systemet. Den fungerer sikkert fint til drifting, men personelig ville jeg heller gått for Futaba.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har god erfaring med Amainhobbies. Har selv en Traxxas Slash 4x4 Platinum Edition på vei derfra nå.

 

For å få endelig pris lager du deg en bruker, logger inn og legger det du skal ha i handlekurven. Deretter går du videre mot betaling, og der får du opp fraktalternativer og pris på disse. Så tar du den totale prisen med frakt og multipliserer med 1,25 (som er momsen her i landet), og legger til fortollingsgebyret til speditøren (217,- hos Posten). Moms og fortollingsgebyr betaler du på postkontoret ved henting eller på ettersendt faktura til evnt UPS.

 

Hva du trenger for å få den komplett står på sida der:

Required For Operation:

 

* AA- Batteries x8

* 7.2NiMh Stick Pack (3300mAh or higher) w dean style plugs 1 or 2 pks

* 2S- 1P Lipo with deans style plugs 1 or 2 packs

* 3S- 1P Lipo with deans style plugs 1 pack only*

* Proper charger for proper type of battery

 

Det du altså trenger er batterier til senderen, kjørebatteri og lader til dette. Både regulator og motor skal tåle 4S LiPo, men veit ikke om batteriholderen har plass til det. Bilen bør gå bra med 3S LiPo også. Batterier og lader (med evnt ekstern strømforsyning) får du kjøpt billig hos Hobbyking. Jeg bruker selv denne laderen (som trenger ekstern strømforsyning) og dette batteriet, og er godt fornøyd med det.

 

Du trenger også plugger (f.eks. Deans) til å lodde på ledningene.

 

Når det kommer til valg av batteri, Hva ville det beste vere, 2S eller 3S Lipo. Forskjellen er spenningen di gir fra seg (Volt) hviss jeg har forstått dette riktig!

Endret av mX mann
Lenke til kommentar

En LiPo-celle har en nominell cellespenning på 3,7V. Høyere spenning gir høyere turtall på motoren (hvor mye avhenger av kV-rating til motoren). I tillegg til at hastigheten øker vil også kjøretid i de fleste tilfeller økes dersom man sammenlikner to batterier med samme kapasitet, fordi man ikke vil kjøre like mye med bånn gass. Gå for så mange celler i serie som systemet tåler og som det er plass til.

Lenke til kommentar

Hei!

Får vel legge ut litt om min RC hobby også da, siden dette er den store RC tråden ;)

Jeg har vokst opp med modellfly da faren min har vært ivrig modellflyentusiast (Og fortsatt er...).

Da jeg var 12 år gammel (11 år siden) bygde jeg (med litt hjelp selvsagt) mitt første modellfly - en Grokker III, som er en "amatørkonstruksjon" som er velkjent i modellflymiljøet.

Den ble utstyrt med en Cox Babe Bee .049 motor som ble kjøpt i Strømstad husker jeg :) Denne motoren har ingen gassregulering eller noe.

 

Men flyet fløy med en 2-kanals Futaba radio, og hadde noen turer i lufta :)

(Flyet kan sees på et av de nedre bildene, da det fortsatt er i live i dag!)

 

Etterhvert avanserte jeg opp til en trainer. Da var jeg ca. 16 år gammel. Denne har hatt mange timer i lufta. Jeg startet samtidig på et byggeprosjekt som jeg kommer nærmere innpå senere.

Holdt på med flyving en stund, og etterhvert ble det jo andre ting som ble mer interessant (Fikk jo førerkort, kvinnfolk osv.). Pauser i hobbyen er vel naturlig.

 

For et års tid siden (Da var jeg 22 - 10 år etter min modellflydebut) våknet interessen til live igjen. Min "svigerfar" hadde også samme interesse, og det er jo praktisk mtp. at vi jobber sammen og bor 30 meter unna hverandre. Så han har arvet min gamle trainer, og jeg har økt samlingen betraktelig :)

 

Her kommer noen bilder av mitt nyeste fly, KMP Taylorcraft ARF.

Modellen er ca. 175 cm i vingespenn og utstyrt med en Turnigy 380kV elektromotor, 5 cell 4900mAh lipo batteri. Radioutstyr er HiTec 2.4Ghz (Aurora sender, Optima 9ch mottaker).

Dette gjør flyet veldig sprekt. Det drar vertikalt uten problemer om man skulle ønske å fly litt sportslig :)

Dette er forøvrig mitt første "store" elektrofly.

 

IMG_1554.jpg

 

IMG_1557.jpg

 

IMG_1568.jpg

 

 

Det store byggeprosjektet pr. dags dato er en Cosmic Wind i skala 1/2.6

Dette ble påbegynt for 5 - 6 år siden og satt litt på hylla en god stund. Jeg har nå tatt det fram igjen og har planer om å gjøre det ferdig i år.

 

Modellen blir 203cm i vingespenn (Som tilsier et fullskalaen er veldig liten, bare 539cm) og utstyrt med en Moki 2.10 (35ccm) motor. Tanken om å bytte denne til en to- eller firesylindret boxermotor fra OS har slått meg, men vi får se :)

Denne er bygget etter hjemmelagde tegninger som faren min har tegnet på 80-tallet en gang. Derfor blir den rimelig unik når den blir ferdig :)

 

Alt av servoer, rorhorn, halehjul, eksosanlegg og annen hardware er alt ferdiglagd og prøvemontert. Nå gjenstår siste finish på kropp og vinge før jeg skal dekke modellen med tynn glassfibermatte og lakkere den :)

 

IMG_1583.jpg

 

IMG_1584.jpg

 

IMG_1586.jpg

 

PS: Det er ikke motoren som er liten, det er spinneren som er stor :) 140mm bakplate. Propellen er 20x10

IMG_1581.jpg

 

Og slik blir den når den er ferdig (Fullskala på bildet).

0454928.jpg

 

0269903.jpg

 

Ellers har jeg et lite variert utvalg av modeller å fly med.

Her er hobbyrommet :)

IMG_1578.jpg

 

IMG_1579.jpg

 

Småflyene på veggen :)

Nr. to fra høyre er den berømte Grokker III som var mitt første modellfy. Jeg vurderer og elektrokonvertere dette og fly med det.

Flyet helt til høyre er en speedmodell jeg overtok etter faren min. Jeg hadde første turen med dette i går (7/3-2010) og det var en meeeeeeget rask modell ;)

De to til venstre er elektromodeller. Triplanen (Nr. 2 fra venstre) er ikke ferdig.

 

IMG_1580.jpg

Endret av LarsFromasj
Lenke til kommentar

Motorer som oppgies i turns er av den gamle typen DC motor som først såg dagens lys for kjempe lenge siden med børster med virkningsgrad rundt 70-75%

Turns forteller hvor mange viklinger det er i rotoren og bestemmer turtallet på motoren.

Jo lavere turns jo høyere turtall har den.

Dette kommer da på bekostning av moment der alternativet er å lage viklingene tykkere slik at man for mere power gjennom den og større moment i motoren.

 

Det jeg anbefaler alle som skal gå el veien er å gå for børsteløse motorer.

Dette er frekvensstyrte motorer med virkningsgrad på rundt 85% og det er ingen andre bevegelige deler her en lagrene som holder akslingen.

Disse motorene er sterke og pålitelige og oppgies i KV istedenfor turns.

Når man har lagret kraften såm brukes i batterier mener jeg det er viktig at mest mulig av den lagrede kraften i batteriene går til å dra rundt motoren istedenfor å varme den opp og børsteløse motorer er best til å få mest mulig kraft til å dra rundt akslingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...