jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Powerpanel.. hmm.. har sett litt på dette også, men er litt usikker på hvor nødvendig det er(og hva det brukes til).. Det brukes som mellom ledd for gløder og starter? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Nødvendig er det ikke, men praktisk om du skal ha elektrisk starter, elektrisk fuelpumpe og gløder uten batteri(da kobles gløderen til fieldboxen). Hensikt: - enkel tilkobling av elektrisk starter(ofte blir bananplugger brukt, ikke klyper) - tilkobling og styring av elektrisk fuelpumpe(både påfylling og tømming via bryter) - tilkobling av gløder som trenger 1.2-1,5v og ikke 12v som starter og pumpe - spenningsmåler som viser ladestatus på 12v batteriet (de forskjellige powerpanelene har noen eller alle funksjonene nevnt over, og kanskje flere. de billigste har som regel tilkobling for starter + gløder) Personlig har eg ikke fieldbox enda, men eg savner en sårt. Eg tok et råd om å vente med fieldboxen til eg hadde vært i felten et par ganger og sett hva eg selv trenger for å fly. Lurt råd, nå vet eg hva eg trenger/ikke trenger. Holder nå utkikk etter et stort verktøyskrin som eg kan innrede med det utstyret eg trenger. Pr i dag har eg tatt et mindre verktøyskrin, tatt ut alt innholdet og bare satt batteri + utstyr oppi her. I tillegg har eg med et sortimentskrin for deler + radiokoffert og fuel. Pluss helikopteret så klart. Når eg er ferdig med fieldboxen min så skal eg kun trenge helikopter + fieldbox. Alt eg trenger skal være i fieldboxen = mindre styr å kjøre lengre for de beste flyområdene + at man kan være der lengre siden man ofte har med det man skulle trenge. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg så på denne. Bare synd at det fulgte med en manuell pumpe her(merkeligt?). Som jeg forstår så følger det med gløder, batteri, starter, powerpanel, manuell pumpe.. usikker på gløderen though Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Gløderen i den pakken der består av en regulator i panelet som reduserer spenningen fra 12v(fra batteriet) til 1.2-1.5v(som glødepluggen skal ha), og pluggklyper(som kobles til panelet og plugg + motor/jord). Den gløderen eg linket til tidligere er en oppladbar alt-i-ett-enhet som settes rett på pluggen. Personlig så synes eg det er greit å ha både og, enten pga backup eller for å ha muligheten ved behov av praktiske hensyn. Men ja, merkelig med manuell pumpe + produkttekst som fremhever vendebryter for fuelpumpe De ferdige fieldboxene(som du linket til) er stort sett like og selges over alt(de fleste nettbutikker + hobbybutikker selger de). Men eg synes ikke de dekker behovet mitt helt, og derfor vil eg "bygge" en selv heller med rom for det EG trenger. Estimert kostnad på min fieldbox(som ikke er bygget enda) kommer på ca 3k(men dette inkl også en computerlader for å lade reservebatterier i felten. Eg har ikke tenkt å bruke så mye på den med en gang, men tilpasse den underveis. Første pri er å få den i hus og så bygge batteri og fuelkanner inn i kassen. Den du linket til gir jo mye for pengene. Om den ikke passer så har du hvertfall pumpe, starter, verktøy og powerpanel. Endret 15. juli 2009 av nomore Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Dersom jeg kjøper et mottaker batteri til en spektrum full range reciever, er det noe krav til spenning? Jeg fant et 2100mAh 7,4v batteri. Vil dette fungere? Tipper servoene kanskje vil slite? De fleste standard servoer jeg har sett står det 4.8~6v på.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Dersom jeg kjøper et mottaker batteri til en spektrum full range reciever, er det noe krav til spenning? Jeg fant et 2100mAh 7,4v batteri. Vil dette fungere? Tipper servoene kanskje vil slite? De fleste standard servoer jeg har sett står det 4.8~6v på.. Hvis det er et LiPo-batteri må du også huske på at spenninga i starten er 8,4v. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Noen flyentusiaster her som vet alt som trengs til mitt nye fly? Jeg har fly og motor, så jeg trenger vel glow plug, fuel pumpe.. thats it? Det finnes mye fancy skrammel å få kjøpt, men det meste klarer du deg uten. Har du fly, motor m/plugg, sender, gløder, en pinne, fuelpumpe og fuelkanne holder det lenge. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Noen flyentusiaster her som vet alt som trengs til mitt nye fly? Jeg har fly og motor, så jeg trenger vel glow plug, fuel pumpe.. thats it? Det finnes mye fancy skrammel å få kjøpt, men det meste klarer du deg uten. Har du fly, motor m/plugg, sender, gløder, en pinne, fuelpumpe og fuelkanne holder det lenge. en pinne? Dersom jeg kjøper et mottaker batteri til en spektrum full range reciever, er det noe krav til spenning? Jeg fant et 2100mAh 7,4v batteri. Vil dette fungere? Tipper servoene kanskje vil slite? De fleste standard servoer jeg har sett står det 4.8~6v på.. Hvis det er et LiPo-batteri må du også huske på at spenninga i starten er 8,4v. Er LiPo alltid 1v over det som er oppgitt når de er nyladet? Endret 15. juli 2009 av jacoobholm Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 en pinne? For å spinne propellen rundt så du får start på flyet. Eg gjorde selv dette de 4-5 første gangene eg startet. Fungerte det. Noen bruker fingrene også, og noen av disse har i dag mindre fingrer enn de fleste. Men det er her den elektriske starteren kommer inn i bildet. For oss(?) som ikke er så dreven i å feilsøke nitromotorer så kan det være en veldig praktisk å ha et elektrisk apparat til å spinne propellen rundt for å starte, i stede for å måtte gjøre det manuelt. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 en pinne? For å spinne propellen rundt så du får start på flyet. Eg gjorde selv dette de 4-5 første gangene eg startet. Fungerte det. Noen bruker fingrene også, og noen av disse har i dag mindre fingrer enn de fleste. Men det er her den elektriske starteren kommer inn i bildet. For oss(?) som ikke er så dreven i å feilsøke nitromotorer så kan det være en veldig praktisk å ha et elektrisk apparat til å spinne propellen rundt for å starte, i stede for å måtte gjøre det manuelt. hehe.. jeg startet nå skoleflyet med fingeren hver gang.. tenkte ikke veldig mye over det.. må si at på lavest throttle så har jeg mine tvil om den kan kutte gjennom fingeren, men jeg vil helst ikke teste Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 (endret) Som regel går det bra, men pluttselig starter den fortere enn antatt eller du er uoppmerksom et øyeblikk. Eg ville heller ikke tatt tjangsen. Eg vet ikke hvor sanne de er, men eg leser i fra tid til annen på forum rundt om om folk som har måtte reise til legevakten for å sy fingen på, sammen eller for å sy større sår. Propellen gjør garantert skade, men ikke nødvendigvis helt av. Flere bilder. Endret 15. juli 2009 av nomore Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Er LiPo alltid 1v over det som er oppgitt når de er nyladet? Nei. Kommer an på hvor mange celler det er. Spenningen pér celle er 4,2V når det er fulladet. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 hehe.. jeg startet nå skoleflyet med fingeren hver gang.. tenkte ikke veldig mye over det.. må si at på lavest throttle så har jeg mine tvil om den kan kutte gjennom fingeren, men jeg vil helst ikke teste Tro om igjen. Jeg har prøvd, anbefales ikke. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 hehe.. jeg startet nå skoleflyet med fingeren hver gang.. tenkte ikke veldig mye over det.. må si at på lavest throttle så har jeg mine tvil om den kan kutte gjennom fingeren, men jeg vil helst ikke teste Tro om igjen. Jeg har prøvd, anbefales ikke. oj, har du mistet en finger? Ehm.. tror jeg skal skaffe meg en pinne Hvilken motor prøvde du det med? Er LiPo alltid 1v over det som er oppgitt når de er nyladet? Nei. Kommer an på hvor mange celler det er. Spenningen pér celle er 4,2V når det er fulladet. Hvorfor vil det være 8.4v i starten på et 7.4v LiPo? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 oj, har du mistet en finger? Ehm.. tror jeg skal skaffe meg en pinne Hvilken motor prøvde du det med? Vil anbefale deg å bruke det du finner i skauen, evnt beholde en favoritt du finner. Skal du bruke penger på det så bør du kjøpe en elektrisk starter Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 oj, har du mistet en finger? Ehm.. tror jeg skal skaffe meg en pinne Hvilken motor prøvde du det med? Neida, bare et solid kakk og noen arr på en finger. Du må nok gå inn for det om du skal miste en finger, men mindre kutt er heller ikke noe å trakte etter. Var en 46FX, tror jeg. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 oj, har du mistet en finger? Ehm.. tror jeg skal skaffe meg en pinne Hvilken motor prøvde du det med? Vil anbefale deg å bruke det du finner i skauen, evnt beholde en favoritt du finner. Skal du bruke penger på det så bør du kjøpe en elektrisk starter Ja, dersom jeg kjøper den start fieldbox tingen så får jeg jo med starter, så da er det jo greit. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Enda et utstyrs spørsmål =) Jeg trenger en fuel dunk, slange og fuelfilter? Thats it? Ingen spesielle koblinger til fuel dunken eller noe sånnt? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Tenker du på i flyet? Om du kjøper en ny tank til flyet så følger det med det du trenger. Som regel snakker vi da om tank, kork, gjennomføringer til korken og en liten klunk. Klunken sin oppgave er å ligge nærmest mulig der det er mest fuel i tanken til enhver tid(opp ned og i looper). I tillegg trenger du nok et par cm med fuelslange. Tanken kobles til ved å tre fuelslangen over et lite kobberrør som stikker ut av tanken. En til potta(for å presse luft inn i tanken) og en til forgasseren(for levering av fuel). Thats it. Ingen spesielle koblinger. Om du tenkte på tanken du har med deg med fuel så varierer det etter hvilket utstyr du har. Eg bruker for øyeblikket ei håndpumpe og her har eg bare koblet til en slange med et filter på slutten som eg slipper oppi dunken med fuel. Så kobler eg den andre enden til slangen som går til forgasseren. Overgangen du bruker her følger som regel med pumpa, og er kun for å skjøte fuelslanger. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Eller så kan du bruke en påfyllingsnipper for drivstoff som moteres i siden/bunnen/toppen av flyet. Så slipper du knote med å komme til å koble av/på slanger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå