Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt både nitro og elektro (har forsåvidt begge fortsatt) er ihvertfall jeg i liten tvil om hva som er best, og hvorfor. Nemlig elektro (børsteløst):

- Kjører ifra nitrobilene

- Vedlikeholdsfri motor (mer kjøring, mer moro, billigere)

- Man trenger ikke noe bestemt turtall for å få maks effekt, den er der med en gang man rører i spaken

- Reversj (riktignok unntak men)

- Plugg i batteriet og kjør, justering av motor trengs ikke selv om luftfuktigheten har forandret seg litt

- Ikke noe søl som med nitro (som når en slange ryker eller man bommer på tanken ved påfyll)

- Slipper all irritasjonen med motoren som aldri går som den skal, og som slokker i det man setter på karroseriet når den endelig har starta

- Plager ikke vettet av alle naboene med lyden

- Kan kjøres innendørs uten noe om og men

- Mindre irritasjon, med tanke på at alt faktisk bare virker når det skal

 

Nå er vel den motoren jeg har i min bil ikke av det beste slaget, og det finnes jo skikkelig gode nitromotorer også. Men du verden og herlig det er å ha noe som bare funker helt til man selv smadrer noe, og ikke trenger å tenke på om bilen vil gå en dag bare fordi luftfuktigheten har forandra seg over natta. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha fløyet nitro helikopter i en et par måneder og nå omsider kjøpt meg elektro i tillegg, så kan eg bare si to ting: lukt og eksos.

 

Og siden video sier mer en tusen bilder, eller en million ord, så henviser eg til følgende:

Nitro:

Elektro:

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Etter å ha hatt både nitro og elektro (har forsåvidt begge fortsatt) er ihvertfall jeg i liten tvil om hva som er best, og hvorfor. Nemlig elektro (børsteløst):

- Kjører ifra nitrobilene

- Vedlikeholdsfri motor (mer kjøring, mer moro, billigere)

- Man trenger ikke noe bestemt turtall for å få maks effekt, den er der med en gang man rører i spaken

- Reversj (riktignok unntak men)

- Plugg i batteriet og kjør, justering av motor trengs ikke selv om luftfuktigheten har forandret seg litt

- Ikke noe søl med nitro (som når en slange ryker eller man bommer på tanken ved påfyll)

- Slipper all irritasjonen med motoren som aldri går som den skal, og som slokker i det man setter på karroseriet når den endelig har starta

- Plager ikke vettet av alle naboene med lyden

- Kan kjøres innendørs uten noe om og men

- Mindre irritasjon, med tanke på at alt faktisk bare virker når det skal

 

Nå er vel den motoren jeg har i min bil ikke av det beste slaget, og det finnes jo skikkelig gode nitromotorer også. Men du verden og herlig det er å ha noe som bare funker helt til man selv smadrer noe, og ikke trenger å tenke på om bilen vil gå en dag bare fordi luftfuktigheten har forandra seg over natta. :)

 

hvor mange timer i ett strekk kan du kjøre batteribilen din da?

forresten så er det ikke så mye styr å justere bilen hvis man kan det...

Lenke til kommentar

Det blir jo så lenge jeg gidder. Har flere batteripakker, og innen jeg får kjørt ferdig er en ny pakke ferdiglada. Har også et fritidsbatteri jeg kobler laderen til så jeg kan ta det med meg ut i felten. Nitrobilen min har vært hos forhandler til justering også, uten at de fikk den til å gå skikkelig. Tok jeg den med på hytta på fjellet gikk den derimot brukbart (som regel), men det er jo litt kjedelig å kjøre på fjellet hele tida da..

Lenke til kommentar

Brodern har elektrisk i tillegg til savage x, og jeg for min del kommer nok aldri til å gå elektrisk selv.

Blir heller til at jeg går over på 2takt. Er noe med det å ruse motoren og kjenne eksoslukta.

 

Kommer hovedsaklig ned til personlig preferanse, men den lista var endel overdrevet.

Om man kan å justere motoren, så trenger man ikke gjøre dette ofte, og er uansett fort gjort om det trengs (om det er 40 grader forskjell ifra sist man kjørte, f.eks vinter vs sommer).

 

At du søler nitro bensin når du prøver å fylle får du ta på din egen kappe.

Lenke til kommentar
dårlige forhandlere da :p

alle bilene jeg kjører får 15 minutters justering om de er virkelig vrange og 2 min eller noe som standard, oftest er det bare 2-3 justeringer i løpet av året. disse går 100% perfekt hele tiden :)

Ikke sånn kjempefornøyd med butikken nei..

 

Blir heller til at jeg går over på 2takt. Er noe med det å ruse motoren og kjenne eksoslukta.

 

Kommer hovedsaklig ned til personlig preferanse, men den lista var endel overdrevet.

Om man kan å justere motoren, så trenger man ikke gjøre dette ofte, og er uansett fort gjort om det trengs (om det er 40 grader forskjell ifra sist man kjørte, f.eks vinter vs sommer).

 

At du søler nitro bensin når du prøver å fylle får du ta på din egen kappe.

Joda, var vel kanskje litt overdrevet. Er en .15 motor som sitter i bilen min, og disse er jo gjerne noe mer følsomme for værfohold enn de som er litt større. Totakt og bensin er jo i en litt annen skala enn de fleste nitro- og elektrobiler, og bensinmotorene også en del forskjellig fra nitromotorene. Blir jo ikke nødvendigvis så mye søl med nitro, men med elektrisk drift er det jo hverken dødelig nitro eller eksos å bekymre seg for. :)

 

- Plugg i batteriet og kjør, justering av motor trengs ikke selv om luftfuktigheten har forandret seg litt

- Slipper all irritasjonen med motoren som aldri går som den skal, og som slokker i det man setter på karroseriet når den endelig har starta

Bortsett fra disse to punktene er det vel ikke så mye som er ovedrivelse (selv om det er min erfaring)?

Lenke til kommentar

Min lokale hobbybutikk hadde en enorm bil, aner ikke hvordan skala det var på den, men den var vel på størrelse med en trillebår, noen som vet hvor man får tak i slike, hobbybutikken var fri for dem og de fikk ikke flere inn. ser utrolig tøft ut å kjøre noe så svært i terreng. Den jeg så kosta 9-10 k og jeg tror den hadde samme motor som hpi baja har.

Lenke til kommentar

Noe som denne?

http://www.rcbutikken.no/product_info.php?...products_id=758

 

 

Er selv ute etter en RC nitrobil. Har elektrobil, fly (smått) og helikopter (smått) men har INGEN erfaring med nitrobiler.

 

Har lyst på en buggy, eller en monster-truck (klarer ikke helt å bestemme meg). Vil helst komme under 4000,- da... Har dere noen tips?

Har mest lyst på en buggy, men vil kunne kjøre litt røffere offroad.

Har sett litt på denne da:

http://www.rcbutikken.no/product_info.php?...products_id=407

 

 

Noen tips/innvendinger? Hvilke nettbutikker anbefaler dere?

Har som sagt INGEN erfaring med nitrobiler overhodet...

Lenke til kommentar

Mr. A: sikkert noe av disse, FG har store biler: http://www.absolutthobby.no/index.php?cPath=23_36. forresten så går de ca likt som vanlige nitro-biler, bare større...

 

gromit190: har aldri vært borti de bilene.

men, min buggy har MYE bedre fremkommelighet enn 3 andre monstertrucker og den tåler ca like mye som de andre til sammen, så jeg har veldig god erfaring med buggy.

om dette gjelder for disse bilene også aner jeg ikke...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Mr. A: sikkert noe av disse, FG har store biler: http://www.absolutthobby.no/index.php?cPath=23_36. forresten så går de ca likt som vanlige nitro-biler, bare større...

 

gromit190: har aldri vært borti de bilene.

men, min buggy har MYE bedre fremkommelighet enn 3 andre monstertrucker og den tåler ca like mye som de andre til sammen, så jeg har veldig god erfaring med buggy.

om dette gjelder for disse bilene også aner jeg ikke...

 

Sånn for diskusjonen sin del, hadde det vært greit om du faktisk tok med hvilke modeller det var snakk om.

Lenke til kommentar

som nevnt for 2 sider siden, så har jeg dette:

HoBao Hyper 7(2 stk)

Kyosho Mad Force

Kyosho USA-1(defekt, tror den forblir slik).

FG 1:5 Buggy(usikker på type i farten)

Traxxas T-Maxx.

 

alle er nitro, alle er ikke _mine_, men kjører å skrur på alle sammen...

edit: er helt klart mest fornøyd med Hyper 7, både med bygg-kvalitet og fremkomlighet. selv om Mad Force kom bedre frem på vinteren med kjettinger.

ryker helt klart minst deler på Hyper 7.

 

gromit190: standard motor er vel .21, evt .25 i de litt kraftigere.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Kjøp en bil av et kjent merke, slik at deletilgangen er god. Jeg ville også valgt 1/8 fremfor 1/10. 2-trinns kasse på buggyer er heller ikke veldig vanlig, og desto mer slikt jo mer er det som kan gå i stykker. Nå aner jeg ikke hvordan kvaliteten på den bilen er, men det er kjipt å angre siden på at man ikke la i litt ekstra for å få noe skikkelig. Å slippe snorstarten og ha en startboks i stedet er også gull verdt.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...