Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

lain, vet du hvor man får kjøpte 2/4 takters bensin biler som funker, er HPI baja bra ?

HPI Baja 5B/T, MCD og FG er de "beste" merkene i LS (Large Scale) kategorien.

Men legger merke til at mange av de som har FG etterhvert går over til HPI Baja eller MCD, pga. deletilgang og pris.

 

Har selv Baja 5T og er veldig fornøyd med den :yes: Mye penger å spare ved å kjøpe brukt ;)

For "mannen i gata" vil jeg tro at HPI Baja er det beste valget siden de fleste har det, og det er god deletilgang og masse option-deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HPI Baja serien er nok gjerne veien å gå ja, er jo endel andre også, men deler er som Einar sier enklest til HPI.

 

Elefun har vel et greit utvalg av både biler og deler i norge. Greie priser også sist jeg sjekka, men kan være penger å spare å kjøpe kit ifra utlandet.

 

edit: Jeg ser litt på andre merker/modeller, da jeg egentlig ikke ønsker monster/buggy, men får se, er snakk om endel penger uansett hva man velger.

Endret av lain
Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg sitter her og har hatt lyst på rc bil en stund. Vurderer elektro da jeg ikke har hatt rc bil før, og ikke kan så mye og det virker da lettest å starte med.

 

Jeg har lyst på noe buggy lignende eller e-trax (tror jeg den heter, fra traxxas) lignende. Som jeg kan leke meg med i på grus eller lett skog med hopp og greier.

 

Noen som har noen gode forslag til åssen modell jeg burde starte med? Har lyst på en som går litt fort selvfølgelig.

Hva slags "ekstradeler må jeg bare ha" i tillegg til bilen. Lest litt på sider, og dere sier noe om metall aksling, børsteløs motor osv. Er dette noe som er vanskelig å bytte/få tak i riktig?

 

Takker for all hjelp.

Skal du ha noe av god kvalitet, med veldig god deletilgang, og som går bra ut av esken bør du titte på nye Traxxas Slash 4wd. Den kommer med 2,4 GHz radio (noe som betyr at du slipper å tenke på forstyrrelser fra andre kilder), børsteløs motor (vedlikeholdsfri, mye bedre ytelse enn børstemotorene) og fartsregulator med spennings cut-off (enkelte batterityper som LiPo tar skade av å lades for langt ut. Når spenninga er på et lavt punkt slår cut-offen inn og reduserer motorkraften før den til slutt stenges av), samt at den leveres med batteri og lader. Den kan du få kjøpt blant annet her.

 

Elektro biler er enormt mye mer avansert en Nitro. Hadde jeg kunnet velge idag hadde jeg gått nitro :) Vannvittig mye utstyr du må ha til elektro og du må bruke lang tid for og sette deg inn i alt som du overhodet ikke hadde tenkt på før du begynte :p

Mer avansert? Det er jo strengt tatt ikke værre enn å lade et batteri, og koble det til i bilen når man er ferdig, for at man skal få kjørt. Man trenger også mer utstyr til nitrobiler. Med elektro slipper man griseriet med fuel (som man ikke får kjøpt over nett), snorstart/rotostart(og batteri til denne), innkjøring av motor, justering av motor, plugger som tar kvelden, naboplagende støy osv. Jeg har hatt/har nitrobil, samt elektro, og kommer aldri til å kjøpe meg en nitrobil igjen. For det første så er det vanvittig deilig å ha noe som fungerer til enhver tid, og for det andre går en bil med børsteløs motor og LiPobatterier bedre enn nitrobiler (selv om man har fått de til å gå skikkelig).

 

 

Denne virket som en heftig bil, tror kanskje jeg blir å kjøpe denne.

Er disse samme bil? http://elefun.no/p/prod.aspx?v=15523&i=124

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=11261&i=124

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=14819&i=124

 

Evt. hva er forskjellene? :confused:

 

 

 

Hvordan er slash ifh til e-revo med hensyn til nybegynnerhet. Siden jeg syns e-revo ser kulere ut. Hadde bare revo kommet med børsteløs motor hadde dem vært ganske like?

Endret av Znaky
Lenke til kommentar

Den første du linker til er en Slash med børsteløs motor i skala 1/16, altså mye mindre enn 1/10. Forskjellene kan du ser her. Den andre du linker til er den "gamle" 1/10 versjonen med børstemotor og bakhjulsdrift, mens den tredje du linker til er lik den første, men med børstemotor. Den nye 1/10 med firehjulsdrift er det vel ingen norske butikker som har enda, siden den nettopp har kommet på markedet.

 

E-Revo er mer en gateracer enn Slash som er en herje-/offroad bil, og sistnevnte tåler en del mer også. Slash 1/10 2wd har ikke noen gode kjøreegenskaper ut av esken, men den nye 4wd har annet hjuloppheng foran, samt at den jo har firhjulsdrift, så den egner seg nok vesentlig bedre på asfalt enn forgjengeren. Gjør et søk på Youtube så ser du hvor mye disse tåler. Med Slash 2wd må man omtrent gå inn for å ødelegge den skal man få det til, og det er nok ikke noe særlig dårligere kvalitet på den nye heller. Bilene fra Traxxas er også vanntette, så her er det ikke værre enn å sette bilen i badekaret og spyle av den etter kjøring.

Lenke til kommentar

Takk for meget behjelpelig svar.

 

Da blir det nok en slash 4wd på meg :yes:

 

Må bare få lønn først og sjekke at jeg har råd.

 

 

Tusen takk :love:

 

Hvor er det dere kjøper ekstrautstyr? nærmeste butikk eller nett? norsk eller utenlands nettbutikk?

 

Noe spesielt batteri dere anbefaler som ikke blir altfor stort ifh. til resten av specsa. Skal helst vare litt lenge når jeg kjører og litt større toppfart er jo ikke å nekte på er gøy.

 

Og hva er vxl system? :hmm:

Endret av Znaky
Lenke til kommentar

Når det kommer til utstyr har jeg kjøpt fra litt forskjellige butikker fra Kina og USA på eBay, samt litt småtteri på Amainhobbies.com. Har ikke klart å ødelegge noe på min Slash 2wd enda, men har satt inn børsteløst på den. Jeg har kjøpt LiPo batterier og lader på Hobbycity.com. Med 3S LiPo går bilen veldig bra, samt t du får kjøretid på 20-30 min. Se på Turnigy og Zippy batteriene. 20-30C utladningskapasitet holder, og disse koster da 20-30 dollar. Har du muligheten så gå for hardcase, men svært på 3S batterier blir levert med dette. Turnigy Accucell (med 5A 230->12V strømforsyning) er en billig lader som duger. LiPo bag til å oppbevare batteriene i for sikkerhets skyld er også lurt å kjøpe med. Du bør få et par batterier, lader og strømforsyning samt LiPo bag for under tusenlappen inklusov frakt. Det følger jo også med NiMH batteri og lader med Slashen. LiPo batteriene klarer å levere tilnærmet samme effekt til de er tomme, mens NiMH tydelig taper effekt når cellene tappes.

 

VXL er det børsteløse systemet (fartsregulator og motor) til Traxxas.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Når det kommer til utstyr har jeg kjøpt fra litt forskjellige butikker fra Kina og USA på eBay, samt litt småtteri på Amainhobbies.com. Har ikke klart å ødelegge noe på min Slash 2wd enda, men har satt inn børsteløst på den. Jeg har kjøpt LiPo batterier og lader på Hobbycity.com. Med 3S LiPo går bilen veldig bra, samt t du får kjøretid på 20-30 min. Se på Turnigy og Zippy batteriene. 20-30C utladningskapasitet holder, og disse koster da 20-30 dollar. Har du muligheten så gå for hardcase, men svært på 3S batterier blir levert med dette. Turnigy Accucell (med 5A 230->12V strømforsyning) er en billig lader som duger. LiPo bag til å oppbevare batteriene i for sikkerhets skyld er også lurt å kjøpe med. Du bør få et par batterier, lader og strømforsyning samt LiPo bag for under tusenlappen inklusov frakt. Det følger jo også med NiMH batteri og lader med Slashen. LiPo batteriene klarer å levere tilnærmet samme effekt til de er tomme, mens NiMH tydelig taper effekt når cellene tappes.

 

VXL er det børsteløse systemet (fartsregulator og motor) til Traxxas.

 

Den siden besto av mye.

 

Hva betyr 20-30C utladningskapasitet, eller hva betyr det? 3S/2S står for 3stk/2stk batterier i et batteri?

 

Har det noe å si hvor mye mAh jeg velger? Tror kanskje jeg må finne ut på målene åssen batteri som passer, og pluggene :p

 

Hva er meningen med strømforsyning til lader? :dontgetit:

 

Tror jeg har en del å lære om rc elbil og batterier og ladere osv.

Endret av Znaky
Lenke til kommentar

20C betyr at du kan belaste batteriet med 20 ganger kapasiteten.

Et 5000mAh-batteri kan du da belaste med 5000mAh * 20 = 100000mA. Eller 100A. Har du da f.eks. en fartsregulator som trekker 160A så vil du overbelaste batteriet og det vil/kan få sterkt redusert levetid.

 

2S betyr to celler i serie (man legger sammen cellespenningene). Alternativt har man 2P som er to celler i parallell. Gir samme spenning som ved 1 celle men kan levere dobbelt så mye strøm og ha høyere kapasitet. Det finnes også blandinger som f.eks. 2S2P. 3S 4S etc. er 3 og 4 celler etc.

 

Større batteri (i mAh) kan levere større strøm (ved samme C) og gjør at du kan kjøre lengre. Dog vil de være tyngre.

 

Mange ladere har ikke innebygd strømforsyning. De kan ofte brukes med et bil/fritidsbatteri eller med egen separat strømforsyning. Denne bør være dimensjonert til laderen.

 

Plugger må enkelt og greit stemme overens på lader, batteri og fartsregulator.

Lenke til kommentar
20C betyr at du kan belaste batteriet med 20 ganger kapasiteten.

Et 5000mAh-batteri kan du da belaste med 5000mAh * 20 = 100000mA. Eller 100A. Har du da f.eks. en fartsregulator som trekker 160A så vil du overbelaste batteriet og det vil/kan få sterkt redusert levetid.

 

Nå er det ikke regulatoren som trekker strøm, men motoren. Bare så det ikke blir noen misforståelser, så kan man godt bruke en 160A regulator i scenarioet over. Men man må passe på at motoren ikke trekker mer enn det batteriet og regulatoren tåler. Akkurat hvor mange ampere motoren trekker er avhengig av motortype, pinion(tannhjul) og hvor tungt motoren jobber. En logger er en god måte å sjekke hvor mange A motoren trekker ved bruk.

 

En annen ting, så skal ikke LiPo batterier under 3V pr. celle. For da ødelegges de raskere. Måten å forhindre det på er å ha en regulator som har innebygget lo-voltage warning eller bruke en egen enhet som gir beskjed dersom volten kommer under et visst nivå. Kontrollen må skje når bilen kjøres og ikke når den står i ro, fordi volten i batteriet er lavere under bruk. Så å benytte et voltmeter i etterkant er ikke den beste løsningen. Men kan gjøres dersom man legger på litt.

 

Lading av et LiPo batteri bør skje med en balanserer tilkoblet. Den kontrollerer at ikke en celle lades mer enn de andre. Mange avanserte ladere har dette innebygget. Det kan være greit å kjøpe en skikkelig computerlader. Da er det lett å holde styr på hvor mange volt det er i hvert batteri. De har også mulighet for å lade batteriet i såkalt storage-mode. Da lades batteriet til ca. 4 volt pr. celle slik at de kan oppbevares best. LiPo batterier skal ikke oppbevares hverken «tomme» eller fulle over lengre tid. Og de bør oppbevares kaldt, men bør ha romtemperatur når de skal benyttes. «Lengre tid» er ikke nøyaktig definert, men et par uker går fint. Måten jeg gjør dette på er å lade batteriet til ca. 4 volt pr. celle etter bruk, for så å lade siste rest rett før jeg skal ut å, i mitt tilfelle, fly.

 

Et batteri skal ikke lades med mer enn 1C. Dersom batteriet har en kapasitet på 5000MAh, skal man ikke lade med mer enn 5000MAh eller 5A. Det er en generell regel for lading av LiPo batterier, men det er kommet nyere typer batterier som skal tåle lading opp til 5C. Men den generelle regelen gjelder fortsatt. En siste ting er at LiPo batterier SKAL lades under oppsyn. Aldri forlat et batteri på lading. Det finnes mange eksempler på at batterier overlades og tar fyr.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
var ute fløy helikopter i går.

det endte, som alltid, i ett eller annet ødelagt, rotoren røyk nå.

noen som har gode tips til hvordan man kan fly helikopter?

Kjøp deg en simulator og lær å fly der... ;)

 

har simulator og har flydd litt der.

men det er noe annet når man kommer ut, med litt vind, helikopter som snur seg litt etter egen vilje og slikt.

Lenke til kommentar

Det nytter ikke å fly litt i simulatoren og så kaste seg ut(selv om det alltid frister veldig - been there done that, got the t-shirt). Man må øve seg så man kan minimum hovre over lengre tid i simulatoren og i tillegg bør man også lære seg å flytte helikopteret dit man ønsker(tail in) før man er trygg nok til å gå ut IRL.

 

Men, det er jo ikke verdens undergang heller. Nå må du plutselig øve deg på noe simulatoren ikke lærer deg - reparering og justering.

Lenke til kommentar

kanskje jeg undervurderer simulator-treningen litt. har vel ødelagt 2 fly, masse fly-deler og masse helikopter-deler, men helikopteret er relativt helt...

 

ang reparering, så har jeg mer enn nok erfaring derifra, fikser på 3 helikoptere, 2 fly og 5 biler når de ryker :p

har ett lite lager med "slite"-deler, er vel nede på mine siste 10 rotor-blader nå tror jeg...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
20C betyr at du kan belaste batteriet med 20 ganger kapasiteten.

Et 5000mAh-batteri kan du da belaste med 5000mAh * 20 = 100000mA. Eller 100A. Har du da f.eks. en fartsregulator som trekker 160A så vil du overbelaste batteriet og det vil/kan få sterkt redusert levetid.

 

Nå er det ikke regulatoren som trekker strøm, men motoren. Bare så det ikke blir noen misforståelser, så kan man godt bruke en 160A regulator i scenarioet over. Men man må passe på at motoren ikke trekker mer enn det batteriet og regulatoren tåler. Akkurat hvor mange ampere motoren trekker er avhengig av motortype, pinion(tannhjul) og hvor tungt motoren jobber. En logger er en god måte å sjekke hvor mange A motoren trekker ved bruk.

 

Motoren kan trekke næmest en hvilken som helst strøm avhengig av belastning og giring så det kan bli litt vrient å gå ut i fra den. Regulatoren har som regel en fast begrensning så det er oftest lettere å dimensjonere ut i fra den. Det optimale er selvsagt en form for logger. Noen regulatorer har dette innebygd (MGM).

 

Motorene kan også ofte "overbelastes" en god del så lenge man har regulator og batteri som kan levere høy strøm uten for stort spenningsfall. Litt som med musikkanlegg. Har registrert strømtrekk på 500A peak og 162A kontinuerlig på en av mine biler selv om motoren er oppgitt til maks 890 watt. (Regulatoren var oppgitt til 160A kontinuerlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...