Explorer Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Kan jo legge med det andre flyet Psykopatisk Kaffelefse nevner, Multiplex Easy Star. Det er, på RC Groups (stort/enormt R/C forum) omtalt som det beste nybegynnerflyet som er å oppdrive. Var en fyr der som bestilte to EasyStar til to 10 år gammle tvillinger han hadde. Begge fikk til å fly flyet uten store problemer. Det er også mulig å bygge balanseror på EasyStar slik at det blir et fly med litt mer flybarhet, noe som ikke er mulig på Pico-Stick. Bilde av bare flyet Easy Star fan web page Her står masse info om flyet, modder som kan gjøres og bilder/video. Test av The Ezone Mag der det er en liten unge som bygger å flyr flyet. What is a good plane to recommend as a 1st Plane ? Her er en stor test med sammenligning av masse fly, deriblant Easy Star og Pico Stick. Resultatet kan du jo se selv Ellers er resten av utstyret Psykopatisk Kaffelefse anbefaler meget bra til Easy Star også. Edit: Med unntak av fartseregulatoren, som kan komme til å slite med den motoren som er i ES. Endret 28. mai 2005 av Explorer Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Easy star er også ett godt nybegynnerfly ja. Men det koster en del mer, så ville heller anbefalt det som fly nr.2. Du kan få basic stikkebevegelser inn med Pico-sticken, og så hive deg på Easy star'en som du kan ha det litt gøyere med. Siden alt utstyret passer, borsett fra reg., tror jeg det er en fin vei og ta edit: Drømmedama det der Endret 28. mai 2005 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
garfunk Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 virker som en bra pakke for meg men lurer på om jeg heller vil gå for easy star fra modelspot.com virker som et bar fly det. Men hva må jeg i så fall bytte ut i pakken? har leste tideligere poster og der skriver dere at man må ha en anna regulator og neon andre batterier? eller holder de batteriene? PS: du glemte å legge til link på de batteriene Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Kan trygt anbefale Easy Star som et bra første fly. Det er i tillegg morsomt å bruke for mer avanserte bruker, f.eks. å holde det lengst mulig i luften. Easy star er nemmelig slik at det flyr utmerket uten motoren i gang også som glider. Men uansett, om den pakken: Radioen som er i det settet er helt perfekt. Det er en avansert radio så det er "litt å vokse i". I tillegg er servoene akkurat rette størelsen, ikke for tunge, ikke for svake. Også er det jo 4 stykk slik at du ikke trenger å legge ut mange kronene når/hvis du vil bygge balanseror på flyet. Fartsregulatoren som er satt opp i pakken der er nok litt liten for Easy Star ettersom det er en større motor i ES. Motoren i ES er av typen speed 400 og har et maks strømtrekk på 10A. Du finner nok ganske billig regualtorer til dette f.eks. denne som tåler 40A og derfor gir masse "å vokse i". Selvsagt så klarer du deg med en som tåler 10A men prisforskjellen mellom en som tåler 10, og en som tåler 40 er så liten at det lønner seg å få den største. Multiplex anbefaler selv en regualtor som heter MultiCont X-08, som tåler bare 8A. Prisen på denne vet jeg ikke, men den er neppe så alt for stor. Batterier: Easy star skal fly fint på vanlige NiCd/NiMH batterier, men når du først kjøper nytt så er det greiere å bare starte med Lithium batterier med det samme. De er både lettere, og holder MYE mer strøm. Men! Jeg tror personlig jeg ville gått for et batteri på 11,1V istede for ett på 7,4V. Grunnen til det er at du kan få mer effekt ut når du har bruk for det. Regulatoren lar deg kjøre på redusert effekt til vanlig. Denne pakken fra E-tec gir god effekt ut og god flytid. Allikevel skader det ikke å gå enda litt opp til f.eks. denne eller denne pakken. De gir enda bedre flytid og iallefall den største pakken gir mulighet for å brukes i fly med enda større motorer f.eks. børsteløs. Laderen som er satt opp der er utmerket til de batteriene og har en flott pris, så den trenges ikke å endres. Til slutt, du trenger jo ikke å kjøpe flyet fra engelske Modelspot, når du kan få det fra en utmerket norsk forhandler, Øgrey Hobby. Veldig greie folk som jobber der, raske og hele pakka. Her er en side fra kundebladet deres om Easy Star. Prisene som står der tror jeg dog er endret, og jeg tror de ble endret til det bedre sist gang de ble endret også . Du kan ta kontakt med dem på denne eposten: [email protected] eller ringe dem på 51 46 19 00. Veldig greie å snakke med hvis du lurer på noe. Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg er enig med de som postet før meg her. Hvis du vil ha ting enda billigere kan du f.eks. gå for dette eller dette Lenke til kommentar
Fl@meboy Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hva er gale med bilen? Jeg er ikke helt sikker...den har stått så lenge i ro nå..det var noe med at hjulene låste seg... Det var alltid noe som var gale med den også....noe som ble slitt hele tiden spesielt det tannhjulet som driver alle hjulene rundt fra motoren(Den som står ut av motoren. Den er tykk og blir brått tynn og der er det tannhjul Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg er enig med de som postet før meg her. Hvis du vil ha ting enda billigere kan du f.eks. gå for dette eller dette Vel, hvis du har tenkt å holde deg innen hobbyen så er det generelt ikke gode kjøp ettersom de har dårlig radio, og har svært fattige propeller. Personlig ville jeg ikke kjøpt noen av flyene på komplett. I denne hobbyen slår det tilbake hvis man skal prøve å spare for mye. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Når jeg skal kjøpe meg et nytt fly - hvilket fly er å anbefale til en nybegynner? Aller helst en ikke altfor lett knekkbar propell. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Når jeg skal kjøpe meg et nytt fly - hvilket fly er å anbefale til en nybegynner? Aller helst en ikke altfor lett knekkbar propell. Easy star er vel også for deg et fly som er ganske greit. Propellen kan fint brekkes 180° grader uten at den brekker. I tillegg er den montert bak kroppen på flyet slik at det ikke er den som først treffer bakken når du krasjer. I tillegg er det nokså sterkt. Servoene og ellers radioutstyret du har fra Cuben kan vel også brukes i det. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Hva er gale med bilen? Jeg er ikke helt sikker...den har stått så lenge i ro nå..det var noe med at hjulene låste seg... Det var alltid noe som var gale med den også....noe som ble slitt hele tiden spesielt det tannhjulet som driver alle hjulene rundt fra motoren(Den som står ut av motoren. Den er tykk og blir brått tynn og der er det tannhjul Koster sikkert ikke mye og sette den istand igjen. Høres ut som en av diffene er gåen på den. Det tannhjulet ut fra motoren tror jeg er mulig å få fatt i i metall Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Når jeg skal kjøpe meg et nytt fly - hvilket fly er å anbefale til en nybegynner? Aller helst en ikke altfor lett knekkbar propell. Fly nr. to kan gjerne være litt mer krevende, så når du kommer til stadiet der du skal bytte, har du en god del å velge mellom. Ikarus shockflyer-serien er ganske artige fly, spesielt vist du utstyrer de med en børsteløs motor. Disse flyene er beregnet for 3d-flyging, dvs flyging du ikke trodde var mulig Kan kanskje være litt for mye for en nybegynner, men hvis utslagene skrues ned blir de veldig daffe og fly. Disse flyene er lagd av depron (sånn isopor-plate du har under varmekable). Dvs at de tåler en smell, sålenge du kubber motoren før det smeller. Hvis du er av typen som vil ha ett fly som tåler alt, men samtidig er gøy å fly, da er Blade EPP tingen for deg. En EPP-modell tåler utrolig mye mer enn depron/balsa/isopor, siden det bøyer seg istedefor å knekke. Denne modellen flyr ikke så gale heller Shockflyer: http://www.mosshobby.no/pi-89874390.htm?categoryId=7 Blade: http://www.mosshobby.no/pd820796568.htm?categoryId=6 Men hvis du vil gå daffe-veien med rolig flyging og hurtige lowpass, da er easy star noe for deg Uansett hvilken vei du tar, ny radio må du ha. Den du har no er nærmest ubrukelig, pga dårlig rekkevidde/justeringsmuligheter. Se på den jeg anbefalte i nybegynnerpakken... Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) @Explorer: Det virker jo SYKT vanskelig å sette sammen! Man må jo bygge alt, nærmest. Uff, nei, det liker jeg ikke. @PK: Byggetid 3 til 4 timer Hva skjer med at alt skal bygges? Endret 29. mai 2005 av Bandidos Pelle Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg er enig med de som postet før meg her. Hvis du vil ha ting enda billigere kan du f.eks. gå for dette eller dette Vel, hvis du har tenkt å holde deg innen hobbyen så er det generelt ikke gode kjøp ettersom de har dårlig radio, og har svært fattige propeller. Personlig ville jeg ikke kjøpt noen av flyene på komplett. I denne hobbyen slår det tilbake hvis man skal prøve å spare for mye. Vel nå har det seg slik at f.eks. denne billigste fra komplett koster like mye som f.eks. et Twin Star alene. Og kan ikke tenke meg det koster noe mer enn 300 kroner mer enn et easy star heller. Så å si at dette er bortkastede penger hvis man skal starte er jeg vel egentlig litt uenig i... Det er vanvittig bra verdi på det. Med tanke på hva man får per krone. Om man skal holde seg innenfor hobbyen er jeg 100% enig med deg. Men det er ikke sikkert man vet det før man har prøvd. =) Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Vanskelig?!?! En shockflyer er noe av det enkleste som går an og bygge i flyverdene, er jo bare å sette sammen delene og påføre lim. Tilogmed med lillebror på 7 kunne klart det Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Vanskelig?!?!En shockflyer er noe av det enkleste som går an og bygge i flyverdene, er jo bare å sette sammen delene og påføre lim. Tilogmed med lillebror på 7 kunne klart det Tenkte på Bladen. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Akkurat samme byggeprinsipp på Blade'en og shockflyer'en... 3-4 timer, der mesteparten går på å vente på at limen skal tørke, er lite sammenlignet med f.eks Ventus'en som en fyr brukte over 2000 timer på Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Easy Star er vel heller ikke vanskelig å sette samme. På testen på Ezone så var det en jente(?) i alder 7-8 år som satte den sammen og fløy den. Denne testen jeg tenkte på... Men, innen modellfly er det to typer. Det er de som flyr 3D modeller og har motorer som ikke har noe problem med å dra flyet rett opp. De flyr som vilmenn, flyene har ingenting til felles med ekte fly (sett bort fra at de flyr, hvis det kan kalles det ). I mitt syn så er det stress å fly slike 3D fly. Må hele tiden være på vakt hvor flyet er, kan ikke snu seg bort et sekund, kan ikke snakke med dem som står ved siden av deg å ser på osv. Andre gruppen er dem som flyr "normale" fly. Slike fly har vingeprofil, Flyr "rett frem". De har ofte store likheter med ekte fly, men kan ikke sprelle rundt som en laks. Slike fly inkluderer både Twin Star, Easy Star, aller fleste bensindrevne modellfly, og ALLE skalafly. Fly slik som Extra 300 og andre akrobatfly regnes også som "normale" fly, da de ikke driver å spreller rundt, men gjør "ekte" akrobatikk. Hvilken vei du velger å gå er opp til deg selv. Selv valgte jeg å gå veien med "normale" fly. Edit: Å kalle det for daffe fly blir nok litt feil. Spørs litt hva du definerer som daff, men fly som Twin Jet er iallefall langt fra daff. Den er nok mye raskere enn noen shockflyer kan bli og er i høyeste grad spennende å fly. Allikevel er den ikke så vill i trusa som disse scockflyerene som du ikke kan fjerne øyene fra i det hele tatt uten å krasje. Endret 29. mai 2005 av Explorer Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Er nesten enig i den definisjonen der Explorer Ett 3d-fly har mulightenen til å fly 3d, mens ett normalt fly ikke har det. Jeg har selv ikke noe problem med å fly normalt, og synes ikke det er særlig stress og fly 3d. Det kan virke som stress, men når bevegelsene er inne er det akkurat som å fly normalt. Kan gjerne se vekk, snakke med andre osv mens eg flyr 3d. I de siste årene har luftshow-piloter bevegd seg i 3d-retningen, skal se om eg finner en film av en som flyr heftig 3d med en Extra imorgen... Endret 29. mai 2005 av Psykopatisk Kaffelefse Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Mulig du viser mer skillz ved å sprelle rundt i alle rettninger men det er ikke sjans i verden at du kan greie å få det til å gå kaldt nedover ryggen med Top-Gun følelse med et 3D fly. En rask elektrojet, f.eks. Twin Jet (syns det er et så flott fly til å understreke et poeng ) som gjør en lowpass, 0,5m over bakken i nesten 150 km/h med lyd av to hissige motorer som roterer på 14-15 000 rpm med propell... Den følelsen kan du ikke få med et 3D fly uansett! I tillegg er det jo ganske stilig og interessant å gjøre flyene skalalik, et eksempel her er jo MPX Cargo som ble et "hot" fly til å modifisere til B-17. Du kan ikke få de flate vingene og flate kroppen til å se skalalik ut på et 3D fly. Cargo modifisert som WW2 bomberen B-17 Edit: Enda en: Ganske stilig Twin Star Endret 29. mai 2005 av Explorer Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Enig der. Ett 3d-fly er ikke akkurat det vakreste å se på. Men når det gjelder antall wow fra publikum tror jeg ikke en twin-jet ville hatt en sjans Misforstå meg ikke, jeg svinger begge veier Har både 3d-fly og raske fly. Ingenting er som en lav lowpass med fullt turtall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå