Gå til innhold

Den store R/C-tråden


Anbefalte innlegg

Motoren tåler 65A kontinuerlig og esc'en 80A, og de fleste batterier har jo rundt det, så det burde vel ikke være noe spesielt jeg trenger?

 

Har du noe kjennskap til Turnigy laderne? Eller finnes det noe bedre i samme prisklasse? Er vel den første av de der som er mest aktuell, siden den er billigst og på lager.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=7028

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=7523

 

Eller hva med lader fra Imax?

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=5548

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=5606

 

Angående LiPo og eksplosjonsfare. Er laderne gode nok på å passe på at batteriene ikke blir overlada, eller burde jeg kjøpe med en sånn pose/boks til å oppbevare de under lading? Er det noe annet spesielt jeg burde passe på med LiPo kontra NiHM batterier?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så mye kjennskap til Turnigy laderne emn vet at det er manbge både her på berget og over fjorden som bruker de så helt håpløse er de nok ikke.

Tror dåg de kommer uten strømforsyning.

Selv benytter jeg denne http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

Med LiPo batterier er det alltid en liten fare for at pakken kan ta fyr så en metallboks eller lipo pose er nok og anbefale, i hvertfall når du lader og rette etter at batteriet er brukt.

Så lenge du lader med balanserer skal sellespenningen ikke overstige 4,2V og dette passer laderen på men batteriet kan fortsatt gå av så metallboks eller pose burde alltid benyttes under lading.

 

Selv har jeg hatt 17 pakker hvor 5 pakker blei brukt opp på litt over et år uten at noen av pakkene har tatt fyr for meg.

Det største problemet er overutladning og skade på pakkene, da begynner faren for brann og øke.

 

Vi hadde et tilfelle i fjord der en pakke gikk av under lading på en innedørskveld med flyklubben så det kan skje, men nå er flygutta mye mindre forsiktige med pakkene sine en det helifolket er for det er lettere å få et fly ned uten motor en et heli.

 

LiPo VS NiMh.

Vel Lipo pakkene tåler ikke overutlading.

80% regelen er en god tomelfingerregel om du vil at pakkene dine skal vare lenge.

I tillegg må du ikke kjøre sellespenningen under 3V, dette tar pakken permanent skade av.

Heldigvis sier computerladere hvor mange mA de har puttet tilbake i batteriene så det er lett og finne ut når man bør slutte og kjøre, bare start med litt korte tider til og begynne med.

En lipo alarm er billig forsikring for at man ikke skal køre pakken under en gitt spenning, LVC er en annen forsikring mot dette.

I tillegg må pakkene ikke ligge fulladet i romtemperatur over så mange dager, putt de i fryseren om de ikke blir brukt på en stund med full ladning, og tin de opp et par timer før de skal brukes.

 

Altså er det mere å ta hensyn med LiPo en med NiMh men fordelen er at LiPo pakkene ikke har noen memory effect så du kan fint avslutte kjøringen tidlig og lade pakken opp igjen uten at noe skade er tatt.

 

Blei langt dette men...........

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Okey. Har cut-off funksjon på esc'en, og dersom den billigste Turnigy-laderen (som jeg nok går for) er brukbar, så bør det vel gå bra. Er det en fordel eller ulempe med batterier som har bananplugg-kobling? Er det ikke like greit å lodde på en kontakt og ha ledning som sitter permanent i batteriet? Hardcase er vel også å foretrekke i en bil?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Du kan lodde på de pluggene du ønsker, men de pluggene som står på er 4mm bullet conectors http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

Ulempen er at fabrikkenhar montert de feil vei så de er vist et helvete og plugge fra etter hver tur.

Alternativet er disse http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000

 

Det finnes flere men dette er gode plugger som fungerer og er lette og lodde.

Lenke til kommentar
Motoren tåler 65A kontinuerlig og esc'en 80A, og de fleste batterier har jo rundt det, så det burde vel ikke være noe spesielt jeg trenger?

 

Har du noe kjennskap til Turnigy laderne? Eller finnes det noe bedre i samme prisklasse? Er vel den første av de der som er mest aktuell, siden den er billigst og på lager.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=7028

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=7523

 

Eller hva med lader fra Imax?

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=5548

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/u...?idProduct=5606

 

Angående LiPo og eksplosjonsfare. Er laderne gode nok på å passe på at batteriene ikke blir overlada, eller burde jeg kjøpe med en sånn pose/boks til å oppbevare de under lading? Er det noe annet spesielt jeg burde passe på med LiPo kontra NiHM batterier?

Vil bare tipse deg om disse to. Porto kun 29 kroner uansett bestilling.

http://www.hobby24.no/?pageID=692&ItemID=0

Lenke til kommentar

Hvilket fly skal jeg velge`?

 

Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz RTF

 

eller

 

Cessna 182 150 5CH BL RTF

 

Jeg er nybegynner(+) har planer om å fly litt akro så jeg lurer på om noen av dem har kraftig nok motor til å loope fint uten å hente ekstra fart fra fall.

[/quot] Hei jeg har den store cesnna 5ch den har flaps har ikke tat den op i lufta endå men er veldig bra kjøp deg den 5ch jeg hade 4ch men det hvar så ustødig jo støre flyet er jo enklere er det og fly det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...